Gå ut och köp Valkyria chronicles [ps3]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Moderator

2008-12-26 15:34

Gå ut och köp Valkyria chronicles [ps3]

Många av er känner säkert till detta då det uppmärksammats på andra svenska spelforum men det kan inte skada att propsa för det även på whoa.

Äntligen har ett riktigt bra, exklusivt spel släppts till ps3 men då går ingen och köper det, wtf?
Låtg gå för att valet av release date var riktigt puckat med tanke på spel som Fo3, gow2 osv men fortfarande. Här har ni ett av de bästa spelen som släppts till ps3 sedan maskinen lanserades men folk verkar helt missa det.

Så vad handlar spelet om? strategirpg utvecklat av Sega och snyggt som fan. lasta ner demot från psn eller ännu hellre, gå ut och fixa en kopia nu i mellandagarna.

gt-review

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Finns det ett demo? Did not know!
jagvillocksåhaenblog.com
tror säkert det är skitbra, men jag tycker bara inte att det känns som ett spel för alla, och nog för att demot var rätt coolt och lite nytt så är det nog inget för mig riktigt...
du är kär i mig.
Bra tråd, Coke! Jag funderade lite själv på att göra en med detta ämnet efter att ha läst om VC's kassa säljnummer och sen sedan även läst ett blogginlägg på 4PP om just detta.
Det är riktigt tråkigt att inte fler köpte det här spelet. Sega-teamet som utvecklade VC visste själva med sig att SRPG(strategi rollspel) är en nische-genre som inte många den här generationen känner till. De la in vapen i VC, gjorde ett innovativt 3rd person shooter system så inte allt bara skulle vara strategi och för att det skulle attrahera folk även i väst, men ändå sålde VC riktigt riktigt dåligt trots mycket bra recensioner dessutom :(
Alla smådetaljer åsido, VC är ett otroligt välgjort och långt spel med charmiga cutscenes och en intressant story. Och jag gillar oftast inte ens japanska rpg spel, men det här är verkligen speciellt. Ett av de roligaste, snyggaste och mest välgjorda spel jag har kört i år.

Här är blogginlägget från 4pp.com:

First Shenmue. Then Yakuza. Now I'm going to kill you all. Seriously. I'm right behind you... with a knife.
Valkyria Chronicles did not even make the top 100 games sold in this country during the month of November. The game was released on November 4th. source
Assuming everyone bought the game at 60 dollars (which they didn't because it was floating around for much cheaper), then the game brought in less than 2 million dollars.

Meaning...

Nintendo sold more UNITS of Wii hardware than Sega made dollar bills off Valkyria Chronicles.

Are we supposed to be proud of ourselves? Proud of the industry?

Let's all do something productive now like laugh at Sony. Or laugh at Sega. Or laugh at the Japanese developers who just wanted to make something great. Let's laugh at the fact that we will never see a sequel to this game or probably even Skies of Arcadia.

You see, Valkyria Chronicles bombed in Japan as well. My guess is the game seemed like a shooter to them and they ignored it. Sega made an amazing game and tried to appeal to both sides of the world. It seems no one wanted it. My fears have been realized, and I don't think there is a home for this kind of game any more.

Is this the video game industry everyone wants?

Not me. This is making me sick.

You win. Go buy your shooter. Go buy your guitar game. Go buy your mini game collection.

Brad

Länk till http://4playerpodcast.blogspot.com/2008/12/first-shenmue-then-yakuza-now-im-going.html
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Har haft ögonen på det länge och köpte det när det släpptes. riktigt bra spel indeed och om jag får säga det själv.. det bästa och snyggaste rollspelet på länge, älskar det. Det är somsagt riktigt synd att det inte sålt bra för det är ett grymt spel och förtjänar mer uppmärksamhet.

GG med propaganda titlar?
Ser fram emot fler "KÖP DET HÄR SPELET NAO" posts

Är säkert fräckt, precis som alla andra spel som inte säljer (Shen mue <3)
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
doggson gå ut och köp VC nu annars slår jag dig med en korv i ansiktet. detta gäller alla som har ps3
så här ska det se ut :)
Kanske ska överv'ga att ta en titt på det.. får ladda demon någondag!
Moderator

2008-12-27 18:55
doggson

Jag försöker göra världen en tjänst. jag propagerar dessutom inte utan berättar bara fakta. Om man äger ett ps3 men inte har en kopia av Vc så frånsäger man sig automatiskt rätten att klaga på konsolens spelutbud för all överskådlig framtid.

Faktum kvarstår: Ett ruskigt bra spel säljer inte för att det försvinner i havet av mer eller mindre bra titlar som har stenhård marknadsföring bakom sig. Det är synd och skam och något måste göras. Hela tiden klagas det på att kreativiteten i industrin är död men när någon väl orkar göra något så pissar folk på det. Logiken är så frånvarande att man inte kan göra annat än att gråta.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Är väl lite så i alla branscher tyvärr.
jagvillocksåhaenblog.com
"Om man äger ett ps3 men inte har en kopia av Vc så frånsäger man sig automatiskt rätten att klaga på konsolens spelutbud för all överskådlig framtid."

va fan :/

fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Har tankat demot men inte hunnit testa det ännu, alla tjatar om det är spelet hela tiden så jag måste väl prova det iaf. Trailers, bilder, och info har ännu inte fångat mitt intresse sådär jättemycket, men jag ska helt klart ge det en chans på riktigt. Har så många spel jag borde köpa så jag vet inte riktigt vad jag ska prioritera, har liksom inte ens köpt MGS4, eller LBP ännu... Och nu kommer KZ2 snart, vilket jag måste köpa, betan va för bra för att inte köpa det.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Moderator

2008-12-28 16:17
Jag köpte Lbp och Vc samtidigt och det har ju inte blivit alltför mycket umgänge med min sackboy hitills. jag ska dock börja spela det ordentligt såfort jag klarat sista uppdraget i Vc.

Gogaku

Vad har du gjort med livet sedan mgs4 släpptes?

Killzone 2 alltså. Fyfan vad kul det var.
jagvillocksåhaenblog.com
Gick runt på stan med en polare idag som skulle köpa Valkyria Chronicles och det är tydligen slutsålt(gbg). Vi var i typ 4-5 spelbutiker och en del elektronik affärer. Fucking slut överallt :(
Förhoppningsvis har ryktet spridit sig och folk börjat kolla in det, eller så köpte affärerna in väldigt få exemplar.
Fast det finns ju en del bra spel som sålt dåligt runt releasen för att ingen hört talas om de eftersom de hamnat i skymundan pga andra spel med enorm marknadsföring bakom sig men som långt senare börjat sälja och fått hög efterfrågan genom ryktesväg och fanbase.

Polaren la i alla fall en beställning på megastore.se.
Ganska billigt. 439kr, frakt 33kr så det blir 472 spänn. Bor man nära sergels torg i stockholm så kan man hämta ut spelet i deras butik istället och slippa frakten :)
Coke P23

Jag har legat under en sten :) Nej men min tanke var att jag skulle spela igenom alla MGS från ettan (köpte nån samlingsbox med 1an-3an) innan jag spelade 4an. Sen blev det aldrig av att jag spelade igenom något av dom spelen p.g.a. för mycket att göra i skolan och för fint väder för tv-spel. Så nu har det helt enkelt inte blivit av... känner mig lite skyldig faktiskt, men ja... får försöka ta mig i kragen snart.

Midas P26

Bästa bästa, är så pepp på det spelet så det är inte sant! :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery
efter ihärdigt letande hittade jag till slut en kopia. återkommer när jag fått in ett par timmar. :)
phow phow.
grymt spel, var störd på alla cutscenes i början men nu skulle jag inte klara mig utan dom :)
Sound Savants
jag körde demot och det var inte alls roligt, men jag kände för att ge spelet en chans så jag köpte det förra veckan och det var verkligen jätte bra. skönt spel att slappa till.
i'm always telling the truth even when i'm lying.
En utav mina favoriter just nu.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---
ska ladda ner demot, kanske e de så bra som ni påstår :P

Mh, demot är okej men kanske inte alltför övertygande egentligen. Jag förstog inte vad som var så bra med spelet förrän eftter jag sett en polare spela fullversionen och ett av de senare kapitlen. Stridssystemet och uppdragen går så mycket mycket djupare än det skirmish uppdraget man får spela i demot.
Sen är storyn skön med en del plot twists osv :)
hmm nja inte min typ av spel tyvärr, det är säkert bra om man ger det tid, men har svårt för tecknade japanspel :P (visste nada om detta spel innan ja testa)

Har också spelet! - klar 10:a!
Bärsen är slut, wtf would Macguyver do!?
sista banan nu tror jag! spännande
Sound Savants
Tänkte bara uppa för att säga att första avsnittet av Valkyria chronicles animen sändes nyligen, bra grejor

Det tog 43 timmar för mig att klara ut det och jag hade inte tråkigt en endaste sekund. Otroligt bra spel från början till slut! Snyggt presenterat med intressanta karaktärer och ett stort djup i gameplayet. Tack vare alla de nya förmågorna och de taktiska aspekterna som man får tillgång till under spelets gång så blir det bara roligare och roligare ju längre in i spelet man kommer. Ett stort återspelningsvärde är självklart ytterligare ett plus.

Tråkigt nog så kommer nog inte den genomsnittlige PS3-användaren att stöta på det här spelet då det hamnat i skymundan för, i mitt tycke, mer hypade och vitt underlägsna titlar.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
DLC släpps på torsdag! Extra missions där man kan spela som Selvaria bla. och något nytt mode som gör spelet svårare.
Har varit lite orolig ett tag över att vi kanske inte kommer få den här DLCn här i väst eftersom spelet sålde så kasst här, men där ser man :D

Det har sagts att varje DLC pack ska kosta 4.99$ vilket brukar betyda 35kr på "våran" PS store. Solklart köp för min del. Hoppas att de faktiskt gör en uppföljare. Det verkar se lite ljusare ut för VC nu i och med att det till slut blev poppis i japan efter årskiftet och de bestämde sig för att göra en animé som jag har hört blivit omtyckt. Har inte sett första avsnittet än, brukar ha svårt för sånt men jag ta och kolla in skiten nån dag.
Moderator

2009-04-13 00:43
Kollade precis första avsnittet och det är ingenting som jag kommer att följa även om den säkert kan bli ganska poppis. Precis som spelets handling så känns det lite väl barnsligt. Sedan vet man ju redan vad som händer också ;)

Fin att det kommer dlc som gör spelet svårare, ett av originalets stora problem är ju att det blir på tok för lätt efter ett tag och att A-rank= scout rush. Frågan är dock om jag kommer orka köra det igen då jag inte har min vc-savefil på mitt nuvarande ps3.

Ah, så animén följer samma handlig som spelet då. Inte alltför intressant om man redan vet alla plot twists. Det hade varit roligare om det varit en spinoff eller nåt liknande :)
Det finns ju inte direkt ont om karaktärer och de har ju redan gett alla en personlighet och en liten bakgrund.
Fast det blir ju iofs spinoff i form av DLC istället nu istället vilket är bättre.
Jag hade aldrig vågat hoppas på DLC till det här spelet. Skönt att höra!

Tycker också att det är lite för enkelt att få höga betyg, så länge som man "rushar" och struntar i allt vad taktiska drag heter. Det hade varit roligare om man fick högre betyg för att man använder sina soldater och order på ett effektivt sätt. Kul förresten att det går att spela igenom igen, och att det då dyker upp nya soldater och vapen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Moderator

2009-04-13 16:22
marvin

Jag vet inte om animen ska följa spelet slaviskt då första avsnittet avvek en smula från vad som händer i spelet även om samma grundmall följs. Sedan hade jag aldrig mycket till övers för huvudkaraktärerna (welkin, alicia och isara) och de kommer uppta merparten av tiden i de kommande avsnitten.

potatissuger

Problemet var är att rank enbart baserades på antalet turns man använde för att klara en bana. Om de kan väga in andra aspekter som antalet dödade fiender, mängden skada man tar osv så hade det blivit betydligt mycket mer underhållande.

Sedan bjuder för all del skirmish på hard på en del utmaning.

DLC kom igår. Jag fixade "Expert"-svårighetsgraden och blev lite besviken då det tyvärr inte verkar gälla huvudstoryn utan endast "Skirmish".
Ja jävlar ja! Lirar det nu och är helt besatt. Kan sitta en hel dag och köra samma skirmish bara för att förfina strategin.

Garanterat ett av de bästa spelen till Ps3.
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.
Köpte spelet igår, och spelade kanske 5timmar och jag gillar det verkligen. Men det är ju nu det börjar bli riktigt roligt...