I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

köpa ny skärm till datorn

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-09-29 12:53

köpa ny skärm till datorn

Tänkte köpa en skärm till min dator, men finns så mycket att välja på och jag har ingen koll på vad som är nödvändigt..

Så är det någon som vet vad man bör tänka på om man tänker jobba med rörligbild/foto och grafik och lite sådant?

2008-09-29 15:01
Samsung SyncMaster 226BW har jag, grym skärm, 2 millisek respeons, 3000:1 kontrast bäst för spel, men lär nog funka utmärkt med de mesta

2008-09-29 16:06
Slug P22
Precis, mycket prisvärd och bra skärm, har själv 20tumsvarianten och är helnöjd.
Den snabba responstiden är bra med tanke på att du ska komma med rörligbild osv.
Vet inget negativt om denna skärm, köp den!
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2008-09-29 16:09
en negativ sak med 226bw är att betraktningsvinkeln nerifrån är väldigt dålig..

i övrigt en väldigt fin och bra skärm!
det finns en chat! missa inte den...

2008-09-29 22:34
Ska du jobba med bild så använd en crt, de är överlägsna.
Det är ingen märkbar skillnad mellan 2ms och 5ms i spel, stirra dig inte blind på det. Speciellt eftersom olika tillverkare mäter på olika sätt. Kolla bara så skärmen inte har nån input lag.

Lillebror har 226BW (22"). Ok bild, men man kan inte justera höjden/lutningen alls, finns ingen tanke på ergonomi alls. Sitter jag 5 min vid hans skärm får jag ont i nacken.

Jag har en HP w2207h (22"). Även den ok bild, ser ingen större skillnad mellan den och 226BW. Däremot om jag jämför med min gamla crt är det en enorm skillnad, crt'n spöar bägge i färgdjup och svärta.
Plus för HPn för att man kan justera både höjd och lutning. Men själva bilden är inte så imponerande (som på alla tfts typ).
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2008-09-29 22:51
hm sitter själv i tankarna att köpa en ny 22a.

Samsungen ska vara ok men jag vill ha en skärm med gloss. känns så tråkigt med matt. vet ni några med gloss?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-30 16:00
Samsung SyncMaster skärmarna verkar bra efter att jag kollat runt lite, fanns ju en del modeller med höj/sänkbar skärm också..
Men hur vet jag om skärmen är matt eller inte? jag vill ha en matt skärm nämligen

Kolla bara så skärmen inte har nån input lag

vad menas med det?

2008-09-30 16:45
Input lag är hur snabbt skärmen svarar från det som renderas i grafikkortet till att de visas på skärmen, om en skärm har riktigt hög input lag kan du märka av att musen känns seg t.ex om du rör den så kommer det bli delay tills de syns på skärmen.

Vill man ha en bra skärm ska man nästan hoppa över 22" och gå upp till 24" eller ner lite grann, finns inga riktigt bra 22" skärmar då iprincip alla använder tn panel.

Jag har ett starkt hat till samsung så jag skulle aldrig rekommendera dom, skulle jag rekommendera en 22" skärm så skulle jag rekommendera LG L227WT , snabb skärm utan inputlag, ska vara en schysst skärm.

Hur mycket pengar hade du tänkt att lägga ner på skärmen?
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2008-09-30 19:46
Vet du någon bra med gloss?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-30 21:02
Min (HP W2207h) är gloss. Som sagt, den är rätt bra för tft, men det kan faktiskt vara rätt störande att den är så blank. Skiner solen på den och det är lite mörkare bild kan man gott använda den som spegel. I mörkare rum (vilket det iofs oftast är hos mig) är det inga problem dock.

De gör blanka skärmar för att färgerna blir klarare än på matta skärmar. Så man får väga fördelarna mot nackdelarna..

2008-10-01 15:41
ok låter bra. såg att dom släppt en ersättare till den där.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=91077

verkar rätt nice. sen en fråga. hur viktig är dynamisk kontrast? samsung har skärmar med 20 000

2008-10-03 15:57
Skit i dynamiskt kontrast.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2008-10-04 18:14
jag orkade inte vänta längre så köpte denna:

Länk till http://www.webhallen.com/prod.php?id=91077

tydligen en efterlängtad uppföljare till hps tidigare succe 2207an.

jag är sjukt nöjd. riktigt nice skärm grym upplösning!

2008-10-05 14:59
dock ett problem boys...när jag stänger av skärmen så tjuter den. litet svagt pip men tillräckligt högt för att byta skärmen. vet ni ngt om detta fel?

Händer även i vänteläge. Men drar jag ur elen så försvinner det. Antar att jag får byta skärmen:(

2008-10-05 17:32
Jag har ju samma skärm, och den tjuter inte när den är avstängd. Så du bör nog byta ja.
Däremot tjuter min lcd-tv lite när den är avstängd men jag pallar inte byta ut den..

2008-10-05 17:56
ok tack för svaret. då vet jag:) webhallen brukar vara sjyssta på sånt. sen har jag ju knappt använt den