I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur stor är risken att man åker fast för nedladdning?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-07-02 23:53

Jag hör till en av dem som trots den senaste tidens lagstiftning valt att fortsätta ladda ner i samma utsträckning som förr. Lagar som ipred skrämmer mig inte, vilket nog beror på att jag aldrig hör talas om någon som åker fast. Hur stor skulle ni uppskatta att risken är att åka fast om man laddar ner ungefär en film om dagen?

2009-07-03 00:51
du e nog inte den enda som fortfarande laddar ner har massa polare som gör det fortfarande
inte jag dock då jag har för segt internet men risken för haffning e nog inte så stor tror jag
fuck you and have a nice day sucker

2009-07-03 20:17
Risken är lika med noll. I alla fall i min värld, och så kommer det fortsätta i all evighet.

2009-07-03 21:28
Chansen är självklart större men så här är de:

Dem är inte intresserad av att ta fast nån som delar ut 1-4 filmer p.g.a att de kommer fortsätta utdelning av den filmen (av andra utdelare). Så dem vill alltså åt "storbovarna" som delar ut omkring många filmer som är från samma bolag eller vad man ska säga.

Men dem som delar ut så in åt helvetes mycket. Vi tar två grova exemple: AXXO eller DIAMOND. Sånna har oftast VPN tunnlar eftersom dem inte vill ta risken (eller så är dem allmänt dumma)

Dessutom så är de bara tillvägagångs sätter som är nytt. att dem kan få reda på din identitet (den som äger abonnemanget).
Men om inte jag har fel så är de så att lagen (IPRED) gjorde så att --MAN FÅR-- hämta identitet men sen står de inget i lagboken att internet leverantören --MÅSTE-- lämna ut information. (VET INTE OM DEM HAR ÄNDRAT PÅ DE)
Producerat material till minst högsta nivå
Ingen vågar kicka, ingen vågar kötta så hårt

2009-07-04 00:24

Minimalt.

Tråden dödad.

Saken är att TS frågar om man kan åka fast för nedladdning. I nuläget finns det inget prejudicerande fall om nedladdning. Det är de som gjort upphovsrättskyddat material tillgängligt för andra på nätet som riskerar åka fast.

Rawl du är säker så länge du inte delar med dig.
Producent

2009-07-04 16:16
Det är mer hysteri kring det än folk som haffas
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-07-04 16:28

0.00001% ungefär?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-07-04 20:32
kvinnan som fick betala 15 mille dåå för 24låtar? hon var väl ingen "storbov"? äh men det stod ju i aftonbladet.. kanske inte sant.
Jag har ingen personlighet

2009-07-07 00:50

Rawl du är säker så länge du inte delar med dig.
Alla som laddar ner via torrenter delar automatiskt med sig

Producent

2009-07-07 09:50
Hon som laddade ner 24 låtarna använder Kazaa, större risk och åka fast genom o använda DC och Kazaa eDonkey och dessa.

Torrents ska visst vara svårare och spåra när man är på låsta trackers
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-07-07 19:37
Är kvinnan som laddade ner 24 låtar ett svenskt fall?
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Skivsamlare

2009-07-10 08:07
om du är nojig kan du ju alltid använda en vpn tunnel. finns tjänster som ex;

vpntunnel.se
mullvad.net

så kommer väl IPREDator snart med.

Finns massivs med tjänster, detta var bara några svenska :>
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2009-07-10 09:53
enorm
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-07-10 10:39
helt omöjligt att stoppa så det finns bara ett sätt som de garanterat jobbar med nu: göra det lagligt.

Såg att The Pirate Bay fick erbjudande på 60 mille och att han som köpte skulle göra någon laglig variant. Att du får betala lite för att ladda ner och får tillbaka det och mer genom att ladda upp...
www.soundcloud.com/hjalleprod

2009-07-10 16:14
Om du frågar Henrik Pontén så är svaret att risken är så överhängande att du i princip redan är dömd. Killen med självförtroende.

Frågar du nån med fötterna på jorden är risken att åka fast minimal, om ens det. Men med tanke på vilken parodi på rättvisa våra domstolar ägnar sig åt kanske det inte dröjer länge innan det blir värre (tänker främst på bevisvärderingen i ephone-fallet).

Mätningar visar dessutom att minskningen av internettrafik som skedde när IPRED började gälla är återhämtad, trafiken i svenska noder är t.om högre än den var motsvarande tid förra året. Folk skiter i.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.