I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-05-21 00:11

Nätverksproblem

Nu är det så att jag har lite problem med mitt nätverk här hemma. Det började för ca ett halvår sedan och jag har försökt mig på ett antal olika saker, så som att mina apparater ska tilldelas samma ip-adress varje gång, resettat modemet och konfiguerat om det osv. Min gissning själv är att routern har gått och blivit knäpp men tänkte ge whoa ett försök innan jag införskaffar en ny.

Så nu till problemet...

Jag sitter på ett Zyxel modem/router från bredbandsbolaget som jag fick för ca 2 år sedan. Men då för ca ett halvår sedan började den krångla med nätverket. Min sambos bärbara dator, mitt xbox360, playstation 3 och min mobiltelefon har ibland problem med att ansluta till nätverket. Eller kollar jag till exempel på min mobiltelefon så står det att den är ansluten men jag kan inte hitta andra maskiner i nätverket eller gå ut på internet.

Det fungerar dock så länge den har fått en riktig anslutning men stänger jag av t. ex. mitt ps3 och sen startar den en timme senare ansluter den inte till nätverket och detta gäller även övriga maskiner som försöker ansluta förutom min stationära dator (som alltid fungerar av någon anledning). Starta jag då om modemet så fungerar allt som vanligt igen till det händer igen nästa dag.

Kan tillägga att xbox, telefon och bärbar dator går via trådlöst medan mitt ps3 körs via kabel så det kan inte vara det trådlösa som det är fel på, annars hade mitt playstation alltid fungerat normalt.

Så finns här någon vänlig själ som sitter inne på lite bra kunskaper på vad felet kan vara så dela gärna med dig!

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-21 08:41
Ja släng skiten och införskaffa nytt. Zyxel modem/router som bbb har är totalt värdelöst, samma gäller routern som man fick med telia också.
Har haft BBB också och samma problem, det första jag gjorde då var att köpa en riktigt bra router, har en från Netgear nu som har fungerat felfritt i över 3 år, tappar aldrig anslutningen och jag startar om den ungefär en gång varannan månad, just för att förebygga detta.

Så jag är nog ledsen att säga att det är lika bra att du byter ut den.
Kanske inte det svar du väntade dig!?
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2010-05-21 20:03
Kan testa uppgradera routerns firmware. Dock inte direkt någon nyhet att Zyxels nätverksprodukter suger mer än en hungrig hora i bakgatorna av Moskva.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-05-22 03:43
Peacerich P27

Det var faktiskt det svaret jag väntade mig, anar själv att den har blivit kass. :)

Kane

Jo, vill minnas att jag redan har uppgraderat firmwaren för cirkus 1 år sedan, men möjligt att det finns en senare uppdatering. Men det lutar nog åt att köpa en ny och ordentlig router.

Har dock dålig koll på vilka som är prisvärda men antar att man bör satsa på en Netgear eller D-link?

2010-05-22 13:34
För ett par år sedan ratade jag allt D-Link och/eller Netgear, nu har de faktiskt skärpt till sig såpass att de är värda att kolla på.

Men ska du ha kombinerat modem/router tycker jag ändå du ska kolla in Linksys prylar, just i den kategorin tycker jag de verkar ligga steget före. Måste nästan nämna att jag fortfarande är imponerad över hur bra mitt gamla SpeedTouch modem/router fungerande när jag körde ADSL.

Sen skadar det förstås inte att få veta lite mer om vilka inställningar du trixat med och hur ditt nätverk såg ut. Körde du helt fasta IP:N (ingen DHCP) eller körde du bara nån MAC-identifiering t.ex?
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-05-23 03:13
Endeavour2

Kör DHCP men markerade att varje apparat skulle tilldelas samma IP-adress varje gång efter att det började krångla då jag trodde att det kunde vara IP-adresserna kolliderade med varandra men så var inte fallet.

Jo har kollat lite på linksys också och de verkar har fått bra kritik rent generellt. Men funderar på att köra modem och router separat då det verkar det bästa. Men finns det någon vettig (gärna 1gbit router för ett vettigt pris) med integrerat modem så tar jag gärna emot tips. Skulle föredra 1gbit då jag gillar att streama film från datorn till mitt ps3, men 1080p funkar inget vidare och laggar när jag kör via PS3 media server och förmodar att snabbare nätverk kan råda bot på detta?

2010-05-24 21:44
Då jag hade BBB så fick jag reda på att dom endast tilldelar 5 ip adresser till varje abonnent. Jag hade PC, laptop, xbox 360, air port och 2 iphones kopplat till mitt modem och det gick inte så bra. Alla enheter kunde inte kopplas upp samtidigt och endel blev ifrån kopplade. Jag koppla i stället allt till min airport och göra ett eget nät hemma för trådlösa enheter vilket löste allt. Du kanske sitter med samma problem som mig. Köp en till trådlös router och koppla den till din BBB router och kör alla trådlösa enheter på den nya routern.
Who said anything about carving you up, man? I just wanted to carve a Z into your forehead.

2010-05-25 01:59
dada

Tror tyvärr inte det är fallet. Mitt xbox 360 är inte inkopplat, min sambos bärbara dator används väldigt sällan och då återstår bara mitt ps3, min mobil och min stationära dator och ändå strular det. Det skulle i så fall vara ifall mina grannar har hackat sig in på nätverket men jag har inte sett att det varit några intrång och jag har dessutom ett säkert lösenord. Vad jag har sett av mina grannar så tror jag inte någon av dem är kapabel till det heller. 8)

Tack ändå!

2010-05-25 07:53
Hej!

Vad är det för modell på Zyxel-modemet?
/KJ
Hihi
Skivsamlare

2010-05-28 12:17
Det stämmer att det är fem skarpa ip-adresser per kund för bredbandsbolaget. Detta är dock inte så "bara" som vissa vill få det till då de flesta andra operatörerna bara erbjuder, 4, 2 och ibland så lite som 1 adress som man sedan själv får sätta en router bakom alt. att man köper en router billigt från operatören.

Vad gäller ditt problem här så skulle jag rekommendera att du kontaktar bredbandsbolaget. De zyxelmodem som du nämner har inte använts sedan mycket länge (troligtvis var du en av de sista som fick det) och du kan troligtvis få ut en wireless gw/ett wireless modem för en mindre summa. har du fiber så får du t.om ut ett mot enbart frakt.
 http://www.kulturkompaniet.nu/