I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Digitalkamera + bleka ansikten

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2010-01-31 20:36

Digitalkamera + bleka ansikten

Hej, jag har köpt en ny kamera Samsung PL55, säkert inte bland de bättre men dock borde man få en hyfsat fin bild (5x opticalzoom, 12 megapixel) Jag vet att pixlarna inte spelar så STOR roll då opticalzoom måste vara bra.

problemet är att på varje foto bli ansiktena riktigt bleka speciellt dem främre ansiktena på bilden.. vad kan det bero på?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-31 20:52
det kan ju bero på att du använder blixten som är anpassad efter ett visst avstånd. kommer folk närmre än så så får de för mycket blixt i ansiktet och blir således för ljusa precis som de som är för långt bort blir för mörka. är jag nåt på spåren?
vadå? jag dyster?

2010-02-01 23:19
jo det måste ju vara något åt det hållet. men tycker det blir väldigt blekt hur jag än tar bilden. väldigt dåligt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-02 10:33
testa att ta ett kort utan blixt och se om det blir någon skillnad

2010-02-02 19:25
alltså, det fanns en tid när det var en konst att fotografera. nu tänker jag inte bli alldeles svår och dryg här, men det är fortfarande så att det krävs en viss insats av fotografen, oavsett tekniskt hjälpmedel.
vadå? jag dyster?

2010-02-10 14:45
Som redan sagts, stäng av blixten / autoläget.

Dra upp ISO så högt din kamera pallar utan att det ser för risigt ut och var beredd på att vara stadig på handen alternativt slå på fjärrutlösaren och ställ kameran på lämpligt "stativ", då slutartiden kan bli hög om det är mörkt.
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"

2010-02-17 19:00
Man kan även sänka effekten på blixten så kolla på det, om du MÅSTE använda blixt.

2010-03-03 13:00
Ja, eller sätta fast en bit toalettpapper över blixten, som jag gjort med en väldigt envis & stark blixt.
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"

2010-03-03 14:57
stark blixt + billig sensor ger det resultatet.. Om LCD skärmen är av lägre kvalitet så kan det också påverka.. Dvs bilderna behöver itne vara så dåliga som dom ser ut på kameraskärmen..

Du kan göra en diffusor genom att tejpa rizzlapapper, pappersnäsduk eller en bit damsugarpåse framför blixten - du får exprementera lite med material och avstånd, och kanske vara lite McGyver för att få det bra. Kolla även inställningarna i kameran, ljusstyrka, kontrast och vitbalans. Kolla vilket ISOtal som är inställt (om det går att ändra)

Tror du mej inte? Fråga min mamma!