Demon's Souls [PS3]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Demon's Souls [PS3]

Någon som spelar? Fick mitt exemplar igår (US-versionen). Äntligen ett spel som kräver något av spelaren och som, trots det, inte leder till en massa frustration (åtminstone inte ännu).

Har inte klarat mer än tre bossar ännu men det är redan riktigt svårt. Så länge som man avvaktar och inte "säljer sig" genom sina attacker så fungerar det dock riktigt bra. Jag spelar som "Wanderer" så det blir en hel del rullande och flankerande för att komma åt fiendernas svagheter, mitt svärd är ju inte mycket till hjälp när man möter gubbar med mycket armor.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Vilka bossar har du klarat? Är tower knight eller flamelurker bland dem så är jag imponerad :) Hade grova problem med dem på min första genomspelning. Har dessutom hört att de höjde svårighetsgraden nu under halloween helgen men jag vet inte, har inte spelat de senaste dagarna.

Jag har hört att Wanderer är en ganska svår klass att börja med. Fast det spelar inte så stor roll senare i spelet. Den enda skillnaden mellan klasserna man väljer är trots allt vilka stats och equipment man börjar med. Valet mellan female och male har större konsekvenser har jag märkt.
Men du verkar ha helt rätt uppfattning iaf. Man ska inte rusha eller vara otålig. Bara man är smart och läser fiender/bossarnas rörelsemönster och hur omgivningen ser ut så går det ganska bra. Man vet nästan alltid exakt vad man gjorde för fel varje gång man dör.
Är i början på NG+ och spelet är fortfarande svårt om jag slarvar för mycket.

Några tips jag kan ge dig är att spara Valley Of Defilement till sist, det stället är lika avskyvärt som det ser ut. Spara alla boss själarna du hittar, "ät" inte upp dem. Winged spear är galet bra eftersom man kan blocka med sköld samtidigt som man attackerar och har galet bra räckvidd. Var inte rädd för att spela i soulform, bodyform är överskattat. Du har mer HP men du gör mindre skada, kan bli invaderad av black phantoms och är inte lika "stealthy". Dessutom ändras world tendency när du dör i bodyform. Lite inte på Yurt, han kan förstöra hela ditt spel. Inte så kul.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Har hittills klarat Phalanx, Tower Knight och Metal Spider(?). Tower Knight var utan tvekan svårast av dessa men jag tog honom på andra försöket genom att missbruka mina rolls och gå in med tvåhandsfattning på min "Falchion".

Spindeln var faktiskt lättare än vad jag trodde. Åtminstone när man väl kommit fram till honom. Den är ju ganska flitig med sina nät och sen blir man flamberad innan man ens hinner tänka på att hela sig. Som tur var så tålde den inte så mycket stryk.

Läste också att svårighetsgraden skulle vara höjd under halloween men jag har ju ingenting att jämföra med så jag kan inte säga säkert om det är någon skillnad.

Wanderer har hittills varit en ganska stor utmaning, främst på grund av att man dör otroligt lätt. Tower Knight tog ut mig på en träff med sin gigantiska sköld. Även vanliga gubbar gör mycket skada. Jag kan bara le åt alla de gånger som jag har gett mig på en fiende, som jag egentligen inte behövde komma i närheten av, för att samla lite souls och slutat upp med att bli totalt slaktad. Speciellt riddarna med blåa ögon hade förmåga att göra processen mycket kort med mig.

Jag sparar alla mina boss själar, läste på Demon's Souls wiki att de skulle vara bra att ha senare i spelet. Utöver det så ska jag definitivt se upp för "Yurt" när jag träffar på honom ;P
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Flamelurker är ju helt galen. Första gången jag träffade på honom försökte jag att gå in med svärdet, jag vad död innan jag ens hunnit trycka på R1...

Andra gången försökte jag med pilbågen, vilket fungerade riktigt bra tills dess att jag råkade stänga in mig själv i en återvändsgränd. Sedan var det bara att vänta på att bli slaktad.

Tredje gången använde jag också pilar och lyckades få ned hans HP till ungefär 1/4. Då spårade Flamelurker helt plötsligt ur totalt och hur mycket jag än sprang och rullade så hade jag honom precis bakom mig. Så fort jag stannade så dog jag.

Fick helt slut på pilar den gången så jag bestämde mig för att testa en ny bana istället. Dödade den sjukt lätta "Adjudicator" igår och tog ut "Vanguard" på avstånd med pilbågen.

När man uppgraderar vapen så brukar det ju dyka upp en möjlighet att uppgradera till antingen en "XXXX+4" eller en "Quality XXXX+1", är det bäst att fixa en "Quality+1" och sedan hålla sig till den? Det innebär ju att man tar några steg bakåt när det gäller hur mycket skada man delar ut.
Flamelurker är en av de svåraste bossarna i spelet. Jag klarade av honom genom att ha på mig så mycket flameresist som möjligt och fortfarande försöka ha under 50% i equipweight så jag kan röra mig snabbt och ha snabb stamina regeneration. Jag använde Purple Flameshield, Ring of Flameresistance osv. Jag tog ner honom till ungefär halva livet med min Winged Spear + Sticky White Stuff(jag vet inte om det heter så i amerikanska versionen, men det är iaf vapenenchantment som gör magic damage under en viss tid). Men problemet med Flamelurker är att han blir ännu vildare när han har 30% hp kvar(eller kanske 20%?), han blir rödare och mycket mer aggressiv. Det enda sättet för mig då var att hålla mig på avstånd och använda magic. Investerade i min första magicskill just för den bossen, tror jag bytte in Fool's Idol själen(första bossen i Tower Of Latria) mot Soul Arrow. Det gjorde fighten tusen gånger enklare iaf. Det blev att jag använde Winged Spear med magic enchantment tills det tog slut och sedan Soul Arrow.

Kolla uppgraderingsträden på demon's souls wikin. Ja, det är precis så att man måste gå tillbaks några steg när man uppgraderar för att kunna gå maximalt. Kolla vad varje prefix betyder. T ex, +5 Moon Winged Spear är det bästa spear-vapnet man kan uppgradera till. Men då måste jag uppgradera till +6 eller +7 med Sharpstones(?) och sedan börja om och maxa den till +5 med MoonCloudstone.
Efter att du klarat hela Stonefang Mine(eller kanske bara klarat Flamelurker, minns inte exakt) så kommer den blacksmithen precis i början av 2-1 uppgradera till mycket bättre saker och även ta emot boss själar och ge dig bra vapen i utbyte.
Tack för tipsen. Jag har än så länge negligerat mina magic-/miracle-skills och satsat på Dexterity, Strength och Vitality först och främst. Det kanske är dags att lägga lite på Magic också så att jag får lite offensiva spells.

Största problemet med Flamelurker är ju, precis som du säger, att han blir vildare ju mer man skadar honom. Jag lyckades aldrig lägga tillräckligt långt avstånd mellan honom och mig för att kunna gå lös på honom med bågen, antar att detsamma gäller spells. Har i alla fall "Ring of Fire Resistance" som kan hjälpa till att skydda en del, ska leta rätt på någon form av sköld också.

Det heter fortfarande "Sticky White Stuff" ;P Det verkar dock vara ganska svårt att få tag på.

Måste bara nämna de rödögda skeletten med dubbla Katanas. Det måste vara en av de svåraste fiender som jag någonsin har mött i ett spel. Att blocka är rentav livsfarligt då slagen är så hårda att man tappar garden och ragglar bakåt, sedan är det kört. Jag har fått in en rätt bra taktik mot de nu men jag tänker alltid efter ett par gånger extra innan jag går på dem. De "guldfärgade" skeletten är också rätt galna, speciellt när man måste slåss med dem på avsatser där en dodge lätt slutar i ett handlöst fall.

Utforskar första nivån på Tower of Latria nu för att hämta andan.
haha ok, skönt att de inte ändrade Sticky White Stuff. Och ja, det är ganska svårt att få tag på det. Minns inte vart jag hittade mina men det står säkert på wikin.

Tänk på att inte spendera mer points i STR och DEX än vad som behövs för att kunna equippa de vapen/equipment du vill använda. Och om du inte planerar att använda mycket magi så pumpa inte mer statpoints i Magic osv än vad du behöver för att kunna använda en basic magicskill som Soul Arrow. Utöver Flamelurker så använde jag mig inte så mycket av magi utan körde mest på Meleevapen i kombination med en pilbåge. Soul arrow är dock bra för det lilla avstånd man kan utnyttja mot Flamelurker eftersom animationen för att kasta en Soul Arrow är lite snabbare än att skjuta en pil. Man kan röra sig lite samtidigt som man skjuter en Soul Arrow, i början av animationen iaf, så man är inte lika stationär som med bow/crossbow. För även om du försöker hålla avstånd mot honom så kommer du bli tvungen att rulla undan/blocka ibland eftersom han är så aggro! Det är bra att du gör Tower Of Latria, man hittar en hel del MP potions där(spices?). Jag använde en del sådana mot Flamelurker.

Endurance är f.ö väldigt viktigt, jag lärde mig det den svåra vägen. Stridsystemet handlar som du säkert märkt i stor del om stamina kontroll och Endurance boostar din stamina och gör att du kan rulla, blocka, svinga vapen, springa mer utan att bli utmattad snabbt. Det hjälper oerhört mycket mot vissa fiender som du helt enkelt nästan måste blocka eller rulla iväg mot(tex flamelurker). Att blocka drainar din staminabar väldigt mycket. Hur snabbt din staminabar fylls på igen har dock tyvärr inget med Endurance att göra utan hur mycket du har i equipweight. Vilket jag inte hade så stora problem med eftersom jag föredrog att inte ha så tunga armors så jag kunde röra mig snabbt. Även om det är svårare i början så är det bättre att lära sig dodga och undvika skada helt än att vara långsam med tung armor och ta stryk fastän man har råd att ta lite stryk :)

De röda skeletten är hemska ja. Jag slåss oerhört fegt/försiktigt mot dem och satsar på att kontra när de återhämtar sig efter den där tunga dubbelsvingen. Jag är nog ännu fegare mot de guldiga skeletten, använder alltid pilbågen.
Gjorde som du sa och satsade på Soul Arrow. Gick bra mycket bättre än tidigare, främst på grund av att man kan röra sig i början av animationen, så jag lyckades döda honom den här gången. På slutet var det dock riktigt nära ett par gånger, lyckades skydda mig någorlunda med hjälp av rummets pelare och då kunde jag få till ett par träffar.
Moderator

2009-11-06 11:25
Jag tror jag dog fler gånger på väg mot flamelurker (via genvägen) på själva bossen men det är klart, har man inte någon vettig magi så kan den bossen säkert vara enormt irriterande.

Angående detta med frustration så är det bara skitsnack från folk som vill verka vara med hardcore än vad de är. Med den kameran som spelet tilldelats så öppnas de för en del dödsfall som inte alls beror på att man spm spelare är dålig. På samma vid har det hänt att jag har fastnat i breakable objects och sedan "flyttats" några meter när jagh förstört tex en kruka och däremed hamnat mitt i tomma luften. Detta hade jag i vanliga fall brytt mig mindre om men i ett spel som är så jävla oförlåtande så känns det extremt tungt.

Spelet är det bästa som släppts till ps3 hitills men ibland blir jag så enormt frustrerad att jag inte kan spela på resten av dagen. När man tappar 100k souls precis före man kan öppna grinden på 1-3 för att man fick för sig att bruka sin stilleto på en svår fiende med lite hp för att man vill mp draina så har man förvisso bara sig själv att skylla men man gråter fortfarande.

Sedan undrar jag om jag orkat spela utan evacuate. Spelets bästa spell/miracle.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Spelet är ju knappast frustrerande i jämförelse med många andra där ens nederlag i stort sett uteslutande beror på yttre faktorer och inte på spelaren själv. Kameran strular till det ibland men det är egentligen allt. Faller man över en klippkant när man rullar undan ett svärdshugg så har man inte tagit tillräcklig hänsyn till omgivningarna. Dör man av första fienden man möter efter att ha förlorat sina själar så beror det på att man var oförsiktig. Att fastna i tomma luften har jag inte märkt av ännu.

Har för övrigt tagit ut Dragon God, Fool's Idol och Penetrator nu. Ingen av dem var överdrivet svår men det tog ett tag att lista ut vad man skulle göra mot draken.
Har inte råkat ut för några större buggar som fått mig att dö men kan hålla med Coke om att kameran på vissa ställen kan vara lite jobbig. T ex vissa skrymslen i Valley Of Defilement kan det kännas ganska trångt och ibland ser man inte så mycket. Jag tror det hade hjälpt lite om karaktären blev halvt genomskinlig eller nåt när kameran är för nära, jag vet inte. Jag har dock inte dött pga det men har inte varit långt ifrån ibland så jag kan tänka mig att jag hade blivit riktigt frustrerad.
Utöver det så tycker jag spelet faktiskt är oförlåtande men rättvist. Jag vet alltid exakt varför jag dog varje gång jag dör och oftast är det mitt eget fel. Tänker dock inte vara löjlig och säga att jag är "hardcore" och inte dött mycket, jag har dött kopiöst många gånger och blivit ganska irriterad. Men när man väl lyckas med nåt så känns det så otroligt tillfredsställande.

Jag vet inte ens vad Evacuate är. Ska kolla upp det sen. Jag är iaf inne på NG+ och den enda magiskillen jag har använt mig av var Soul Arrow mot Flamelurker. Jag har inte ens tagit hjälp av Blue Phantoms men det är mest för att jag inte gillar att spela i bodyform samtidigt som jag är online. Pallar fan inte med att bli invaderad av Black Phantoms, spelet är redan svårt som det är. Även om många av de asiatiska spelare som invaderat mig de gånger jag spelat i bodyform har varit väldigt "artiga". De har inte gjort några fula tricks utan sprungit fram och gjort sig helt synliga, sedan stannat en bra bit bort och bugat innan vi började duela. Några få har varit fula och lockat fiender nära mig eller gått runt och stalkat mig i en halvtimma för att sen springa fram med Scraping Spear och vara jobbiga.
Jag har däremot joinat andras spel som Blue Phantom själv. Det är riktigt kul, man får en hel del souls om den andre personen ger en bra betyg, vilket de alltid gör om man dödar bossen tillsammans. Men man gör inte direkt några framsteg i sitt "egna spel".

Har ni spelat med/som blue phantoms eller invaderat folks spel än?
Jag testade att summona en blue phantom innan Penetrator-bossen. Vi blev tyvärr ägda båda två av tre stycken rödögda riddare. Den som jag summonade verkade tycka att det var en bra idé att springa rakt mot dem och börja hugga vilt, när jag försökte rädda honom dog jag.

Har inte blivit invaderad ännu men det är väl antagligen för att jag spenderar mycket tid i soulform.

För övrigt måste ju Scraping Spear vara det jobbigaste som finns att ha emot sig. Jag håller på att försöka ta död på en Black Phantom som går runt med Tower Shield och det där jävla spjutet. Han är extremt svår att flankera och när han väl får in en träff så går mina vapen/armor sönder direkt. Suck.
Hade nyss en av de bästa upplevelserna som jag någonsin haft med ett spel:

SpoilerNär man möter en annan spelare som får agera boss i form av en Black Phantom i slutet av Tower of Latria. Adrenalinet pumpade rätt bra när jag förstod vad jag skulle få möta. Det var en spellcaster som dök upp för mig så det var en rätt kort fight. Han lade sig i bakhåll och kastade Soul Arrows och jag rullade in mot kroppen och högg med Katanan. Mycket intressant koncept i alla fall.
vilken import är bäst/billigast? några tips?
du är kär i mig.
Tror inte att det är så mycket som skiljer egentligen. En del översättningar har säkert fixats till US-versionen.

Kolla här. Helt okej pris och jag hade spelet inom en vecka. Tydligen en svensk som äger affären i Hongkong.
Jag har varit rätt sugen på det här spelet, men det är två saker som har hindrat mig från att köpa det. Dels verkar det väldigt frustrerande och dels verkar miljöerna vara otroligt monotona. Hur pass rätt har jag?
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com
Frustrationsgraden beror på din smärttröskel. Blev du förbannad på Ninja Gaiden så kommer du ha sönder TV:n när du spelar Demon's Souls.

Miljöerna tycker jag faktiskt är väldigt varierande. Samtliga världar skiljer sig åt när det gäller estetik och fiender. Jag hade väntat mig att springa runt i borgen hela tiden eftersom man har sett den i så gott som alla gameplay-videos, det är ju trots allt den första världen. Den gigantiska fästningen är dock bara en liten del av helheten.

Om du ens är lite intresserad så bör du kolla in Demon's Souls. Det är sannolikt det bästa spelet som har släppts till PS3 hittills. I konkurrens med bl.a. Uncharted 2, Valkyria Chronicles och Metal Gear Solid 4 säger det en hel del.

marvingaye

Med dina ord i åtanke litade jag inte på Yurt. Efter att ha läst om honom på Demon's Souls Wiki förstår jag att det var ett klokt val.

Jag invaderade förresten som en Black Phantom igår för första gången. Tyvärr så var jag ju knappast beredd att strida mot någon som har mängder med "healingpotions", det hade passat väldigt bra med ett vapen som delade ut "Plauge"-damage i det läget. Nästa gång funderar jag på att ta en lite lugnare ansats och angripa honom vid ett utsatt läge, bara för att få vara en douchebag som alla andra.
Moderator

2009-11-07 14:39
Jag förstår inte hur man ens orkar försöka spela i bodyform. Du vet ju att du likväl kommer att dö förr lr senare och dessutom delar du ut mindre damage. 100% hp e förvisso kul men det kommer man ju runt med antingen heal lr random grass.
Enda gången jag jagar bodyform är om jag vill få pure black world tendency i någon värld och därför måste ta mitt liv ett par gånger och råkar ha slut på "revive-stenen". Problemet där är att du egentligen inte vill vara uppkopplad när du försöker ändra world tendency men även vill vara det för att agera blue phantom och på så sätt ganska enkelt få tillbaka din boyform.

Caliber

Det går mycket i grått och andra spännande färger men det bidrar till den fantastiska atmosfären som är väldigt svår att beskriva. Frustrationen kan vara enorm emellanåt men på något ätt är det alltid värt det. jag kan inte komma ihåg senast jag faktiskt kände mig duktig när jag körde ett spel. Känslan av att hela tiden bli bättre är ständigt närvarande och det mombinerat med uppgradering av vapen och stats är enormt beroendeframkallande. Det har dock hänt att jag låtit spelet vila en hel del dag efter e särskilt irriterande sorti.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Jag försöker hålla mig i bodyform så ofta som möjligt. Främst eftersom jag då slipper använda "Cling Ring" för att få mer HP i soulform och istället kan satsa på "Ring of Avarice" som gör att man får mer souls när man dödar fiender.
Moderator

2009-11-09 00:25
För att du alltid har thieves ring på andra? Cling ring orkar jag bara använda på bossar. Eftersom ring of avarice är ett måste (om man inte kör soul glitch vilket egentligen bara förstör upplevelsen) så står ju valet mellan att ha 25% mer hp eller betydligt mycket lägre visibility (vilket i sin tur gör att du egentligen inte behöver en massa extra hp).

Precis, kör alltid med Thieves Ring eftersom jag spelar som Wanderer. De flesta bossar/fiender har kunnat döda mig med ett eller två slag under spelets gång så jag har klarat mig genom en hel del jobbiga strider tack vare den.

Har dödat alla demoner förutom den sista i Boletaria. Efter det antar jag att det är dags för "The Old One" men vad vet jag.
Jag har alltid Cling Ring på när jag kör i soulform. Pallar inte bli "oneshotted".
Körde med en hel del VIT + Cling Ring istället för tunga equipments som ger DEF. Föredrar att kunna röra mig så snabbt som möjligt och ha snabb stamina regen. Så utan Cling Ring kunde vissa fiender döda mig med två-tre slag.
Ring of Avarice prioriterade jag inte mycket förutom de tre eller fyra gångerna jag sprang igenom Boletaria Castle från 1-4 och bakåt till där man dödar Tower Knight för att farma lite souls. Man får en hel del då man springer på många red eye knights och de där två tjockisarna på bron där den blåa draken hängde, det är ganska roliga fiender och så är det inte särskilt riskabelt. Jag spelar som female så jag kan ha både Ring Of Avarice och Silver Bracelet :)
Jag föredrar också att offra defense för ökad rörlighet, det hjälper en hel del mot bossar som antagligen skulle ha dödat en på ett slag även om man hade massvis med armor.

Funderar på att börja med en ny klass så fort jag har klarat ut det som Wanderer. Nu har jag satsat mycket på Dexterity, Endurance och Vitality. Nästa klass blir troligtvis en "Cleric" som kan kasta miracles, om inte det lockar så väljer jag nog en "tyngre" klass som kan gömma sig bakom stora sköldar och avverka fienderna med stora hammare/svärd. Jag hatar verkligen att "maxa" en klass eftersom det helt tar bort återspelningsvärdet.
Ja det var precis det jag gjorde. Eftersom min första karaktär var strikt melee och female så gjorde jag en ny som var male och mer magi orienterad. Kan tipsa om att Royal är en bra klass att börja med för man börjar på Soul level 1 och kan customiza väldigt fritt medans man levlar upp. Dessutom har man mp-regen ringen från start + soul arrow.
Hm, är det vanligare att bli invaderad av Black Phantoms på New Game+? Tänkte testa lite med min Wanderer. Jag tog det sjukt försiktigt eftersom jag sprang runt med 200.000 souls som jag inte kunde levla med ännu, jag har nämligen inte klarat Phalanx på NG+. När jag dödat fyra fiender vände jag därför om och skulle tillbaks till Nexus, då dyker helt plötsligt en Black Phantom upp och backstabbar mig...

Jag har funderat på att köra Royal eller Temple Knight, får se vad jag känner för när det är dags.
Ja, hela multiplayer systemet har under de första levlarna en levelcap på 10+/- levels. Dvs du kan endast interagera med andra spelare som är 10 levlar över eller under dig i både co-op och pvp. Förmodligen för att inte högt levlade BPs ska invadera nybörjare och för att inte någon som är låg level ska bli boostad av nån höglevel genom svåra banor.
Jag har hört att när man blir högre level så utvidgas spelets "level gap" mer och mer och man börjar då interagera med folk som är mer än 10 levlar över/under en själv. Det var samma för mig när jag började spela NG+. Blev invaderad mer ofta och mina summonstenar som jag lade överallt blev upplockade mer.
Okej, har ingenting emot det egentligen. Det var mer en överraskning eftersom jag bara blivit invaderad en gång tidigare i samband med en bossfight.

Började köra som Temple Knight nu förresten. Det är hur kul som helst och i stort sett en helt ny upplevelse. Tyngre vapen och rustning kräver en hel del ändring i taktik samtidigt som tajmingen i attackerna måste läras om. Lite tungt att börja med en equipweight på typ 44,5/45. Satsar mycket på Endurance i början för att få till något smidigare rörelser och kunna lasta på en tung sköld i ett senare skede.
Det här spelet har väldigt goda utsikter att bli årets spel, åtminstone för min del. Har spelat närmare 60 timmar och har fortfarande precis lika kul som när jag började spela.

Jag avslutade precis min första riktiga co-op och det var verkligen en unik upplevelse. Summonade en blue phantom precis i början av värld 2-2 men några sekunder innan den dök upp blev jag invaderad av en black phantom. Medan jag och den invaderande står och dunkar på varandra dyker min blue phantom upp och slänger sig in i striden med en backstab. Två mot en blir lite väl tufft för den som invaderar så han tar till flykten, vi jagar honom dock skoningslöst genom tunnlarna innan vi slutligen får in nådastöten och kan fortsätta att hacka oss fram mot Flamelurker.

Flamelurker, som var otroligt svår första gången, gav den här gången vika relativt lätt. Vi turas om att slänga oss på honom till han slutligen ger med sig. Ett tag var vi illa ute båda två men vi lyckades uppehålla bossen så pass länge att vi kunde hela oss. Purple Flame Shield +3 gjorde förstås sitt, det var sällan som jag tog mycket skada av slagen.

Jag är lyrisk.
haha, ganska dumt av den invaderande att ta till flykt, speciellt på den banan. Suicidar man när man är BP så förlorar man en soul level och det finns gott om ställen att falla ner till sin död på 2-2.
Det är riktigt kul att spela banorna i co-op, det slutar alltid med att man får sig en unik och ofta överraskande upplevelse. Trots att det knappt finns någon kommunikation. Fast på nåt sätt bidrar det till händelserna på ett bra sätt när man spelar med random personer.

Men ja, DS är nog mitt game of the year hittils. Det eller Uncharted 2. Blev smått besviken på MW2 och Tekken 6 även om det är bra spel och jag kommer spela dem mycket i multiplayer. Efter att ha spelat mer av Borderlands med mindre förväntningar så tycker jag det är riktigt kul ändå men det är nog fortfarande DS eller UC2 som tar kakan om inte Assassin's Creed 2 verkligen överraskar. Efter att ha läst 1up's preview så är jag ändå lite hypad trots att jag inte gillade ettan.
Ja, fast nu tog han den "säkra" vägen mot den stora hissen. Vi försökte driva honom mot de exploderande vagnarna men det förstod han tydligen så han rullade runt oss istället. Jag spelade som Black Phantom en gång förra veckan och då blev det en suicide. Spelaren som jag invaderade tyckte tydligen att det var värt att dö för att bli av med mig så han rushade bara rakt på mig och så trillade båda utför ett stup...

Uncharted 2 är självklart en vass konkurrent. Riktigt grymt spel som har det allra mesta men kanske inte riktigt lika omfångsrikt som Demon's Souls. DS är ju långt ifrån ett perfekt spel men även om det inte ens nästan är lika välpolerat som Uncharted 2 så har det en väldigt unik och tilldragande atmosfär. Assassins Creed 2 verkar lovande men den här gången vågar jag faktiskt inte hypa upp mig det minsta, jag blev så sjukt besviken på det första spelet på grund av mina extremt höga förväntningar. Tror annars att Dragon Age kan bli en möjlig konkurrent men det verkar vara bra mycket bättre till PC så det är svårt att säga.
Meat Cleaver är för övrigt ett helt brutalt vapen. Långsamt värre men det gör enormt mycket skada.
Moderator

2009-11-13 05:18
Nu har jag förvisso snöat in ganska ordentligt på mw2 mp men Ds är om inte d bästa så iaf d mest unika jag har kört detta år. Jag skämms dock lite över att jag fortfarande inte e klar med min 1:a runda. Jag har blivit ganska skillad men det händer fortfarande att jag stängr av spelet o gråter lite. Detta var för övrigt 1;a o sista gången jag skriver ett inlägg med en dual shock 3.

Är det någon som har koll på hur rankingsystemet fungerar vid co-op? Vad jag har förstått så är det endast den som befinner sig i body form som har möjligheten att ranka de andra, blue phantoms, insatser. Ju högre rankning desto mer souls får blue phantom. Stämmer det någorlunda?
Japp, det stämmer. Den som är i bodyform rankar de blue phantoms som joinat hans game. S är högsta ranken. Vad jag har märkt av så brukar folk ge högsta rank om man lyckas döda bossen tillsammans.

Du kan kolla hur folk har rankat dig genom att droppa en blå summonsten och trycka select när du står över den. Det visas i procentform om jag minns rätt.
Ja, folk brukar bli rätt frikostiga med betygen när man hjälper dem förbi en svår boss :)

Det verkar förresten som om att Demon's Souls har samlat ihop en större skara spelare i USA än vad Atlus hade räknat med. Jag har under den senaste veckan ständigt blivit utloggad från servern och måste då starta om spelet igen för att kunna logga in igen. Att jag blir utloggad märker jag främst när jag inte längre kan skriva meddelanden eller när blodfläckarna och meddelandena försvinner. Efter lite googlande verkar det som sagt vara Atlus servrar som havererar till följd av trycket. Hoppas verkligen att de fixar detta omgående men den chansen är nog väldigt liten...
Jag ger alltid S rank till blue phantoms som jag co-opar med :) Så länge de inte gör någonting dumt och sätter mig i riskzon men det har aldrig hänt. Det här är ett såpass hardcore spel att de flesta som spelar det är inte dumma i huvudet direkt utan de vet oftast vad de håller på med och gör sitt bästa. Går det åt helvete för spelaren i bodyform så skickas ju blue phantoms tillbaks till sitt eget spel ändå.

Men ja, jag blev överraskad när jag läste att spelet var slutsålt i de flesta Gamestop butiker ganska snabbt efter release. I och för sig hade de inte shippat mycket av spelet då de inte förväntade sig att det skulle sälja bra, men ändå. Det måste haft väldigt bra "word of mouth". Sen skadade det nog inte att det låg på runt 90 på metacritic och sidor som IGN gav det 9.4.

Jag hoppas de gör en uppföljare. Jag tror att en tvåa skulle kunna bli ett av de bästa spelen någonsin. De småsaker de kan fixa med ettan för att göra det bättre är så uppenbara och det känns mer som att en låg budget var den största faktorn, inte designmissar. Sen tog inte Sony det här spelet på så stort allvar verkar det som. De tyckte i alla fall inte att det var "värt" att publicera det i väst så då fick Atlus kliva in istället. Förhoppningsvis efter alla bra betyg och överraskande sales så kan tvåan ha större budget bakom sig och stort stöd från Sony. De backar ju trots allt andra lite unika och udda spel en hel del. T ex Team ICO spel, Heavy Rain och en diverse udda PSN titlar. Sorgligt om de inte tar till vara på ett sånt bra IP som Demon's Souls :(
Jo, jag ger också S varenda gång. Förutom vid tillfället då en kille sprang och ställde sig i mitten av alla rödögda riddare vid slutet av 1-3...

Jag tror att jag har kommit på knepet med att hålla sig "online" nu. Genom att rekommendera/skriva meddelanden lite då och då slapp jag bli utkickad. När jag sedan ägnade fem minuter åt att leta efter någon att spela co-op med så blev jag utloggad. Det verkar som om servern aktivt söker efter spelare som inte utnyttjar online-delen.

Hoppas också på en tvåa. Så länge som utvecklarna bibehåller samma stil, och inte gör som alla andra spelutvecklare idag som satsar på en bredare målgrupp, kan det bli hur bra som helst. Vissa recensioner av spelet är ju väldigt komiska där folk ger det väldigt låga betyg eftersom "pausfunktionen är trasig" (användarrecension på metacritic) men de som förstår spelets upplägg ger vanligtvis väldigt höga betyg.

Sedan kan jag inte riktigt förstå dem som skriver att de spelat värld 1-1 i nio timmar och ännu inte klarat den. Så länge som man tar det lite försiktigt och är beräknande så är spelet faktiskt inte överdrivet svårt. Jag är 20 timmar in på min Temple Knight nu och har väl dött högst tre gånger, fast om jag slarvar eller blir övermodig så dör jag lika lätt som förr. Det märks verkligen att man lär sig ju mer man spelar.

För övrigt så är Gloom Armor tillsammans med Tower Shield och Meat Cleaver den mest skräckinjagande kombinationen som jag har sett hittills. När jag spelade co-op med två andra kunde jag verkligen känna mina medspelares skräckblandade förtjusning ;P I och för sig kanske de tyckte att jag var en douchebag också, vad vet jag.
Såg nu att det är ett event mellan den 21/12 och den 28/12. "The Old One" kan tydligen inte vara elak under juletid och därför kommer svårighetsgraden att sänkas och alla världar nå "Pure White Tendency". Detta medför ju att en hel del extra händelser kommer att utspelas i spelvärlden. Kan vara värt att utnyttja om man inte orkar springa runt och rädda folk hela tiden.
Hur mycket hype är det kvar tills spelet blir multikonsol? :P
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
potatissuger
Sedan kan jag inte riktigt förstå dem som skriver att de spelat värld 1-1 i nio timmar och ännu inte klarat den. Så länge som man tar det lite försiktigt och är beräknande så är spelet faktiskt inte överdrivet svårt.

Förstår fan inte heller det. Man måste nog vara riktigt dålig på tvspel för att lyckas med den bedriften. Men det verkar iaf vara redan vid 1-1 som de flesta som inte gillar spelet brukar ge upp. Det är nog lika bra det, klarar man sig inte fram till att man låser upp dörren till phalanx så är nog inte detta ett spel man bör ödsla mer tid på för då har man nog inte förstått riktigt hur man bör spela Demon's Souls.

doggson

Spelet är utvecklat av From Software i samarbete med Sony Studios Japan och i asien så publicerades spelet av Sony. På min version av spelet står det t ex inte Atlus nånstans. Men ja, jag tror inte det kommer bli multikonsoll då Sony är för inblandade i projektet.

Äckligt beroendeframkallande spel det här. Under hela den tid jag spenderade på Dragon Age kunde jag bara tänka på hur mycket bättre Demon's Souls var på alla plan (med undantag för handlingen, men det är negligerbart).

Efter Dragon Age stod Assassins Creed 2 på kö. Jag klarade av att spela det i några timmar innan jag blev uttråkad av det simpla och helt oengagerande gameplayet. Därför återupptog jag spelandet med min "Temple Knight" (lvl 104) och fastnade precis lika hårt som förra gången. Det känns som om att det alltid finns någonting att göra, vare sig det gäller att levla upp eller hitta material till sin utrustning, och att detta faktiskt spelar någon roll.

Jag skapade min egen utmaning igår när jag, på "New Game+", sprang omkring med 200.000 souls (motsvarande 4 levels) i värld 4-1. Istället för att fega ur (handla rationellt) och återvända till Nexus för att ta tillvara på flera timmars spelande fortsatte jag att pressa framåt. Jag hann bland annat ta död på Vanguard på vägen, även om han tog död på mig i mycket större omfattning, och utmana alla rödögda skelett som jag kunde hitta.

Vid mitt sista försök att ta bossen låg alla min själar samlade under dennes gigantiska hydda. Eftersom han vägrade att flytta på sig var det bara att kötta på och hoppas på att inte bli "one-shottad". Några minuters maxpuls senare var den dock död och jag kunde andas ut för första gången på några timmar. Ovärdeligt.
Moderator

2009-12-20 08:15
Ds med gripande handling måste ju vara den ultimata spelupplevelsen.

Nu när alla är hemma o firar jul medan man själv är fast på jobbet så kommer detta spel att spinna hårt i min slim.

Ja, så länge som de undviker brittiska gentlemannaskurkar är jag nöjd.
Bah jävla bajs :/ hade hoppats få testa det här spelet + att alla polare hade köpt det om det dykt upp på boxen.

Aja får sudda bort det från mitt minne :)
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Jag tycker att de har en schysst grund till en helt okej "dark fantasy" story bara att de inte riktigt utforskar den så mycket. Världen de har skapat, atmosfären, karaktärerna och designen på fiender/omgivningar och diverse armors(Gloom, Binded, Fluted & Dark Silver är nog favoriterna) är hur coolt som helst. Tower Of Latria och Valley Of Defilement är bland de mer unika och obehagliga miljöerna jag har gått igenom i ett RPG spel.
Förutom spelets main story så görs det tyvärr inte mer än ett par implikationer till intressanta substories här och var. T ex Vinland sidequesten och 5-3 övht. Jag hade inte haft nåt emot att de fördjupat sig lite i det som är där..

Hoppas verkligen att de announcar ett Demon's Souls 2. Nu när alla årets titlar som jag varit intresserad av att spela igenom är avklarade(förutom Dragon Age, men är fortfarande lite osäker på det) så kommer jag nog dyka tillbaks in i DS. Är riktigt sugen på att levla min royal och prova att spela som magiker. Sen finns det en hel del vapen och armors jag inte har hittat och Black/White Tendency events att uppleva.
...och ja, Assassin's Creed 2's stridssystem känns som ett dåligt skämt jämfört med DS. Så till den grad att jag för det mesta undvek att gå in i traditionell meleecombat med fiender i AC2 utan använde mig utav andra alternativ så ofta jag kunde.
doggson

Spelet är i första hand ett single player spel ändå :/ Det spelar inte så stor roll om polarna skaffar det eller inte. Det finns co-op och pvp men inte i traditionell anda. Är det ett sånt rpg du eftersöker så tror jag inte du går miste om någonting här.
T ex, för att ens spela co-op med en kompis måste båda vara +/-10 levlar nära varandra(iaf i början, klyftan ökar på NG+). Den ena spelaren måste vara levande(bodyform) och den andra måste vara död(soulform). Den som lever får inte ha klarat av bossen på den delen av banan som man bjuder in den döda spelaren till. Man kan inte försöka boosta varandra förbi svåra grejer. Allting är balanserat och kontrollerat till en nästan pedantisk nivå. Allt för att man inte ska kunna göra det enklare för sig. De vill inte att nåt ska vara enkelt, det här är ett sånt spel som sparkar på en när man ligger ner. Dör man mycket så blir spelet svårare, fienderna blir starkare och nya fiender spawnar där inga fiender tidigare spawnade.
PVP är i stora drag att man som död spelare kan invadera nån stackares spel och försöka förstöra hans dag genom att döda honom, ta hans souls och skicka tillbaks honom till början av banan. Genom viss möda så kan man få tillgång till att duellera folk på ett mer vanligt sätt men det är bara på NG+.

Det är inget ett traditionellt "spela med polare" RPG. Inget typiskt hack&slash/loot grindspel. Det är mer som ett survival-horror RPG med coolt stridssystem och häftig atmosfär. Man går ständigt runt med skölden uppe och väntar på nästa surprise-rape, för man vet att det kommer.
Det finns inte mycket som är traditionellt med det här spelet. Du kan inte riktigt grinda, eller rättare sagt, du tjänar inte så mycket på att grinda som i andra rollspel. Att vara hög level och ha bra equips hjälper en inte så mycket om man är dålig på själva spelet och inte läser av fiendernas rörelsemönster och har bra reflexer. Jag märkte att man gör mer framsteg av att helt enkelt gå vidare i spelet istället för att försöka levla upp sig på samma ställen. Det är alltid bättre att lära sig döda de svårare fienderna på ett smidigt sätt istället för att ha grindat till sig hp/def/stam för att ha råd att ta mer stryk från dem.
marvingaye

Mitt råd är att skippa Dragon Age till konsol. Jag älskar RPG men Dragon Age var i stora drag en ovärd upplevelse på grund av usla designval och klumpigt gameplay. Det måste vara bra mycket bättre till PC.

Demon's Souls får bli Game of The Year för min del, följt av Uncharted 2. Det är skönt att man inte blir "för" skillad på spelet utan det bjuds ständigt på utmaningar. Det är ju annars vanligt inom RPG-genren att man blir helt über ju mer spelet går mot sitt slut och det blir svårt att hålla intresset uppe. Nu är ju Demon's Souls i och för sig inte ett renodlat RPG men ändå.
marvingaye

Förutom spelets main story så görs det tyvärr inte mer än ett par implikationer till intressanta substories här och var. T ex Vinland sidequesten och 5-3 övht.

Ja, den bossfighten är bland de mer rörande jag har spelat. Hela atmosfären är perfekt, från musiken och röstskådespeleriet till den dystra omgivningen. Gillade även känslan när man mötte bossen på 4-3, grym musik och skalan var helt otrolig.
Har haft det här spelet liggandes i några veckor nu. Började lite smått men kände direkt att det var för omfattande för att inte få min fulla uppmärksamhet så den fick ställa sig på kö efter MW2 och AC2. Men till jul och nyår ska det blir av.

Några nybörjartips? Förutom att läsa instruktionsboken vilket jag insåg var mer eller mindre ett måste. Kändes ganska konstigt för när gjorde man det senast?
"Don't use all of your energy to fly, instead use some of that energy for your x-ray vision." - Pharoahe Monch
marvingaye: hahaha totalt jävla underbart rusha nån jävel och griefa järnet :D lät för jävla kul

Lvl cappet har jag inget emot var samma på sacred2, folk får bara se till att sluta vara dåliga :)
Underbart med ett spel som spöar en totalt, synd bara att jag inte får chansen att spela det :)

Dieallot
Evolution

Spela väldigt avvaktande till en början. Försök att lära dig fiendernas rörelsemönster innan du attackerar. Var alltid beredd på att varje fiende har en attack som du inte är helt beredd på. Använd sköld och ha den redo så ofta du kan, spelet innehåller en stor mängd överraskningsanfall. Om fienden har en sköld så bör du vänta tills denne attackerar, annars är risken stor att han kontrar ditt slag.

Satsa dina souls på Endurance (för att kunna rulla runt utan problem och återfå din stamina snabbt) samt de stats som ett visst vapen kräver.