I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mikrofon till sång & prat?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2011-04-29 19:30

Mikrofon till sång & prat?

Jag har börjat lära mig sjunga de senaste dagarna och tänker börja skapa låtar.
Det är bara så att just nu har jag en billig mikrofon som är väldigt kass och funderar på att köpa en bra mikrofon, men som inte är allt för dyr ändå.
Kommer använda till att sjunga och till att prata (göra tutorials)

Fått tips om Samson C01U som kostar just under 1000 kr, den verkar låta ganska så bra och duger gott och väl för mig. 1000 kr är nog också maxgränsen jag skulle tänka mig att lägga ut på en mikrofon i nuläget.

Funderar bara om någon har tips på andra mikrofoner, som inte överstiger 1000 kr. Om någon rekommenderar något annat?

Är inte just nu 100% på att köpa mikrofonen, då jag vill se så jag inte tappar detta ganska nya intresse jag fick för mig. Men troligen köper jag inom 1 månad om inget annat förslag kommit fram eller så.

2011-04-30 00:26
Ingen som känner till mikrofonen eller så?

Sedan undrar jag lite om en sak, om det här med mono och stereo? Hur ändrar man mellan det egentligen? Man sjunger i stereo eller? (kan typ inget om detta).

Då jag på youtube såg filmer där som spelat in med denna mikrofon, så kom ljudet bara i vänstra högtalaren. Så sa polaren att det beror nog på om man har stereo eller mono?
Jag vill ju självklart ha så det spelas in i bägge högtalarna.

2011-07-05 15:43
Mono är när ljudet bara går på en kanal, stereo på två om jag förstått rätt. Men du väljer stereo/mono när du spelar in. Välj stereo så blir det nog bra ska du se.
I choose my own destiny, hiphop way to heaven!
Producent

2011-07-07 00:21
alla mikrofoner är mono, då du alltid spelar in på en kanal, välj mono kanal när du spelar in och inte stereo, en bra mick för sång och prat varierar, det som är viktigast är att lära sig mixa, tonvis med guider finns med enkel googling
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2011-07-07 00:22
du skall alltså spela in på 2 kanaler mono och panorerar ut dem sedan
Since 1984
@realgizlee // twitter
Poet

2011-07-07 22:37
Snor tråden här lite, undrar om man bara ska spela in rent prat, ingen sång, skrik eller något sånt, utan bara rent snack. Är det nödvändigt med en kondensator mic?
At the gates of Eternity...
Producent

2011-07-08 08:17
nej, då ska du ha en dynamisk, dem funkar bättre
Since 1984
@realgizlee // twitter
Poet

2011-07-08 15:47
Bra! :) Tackar!
Rappare

2011-07-08 15:58
Skulle en dynamisk fungera på snack bättre?
Det beror väl iofs på ändamålet, men vill man ha ett mer radioliknande ljud så torde väl en kondensatormikrofon vara att föredra?
Poet

2011-07-08 20:25
Så länge man hör vad snubben som sitter max 30-40 cm bort från micken säger, så är jag nöjd. Plus dynamiska mickar är så mycket billigare.
Rappare

2011-07-08 23:05
Jag skulle knappast vilja påstå att en kondensatormikrofon fungerar bättre, men det kanske bara är jag.
Producent

2011-07-09 00:29
jag tycker kondensator mickar tar upp för mycket ljud runt om än dynamiska om man nu kör prat endast, isf måste man vara i ett ljudisolerat rum för att en kondensator ska funka riktigt, i det ändamålet är dem bättre, men sitter man nära en dynamisk och pratar så låter dem mycket bättre, detta är min åsikt och endast observerat efter dem år jag använt dem
Since 1984
@realgizlee // twitter
Rappare

2011-07-09 16:43
Ja, det är sant. Det funkar kanske inte i ett köpcentrum liksom. Jag tycker dock att smaskande och sånt kan vara ganska kul att få med.
Producent

2011-07-09 20:48
haha, nä fyfan, så jävla jobbigt att mixa bort sånt
Since 1984
@realgizlee // twitter