I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Geforce 8800gt 512mb eller 1024mb?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-03-25 14:08

Geforce 8800gt 512mb eller 1024mb?

Hejsan Alla kunniga och glada!

Här kommer jag med årets ultimata fråga. Ska man ta och köpa en geforce 8800gt med 512mb eller en med 1024mb

Har läst lite reviews kollat här och där.

Så det här är vad jag fått för mig nu när jag har kollat runt lite.

Att mer minne är bra om man ska köra i större upplösning. Rätt eller fel?

Att det behövs inte 1024mb. Kortet kan vara sämre än 512mb?

Att det behövs bättre nätagge över 520w. Eller att det inte alls drar så mycket ström så man klarar sig på en 400w

Det jag är också rädd över är det med temperaturen och om stock kylningen är för högljudd.

Funderade på att köpa den här
Club 3D GeForce 8800GT Heatpipe 512mb
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83903
eller
XFX GeForce 8800GT 1024MBhttp://www.webhallen.com/prod.php?id=85331
Hoppas någon kan ge lite synpunker lite råd angående något av de frågor jag ställde.
Vore jävligt tacksam =D

cheers!

Adjöö..adjööö saa jaaag

2008-03-25 14:18
Det kan vara bra att satsa på kortet med mer minne, särskilt då priset skiljer dem så lite åt. Minnesmängden spelar inte så stor roll när det kommer till strömförsörjning, men jag skulle ändå rekommendera ett nätaggregat på +500w.

2008-03-25 16:18
CrashworkZ 

Tack för ditt svar =)
Just nu sitter jag med en 520w, tror nog det kommer räcka..ellä?

Du har nog rätt angående mer minne..spelen i framtiden lär utnjytta minnet bättre.

keep the answers coming! =)
Adjöö..adjööö saa jaaag

2008-03-25 16:24
Det är inte nödvändigtvis bättre med mer minne. Det kan hända att det mindre minnet är mycket bättre, kolla upp sånt. 512MB borde dock räcka. Fast med sådär liten prisskillnad gör man nog bäst i att satsa på ett med 1024MB, förutsatt att det inte är skräpiga minnen.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-03-25 17:35
Prestandaskillnaden mellan dem två korten är lite. 1024mb flaskhalsar faktsikt ganska mycket. Jag skulle kört med 512mb, som jag har nu.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2008-03-25 19:00
Skulle gärna se en förklaring till de nackdelar 1024mb kan medföra. Undrar mest för egen del.

2008-03-25 22:01
det ENDA GTX kortet tog GT kortet på ibörjan var att det hade mer grafikminne och kunde därför hantera högre upplöningar på texturer bättre. Jag själv satsar nog på ett 8800GT 1024 mb  i maj när semesterersättningen kommer..  kolla hastigheter också, mycket viktigt..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-03-26 13:28
luthgr3n

Precis det jag läst på nåt ställe att minnet kan vara snabb just med 512 och skillnaden är på grund av latency osv.

Hoppas det inte är skräpiga minnen..vad är skräpiga minnen? Tror du att de graffen jag skrev i början har skräpiga minnen?

Hm det blir mer o mer åt att köpa den med 1024mb men hur är det med ljudet från kylningen. Tänker mig att ju nyare kort desto bättre måste kylningen vara gentemot de gamla 8800gt. Att det inte för för mycket oväsen =/

tack för ditt svar!
Adjöö..adjööö saa jaaag

2008-03-26 13:34
..fan man kan inte edit ens inlägg så det får bli ett till inlägg..sorry!

mYspersSon X0

Flaskhalsar? Hur då menar du? Tell me! För vad jag har sett så är det så lite skillnader i fps och allt annat i det tester och reviews jag har sett, visst får 512 bättre resultat än 1024 men det är så liten skillnad.

Jag kan tänka mig att det lär förbättras med minnena i kommande drivrutinerna? Eller att nyare spel utnjyttar minnena bättre?

CrashworkZ

Jag tror att det blev långsammare latency i minnena, gpun måste arbeta mer för minnena, samt att det blir varmare och att det tog mer watt i ström..har jag för mig. Jag kan försöka leta upp reviewerna jag läst.

Tack återigen för alla svaren, det hjälper mycket att bestämma sig =)
Adjöö..adjööö saa jaaag