Windows 7 - Kan inte göra nånting alls med min dator!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Windows 7 - Kan inte göra nånting alls med min dator!

Hejsan! I förrgår stängde jag av min laptop genom att bara trycka på knappen, istället för att göra det riktigt genom datorn. Nästa dag (igår) så kom jag till menyn "starta windows normalt/Starta i felsäkert läge". När jag väljer felsäkert läge så dyker det upp "läser windowsfiler" och sekunderna därefter så kommer jag tillbaka till menyn! Trycker jag däremot "Starta windows normal" så dyker windowsloggan upp som vanligt, sen blir allt svart och därefter dyker det upp en bluescreen, och så startas datorn om.

Bluescreenen ser ut såhär:
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2009/01/win7bsod_01.jpg

Nu känns det som jag har gjort allt som är möjligt för att få den att fungera igen, bland annat googlat konstant i nästan ett dygn, satt default på bios, kört diagnostik, felsökt med skivan jag fick med på köpet av laptopen, men tydligen så uppstår problemet nästan bara när man har bytt ut en hårdvara, och det har jag inte gjort! Men det är bara svar på sådana lösningar jag hittar!

När jag blev trött på allting så fick jag för mig att försöka installera XP på datorn istället, så jag drog in skivan > F12 > boota från cd.. cd'n laddar, bluescreen.

Vad kan jag göra!? Jag har inte råd i dagsläget att lämna in den på reperation!

Tack på förhand

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Lustigt, laptops brukar ju sällan ha hårdvaru-strömbrytare utan bara knappar som i regel tar ner burken fint och städat.

Googlade lite snabbt och hittade ganska mkt träffar som handlade om BSODs, antar du läst igenom de flesta redan.

Den som verkar mest relevant är denna artikel på microsofts hemsida: http://support.microsoft.com/kb/315335/en-us

Den beror BSOD med en av de stopkoder du har på bilden (jag förutsätter att bilden är din burk eller exakt identisk bokstav för bokstav). Den antyder minneskorruption eller annat strul. Vad har du för minnen i burken? Har du två stycken så prova ta ut ett i taget och se om du kommer vidare, har du bara ett prova ta ur det och sätt i det (om du kommer åt). Kolla så de räknas upp i BIOS och att rätt mängd minne redovisas i BIOS. Kolla även om du kanske kan ändra minneskanalerna/adresserna i BIOS, kanske kan hjälpa.

DE koder du får efter STOP: är i regel de bästa att söka på. T.ex hittade jag en tysk med identiska felkoder: google translate-tyska
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Redan vart på den sidan ett antal gånger, och tagit ut mina RAM och satt in dom igen, även brännt ner recovery-skiva som jag lyckas boota upp på laptopen där jag får meddelandet att det inte lyckades fixa mina problem.
Instämmer med Endeavour2.

Har själv stött på en del problem med minnesdumpning på mina Windows-datorer under åren, både på serverburkar och persondatorer.

Jag har aldrig kommit undan till fullo genom ominstallation av operativsystemet. Vissa gånger har det funkat men sen har det fallit tillbaka på samma bluescreen igen.

Det som hjälpt mig har varit att byta hårdvaran (RAM-minnen främst.) Min erfarenhet säger att det har att göra med skador på datorns primärminne eller de slots dessa sitter i. Fundera på om du haft åska i närheten. Sitter din dator i en förgreningsdosa som är ämnad att stå emot strömspikar?

Du kan prova att köra minnesdiagnostik i BIOS för att se om några moduler är skadade. Det är mitt vettigaste tips! Uppdatera gärna när du kommer lite längre.

Hoppas det löser sig.