Problem med hemmabygge!

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Problem med hemmabygge!

Tjena! Jag tänkte att jag skulle bygga mig en dator nu när d3 äntligen kommit ut, jag är själv inte så hajj på datorer men skulle ge det ett försök.

Så ringde en vänn som bygger själv och är lite mera insatt och han gav mig följande
ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3+
Asus gtx560 1gb
Amd Fx 4-core 3.6gz
corsair tx750
corsair xms ddr3 4x2gb
och en 500gb asus hårddisk,

Saknas något?
Jag har fått ihop det och allat har ström, allt är kopplat och alla fläcktar går, testar olika jack till skärmen etc, inget funkar. har tappat hoppet!

stog även på hemsida att "Tänk på att det kan behövas en BIOS uppdatering innan en AMD FX processor fungerar på moderkortet."

Vad menas och hur görs?

Tacksam som fasiken för relevanta svar.

bless!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Så allting bootar med du får ingen bild? Eller är det bara chassifläktar som startar?
Walking the street of dreams
kolla på sweklockers.com dom ger dig nog lite mer än vad Whoa kan erbjuda, men precis som Naizo skriver...det är ganska väsentligt att veta om vi ska börja felsöka nånstans :)
tut!
Jobbar med datorer och bygger ett par per år, privat alltså.
Kan göra ett försök till att hjälpa dig om SC inte redan fixat biffen.

Men du behöver nog ge mig lite mer info.
Vad exakt är det som inte fungerar? Bootar den om sig var 3sek? Allt går men svart bild? Piper den?

Testat att koppla skärm direkt till moderkortet? Har du annat grafikkort att prova med?
Testa köra med ett minne också.

Satt en gång säkert 2h och försökte fixa ett bootproblem. Snöade in mig på fel saker totalt....visade sig vara tangentbordet som dator inte gillade att boota med.
Testa allt det enkla först, brukar löna sig.

You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Om du elen fungerar (fläktarna och lysdioder går på osv) men du får svart skärm så är det oftast nåt av själva kärn-komponenterna, dvs moderkort, processor, graffe eller ram. Börja med att koppla ur alla hårddiskar och andra kringkomponenter. Sen börjar du felsökningen med att tex testa ramstickorna, kör dom en och en och i olika slots och kolla om det fungerar. Om det inte gör det, så fortsätter du med att testa med ett annat graffekort som du vet fungerar(vad som helst duger, tex gammalt PCI-kort). Om det inte heller fungerar så är det antingen moderkortet eller prollen (eller båda ramstickorna men det är mindre sannolikt).

Din kompis förresten kanske har delar du kan använda för att felsöka?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Du har förresten inte nämnt nätagg, det kan ju va att om du har ett gammalt chassi med nåt gammalt medföljande nätagg att det helt enkelt inte orkar driva allt. Hur många watt står det på agget att det är? Kan vara att även när du kopplar ur alla hårddiskar och kringkomponenter så drar systemet ändå för mycket kräm för nätagget. Så det kan du ju också testa med din kompis nätagg.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
han har ju skrivit att han har corsair tx750..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe