I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp behövs angående firewire kort

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Rappare

2009-05-20 20:21

Hjälp behövs angående firewire kort

Yo! Precis beställt ett ljudkort som kräver firewire ingång. Tänkte kolla här om någon rekomenderar något firewire kort. Är det ens någon skillnad på de olika firewire korten?

Detta kort är det jag har funderat på; Belkin Firewire Kort 3-Portar

www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com

2009-05-21 12:40
Kolla så du köper ett kort med firewirekrets från TI (Texas Instruments) och inte Lucent Agere eller nån av de andra halvdassiga tillverkarna. TI verkar vara den mest problemfria när det gäller ljudkort... Spec'arna brukar tyvärr inte stå på datorbutikernas hemsidor så det blir lite googling, men jag tror att du vinner på det i längden.

2009-05-21 21:55
Jobbar som säljare inom elektronikhandeln och många audiofiler och andra musikjunkies so ska plugga in saker o ting vill alltid ha texas instruments precis som pac-man säger. Annars kan det tydligen bli problem av något skäl:S

Sen finns det ju två olika firewire, firewire 400 och 800 varav den senare är en snabbare variant.

Inte jätte vanligt direkt och finns framförallt inom Mac-världen. Dock brukar ju ett firewire 800 knäcka både överföringshastigheten mot usb och firewire 400.

Sen om det behövs för ljudkort vet jag inget om då jag själv nästan aldrig använder fw.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!
Rappare

2009-05-21 23:53
Ok ok, tack för hjälpen. Har hittat ett kort som verkar bra och innehåller texas instruments senaste chips; Exitdata Firelink PCIe Plus 400/800

Den ända jag funderar över då, är att i manualen till ljudkortet står det i computer requirements; FireWire (IEEE 1394) port. Medan det kortet jag funderar på har ett IEE 1394b.

En snabb google sökning visade att detta var en uppgradering till IEE 1394, därför undrar jag om någon vet om ljudkortet skulle fungera med det uppgraderade firewire kortet..

Tack för hjälpen!
www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com

2009-05-22 00:29
Jag tror att 1394b är fw800 och 1394(a) är fw400 - det borde gå att se på kontakterna, de ser lite olika ut och har olika många "pinnar"...

Det finns lite info här: Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/Firewire