I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Digitalt ljud från PS3 med högtalarna inkopplad i TV:n?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-04-17 13:37

Digitalt ljud från PS3 med högtalarna inkopplad i TV:n?

Jag har köpt ett par Logitech Z-5500 högtalare till min TV. Från början tänkte jag koppla in dem i den optiska ljudutgången i TV:n.

Mitt mål är att använda dem till PS3 och när jag kollar på film på TV:n via datorn. Jag har redan datorn inkopplad i TV:n, så den biten är det inga problem med.

Om jag kopplar in högtalarna bak i TV:n med en optisk kabel, kan jag då få digitalt 5.1 ljud från PS3:an som är inkopplad i TV:ns HDMI ingång?

Mitt andra alternativ vore att koppla in högtalarna direkt i PS3:an med en optisk kabel, och sedan koppla in dem analogt till datorn. Detta blir dock krångligare eftersom då måste jag ner och byta sladdar när jag ska växla mellan mina vanliga datorhögtalare och Z-5500, dessutom måste jag köpa en längre sladd.

2008-04-17 15:38
peterpan/

"Om jag kopplar in högtalarna bak i TV:n med en optisk kabel, kan jag då få digitalt 5.1 ljud från PS3:an som är inkopplad i TV:ns HDMI ingång?"

Antagligen kan du det. Beror på din TV. Vad är det för TV?

2008-04-17 16:42
Finns det en ingång på herr TV för externt digitalt ljud borde det gå.

HDMI = bara bild, eller?

2008-04-17 17:41
Har en Samsung M86.

HDMI är både ljud och bild, men just nu spelas ju det ljudet upp på TVns högtalare.

2008-04-17 20:08
Fan, nu kopplade jag ju in högtalarna i TV:n. Och jag får ju ljud såklart, men det blir bara frontarna. Om jag ställer in på Digitalt 5.1 ljud får jag inget ljud alls.

Det står dessutom "no digital data" på z-5500 displayen, så det verkar inte som om man kan göra såhär. Förstår inte varför dock.. om man har en förstärkare och högtalare kopplar man väl in den i TVn? Och det här borde väl vara samma sak? Blir galen.. kan inte ett piss om sånt här.

2008-04-17 20:21
du får koppla högtalarna till ps3an när du vill ha ljud ifrån den, och koppla dom till datorn när du vill ha ljud ifrån den..

2008-04-17 20:44
Usch vad besvärligt. Nåväl.. det går ju att ha båda inkopplade samtidigt och växla mellan dem så det är väl inte så farligt egentligen. Enda jobbiga är att det blir ännu en sladd att dra över halva rummet. D:

2008-04-17 21:19
Peter//

Finns inte någonstans i TV:n man kan aktivera 5.1?

2008-04-17 22:30
Nej, det verkar inte finnas. Min polare kom dock förbi nyss, och han har också dom här högtalarna.

Om man ändrar Effect till Dolby PLII Movie på kontrollenheten på Z-5500 blir det ljud från alla högtalare. Det jag dock inte fattar är, blir det verkligen riktig surround? PS3:an är ju fortfarande intställd på standard 2.1 ljud.

2008-04-17 23:33
peterpan//

Nej PL är inte riktigt surround. Den stimulerar surroundljud. Om du går in i PS3:s ljudinställningar och väljer HDMI som ljudutgång. Det var då ljud inte kom när du valde 5.1 va?

Det ska fan gå. Har sett några med de högtalarna och den tv:n som får det att funka.

2008-04-18 12:09
Ja precis, jag valde HDMI som ljuduttgång i PS3. Tar jag autodetect sedan så blir det bara standardljud, och om jag väljer 5.1 manuellt blir det inget ljud alls.

Men dom du har sett, har inte dom högtalarna inkopplade i PS3:an då? Det är vad jag funderar på att göra om jag inte får det att fungera.