I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-03-16 22:08

laptop-tv via vga

jag har en laptop utan s-video men en tv med vga port.
min fråga är hur det funkar med vga, eller om det funkar alls,
tacksam för svar

www.pilsnerkorv.blogg.se

2008-03-16 22:35
Jag kör så på min 42'' LCD! Funkar utmärkt. Bara att koppla in sladden i TVn och sen i datorn  och byta till rätt kanal på TVn så borde det funka automatiskt! Det är riktigt häftigt att ha sin datorskärm så stor :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2008-03-17 08:08
Jag testade det på min 32" LCD men det blev värdelöst, högsta upplösningen jag kunde ha var 800x600. Vet inte om det är kabeln eller TVn det är fel på.

HDMI-HDMI fungerade myyycket bättre.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-03-17 08:10
Man ska inte köra annat om man har möjlighet och köra HDMI-HDMI tycker jag.

2008-03-17 08:35
Anledningen till att jag testade det var att jag har två laptops, en med endast VGA och en med VGA och HDMI.

Hade 800x600 när jag använde den äldre, kollade därför med den nyare bara för att testa.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.

2008-03-17 17:29
luthgr3n

Skumt, det blir perfekt bild för mig. Ser precis ut som det gör på datorskärmen fast på TVn. Iofs har jag en 1080p tv, det kanske spelar roll.

2008-03-17 18:03
okey. tack så mycket för hjälpen.
någon som vet vart man kan köpa en billig vga kabel? jag sökte lite och det fanns ju hur många olika som helst o massa olika priser..lite hjälp där vore snällt
tack
www.pilsnerkorv.blogg.se

2008-03-17 18:07
Om du har en stationär dator kan du ta kabeln som går från den till skärmen och testa med! Då ser du om det funkar bra och om den kabeln ger en bra bild!
Jag tror inte det spelar sådär jättestor roll vilken sort av VGA-kabel du köper faktiskt. Kan inte mycket om kablar dock, så det kanske är jättestor skillnad mellan dom, men jag skulle inte tippa på det. (Jag har en skitgammal VGA-kabel och det blir perfekt bild för mig)

2008-03-17 18:12
okey, tack, finns sånna vanliga vga kablar på vilken el affär som helst typ?
www.pilsnerkorv.blogg.se

2008-03-17 18:17
Ja, Siba eller Elgiganten borde ha sånna!

2008-03-18 18:51
nu har jag vart och köpt mej en och det funkar utmärkt, förutom en grej.
när jag sätter på en film med vlc eller vad som hellst blir det bara svart ruta där filmen ska vara, filmen går i datorn men inte på tvn, jävligt skumt, någon som vet nått om detta?
tack
www.pilsnerkorv.blogg.se

2008-03-18 18:55
stjärtlandsponny P28

Ingen aning faktiskt... väldigt skumt. Kan va nån inställning du måste göra i ditt grafikkort. Allt löste sig automatiskt för mig så fort jag kopplade in kabeln i datorn, så jag utforskade aldrig inställningarna så mycket.

2008-03-18 19:00
ja det är skumt som fan, jag kan kolla på klipp på nätet, qicktime funkar, men inte vlc och inte windows media player, jag behöver hjälp
www.pilsnerkorv.blogg.se

2008-03-18 19:16
Ändra så att TVn är primär bildskärm.

2008-03-19 14:55
man ska inte köpa längre kabel än man behöver, det är väl iofs en allmän regel men jag fick lite problem med störningar i bilden. det blev liksom om den vibrerade ibland på kontrastrika ställen. det har med största sannolikhet att göra med elektromagnetiska fält kring strömförande kablar som man skall försöka hålla ifrån vga-kabeln men det är ju lättare sagt än gjort i ormboet bakom tvn/datorn, särskilt när ingångarna på aparaterna sitter typ 5 cm ifrån varandra..
vadå? jag dyster?

2008-04-02 17:27
Uppar tråden lite..!

Så här är det:
Har precis köpt en ny tv, en samsung 37:a R, HD ready.
Jag älskar den!
Har en Vaio laptop. försöker få vettig bild från laptopen till tvn med en s-videokabel.
vilket går skitdåligt. bilden på tvn blir hemsk, o i pc'n så skalas bilden om o ger
svarta kanter, skevar osv. Har testat alla möjliga rattar o skruvar i Nvidia kontrollpanelen.
ibland blirt det svart, ibland svartvitt, ibland färg, men alltid pisseugly.
testat att köra tv som första skärm o viceversa.
Är det vga som gäller, löser det mina problem?
Jag har så vitt jag vet alla möjliga uttag på tv'n, men bara vga & s-video i laptopen.

Tacksam för all hjälp o input! / Dipster..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-03 19:44
Så nu köpte jag en VGA kabel.
Det gick åt helvete.
tvn känner uppenbarligen av pc'n pga att "source PC" går att välja.
MEN tv'n blir bara svart o hamnar i standby läge typ..

HJÄLP!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-03 20:04
ursäkta för 3:e uppen.
Fixade det.
glömde skärminställningarna i Nvidia panelen..