I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

DVD-Rom fungerar ej på Windows 7

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2011-09-20 20:18

DVD-Rom fungerar ej på Windows 7

Har fått problem med att få DVD-spelaren att fungera på datorn de senaste veckorna.
Jag skaffade Windows 7 för ca 2månader sen, och det var inga problem med den förrän 1månad sen då den bara försvann ifrån Den här datorn.

På Enhetshanteraren så står det att det är nå fel med drivrutinerna. Jag tänkte att DVD-spelaren var gammal då jag köpte den för 5år sen, så jag köpte en ny med SATA (den gamla va IDE) men det hjälpte inte, fick samma problem.

Letade runt på Internet och fann information om att man kan få problem med DVD-Rom på Windows 7, att nå ny funktion med energischema kan göra att att den ej fungerar.

Någon mer som stött på det här problemet och vet vad man kan göra?

2011-09-21 00:44
Köp en mac eller kör Linux :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-22 02:25
Haha, amen tänkte att det kanske går och fixa problemet gratis istället för att köpa en ny Mac eller Linux dator på några tusen ;)

Man ska väl kunna använda DVD-Rom på Windows 7, eller har Microsoft tagit bort det kanske :P

2011-09-22 14:12
nädå det är OK med DVD på Win7, men någon lösning har jag ej tyvärr
tut!

2011-09-22 20:35
Ingen som har stött på det här problemet?

Enda lösningen jag har hittat är denna: http://support.microsoft.com/kb/975270/sv
Men den fungerar ej, för när jag försöker skriva in kommandon så står det att det att energischemat finns ej

2011-09-22 21:49
linux kostar gratis =)
((MAAD))

2011-09-22 22:00
Jaja, men tänkte försöka fixa det här istället för att bara ge upp och göra om allting till ett operativsystem jag inte har en aning om :)

2011-09-22 22:47
men du verkar ju inte ha någon aning om win7 heller så.... ;)
((MAAD))

2011-09-22 23:33
Nää, men fortfarande, tänkte att det borde väl finnas en lösning att använda DVD-Rom på Win7, jag tror inte att miljontals användare runtom i världen är CD/DVD lösa med Win7 ;)
Så försöker hitta lösningen istället för att börja om från scratch med något helt nytt (Linux), och jag tänkte att kanske någon på här på Whoa kanske vet lösningen.

Whoa verka dö ut ju längre tiden går märker jag också, folk var mycket mer aktiv för några år sedan...

2011-09-23 09:09
testat detta antar jag?

Thank you for using Microsoft Answers forum. I suggest uninstalling your DVD/CD-ROM from device manager and reboot your system. When Windows boots up it will recognize the device and install the drivers for it. Thank you for your time and efforts in evaluating Windows 7

såg denna i samma tråd som verkar fungera för de flesta

I found a solution to my problem!

Go here: http://support.microsoft.com/kb/314060

The FitIt App from MS does not work on Win7

Specifically here:

Microsoft Windows Vista
Click Start , and then click All Programs.
Click Accessories, and then click Run.
Type regedit, and then click OK. If you are prompted for an administrator password or for a confirmation, type the password, or click Allow.
In the navigation pane, locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
In the right pane, click UpperFilters.

Note You may also see an UpperFilters.bak registry entry. You do not have to remove that entry. Click UpperFilters only. If you do not see the UpperFilters registry entry, you still might have to remove the LowerFilters registry entry. To do this, go to step 8.
On the Edit menu, click Delete.
When you are prompted to confirm the deletion, click Yes.
In the right pane, click LowerFilters.

Note If you do not see the LowerFilters registry entry, unfortunately this content cannot help you any further. Go to the "Next Steps" section for information about how you can find more solutions or more help on the Microsoft Web site.
On the Edit menu, click Delete.
When you are prompted to confirm the deletion, click Yes.
Exit Registry Editor.
Restart the computer.
tut!

2011-09-23 11:52
Jo jag har testat det där. Jag har ju också Win7 och det där är för Vista så det fungerade inte, LowerFilters finns inte, bara UpperFilters.

2011-09-23 13:45
ok, jag kör win 7 med DVD utan bekymmer men men, lycka till
tut!

2011-09-25 15:37
Ingen som vet hur man stänger av ALPM-funktionen? För det är det problemet jag har, för jag lyckades få dvd-romen att fungera genom att göra Vista grejen, att ta bort UpperFilters i RegEdit, som sagt så finns inte LowerFilters i Win7.

Men sedan så är det ALPM-funktionen som gör sin grej, som det står på microsoft sidan: http://support.microsoft.com/kb/975270/sv
ALPM är en funktion som försätter en maskinvaruenhet i lågenergiläge när den inte har använts på 100 minuter. Detta är en energisparfunktion.

Alltså om jag inte har använt DVD-Romen på 100min så försvinner enheten. Men som det står på Microsoft sidan, att man ska skriva in kommandon på kommandotolken, det fungerar inte

2011-09-26 08:55
testat med folket på sweclockers?

tror du får lite mer rapida svar där
tut!

2011-09-27 01:56
Windows 7 DVD Drive Not Working Problem Missing Disappeared

om du inte hittar den alls så testa detta.. har haft samma problem själv att den helt plötsligt bara försvan... gjorde register fixe å den kom tillbaka..

gör de på egen risk, funka för mig iallafall
Get hit and Hit back // GoBo