Borderlands [Multi]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Borderlands [Multi]

JVar tidigare helt okänt för mig, men jag börjar bli lite små sugen på detta FPS RPG, eller Role Playing Shooter som dom kallar de. Påminner lite om Fallout 3, och grafikmässigt så påminner det mig lite smått om Prince Of Persia, det verkar riktigt lovande, det är Gearbox som är utvecklare, får hoppas dom finslipar lite mer på det här så det inte blir ett BIA:HH av det hela, även fast jag trots vissa brister gillade senaste BIA.

Här finns trailer:

Spelet ska erbjuda 4 player co-op och (kanske, låter lite otroligt) 3,166,880 vapen att leka med.
Länk

Det återstår dock att se hur det kommer se ut som färdigt, spelet släpps den 23 oktober i år är det tänkt, hoppas dom inte skiter ner hela spelet...

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
dom sa ju 87 bazillion guns i trailern innan :(

Ser valdigt intressant ut, lvla och skjuta saker med polare = FUCK YEA
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Kan bli riktigt bra. Att ha flera miljoner vapen i spelet blir inga problem om det handlar om samma system som använts i t.ex. Diablo II. Lite varierande stats och omkastade ord så har man ett "unikt" vapen.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Mjo unika vapen betyder oftast fucking awesomeness
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Jag har sett fram emot det här spelet ett bra tag nu. Det har massvis med potential att kunna bli galet grymt.
Ett stabilt FPS med bra RPG element/lootsystem(de har inspirerats av Diablo2 och WoW), en rolig och snygg artstyle, intressant(om än mycket använd) post-apokalyptisk setting, 4p online + 2p splitscreen co-op, stor öppen värld med massa quests, fordon som ersätter "mounts" och som man även kan customiza och köra race-battles med.
Dock kan självklart mycket gå fel och jag hoppas verkligen inte att Gearbox fuckar upp spelet!
Det sorgliga är väl att även om spelet blir riktigt bra och får bra reviews så finns det stor risk att det kommer att ignoreras nu i höst tack vare MW2 och Halo:ODST. Rätt dålig timing för det här spelet egentligen.
Gemene man som går in i Gamestop kommer ju inte veta vad det här är för nåt utan självklart tänka "öhh varför ta det här skjutspelet när nya häjlo och kål off duti är ute?".

Kommer iaf bli intressant att se hur bra det här spelet blir till slut eftersom det har ryktats om att Gearbox ska ta över Halo serien nu när Bungies kontrakt med MS är slut och Bungie har sagt att de efter Reach ska gå vidare till att göra annat än samma gamla Halo spel. Ett rykte som Gearbox varit luddiga med att bekräfta/neka när de blivit frågade.

Här är en bra Borderlands intervju med en överhypad producer och lite gameplay footage emellanåt:

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Rappare

2009-07-30 20:28
Jag är fan hypead. 4p coop och diabloliknande rpgsystem låter gyllene i mina öron. Får det bra recensioner köper jag det dag 1.

Det enda jag inte gillar hittills är att karaktärerna verkar ha ganska få skills. Det känns som om det är att man har sina vapen, sen får man välja vilka vapentyper man ska vara bra med, och så har man en färdighet man kan utveckla på lite olika sätt. Jag hade velat att man hade ett skillträd som handlar mer om faktiska skills man använder än statusförändringar på en enda skill per klass. Nåväl, det blir nog fett ändå.

Att ha flera miljoner vapen i spelet blir inga problem om det handlar om samma system som använts i t.ex. Diablo II. Lite varierande stats och omkastade ord så har man ett "unikt" vapen.

Det finns ett begränsat antal vapenklasser, men sen så ändras stats, statuseffekter, färger, material, rate of fire, kulspridning, ammunition, ammo-inmatningssystem, och i princip alla individuella komponenter på vapnet i de olika klasserna. Så även om det säkert kommer förekomma en del exakt likadana vapen med några stats skillnad så kommer de flesta vapen man hittar ändå vara helt unika.
Det enda jag inte gillar hittills är att karaktärerna verkar ha ganska få skills. Det känns som om det är att man har sina vapen, sen får man välja vilka vapentyper man ska vara bra med, och så har man en färdighet man kan utveckla på lite olika sätt. Jag hade velat att man hade ett skillträd som handlar mer om faktiska skills man använder än statusförändringar på en enda skill per klass. Nåväl, det blir nog fett ändå.

Ja, jag gillar inte heller att det verkar vara begränsat på det sättet. En annan sak jag inte gillar är att karaktärernas uteseende/equipment inte verkar vara customizable. Jag har inte läst någonting om huruvida man kommer hitta nya armors/headgears etc utan bara att det är fyra olika klasser. Nåja, jag antar att fokus ligger mer på vapen eller så har jag helt enkelt missat om de har nämnt något om character customization. Eller så kanske de helt enkelt inte nämnt det än?
Hmm :)
Fan vad kul..har inte hört nåt om det här spelet på ett tag..Som Fallout fast med fordon..
Men det här med bazillions of weapons avser väl bara att man kan customisera vapnen själv med upgrades?

"Kommer iaf bli intressant att se hur bra det här spelet blir till slut eftersom det har ryktats om att Gearbox ska ta över Halo serien nu när Bungies kontrakt med MS är slut och Bungie har sagt att de efter Reach ska gå vidare till att göra annat än samma gamla Halo spel. Ett rykte som Gearbox varit luddiga med att bekräfta/neka när de blivit frågade."

Gearbox skulle gora halo 4 och det ryktet kom val for ett javligt bra tag sen, stammer det sa grater jag blod eftersom deras senaste spel jag korde var for javla trakigt och inte ens vard en andra genomspelning. Bungies halo kontrakt gick ut for ett bra tag sen ocksa

Hoppas dock borderlands blir bra, det har grym potential

Dieallot
haha, verkar som att du inte kommer behöva gråta blod, fröken doggson. Ryktet blev nyss squishat Länk till http://kotaku.com/5326556/halo-waypoint-team-gearbox-not-working-on-halo
Nåja, jag antar att fokus ligger mer på vapen eller så har jag helt enkelt missat om de har nämnt något om character customization. Eller så kanske de helt enkelt inte nämnt det än?

Jag har läst på ett flertal sidor, ingen sådär riktigt 100% artikel ännu, men de sägs att man ska kunna customiza sin karaktär, när man går upp i level ska man lägga ut poäng på skills, väldigt likt hela grejen i Fallout 3 verkar det som.

Allt jag kunde hitta nu när jag sökte var dock en wiki länk där dom nämner lite om de jag nyss skrev.
Länk

Låt oss hoppas på detta spel.

Rappare

2009-07-30 23:16
. En annan sak jag inte gillar är att karaktärernas uteseende/equipment inte verkar vara customizable. Jag har inte läst någonting om huruvida man kommer hitta nya armors/headgears etc utan bara att det är fyra olika klasser. Nåja, jag antar att fokus ligger mer på vapen eller så har jag helt enkelt missat om de har nämnt något om character customization. Eller så kanske de helt enkelt inte nämnt det än?

Alltså, personligen kunde jag inte bry mig alls så mycket
Rappare

2009-07-30 23:20
Fan, det där blev ju fel.. Personligen kan jag inte bry mig alls så mycket om att ändra utseende i ett FPS. Men jag tror man ska ha annat gear i form av sköldar och sånt, men jag vet inte. Hittills har allt fokus varit på vapnen, och det är ju ganska förståeligt. Är det ens enda gear dock så är det ännu en bit som fattas för att det ska vara riktig d2 känsla.

Men det här med bazillions of weapons avser väl bara att man kan customisera vapnen själv med upgrades?

Nej, det syftar på en AI Gearbox byggt som skapar massor av olika unika vapen. Hur mycket man kan ändra på de faktiska vapnen återstår att se.
fan va synd att det är fps:(
eller kan man kanske byta så som man kan göra i fallout3 och oblivion?
BIT POP is taking over klockan 8
Omen22
Är det ens enda gear dock så är det ännu en bit som fattas för att det ska vara riktig d2 känsla.

Det var nog lite mer det jag syftade på. Hade varit kul om looten man hittade var mer än bara vapen. Som headgears/armors etc. Dessutom så tycker jag det skulle vara lite tråkigt om man hittade en ny armor och utseendet faktiskt inte ändrades. Även om man inte kan se sin egen karaktär under spelets gång så kan ju andra se den, sen kanske man kan se hur karaktären ser ut i en inventory screen eller nåt liknande.
Nåja, egentligen gör det verkligen inte så mycket. Antar att alla olika vapen som spelet kan generera kommer kännas tillräckligt ändå.

diwety

Yes, deras level/skill system verkar lite likt diablo. Ser fram emot det här som fan.
Hoppas på bra reviews nu och lite mer info snart.
Rappare

2009-07-31 14:09
fan va synd att det är fps:(
eller kan man kanske byta så som man kan göra i fallout3 och oblivion?

Det låter väldigt otroligt att man skulle kunna byta vinkel, och förövrigt suger tredjepersonsperspektivet fruktansvärt illa

Som headgears/armors etc. Dessutom så tycker jag det skulle vara lite tråkigt om man hittade en ny armor och utseendet faktiskt inte ändrades. Även om man inte kan se sin egen karaktär under spelets gång så kan ju andra se den, sen kanske man kan se hur karaktären ser ut i en inventory screen eller nåt liknande."

Det har du rätt i.. Aa, vi får helt enkelt vänta och se om det håller upp. 23:e October..!
Man vill ju ha chansen att customiza gearen helt klart

Dieallot
Far fortsatta foljande post

Det som bidrar med att man inte kan ge upp ett rpg ar ju chansen att vara den mest badass motherfuckern in town, vilket vanligtvis kraver mer an ett galet vapen. Men dock vet jag inte riktigt hur dom skulle kunna bygga upp det systemet i ett fps lir

Dieallot
Men dock vet jag inte riktigt hur dom skulle kunna bygga upp det systemet i ett fps lir.

Har du spelat Fallout 3? Dem (Bethesda) lyckades väldigt bra med det, customiza sin karaktär hur man ville och loota gear och allt som ett rpg ska ha och det är som det här, ett Role Playing Shooter, tror dock inte att det kommer bli lika bra som Fallout 3 är, men man kan ju alltid hoppas det kommer nära.

Det låter väldigt otroligt att man skulle kunna byta vinkel, och förövrigt suger tredjepersonsperspektivet fruktansvärt illa

Tycker också tredjepersonperspektivet suger, omöligt att skjuta och lyckas träffa fiender när man spelar i tredjepersonsperspektiv, känns rätt meningslöst då de suger när man är i strider.

diwety: Jag har klarat fallout 3 roflz, fanns ju snudd pa nada gear customization. 1 set som var fucking superior resten suger = not what i wantz

ska vara en satans massa set att valja mellan, med setbonusar etc etc da kan vi snacka om customization typ som sockets etc etc

Dieallot
Grejen är att Fallout 3 var ett RPG med FPS element medans Borderlands är ett FPS med lite RPG element. Så med andra ord tror jag tyvärr inte att "RPG delen" i Borderlands kommer vara särskilt djup eller avancerad, förutom när det kommer till vapen.

Själva "FPS/shooter" gameplayet i Fallout 3 var ju långsamt, icke responsivt och rent utav uselt men tack vare V.A.T.S och att det faktiskt var mer utav ett RPG än ett skjutspel så funkade det någorlunda ändå. Borderlands verkar vara tvärtom.

Så länge skjutandet känns bra och är kul i Borderlands så kan jag nog se mellan fingrarna om RPG delen inte är fullt lika utvecklad som den kan vara. Speciellt om världen, fordonen questarna och hela co-op grejen håller måttet.
Hoppas det får bra reviews nu.

marvingaye: Skjutandet i fallout 3 var intressant minst sagt, vats abuse var enda sattet att traffa om man inte korde sniper :P Alskade att dra crits i huvudet pa folk och se pa medans dom overlevde skiten (LOL)

Blir intressant att se hur stor varld dom tryckt in i borderlands dock, ar den i narheten av sacred 2 varlden kan man njuta sig lite :) samt hoppas jag pa feta javla bossar

Dieallot
Hangaround

2009-08-02 14:33
Ser fram emot detta lir. Är inte så mycket för RPG, men det såg tufft ut. Snyggt utseende och har förhoppningsvis en eller två feta jävla bossfighter.
MEN....lär inte köpa det i år ;)
I am Dave! Yognaut! And I have the balls!
and
I'll keep it Murray till I'm burried
Ny gameplay montage

Freakin awesome, blir ett måste senare när de släpps.
 Digg it...
Hangaround

2009-08-25 20:17
Jävlar vad ballt det ser ut!
and
Här på whoa bryr vi oss inte om achievements lol

vi är riktiga gamers 4 lyf3

Dieallot
jag gjorde de för dig
 Digg it...
haha jag hittar dom så det är lugnt :)

Jävligt nice achievement lista måste jag säga, ser rolig och inte alltför svår ut :)

Dieallot

Dieallot
Hangaround

2009-09-09 14:52
Hahahaha!! :D
and
ayoooo!!!!!PANG.........................
hahah christian bale spoof

kollade på lite klipp från PAX och det verkar som att spelet innehåller en hel del humor. kommer bli nice
nu äre inte långt kvar tills det kommer,jag ska lätt vara hunter!
Ska 1:ka GH5 sen byta in det och banjo kazooie så man kan köra 199kr´s dealen på borderlands, kommer bli mysigt. Lite sugen på att grinda arslet av mig

Dieallot
Länk till http://talent.87bazillion.com/

Rätt intressanta talents, kan bli skoj att specca sin chars :d Hoppas dock dom har respecc skit inbyggt så man slipper göra ny char för att testa andra speccs :)

Dieallot
ohh.

Hatar dem där "fishtank" siffrorna (som jag kallar dem) som poppar upp när man träffar fienden. För så fort man blundar efter spelandet så ser man fullt med gula siffror över allt... hahahah, Hoppas det går att stänga av den funktionen....

och sen...
Secret Achievement
Continue playing to unlock this secret achievement.

va?? Vet dem inte just nu eller får man själv lista ut det, springa runt och hoppas man får dem på nått sätt???

Eh, måste säga att jag är besviken över skill-tree listan. Det är ju bara passiva skills. "Increase fire rate with weapons 5%", "Increase Shield 8%" osv. Roligt.
Så det är 4 klasser där varje klass egentligen bara har en enda aktiv skill? Resten är passiva procentbaserade skills som förbättrar den skillen och vanliga egenskaper som är standard i FPS.

Nu kanske jag är lite väl cynisk, men det känns som att de har gjort ett skjutspel och gimpat ner karaktären så att han/hon skjuter långsamt/laddar om segt/gör lite skada och kallat det Level 1. "Ok, grinda till level 50 nu så kommer du kunna spela/skjuta/ladda om/göra samma skada som karaktärer i vanliga FPS".

Nåja, spelet kanske har andra kvalitéer som väger upp. Det är väl lika bra att jag inte är så förväntansfull och istället blir imponerad av spelet om det överraskar. Har ju redan skiten förhandsbokad.
marvingaye

Jag delar din oro. Det verkar som om att det här spelet blir allt mindre attraktivt ju mer vi närmar oss releasedagen. Som tur var så drog ju Demon's Souls hem ett 9.4 från IGN så om Borderlands floppar så kan man fortfarande stimulera sin grindfetisch.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Billhhaa F19: Secret achievements brukar vara story achievements, keep playing to unlock those achievements :d

Dieallot
potatissuger P22

Jag fick mitt import ex av Demon's Souls(asiatiska versionen) för ett par veckor sedan, galet bra spel. Helt klart detta årets sleeper hit.
Fast jag tycker vissa recensenter överdriver lite om svårighetsgraden. Visst, det är svårare än de flesta spel den här generationen men bara man har tålamod, lär sig av sina misstag och spelar smart och försiktigt så klarar man sig rätt bra. Även om man kan grinda och göra det lite enklare för sig så gör det inte så stor nytta om man är dålig som spelare. Det är väl egentligen det som gör det "svårt" jämfört med andra liknande rpg, men samtidigt det som gör det väldigt bra. Lite oförlåtande är det dock med sitt savesystem.

Ontopic: Jag tror jag kommer rulla en Siren i Borderlands. Phasewalk såg lite småkul ut i de senaste gameplayclipsen. Kommer man bara ha en enda aktiv skill genom hela spelet(förutom egenskapen att skjuta med olika vapen) så får det nog bli egenskapen att röra sig snabbt och dazea mobs.
marvingaye

Går lite off-topic som vanligt. Vet du om det finns några skillnader mellan den asiatiska och den amerikanska versionen av Demon's Souls? Jag funderar på import men är inte säker på vilken utgåva av spelet som jag bör fixa.
Asiatiska versioner är vanligtvis
1: Fucking hardcore
2: Grindfest
3: Epilepsi fest

Amerikanska versioner
1: Fördummade
2: Bögiga röstskådisar
3: casual¨

SLUTA GÅ OFFTOPIC JÄVLA PS3FANBOYS

Dieallot
potatissuger P22

Ja den största skillnaden är att de ligger på olika servrar. Folk som spelar amerikanska versionen kan inte spela med folk some spelar asiatiska.
Även fast spelet är i första hand single player så innehåller det en hel del coola och unika online funktioner som du säkert redan läst om. Alla dessa funktioner är en stor del av spelupplevelsen.
Den asiatiska versionen har varit ute sedan februari(?) och är väldigt populär där och har blivit importerad av många i väst. Många som spelar online hela tiden och sätter sina spår i världen och interagerar med varandra osv. Den amerikanska versionen kom dock ut nu den 6:te oktober. Det kan hända att det inte är så jättemånga som spelar det ännu. Jag kan tänka mig att det här är ett sånt spel som inte blir en hit direkt pga att det försvinner lite bland hypen av andra stortitlar som släpps runt den här tiden. Fast det har ju tydligen fått väldigt bra reviews, så man vet aldrig.

Fördelar med att beställa den amerikanska utgåvan är dock att du har möjlighet att köpa "deluxe edition" med artbook, musik och en strategi guide. Sen har även vissa översättningar fixats till. Asiatiska versionen är helt på engelska(även röstskådespelare osv) men det finns vissa beskrivningar och annat som är väldigt "engrish". De flesta är dock väldigt roliga fast det kan vara svårt att förstå vad fan de menar ibland.
T ex, det finns ett item man kan hitta som kan användas som ett slags temporärt magic-enchantment för melee vapen. Av nån anledning valde de att kalla det för "Sticky White Stuff". Vilket är komiskt men gör det samtidigt lite svårt att veta vad fan grejen är till för :)
vrf börjar folk snacka om ett annat spel helt plötsligt!?.
haha det blir ofta så, kamel. Tråden hålls i alla fall bumpad, så whatever :)

Ontopic: Här är de gameplayclipsen med Siren som jag snackade om tidigare.

Fan när man såg dom där klippen nu så blev man lite småsugen, har tappat sugen på borderlands nu under ett par dagar. Men köper jag inte skiten har jag bara WOW att spela tills MW2 kommer >< Ska dock köra sniper tycker siren känns lite smågimp + att jag spelat med tillräckligt mycket osynliga karaktärer

Dieallot
Är du inte man nog att vara kvinnliga karaktärer i tvspel? ;)
Fasen, kommer de bara till 360 o ps3? inte pc?
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
marvingaye: Nej min wow karaktär är en night elf female så...

Drog till Gamestop idag och kollade och tydligen kan man inte köra 2 för 199kr på borderlands trots att det ska stå på deras hemsida = wtf?
Ska lägga en bokning på MW2 istället :) så får jag trolla fram pengar till borderlands på releasen

Dieallot
oneoo jo det kommer till pc också