I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nintendo DS, någon som har köpt?

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2005-03-14 21:18

Nintendo DS, någon som har köpt?

Finns det någon här som har köpt Nintendo DS nu när det har kommit ut på marknaden här i europa?

Vad tycker du då om det?
Är det något att ha?

Någon som har testat PSP och DS?... Vilket är bäst?

... Själv tänkte jag sattsa på DS. Har läst en hel del intressanta saker om det. Som att det är en linux version på G till det och lite andra trevliga saker. ^^

www.DeadToast.com

2005-03-14 21:40
Okej... Mitt resonemang till att köpa DS är att med DS så får man ju Touchscreenen och två skärmar, vilket gör det till en mer orginell maskin. Med PSP så får man en skärm (men visst, den är ju mycket större än en DS skärm), ingen Touchscreen, men visserligen får man snyggare grafik, och så blir det nog lättare att lägga in "extra saker" på PSP. ^^

Men om jag vill ha grafik och så så håller jag mig till mitt xbox eller PCn här hemma.

Och det där med att kolla på film på PSP... Det finns tillbehör som gör att man kan kolla på film på DS med.

... Men ändå, själv har jag inte så stor lust att kolla på en 3-4 tums skärm, har jag för mig att det är iaf. Men visst det kan vara smidigt på resor. Fast å andra sidan så har jag ju en laptop som jag kan använda då. ^^
www.DeadToast.com

2005-03-15 09:48
Givetvis, fick mitt i fredags. Lirar Mario 64 nu:)

Underbar liten maskin
..och?

2005-03-15 12:04
dödete...
cva ?

2005-03-15 12:14
arre_87 P17
"dödte..."?.. vad menar du?...

okej, så bra att folk är nöjda med den. då blir det nog att köpa en sånn då.
www.DeadToast.com

2005-03-15 12:15
jag stod utanför affären när den öppnade på releasedagen.
jag gillar ds som fan, men skulle vilja ha lite tyngre titlar att sätta tänderna i
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-03-16 08:42
Jag lirade lite DS hos en polare i helgen, det var riktigt kul..men jag ser ändå mer fram emot PSP
http://www.myspace.com/dirtydonline

2005-03-16 11:38
Hellre PSP än DS.. min brorsa hade båda.. BLev rejält besviken på DS.. är typ Supernintendo grafik :P hjaha
cva ?

2005-03-16 12:42
Jag tillhör en av dom som inte köper nåt efter hur cool grafiken är iallafall...spelglädje är för mig viktigare..

Ser kommande Zelda, Castlevania och Mario Kart som 3 topptitlar...inte ens bländande grafik på en PSP kan få mig att ändra mig.

/P
..och?

2005-03-16 13:21
arre_87 P17

Grafiken är nån stans mellan N64 och Gamecube. Gameboy Advance är Super Nintendo.
Tullar är som kryptonit! /Stålmannen
h

2005-03-16 13:40
arre_87 P17

nej, DS är kraftigare än 64.

2005-03-16 14:15
Det blir Nintendo DS för mig nu, men till sommar en psp oxå^^
För dom som klagar på design på Nds så kan jag nog tänka mig att dom kommer att fixa d som dom gjorde med gba.
Grafiken är som sagt inget hinder för att maskinen skulle vara mindre rolig att spela med.
Snart är online funktionen i full gång oxå tänk er lira online i bussen^^
Enigma has spoken!

2005-03-16 15:12
LyxHora

Är det sämre spelföretag knytna till DS än till PSP? De flesta spelföretagen tillverkar faktiskt fortfarande till nintendos bärbara konsoler, skulle vilja veta vilka spelföretag du syftar på.
Japp! jag är en trollkarl!

2005-03-16 19:39
Jag är inte "grafikbög", och jag är en fanboy så KÖP DS!
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2005-03-16 23:47
ViKKe P17

Jo, det kommer bli ballt med online. Men, jag tror inte man kommer kunna sitta i bussen och lira online, dock. Man måste nog ha tillgång till en trådlös Internet-uppkoppling.

Men "Animal Crossing" verkar bli hett till DS. Någon form av online rollspel till DS. ^^
www.DeadToast.com

2005-03-16 23:51
Mr_ninya

om någon anna på bussen har ett ds så kommer du att kunna spela online mot denna genom det inbyggda trådlösa nätverket eller va man ska säga.
Japp! jag är en trollkarl!

2005-03-17 00:02
Xeodorf P22

Men då är det inte online... då är det bara över ett trålöst nätverk...
Online är ju liksom "över Internet".
www.DeadToast.com

2005-03-17 00:50
Bara en fråga.

går det att spela cooperative på super mario 64 DS?
That's just stupid.

2005-03-17 01:10
Jag menar, bra grafik på mina stationära konsoler, men det blir en DS för mig, den doftar mer nymodighet än fräsch grafik.
Helt nya spelmöjligheter, spelglädje framför grafik..
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2005-03-17 10:33
Varför snackar alla en massa skit?
Grafiken är snyggare och BETYDLIGT skarpare än N64.

Om det är "supernintendografik" i spelen är det för att de är gjorda för att vara pixliga, och det är jävligt snyggt.

2005-03-17 10:34
Köpte min DS i måndags och är då grymt nöjd med den.

Visst det finns inte ute så feta spel nu men det kommer ju hur tunga titlar som helst!

Secret Of Mana
Castlevania (Som liknar Symphony of the night)
NEW Super Mario

och massvis mer.

Det som gjorde PSP intressant förut var väl Metal Gear och FF advent children, tills man fick veta Metal Gear var ett jävla tactics spel och FF spelet inte ens var ett rollspel.

2005-03-17 12:02
Nintendo DS kanske är kraftigare än N64, MEN grafiken är hur som helst 20 gånger sämre.. Jag såg Spider-man trailern.. asså att man ens producerar ett sådant spel :S Gameboy Advance är ju dubbelt så kraftfull som Super-Nintendo, men grafiken är inte bättre för det.. :(
Sen så hade min bror Mario 64 DS.. Grafiken var OK, men när man jämförde grafiken med Metal Gear Acid eller Ridge Racer blev man bara ledsen.. Ne fyfan, jag har iaf växt ifrån Nintendo.. Nu gällere att vänta på GT4 och FF till PSP :)

www.gametrailers.com
Ni kan ju kolla in grafiken... Jevla snygg................

Ebermann P19
Grafiken någonstans mellan N64 och GC? Fyfan att ni ens kan tycka så.. :S Har ni spelat Metroid Prime på DS? Jämför det med t.ex. Perfect Dark eller något Turok så får ni se att det inte ens är lika snyggt som N64..
cva ?

2005-03-17 12:19
Att folk är så besatta av grafik.. Jag lirar bra mycket hellre 8-bitars nintendo/sega spel än både ds,psp,ps2,gc,xbox..

Nu förtiden struntar jag i grafiken, klart ett spel kan vara snyggt, stort + men dom flesta spelen som släpps på konsoller idag är oftast väldigt snygga och så spelar man igenom dom på 2 timmar. Hellre ett spel med ordentliga multiplayerfunktioner som är rejällt genomtänkt och ser lite halvskabb ut än en snygg 3d film där du inte styr ett skit själv..
Lägg jobbet på spelkänslan istället, är min uppmaning till spelföretagen.

Sen måste jag helt klart säga att DS verkar mycket trevligare än PSP för touchscreenen som verkar öppna upp helt nya möjligheter. Sen har ju ju nintendo alltid lanserat mer genomtänka och coola spel än sony, i vart fall är dom mycket mer långlivade än sonys skit..
Sen gör väl inte sony några egna spel så som nintendo gör?

Vad skulle min barndom varit utan zelda, metroid, mario och donkie apan:D
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2005-03-17 12:20
arre_87 P17

Tycka och tycka. Det är mest bara att konstatera.
Jo jag har spelat demot av Metroid Prime Hunters.

I övrigt är det väl ingen som ifrågasatt att PSP har bättre grafik. Skillnaden är att PSP är i princip en bärbar Ps1½ när det gäller spelen. DS styrka är inte att denär ett grafiskt monster utan dens tvenne skärmar som gör att man kan utveckla nya typer av spelande tillskillnad från PSP som endast kan handha portabla varianter av redan existerande former av spel.

Tullar är som kryptonit! /Stålmannen
h

2005-03-17 12:32
jag tror mig ha upptäckt en död pixel på min övre skärm...
sjukt irriterande, frågan är ju om det känns värt att försöka byta för en sån sak.

2005-03-17 16:53
 arre_87 P17
Det ar fan inget fel pa supernintendo!
-=Lek med livet så leker livet=-

2005-03-17 16:56
Vilka spel är det egentligen som lockar med en psp?

Som sagt så är Metal Gear och FF spelet som är "klara" för psp nu inte alls som sina andra i serien, och verkar ärligt talat inte som några höjdare. Speciellt inte Metal Gear spelet.

Men vilka fler spel kan komma?

2005-03-17 16:59
Och för alla square enix nördar som absolut inte tror något annat företag kan göra rollspel av någon anledning så är det ju faktiskt klart med ett par titlar redan.

Egg monster heroes, plus ett nytt spel i final fantasy: crystal chronicles-serien och ett nytt spel i dragon quest monsters-serien.

2005-03-17 17:00
jag väntar på zelda och en möjligtvis snyggare DS innan jag köper.. Den kanske till och med skjunker lite i pris med.

Jag tycker spiderman DS såg rätt trevligt ut.. Är jag ensam?

2005-03-17 17:50
LittleJohnny

ett nytt FF:CC?
trodde de bara skulle porta GC-CC

2005-03-17 17:57
Nope det är ingen portning.

Producent

2005-03-17 19:34
DS är en härlig maskin... Enligt fakta som jag hört ska DS vara snäppet klenare när det gällar bitar... Fast den klarar Cel-shading, nåt som 64:an aldrig klarade...
Jag gillar DS.. har spelat Mario 64 DS, Metroid prime och Warioware... spelen är ju skitroliga...
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2005-03-17 22:20
LyxHora
Citerar-"Säger först o främst Square Enix som är den största anledningen till att jag väljer PsP framför DS"

Det ska släppas spel till DS från Square Enix

mr_ninya
Har du inte läst nintendos senaste uttalanden?
Det ska komma en global trådlös tjänst till DS runt Q3-Q4 2005, som nintendo lovat skulle vara helt gratis. Tjänsten skall vara inbyggd i själva spelen som släpps runt dom kvartal jag nämt.

Nintendo har annonserat flera tunga titlar som är köpvänliga=) bl.a
Naruto, Splinter Cell, Mario Kart, FF:CC, Harvest MooN, Fullmetal Alchemist, Castlevania och som jag har förstått Red Alert plus många fler.

När det gäller grafik mässigt så tror jag inte att själva utvecklarna utnyttjar maskinen till max ännu, men när den gör det så kommer den inte att överträffa psp ändå. Om inte nintendo skulle utveckla nån slags chip eller nåt som fixar grafiken bättre om några år, knappt troligt.
Men som sagt är inte grafiken det viktigaste längre enligt mig det skall vara bra spel glädje och story. Tror att grafik kidsen snart oxå inser det.

PiiiZ
Enigma has spoken!

2005-03-17 22:30
Kommer det komma några bra spel till DSen snart?
För det finns väl inga höjdare nu direkt?

...

2005-03-17 22:37
jag väntar på animal crossing ds

2005-03-17 23:09
ViKKe P17

Skulle förvåna mig om Fullmetal Alchemist skulle släppas till DS då Ps2 versionen fortfarande bara finns till just Ps2. Och det är ju square-enix som tillverkat det. Tror nog Sony har den titeln även på den bärbara marknaden.
"I lay chicks like mother goose"

2005-03-17 23:17
Löjligt att tro att folk som väljer PSP framför DS gör det enbart pga grafiken.

Själv är jag inget grafikfreak, just därför jag äger ett Ps2 ist för Xbox. För det är ju spelen man spelar, och ps2 har mycket mer tunga titlar + square-enix så där är valet självklart.
När det gäller DS så gillar jag inte den maskinen pga den är ruskigt stor(får knappt plats i fickan) och väldigt tung när man ska köra med tummen på den nedre skärmen, gick typ inte att spela mer än 25 min metroid innan jag fick försöka lägga ner den på knät och spela istället. Där försvann bärbarheten :)
Och hittils så har jag inte sett ett enda spel som verkligen använder dom två skärmarna på ett riktigt nyskapande sätt.

Psp är en självklarhet för mig, och det är EJ pga grafiken utan för att den är mer flexibel(spel, film, mp3), snygg, "slim" och Sony! och för att GTA och Final Fantasy:Crisis Core ska släppas till den!
"I lay chicks like mother goose"

2005-03-17 23:26
Final Fantasy - Crystal Chronicles DS kommer ju...

Men film möjligheten i pspn är ju klockren...

2005-03-17 23:47
Klockren? Har du seriöst tänkt börja se film på någon tum liten skärm?
Men visst går ju köpa tv-tuner till DS om man vill så...

MC Kiprono

Går du samtidigt som du spelar eller? Dessutom kan du ha peksaken runt pekfingret istället för tummen om det greppet in passar dig.

Som sagt, räkna upp några kommande spel förutom Metal Gear Acid vilket knappt är ett metal gear spel, förutom storyn då. Och Action spelet på FF temat.

2005-03-18 01:31
behöver man inte fixa ett rätt stort minnes kort för att se film på psp? o sony minnes kort brukar juh knappast va billiga..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-03-18 07:07
Länk till Fullmetal alchemist till DS:

www.jeux-france.com

Vi kommer nog se många fler Square Enix titlar till DS inse fakta PS2 eller PSP fans Square Enix börjar gå tillbaks där dom hör hemma mouhahha..=)

ds.1up.com

Är trött på alla som tjatar på att DS inte har bra spel utvecklare till sin nya maskin. Slut tjatat Square Enix skall släppa FLERA spel till NDS.
Enigma has spoken!

2005-03-18 07:10
Föressten för er som tänker kolla på film på PSP, ni hinner inte ens kolla på 1 hel film för en batteri tiden dör. Om inte dom gör det så klarar den knappt en halvtimme spel och hur BÄRBART är det?
Enigma has spoken!

2005-03-18 08:49
ViKKe P17

Nej, nej, nej... nu har du fått allt bakom bakfoten... Det kommer bara fungera där man har tillgång till trådlöst Internet.
www.DeadToast.com

2005-03-18 09:37
börja se och börja se vet jag inte men bra är det iaf tycker jag.. Titta på nån bra serie på bussen tex... har för övrigt en DS så (;

2005-03-18 09:40
mr_ninya
Läste ju på nintendos sista press-conf, där sa dom det.
Men vem vet dom släpper mer detaljer om det till E3 i maj, längtar=).

LyxHora
Förlåt mej jag skrev inte rikigt i min förra post. Jag menar man kollar på film först 2 timmar och sen lirar lite spel sen när man tröttnar lyssna på mp3, med tanke på hur mycket batteri kraft maskinen drar så kommer dessa finneser knappt kunna användas på detta sätt. Som jag tror många har tänkts sig.

Men men för mig blir det DS först, sen blir det nog en PSP.
Jag gillar båda maskinerna skarpt. När det gäller Square Enix så kan du kolla på den angivna länken för vad dom har tänkt sig för DS, för mig verkar det inte alls som om dom tänker satsa mer eller mindre på PSP eller DS.
Lyxhora har du någon säker källa på det du säger? För jag vill gärna läsa det.
Enigma has spoken!

2005-03-18 09:49
nån som har en sån där film grej till dsen eller? Hur blir bilden isf?

2005-03-18 09:58
http://www.lik-sang.com/info.php?categor ..

Där finner ni filmsaken till DS. Man kan även lyssna på musik och läsa e-böcker på den... till och med spela Nintendo 8-bit spel, men tyvärr inte spela något annat så som GBA.

ViKKe P17

Det är ganska självklart att det inte kommer vara globlat... dessutom står det att det bara är där man har tillgång till ett trådlöst nätverk.
www.DeadToast.com

2005-03-18 10:07
jag förstår inte riktigt varför ingen verkar ena överväga att som jag tänker göra skaffa båda.

2005-03-18 10:10
Fan, jag längtar med efter Animal Crossing ^^
www.DeadToast.com

2005-03-18 10:17
mr_ninya

Ja det du säger med trådlös nätverk är gammalt. Men det med Globalt online tjänst är nytt och det får vi mer svar på E3.

LyxHora

Aight.!

Misery_chick

Jag ska, men jag har ju inte råd ännu. Så först blir det DS sen PSP efter sommar jobb=)

Nintendo <3 PDA = Sant?
Är det nån som har hört talas mer om detta?
http://palm.pdablast.com/articles/2005/3 /200533-Nintendo-DS-a-PDA.html

Det kommer nog ytterliggare mer info om det på E3 Mässan.
Enigma has spoken!

2005-03-18 10:18
Det där video kortet är till för GBA, så det använder ju inte DSens kapacitet riktigt.. hoppas det kommer en som gör det