I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur man gör en hemsida (?)

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

   

2011-10-27 00:06

Hur man gör en hemsida (?)

(Dels sitter jag och pular med min egen portfoliosida, något som går sanslöst långsamt och som rymmer plats för mycket förbättringar.)

Men framförallt så har jag tagit på mig att göra en hemsida åt några bekanta som har en tatueringsstudio. Man kan väl säga att jag har tagit mig lite vatten över huvudet, men samtidigt ser jag det som en chans för learning by doing, så att säga.
Jag behöver dock lite hjälp på vägen...
Jag har gjort hemsidor förut via diverse genvägar, t.ex använt wordpress eller olika färdiga script som grund (simpleviewer, pixelpost). Nu vill jag förstå lite mer vad jag håller på med och bygga mer från grunden, utan att för den skull knacka all kod manuellt i Anteckningar.

Kort och gott:
Jag söker en bok eller hemsida med bra guider för hur man bygger en hemsida centrerad kring bilder, som kan uppdateras utan att behöva koda om en massa och med en integrerad blog Whoas webproggare, help me out!


Allmänna tips om hur jag bör gå till väga är också väldigt välkomna. Borde jag använda dreamweaver eller hur funkar det nuförtiden?

Tack!

All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.