det var bättre förr!
trots drösvis av årliga releaser från stora spelföretag har det, i min mening, inte kommit ut ett enda bra spel på flera år nu. visst grafiken har skjutit i höjden och de flesta nya spelalster är riktigt snyggt förpackade..men var har själen i spelen tagit vägen? det var bra längesedan man spelade någonting som man verkligen brann för. hittade nyligen en dammig förpackning som låg undanstoppad långt in i en byrålåda. döm av min förvåning när förpackningen innehåller Planescape Torment, antagligen ett av de bästa och mest underskattade spelen någonsin. krävdes bara ett par minuters spelande för att än en gång sitta som fastlimmad vid skärmen och småfnittra åt Mortes verbala vomeringar. med tanke på att jag lyckats förtränga(!?) ett sådant underbart spel som Planescape Torment så vill jag försäkra mig om att det inte finns fler guldkorn som undsluppit mitt minne. har funderat ett tag och kommit fram till att dessa är några av de spel som förtjänas att spelas om igen och igen och igen: * BALDURS GATE * PLANESCAPE TORMENT * ARCANUM * MONKEY ISLAND 1&2 * GRIM FANDANGO * DIABLO * RED ALERT måste finnas hur många som helst som jag glömt bort av en eller annan anledning. har ni fler förslag så lista upp dem!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
sam n max day of tentacle
i'm always telling the truth even when i'm lying.
Final fantasy 7 Dungeon Keeper Theme Hospital Worms 1 på disketter haha!
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Moderator
2007-05-16 11:23
Lucas Art levererade stenhårda titlar för några år sedan! * Grim Fandango * Escape From Monkey Island Men jag kan inte hålla med dig om att det inte släpps några sjyssta spel nu.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Hur kan ni prata om Lucas Arts utan att nämna Full Throttle ? Sen är jag en riktig sucker för alla gamla shareware-spel som vi lirade på Macen när vi var mindre, typ Exile 3 . Sist men absolut inte minst väljer jag att nämna Fallout 2 .. Bästa spelet nånsin?
Göteborg på låtsas.
Squirtle F14 jag menade absolut inte att det inte släpps bra spel lite då och då. däremot så släpps det knappast spel som är så där otroligt bra som många av de tidigare titlarna. WoW, Half Life 2, FEAR m.m är alla bra spel men inte mycket mer. den där känslan som indikerar att "det här är något speciellt" infinner sig i min mening inte när man spelar dagens spel. visst, den visuella upplevelsen går inte att jämföra med de spel som släpptes för ett decennium sedan men spelglädjen är så gigantiskt mycket större i spel som t.ex. Baldurs Gate och Grim Fandango.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Lufia hör man aldrig någon prata om nuförtiden men på tiden det begav sig kickade den skiten ur de flesta i genren.
Shooo bree
Little Big Adventure 1 & 2 var riktigt skoj när man var mindre också. Det låg en skön mystiskt/gullig känsla över de spelen :D
fallout 1 och 2 borde du kolla in, tror att det är samma killar som gjort planescape torment. alla gamla tecknade lucas arts spel, jag vågar inte ens tänka på dem längre i rädslan av att explodera av ett nostalgianfall...
Dataspelet med Rednex å andra sidan gör ju att man tvivlar lite på myten om att det var bättre förr...
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Haha redneck rampage var ju klockrent. Ett annat som gör att man tvivlar är The Harvest till pc. så förbannat dåligt.
Shooo bree
Jomen jag menar inte redneck rampage, jag menar ett spel om/med musikgruppen Rednex :P
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
bakåtsträvande neokonservativa bönder är den enda grupp i samhället som alltid ska hävda att det var bättre förr. Det släpptes lika mycket skit, om inte mer, då som det gör nu och det görs minst lika många lysande spel i dagens spelvärld. Problemet är att folk har en väldigt förskönad syn på spelen de körde i sina yngre dagar. En del av dem håller säkerligen även idag medan andra inte ens är i närheten av att vara ett hyffsat spel.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Coke P21 har du några exempel på nya spel som på något sätt är värt att testa? hittills har de jag provat endast varit besvikelser, vilket kan bero på att spelen hypas så mycket, detta gäller inte minst Oblivion :'(. söker främst spel med karaktärsutveckling och en intressant handling.
grejen är att nu förtiden är vi så jävla bortskämda med grymma spel så att vi tröttnar fortare.. kommer det ett riktigt grymt spel, så fastnar det inte lika mycket som det skulle gjort förr då det typ var det enda bra för tillfället.
i'm always telling the truth even when i'm lying.
potatissuger när du säger nya menar du under de tre senaste åren eller de senaste 3 månaderna? digital devil saga I och II valkyrie profile 2: silmeria Shadow of the colossus Okami Suikoden V reisdent evil 4 rogue galaxy kotor I och II HL 2 Ztp ... .. . jag kan fortsätta ett bra jävla tag men har vettigare saker för mig (23 osedda avsnitt av 24 :p) men om du hävdar att det inte görs lysande spel längre så kan du inte räkna med att tas seriöst.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
NEJ!!!! Det var inte bättre för era nötter! X(Inget var bättre förr. Pe-ri-od. Men såklart fanns det många bra spel även då. FFVII för att nämna det bästa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
rogue galaxy och Zelda: TP är på min top 5 genom tiderna och båda är 2007 släpp i eu.
Shooo bree
Coke 2 de spel som du nyss nämnde med undantag för Shadow of the Colossus har inte berört mig på något vis. Visst HL2, KOTOR 1&2 samt Resident Evil 4 var helt okej spel men inte mycket mer. jag saknar djupet i de nya spelen, det känns inte så engagerat att spela helt enkelt. självklart glorifierar jag spelen som jag fördrev tiden med när jag var yngre men trots det så anser jag att banbrytande spel som Baldurs Gate, Grim Fandango och Red Alert har inneburit/innebär så ofantligt mycket mer spelglädje än dagens releaser.när du säger nya menar du under de tre senaste åren eller de senaste 3 månaderna? Inom de senaste tre åren får duga
fråga mig inte vad jag fick "Coke 2" ifrån.. Coke P21 stämmer nog bättre
potatissuger Jag tror mer på att du har tappat spellusten. Det händer ibland och det finns inte så mycket man kan göra åt det. digital devial saga I och II är sjukligt bra rpg:n. Rogue galaxy och valkyrie profile 2: silmeria är också snuskigt bra. Okami är fullständigt lysande, både spelmässigt och visuellt. Om du inte ens gillar Z:tp så vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag kan acceptera att folk inte gillar att spela rpg (men med tanke på att du pratar om karaktärsutveckling och handling så utgår jag ifrån att du spelar dem) men om man dissar spel som God of war I och II, time splitters future perfect, okami och z:tp samtidigt som man inte spelar rpg:n så måste det vara något som e fel.
Mario på 8-bitars.. Mortal Kombat på snes.. Sonic på sega... Visst fan var det bättre förr!
word
Coke P21 kan säkerligen ha tappat engagemanget för att sätta mig in i nya spel. det är kanske därför jag söker mig tillbaks till de spel som redan är beprövade. där man vet att man inte blir besviken och ödslar tid i onödan. har alltid haft lite svårt för asiatiska rollspel, trots att de spelen ofta har en överlägsen handling och är mer nyskapande än de amerikanska och europeiska spelen tillsammans. de är lite för linjära för min del. God of War I och II är grymma spelupplevelser med massvis av rolig slakt men det är inga spel som jag har lust att spela om igen.
Potatissuger: Vad kommer din signatur ifrån?
jag skrev det i någon tråd där det diskuterades religion, måste vara mer än ett år sedan nu. självgod som jag är så citerar jag såklart mig själv ^^
haha, det var fint skrivet, jag tyckte jag kände igen det från någonstans, men så var det kanske inte :)
tack och bock :)
Men det är klart att man tycker att det var bättre förr om man bara minns de bra titlarna. Hur många gånger köpte man inte spel baserat på baksidan av kartongen och/eller någon kass recension i Nintendos egen tidning för att komma hem och bli uberbesviken? T.ex. SNES, jag minns med glädje alla gånger jag och polarna spöade skiten ur varandra i Street Fighter 2, men jag har inte heller lyckas förtränga den gången jag la mina ihopsparade slantar på ett sådant skitspel som Clayfighter 2. Samma sak kommer ju att hända igen, om 10-15 år kommer vi alla att sitta och minnas Zelda TP, H-L:2, Medieval 2 osv, utan att minnas att The Guild 2 släpptes i samma veva och att Red Steel var en release-titel till Wii. Det är ju som att säga att samhällsklimatet var bättre på 1800-talet för att det inte skedde lika många mord utan att tänka på att vi slet hund och svälte på barkbröd under den tiden.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Håller med både Coke och JP, har dock haft samma känsla som trådskaparen, men jag tror att det handlar om nostalgi tillsammans med ett tappat spelsug. Det är ofta jag inte pallar sätta mig in i ett nytt spel, men kan gå tillbaka till de spel jag spelade som liten och ha sjukt kul för att det känns bekant och påminner mig om min barndom. Sam and Max är ett sånt exempel. Sjukt kul spel och jag va riktigt exalterad när efterföljaren kom, spelade kanske en timme på det nya spelet och la ner för jag tyckte det blev tråkigt...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
potatissuger säger att det var bättre förr, drar upp exempel på peka/klicka äventyr och d&d rpgn till PC, och får en radda konsoll lir som svar på tal..... WTF overload. Ser man det från hans perspektiv nämligen är det väldigt svårt att inte hålla med, eftersom peka/klicka genren idag är så gott som stendöd, och bioware har ej lyckats toppa varken planescape torment eller baldurs gate än.
Äventyrsspel på PC är ju inte så roligt nuförtiden. Eller, PC-spel är inte så roligt nuförtiden, period. Men vem fan spelar om Grim Fandango och Monkey Island? Det är ju ett helt pudas beteende, om det inte går typ 10 år mellan gångerna så man hinner glömma bort vad man ska göra i spelet. Shit, jag lajjade lite med Shadowgate idag, och trots att det är ett sjukt dåligt spel som jag inte spelat sen jag var 10 år gammal var det ju bara att promenera igenom eftersom jag kom ihåg 80% av alla pussel utantill fortfarande. Anyhooo... spela Dreamfall. Det är grymt.
potatissuger: Sätt in Metal Gear Solid 1 till 3 och lira igenom dem. Asskön karaktärsutveckling, samt djupa och engagerade historier.
"Does it count as pedophilia if the kid is dead?"
Metal Gear Solid till PS spelade jag faktiskt igenom för inte allt så länge sedan, grymt bra spel. 2an och 3an har jag inte gett chansen än, får väl försöka få tag på dem någonstans :)
Age of empires 1, Motoracer, Commandos, och NFS3. det var spel det...
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!
Outwars var också grymt roligt..
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!