8 mbit - bra?
Jag hade 0.5 förut och har 2 mbit nu. Ska få 8 mbit i veckan. Går det snabbt. Om vi säger nu att man ska ladda ner något på 3 GB. Hur fort osv går det?
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
3gb tar väl ett par timmar med 8mbit
http://felidae-music.com
om det är upp till 8 (vet inte om man kan ha det men om man nu kan ha det) så kommer det ta ett bra tag för du kan ju fortfarande ligga skit lågt... som jukkus sa så kan det ta några timmar.
Medans svensson åt plankstek!
rent teoretiskt kan du få en maxhastighet på ca 1 megabyte/sekund med 8 mbit. Med bra källor kan du kanske räkna med att ligga på 800+ kb/s vid vanligt användande. En DVDr bör alltså gå att få hem på under 2 timmar.
njaa.. det beror ju självklart vart du tankar ifrån men jag sitter på 24 (upp till, ja ja) och jag har precis kunnat börjat ladda i 1MB/s. annars så ligger man på mellan 200 till 800 Kb. om man hade tur
Medans svensson åt plankstek!
Jag låg på 800kbyte/s+ uppemot 1mbyte/s när jag hade ComHems 8mbit... bytte upp mig till 24mbit för några månader sedan och jag tycker det håller måttet jävligt bra,,, har en nedladdningshastighet på mellan 2-3mbyte/s om jag tankar från någon som har bra lina, eller torrents... så det är riktigt nice :)
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Men måste säga det att det verkar variera kraftigt från område till område... finns skitmånga som har samma uppkoppling som jag, som inte har någon bra hastighet alls, vad det beror på vetefasen, men så länge jag får bra hastighet så är det lugnt:)
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
allt beror på seeders..
be the change
Är det stor skillnad mellan 8 och 24? prisskillnaden var inte så himla farlig, kanske värt att ha 24 mbit?
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Nästan ingen får ut hela 24 mbit ändå. Jag ligger runt 16-19 som allra mest, med en i praktiken användbar bandbredd på runt 14. Sen beror detr självklart på massa saker, flaskhalsar, routning, vad för källor man tankar ifrån. Det finns ju inga som helst garantier på nätet vad gäller hastighet.
men 16 - 19 är bra. Då laddar man ner väldigt fort. Blir förmodligen 24 mbit istället för 8a.
Det beror på hur långt ifrån telefonstationen du bor. Säg för sakens skull att du har 24mbit abbonemang. Bor du då på 2.5km från stationen (ett normalt avstånd) kan du räkna med en egentlig hastighet på ca 10-12mbit. Skala enligt följande: Hastighet - längd till station 0m (du sitter i stationen) - 24mbit 0-500m - 22~ 20mbit 0.5-1km - 20~ 18mbit 1km-2km - 18~ 12mbit 2km-3km - 12~ 8mbit 3km-5km - 8~ 0.25mbit Typ...
24mbit betyder inte att du kommer upp i 24mb / sek :) och vadå seeders? torrents är väl redan dött?
i get more pussy then panty!
torrents är det bästa om man inte har kontakter från rellgrupper/top sites. vad wärschar du med confidence? limewire? :)
känns bara dumt att outshina nu när du säger sådär...
i get more pussy then panty!
kanske lät otrevlig men jag undrar uppriktigt vilka alternativ det finns och vilket du använder.
24mbit skall väll innebära 2400kbyte/s, i sånt fall så har jag vart uppe i långt över den hastigheten. har maxat 3,2mbyte/s(3200kbyte/s), med torrents.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
no_one P19 öhm, förklara HUR du maxade :P Jag blir galen, kommer bara upp i 1.4mb/s! Har 14mbit (egentligen 24mbit)! Vad haru för lina?
http://www.myspace.com/micman123
det är skillnad på BYTE och BIT........
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
pusherman: no shit. vem har blandat ihop dom?
24mbit skall väll innebära 2400kbyte/s nej, 1byte = 8 bit
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Och för att göra SkankyWhore's förklaring begriplig för de dödliga kan man förstora upp det och säga; 10 Mbit/s = 1,25 megabyte i sekunden. Saken är den att om du har "upp till 24mbit" kommer du inte över 24mbit, av den enkla orsaken att den DSLAM du sitter kopplad mot inte stödjer högre hastighet än så, det är alltså tekniskt begränsat (ADSL2+). Har du "upp till 8mbit" med sitter kopplad med en ADSL2+ konfigurerad port kan du teoretiskt sett komma över den hastigheten, förutsatt att din ISP (internet leverantör) inte själva har begränsat din hastighet. Är å andra sidan din port konfigurerad i signaltypen GDMT är du begränsad till 8mbit, oavsett abbonemangstyp. Sen har vi även ADSL2 (inget plus) som begränsar din hastighet till 12mbit. Även ditt modem och den förinställda signaleringstypen i det kan avgöra vilken hastighet du får ut. ex; Du har 24mbit abbonemang, du bor 100m från stationen och din port synkar i 20mbit. Dock är ditt modem ställt till GDMT eftersom att det är av äldre typ, och du får därför bara ut 12mbit. Många användare är fullkomligt omedvetna om detta. Kan tilläggas att de signaleringstyper jag tog upp nu är de mest vanliga standarden i Sverige just nu, men åtskilliga fler förekommer. Hoppas det inte blev allt för obegripligt nu! :D
jag har 24 glocalnet, på swebits ligger jag i 1-2mbit/s, en polare har comhem 8mbit och ligger på 3-4mbit/s. Din kompis ljuger. (alternativt har fiber (LAN) utan att veta om det)
Annars finns det bara en möjlighet. Att den torrent han laddade hem redan till viss del fanns på datorn och att den därför bara "buffrade" delar av den. Detta resulterar i att det ser ut som att hastigheten stiger under en kortare period (mest troligt i början av nedladdningen), för att sedan återgå till den riktiga hastigheten.
Tikkan, Förutsatt att du verkligen för ut 8mbit bör du får en nedladdningshastighet på nästan 1000kb/s. (grovt räknat 0.001gb/s)
Kan tillägga att jag jobbar på Glocalnet för tillfället. Har tidigare vart anställd åt Bredbandsbolaget samt Telenor - med främst DSL teknik som arbetsuppgift. Jobbar på GN nu bara för att de är så fruktansvärt dåliga och behöver folk med kompetens att lyfta deras fallande struktur. Med andra ord, ja - jag är fullt medveten vad jag pratar om och kan ta upp det till en mycket högre nivå om någon är intresserad av att veta.
ps; Nej jag försöker verkligen inte att skryta, mitt jobb känns tråkigt och meningslöst - precis som DSL i sig.
ComHem har alltid fungerat utmärkt för mig, men jag har hört skräckexempel från vänner, att det legat nere i dagar och att dom aldrig får upp någon bra hastighet, men som sagt för mig funkar det utmärkt och har alltid gjort och jag har haft comhem sen det "lanserades" i mitt område för typ 4år sedan eller något. MicMan P2 Jag får ut som mest 3,2mbyte/s när jag tankar torrents... och det är väl det man skall ha antar jag... har tyvärr inga tips, jag tror att det numera är ganska omöjligt att själv göra något åt sin hastighet man får ut från modemet då modemen har bättre programvara installerat nu för tiden..., förut gick det att tweaka, men inte längre. Däremot så kan man ju förbättra sin hastighet genom att ställa in prylar på datorn, t ex program som kan ligga i bakgrunden och sluka bandbredd, uppdateringstjänster, och sedan windows egna bandbreddsbegränsning.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
no_one P19 lite mer info om desssa inställningar kanske?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kolla om du har några program som uppdaterar av sig självt hela tiden, och sedan stänger du av windows bandbredssbegränsning osv.... finns en sida med massa tweaks som heter http://www.tweakxp.com/ orkar inte direktlänka tyvärr,,,, men leta runt. Lovar ingen förbättring men det är värt att prova lite sånt om man har prob med uppkopplingen.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Du kan bortse från no_one's förslag med en gång. (No offence no_one) Det du däremot kan göra är saker som; Koppla förbi din eventuella router Stäng av antivirus/ brandväggar (windows egna gör ingen skillnad) Ring din ISP och be dem manuellt konfigurera din port för bästa hastighet (något som din ISP kan göra utan problem förutsatt att du har en DHCP tjänst) (Motsatsen till PPPoE, där du använder användarnamn och lösenord till att ansluta - även kallade wholesale lösningar) (Telia använde det back in the days (login1.telia.com)) Om du kör trådlöst, ladda hem TCPoptimizer och kör det Övriga finjusteringar hjälper inte på en långsam DSL tjänst, små "tweaks" kan hjälpa om du sitter på en 100mbit fiberanslutning och vill få ut det mesta av din uppkoppling.
CrashworkZ P22 Har du någon koll på comhems planer på uppgradering till
DOCSIS 3.0? Comhem gubbar har sprungit runt och bytt ut uttag och snackat om det där och att comhem har flippade planer på 100/100 (enligt rykten ända upp till 200/100), men dessa tekniker var tveksamma och sa det att
"vi vet inte varför vi håller på med det här, det kommer ändå aldrig att funka." Bara undrar om du har hört något om det i och med att du jobbar inom branchen?
Skulle vara jävligt roligt att få det, men det lär ju kosta uppemot tusenlappen eller så och då är det inte lika kul längre, jag säger 500kr/mån MAX!
Sorry att jag sågar tråden lite, men tänkte bara passa på att försöka få lite insider info :)
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Oj, skrev fel, 100/10 menade jag.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Har aldrig hört talas om något sådant, inte ens ryktesvägen. Som jag förstått det använder sig inte Comhem av den traditionella DSL standard via telefonjacket som alla andra operatörer. Bredband via fiberuttag på 100/10mbit är ingenting nytt, det har BBB haft i flera år. 100/100mbit på vissa platser. Även riksnätet håller den standarden, så jag ser ingenting märkvärdigt i det. Önskar att jag kunde svara mer på din fråga, men jag har ärligt talat ingen aning. För övrigt kostar BBB's 100mbit tjänst 320kr/mån sist jag kollade, så ser ingen orsak till varför det skulle bli mycket dyrare hos Comhem.
CrashworkZ P22 Comhem kör via kabel tv nätet, det är väl där haken ligger, kan inte mycket om det där, men det verkar mest som att dom försöker få kabel tv nätet att vresa fram så mycket som möjligt, därmed måste dom byta något system, och då kommer priset att skjuta i höjden....
Men däremot fiber som BBB kör på kan väl prutta fram flera gb/s om det skulle vara så, är väl dels det som gör att dom har lägre priser.
Jaja, blir det någon 100mbit lina för mig så lär det visa sig.... tack ändå
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
Jo det är väl nåt sånt. En helt annan teknologi som jag inte har den minsta koll på. Fiber är internet på riktigt, i min mening något helt annat än DSL. Stod det mellan 5/5mbit LAN (10/10mbit är låg standard) och 20/3mbit DSL (den vid min kännedom snabbaste allmänna DSL tjänsten i Sverige) hade jag ändå valt det förstnämnda utan minsta tvekan.
jag fick 24mbit idag och testade de och jag får ut 23,4 och jag bor i angered... ligger på en medelhastighet när jag tankar av 2mb/s
eller inte medelhastighet på 2 mb/s vet inte vad man säger men mängen som tankas ner ligger på i genomsnitt 2mb/s