Problem med trådlöst internet
Ja...Så är det.
I tego arcana dei!
Tryckte enter innan jag hann skriva mer..
Morsan har skaffat en laptop och ville ha trådlöst nätverk, så jag köpte en D-LINK DIR 301 router häromdagen. Först funkade det alldeles utmärkt, ställde in inställningar för trådlöst nät på datorn och routern och det funkade direkt. Men sen helt plötsligt tappar datorn anslutningen. Det går fortfarande att hitta nätverket och det har full signalstyrka, men när man ansluter står det att datorn inte uppfyller kraven för autentisering.
MEN, jag har inte ändrat dom inställningarna, och när jag kontrollerar att det är rätt så stämmer det. Operativsystemet är Windows Vista kanske är värt att nämna. Det har hänt 2 gånger hittills. Kommer inte ihåg hur jag gjorde första gången för att lösa det, men jag vet att jag startade om datorn iaf.
Den här gången startade jag om routern, det funkade fortfarande inte först men efter 5 min eller så kunde jag ansluta direkt utan problem, utan att ha ändrat några inställningar alls.
Printscreen på routerinställningarna
jag har exakt samma problem, jag tror det ä vistas fel. ska bli intressant att följa den här tråden!
kan tilläga att min har fullsignalstyrka men begränsad anslutning eller vad det nu står
Jag har haft samma problem måååånga gånger fast med vanliga Xp SP2. alltså det som menas med att det står "Ingen anslutning eller begränsad bla bla bla.... det är inte så stor situation av det hela det ända sättet att fixa det så som jag har gjort är att helt enkelt stänga av din Router och sen efter det så startar du om din dator och sen sätter du på routern igen och startar din datorn som vanligt. Busenkelt! :)
Electro&HardCorE! Thats Big consistancE! ^^
jag har samma problem typ min tappar signalstyrka o jag får starta om modemet o det händer typ 20 gånger om dagen riktigt irriterande e det
fuck you and have a nice day sucker
men det måste ju finnas nån lösning, man ska inte behöva starta om routern tretiotretton gånger per dag.
Ja, att starta om routern flera gånger per dag är inte så kul. Speciellt inte när vi är 3 pers som förlorar internet i någon minut varje gång. Inte så populärt alltid..
Testat att uppdatera routerns firmware? Vet att det är problem med just någon D-LINK router och Vista men kommer inte ihåg vilken det är, lämna tillbaks routern i värsta fall och köp en ny =)
hejhej
har senaste firmwaren och det står på kartongen att den ska fungera med vista
jag har ju telias sån usb modem o den får bara in gprs här jag bor jst nu men åker jag in till stan så får jag 3g o då funkar det hur bra som hällst men hemma så dör det lite då o då
Nej fan nu ger jag snart upp. Har provat ominstallera trådlösa nätverkskortet, letat efter firmware till routern (fanns inte) och letat efter nya drivisar till nätverkskortet (fanns inte heller). Antingen är det routern, eller så är det Vista som krånglar. Ska installera XP istället och se om det blir bättre. Om inte, är det någon som kan rekomendera en BRA router? Inte för dyr, men en som fungerar stabilt..
nu vet jag vad som var fel på min. jag hadde 2st anslutningar på samtidigt. som stog o slog på varandra. därför dog det hela tiden. men nu har jag bara det ena anslutning på o då funkar det hyfsat. svårt o förklara tydligare.
mangan: vad menar du med två st anslutningar? att du hade det trådlösa och sladd i samtidigt eller?
nej hadde 2st trådlösa varav en var min egna modem o det andra kom utifrån lägenheten nånstanns men stängde ner det ena o har det andra uppe så nu funkar det
tror min granne har trådlöst i sin lägenhet o jag får in hennes trådlösa det tror jag var det som hände
Jag kan tillägga att jag har exakt samma problem med min zyxel P-320W router och vista. Tappar uppkopplingen och går ner till enbart lokalt nätverkt alternativt helt nere. Samma sak på båda bärbara vistadatorerna som kör trådlöst. Har en dator som går på kabel med XP och där är det inga problem. Inga som helst problem att köra trådlöst från PS3an eller Wii heller. Kan lägga till att när jag tankar hem saker via ett bittorrent-program och det går fullt, så går det i vågor med dalar med exakta mellanrum och efter ett par mindre dalar så går det ner helt... och så vidare. Har testat utan framgång: Uppdaterat drivrutiner till trådlösa nätverkskortet. Uppdaterat firmwaren till routern. Ändrat frekvens. Ändrat kryptering. Fast ip-adress Borde testa som kan funka: Prova annan router. Nåt som garanterat funkar om man har råd: Kasta vistadatorn åt helvete och köpa mac. Om någon kommer på vad det beror på så skriv ffs. Jag återkommer om jag finner en lösning. För övrigt så slår inte två trådlösa uppkopplingar ut varandra. En trådlös router har oftast plats för 200+ datorer trådlöst.
Sanslös Du och jag har nog exakt samma problem och försökt lösa det på samma sätt, har till och med laddat hem en hotfix från microsoft som ska lösa problemet men funkar fan inte ändå. Börjar bli bra lack på det nu, hoppas det löser sig när SP1 kommer annars blir det dumpa vista!
Vad kör ni som har problem för routrar, jag kör en dlink dir-635 utan N nätverkskort, tror ni att ett N kort löser problemen?
PerWi X4 : Ja vista är ju tyvärr för buggigt fortfarande men förhoppningsvis kommer det väl lösas när sp1 kommer.
Blev lite nyfiken på vad du har för dator osv... om det är mer som matchar vill säga.
Jag sitter på en HP tx1010.
Routern är en Zyxel P320W och dom som levererar bandbredden är gamla "hederliga" Telia.
Bittorrentprogrammet är uTorrent (det är ju fan det enda som inte suger resten av den lilla RAMen som vista redan sörplat i sig)
Menade du mig eller? Iaf så sitter jag på följande: Dell xps m1330 Dlink dir-635 Fiberuppkoppling från BBB kör också utorrent Så inte så mycket lika förutom vista då
har hört att det e många som har problem med internet o nätverk på vista (har vista själv)
ja hoppas det löser sig med SP1
peterpan P19 Ja, jag hade också problem med min router, D-link.
Jag hade "utmärkt" signalstyrka men jag kunde inte gå in på nätet. När jag provade att koppla sladden direkt till datorn, fungerade internet precis som vanligt..
Så jag sket i d-linken och bytte nätoperatör, och fick istället en ny från tele2 (speedtouch heter den) och med den fungerar det perfekt. Men skillnaden är att jag nu inte har en router som man kopplar till den vanliga internetskiten, utan en och samma :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
och jag har inte vista!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag har funderat på att köpa det speedtouchmodemet med inbyggd trådlös router man får med från Tele2 dels för att: 1. Det blir en grej mindre att dra sladdar till. 2. Den är äckligt bra, men har varit osäker på om den skulle hjälpa mitt problem. 3. Jag har jobbat på Tele2s internetsupport så den routern kan jag utan och innan, jävligt fräscht interface. Lite ironiskt att man ska ha problem med den här skiten när man har setat och hjälpt folk med liknande skit förr.
nu funkar det nog for mig, har fungerat hela morgonen utan avbrott iaf. Jag hittade nya drivrutiner till mitt nätverkskort som löste det!!
PerWi X4 Hur fixade du det exakt? När jag hade min router trodde jag bara att sladden hade glapp elr nt, men eftersom så många andra också har problem så är det nog inte så :P
Jag har en dell dator så gick in på deras sida och laddade hem en uppdatering till mitt nätverkskort. Fungerar nog endast för dell användare men kolla vilket nätverkskort du har och sök efter drivrutiner så kanske du hittar något eftersom det är ett kännt fel så kommer det nog uppdateringar.
*nya drivisar till nätverkskortet *ny firmware till routern *fixa sp1 till vista finns via www.ohsohightech.se
Lebanner P22 : Om du läser lite högre upp så är dina två första punkter det som dom flesta redan testat eller har fåd råd om att testa.
Angående att fixa SP1 till Vista så bör man lägga till att det endast finns att skaffa om man kör den engelska versionen av Vista.
Vilket antagligen inte är så många...
Bruden kör svensk home premium och jag testade ohsohightecs variant å det funka utmärkt.
Hmm, det ver konstigt med tanke på att dom har skrivit att det endast gäller den engelska versionen och att ingen svensk version är på G.
Men om det stämmer att det fungerade så får gärna flera testa det på sina svenska Vistas och skriva om det löser problemet.
Och om det gör det så ska jag testa det... men jag går inte först i det ledet.
Känns lite farligt.
Min tjej var först i ledet. hon har en hp med svensk home premium. jag provade på skojj. på min eng funkade den som det skulle. å vips allt gick samma på hennes. Bara prova
Men hade hon samma problem som det vi diskuterar här? Problemet med trådlöst nätverk? Eller la du in det enbart "på skoj"?
Trådlöst nätverk krånglar alltid! Släng rautern och kör med vanliga tp kablar.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Just ja, glömde helt bort den här tråden. Jag har löst mitt problem. Tänkte prova om det fungerade på min dator ihop med USB-nätverkskortet som följde med. Satte i skivan med drivrutinerna och tog Quick Install. Fick göra lite olika inställningar på routern genom installationsprogramet (exakt samma inställningar jag redan hade varit inne på routern och ställt in). Efter jag gjorde det har allt funkat perfekt..
Min brud hade lite strul med sitt trådlösa ja. Sen skulle SP1 fixa å göra trådlöst mer stabilt. För min del spelar det ingen roll om han har problem eller inte. Det här är anledningen till att folk har problem. Dom får tips å svar men vågar inte prova utan ska ifrågasätta 10ggr
Lebanner P22: Innan jag är redo att prova en lösning som inte direkt rekommenderas så vill jag gärna vara säker på att lösningen gäller just mitt problem.
Papalagi P23 : Eller så kör man trådlöst för att man vill slippa kablar.