I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

bra kamera att fota graffiti med?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-02-14 17:46

bra kamera att fota graffiti med?

berätta... vad ska jag ha?
jag tänkte för stationer och utomhus??

2008-02-14 17:53
En digital med valet att kunna stänga av blixten.

2008-02-14 17:55
och gärna en som inte är helt värdelös att ta kort i mörker med. Vissa verkar man typ behöva stativ för att fota på eftermiddagen utomhus...

2008-02-14 18:04

Min kamera jag har... är rätt bra utom hus... men värdelös på tillexempelm på inom hus... finns det nån kamera som e grymm på det mesta inom graffiti?

2008-02-14 20:59
kanske lite overkill med systemkamera, sök efter någon med lågt iso-brus framför allt.
...och det är det som är så fint med whoa!

2008-02-14 21:05
Dekay  Varför inte en 1Ds Marc III direkt? Fast varför stanna där, köp en full frame typ 1D så slipper du uppgradera i framtiden!
Det går bra nu?
- Det går jävligt bra just nu. - Bingo Rimér

2008-02-15 00:44
gör som alla tuffa killar..
Olympus Mu II

Klottrarens nummer ett! Utan en MuII i bagaget är man inte gata.
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-15 00:46
Olympus - µ-II
http://www.thecamerasite.net/02_Rangefinders/Images/Olympus-mju-II.jpg
BILD
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-15 07:18
Mju800 sviker inte när det kommer till kladd. Man kan både fotografera målningar och tags med den!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-15 08:49
Dekay
Jag kände mer att det ända kravet var att kunna fota graffiti, då känns det som att det är onödigt att betala för en systemkamera endast för det ändamålet.

Skulle hellre satsa på något  enklare, då jag knappast tror han kommer uppgradera sin utrustning med objektiv och blixtar, enligt dpreview ger Fujufilm FinePix F30 ganska lågt brus under höga iso-förhållanden. Den är iofs rätt dyr.

Av egna erfarenheter ger Canons Ixus-serie högt brus på bara ISO 200, vilket du bör undvika.

Altså, för dem som inte kan, ISO är ljuskänsligheten, altså kortare slutartider under högre iso, fast mer brus, och kortare slutartider resulterar i mindre risk för skakningsoskärpa och liknande.

Sen vore det lättare om du beskrev mer utförligt vad du är ute efter, vilken prisklass osv.

Fred!
...och det är det som är så fint med whoa!

2008-02-15 10:40
Jag föredrar nog kompakt före system just när det gäller kladdfoto, speciellt när det är oplanerat sådant. Det är guld att kunna slänga upp kameran på ett stängsel, fota med en hand medans man hänger ut från ett brofäste med den andra, kunna klämma in objektivet genom ett hål i en vägg o.s.v.

Man bör även ha i beaktande att stockholmspolisen förföljer dig och vill titta på din kamera ifall du har fotograferat kladd och då de är tekniskt obildbara vill du inte släppa loss dom på en systemare. De kanske "måste" låna med sig din kamera då de inte litar på att du tar fram rätt bilder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-15 11:23
köp en full frame typ 1D så slipper du uppgradera i framtiden!

Trodde man också när man köpte en 20 gb hdd.

2008-02-15 18:54
Dekay

Ironi betecknar det att en person säger en sak, men egentligen menar en annan, raka motsatsen. Ordet kommer från grekiskans ε?ρωνε?α (eironeia) som är en sammansättning av ε?ρων (eiron): en som säger mindre än vad han menar, en hycklare, ε?ρειν (eirein): att tala. En bitsk och nedvärderande form av ironi är sarkasm.

ps jag har råd med både en 1Ds Marc III och 1D Marc III och är medlem på whoa!

Ursäkta mig för min klumpiga formulering, självklart måste du uppgadera
till en Marc 4 när, och om, den kommer! Hasseblad HD39 är annars ett
hett tips men det är lite dyrt kanske..
Det går bra nu?

2008-02-15 23:04
Dekay

Jaha.. men sluta spamma forumet med nonsens svar då >_< Vem behöver en 400D för att fota graff liksom? Haha. http://www.dustinhome.se/pd_5010111384.aspx     Den kameran räcker långt!
Det går bra nu?

2008-02-15 23:23
Dekay

Att köpa en 400D endast för att fota graff är idioti. Vore väl konstigt om
jag inte kan hantera min kamera efter 10.000 exponeringar? :D
Det går bra nu?

2008-02-15 23:41
Dekay

Och det var därför jag skojade och sa att han likaväl kan köpa en proffskamera
direkt och hoppa över instegsmodellerna, tror du på fullast allvar att han behöver
en 400D? Nej knappast.
Det går bra nu?

2008-02-15 23:47
Ge dig Dekay. En 400D är knappast lämplig att ha som graffkamera. En sån kamera tar man inte med sig ut på äventyr. Detta pga. klumpig, dyr, massa stänk på kameran, om man får knas och måste dumpa allt nånstanns. Hoppas du fattar nu

2008-02-16 00:05
Dekay

För du skriver enbart för att få sista ordet och alltid skriver du massa skit. Syftar inte enbart på denna tråden.