I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

problem med "crash dump"/blue screen

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2012-11-28 00:07

problem med "crash dump"/blue screen

sen någon månad tillbaka har datorn börjat crasha helt plötsligt till och från, precis innan crashen kommer en ms-dos liknande skärm upp med en massa text i blå bakgrund för att sedan försvinna lika snabbt och sedan slocknar datorn och startas om.

efter att ha googlat har jag förstått att de kallas för en blue screen, det verkar rätt invecklat och handla om något systemfel som kan bero på vad somhelst så jag har inte allt för stora förväntningar på någon hjälp men om någon haft samma problem eller vet, vad kan vara lösningen?

finns det någon väg eller program att ladda för att åtgärda felet, eller är det bara att koppla ur sladdarna och kasta allt i containern?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2012-11-28 17:18
Som du säger kan det bero på tusen olika saker. Spontan gissning skulle vara överhettning av processor/grafikkort. Det hade underlättat om du kunde skriva av felmeddelandet på blåskärmen.

Vad kör du för OS? Om du kör XP kan du gå in på kontrollpanelen, klicka på "System", sen "Avancerat", "start och återställning", tryck på "inställningar", kryssa ur rutan "starta om automatiskt" under "Systemfel". Har inte tillgång till nåt annat operativ nu men skulle gissa på att det ser ungefär likadant ut.

Det kan vara en idé att ladda ner ett program som Speed Fan för att övervaka temperaturerna i datorn. Inträffar krascherna slumpmässigt eller är det när du spelar/kollar på film eller annat resurskrävande?

Dela gärna med dig av dina specifikationer också. Vad för processor, grafikkort osv. Om du kör xp kan du trycka på Start, Kör och skriv "dxdiag", utan citationstecken. Sen skriver du av den informationen som du får upp där.
Walking the street of dreams

2012-11-29 00:51
det är windows vista

Processor: Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2200 @ 2.20GHz (2 CPUs)
Minne (RAM): 2,00 GB
Systemtyp: 32-bitars operativsystem
Grafikkort: NVIDIA geforce 7050 nforce 620i (?)
Ljudenhet: Realtek High Definition Audio

Att hinna se vad som står på blue screenen är omöjligt då den dyker upp snabbt i någon sekund innan datorn crashar och sen startar om.

du kanske kan vara inne på något, vad vet jag igentligen? men det har aldrig varit en speldator eller att det funnits något stort på den som tar mycket plats eller energi. CPUn verkar lugn, ingen process där som verkar arbeta mer än någon annan. datorn är pigg, snabb och verkar frisk i övrigt. inget på högvarv direkt.

samtidigt har man börjat kunna se en röd tråd då den crashat och det har hänt när den ska ladda ett klipp på nätet, det har hänt på youtube, aftonbladet och tv4 play.

gjorde en systemåtertällning för ca en vecka sen och efter det så crasha den nästan direkt efter. men jag gjorde en ny tidigare idag och uppdaterat vissa saker, och nu har datorn varit på under dagen och använt den utan att något har hänt så det kanske har löst sig? det är nog bäst att vänta och se vad som händer

tack för tipsen så länge iaf!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-11-29 14:30
det är windows vista

Där har du problemet ;)

Skämt å sido. Följ dom här instruktionerna så kommer blåskärmen att pausas nästa gång:

http://tips4pc.com/computer-problems/pause-the-windows-error-blue-screen-of-death.htm

Allt det du nämner är processorkrävande och dessutom flashtungt. Jag tror fortfarande på överhettning. Det du också kan göra är att kolla loggboken efter ledtrådar.

Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Loggboken

System och Program är det intressanta. Kan ju vara så att du har nån korrupt flashinstallation som ballar ur.

2012-11-29 17:11
du har nog rätt, det har förmodligen blivit något konstigt med uppdateringarna eller något annat till flashplayer, firefox och explorer. det är dom ända felen som kommit upp när man kollat problemrapporter och -lösningar i windows. alla dessa uppdaterade jag efter senaste systemåterställningen och inget konstigt har hänt sen dess.

skulle skiten crasha igen så har jag gjort som du sa med med att bocka av systemfel > starta automatisk så man kanske kan fånga upp bluescreenen, se felmeddelandet och hitta problemet enklare nästa gång.

typ allt jag behöver veta, tack som fan!

2012-11-29 18:13
Ingen orsak!