Vem har ansvaret när en fil laddas upp på min server?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Vem har ansvaret när en fil laddas upp på min server?

Hej. Jag tänkte göra en simpel filuppladdnings tjänst. Om någon laddar upp en fil som är skyddad av copyright lagen, är det han eller jag som bryter mot lagen? Har man ryggen fri om man har en checkruta där användaren måste garantera att han har rättigheterna till filen?

jag har alltid rätt.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
tveksamt
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Det är personen som laddar upp som står för det. Du hyr ut ett utrymme, du kan inte bestämma vad han ska ha där.
Jag har en fastighet med 83 lägenheter. Om en av hyrestagarna skulle ha maja-plantor i sin lägenhet är det väl inte jag som ska ha skit för det :)
Mjaaa, tveksamt. Är väldigt säker på att du måste ta bort materialet om du får veta att det är upphovsrättsskyddat.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Frågan är väl mer vad som händer med filen sedan. Läggs filen upp så att bara du kommer åt den hemifrån då kan du inte dömas för någonting, däremot om du sedan publicerar filen så andra kan komma åt då har du svårare att hävda din oskuld. Tror det blir nästan som med lagen om elektroniska anslagstavlor att det måste finnas moderatorer som ansvarar för innehåll och tar bort saker som bryter mot lagen.
^Precis det spåret var jag inne på.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
undrar också lite över det här... den här checkrutan ts ämnar använda sig av där personen som laddar upp materialet tar på sig fullt ansvar för att han/hon har rättigheterna till det är alltså helt verkningslös (och meningslös) lagligt sett?
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
Precis som Priyan säger, Finns ju massa sånna tjänster. Men bara att de hävdar att de har rättigheterna till filerna. Men själv fallet om någon klagar så får du väl ta ner filen.
Jag har ingen personlighet