|
|
|
|
|
[PS3] Heavy Rain
Jag läste precis en otroligt detaljerad och emotionell recension utav Heavy Rain till PS3. Jag har sett fram emot det här spelet sen jag först hörde om det. Jag älskade Fahrenheit/Indigo Prophecy och detta verkar vara väldigt likt det spelet, bara så otroligt mycket mer. Alla olika väggrenar i historien, det faktum att saker man gör verkligen har konsekvenser senare, hur storyn är framförd, det verkar verkligen vara väldigt speciell upplevelse.
Här är recensionen för övrigt (på engelska) Länk till http://www.psxextreme.com/ps3-reviews/341.html
Nån som spelat demot?
Married to the money, fuck the world, that's adultery
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Ja, det har fått riktigt bra betyg. Vilket är lite betryggande då det kändes som att spelet kunde bli lite hursomhelst. Ska definitivt köpa det i alla fall, jag älskar storydrivna äventyrsspel och jag gillade första delen av Fahrenheit/Indigo Prophecy väldigt mycket. Jag har inte spelat demot men från vad jag har läst så släpps ett demo för alla idag på PSN.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
|
|
|
Demo idag på PSN alltså? Fan man inte hinner ikväll och att man har skola imorgon. Men då vet man vad som ska testas i helgen då
The Hassle
|
|
|
Har precis vikt en liten ful origamigrej under installationsprocessen och ska precis börja spela spelat. Fett! får återkomma med lite intryck.
|
|
|
Spelade nyss färdigt demot. Det har helt klart potential men det kändes samtidigt lite stelt. "Quicktime"-momenten fungerade faktiskt förvånansvärt bra. Det var främst rörelserna utanför de scriptade momenten som jag upplevde som "styltiga".
Blir antagligen ett köp någon gång framöver.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
|
|
|
potatissuger P22
Det verkar vara det dom flesta säger är negativt. Vet inte om ett demo gör det här spelet rätt heller, det är mer helheten som verkar göra upplevelsen, tror det är svårt att fånga själen av det här spelet i ett kort demo.
|
|
|
Har spelat i några timmar nu och måste säga att jag diggar det som fan. Asså det känns ju som ett demo inte gör det här spelet rättvisa öht, har visserligen inte spelat det men. Iaf jag är helt klart fast och är jävligt spänd på att se hur den här historien slutar.
|
|
|
Jag tyckte det kändes lite som ett peka-och-klicka-äventyr gjort rätt i 3D. Länge sedan jag spelade något spel som är lite så där detektivliknande. Men hur många karaktärer kommer man att kontrollera i hela spelet? Jag gillade, men köper inte förrän det är billigare. :)
jagvillocksåhaenblog.com
|
|
|
Midas
Fyra karaktärer totalt om jag fattat det hela rätt.
|
|
|
Det verkar ju inte vara något annat än en film med lite quicktime events då och då.
Var skeptiskt inställd tidigare. "En psykologisk thriller" låter mest som ett sömnpiller.
Men drog hem demot förra veckan (det har gått att dra ner ett tag nu genom att regga sig på en sida, lösa några uppgifter (eller kolla svaren någon annanstans) och få en kod). Det fick mig mycket mer intresserad. Vissa sekvenser i spelet är helt sjukt snyggt gjort. Visst är en del av munnarna hemmahörandes I Am Legend, men det är överkomligt.
Det absolut största irritationsmomentet är annars att man går med R2. R2/L2-knapparna är de sämsta knapparna att hålla intryckta en längre tid på handkontrollerna. Fingrarna glider lätt eller så spänner man omedvetet handen vilket inte blir skönt i längden. Dock löste jag det genom att använda triggers som kom med när jag köpte nån annat nån gång.
Som Midas säger, köper det när det blivit lite billigare. Finns annat som står högre i spellistan.
"Don't use all of your energy to fly, instead use some of that energy for your x-ray vision." - Pharoahe Monch
|
|
|
Quicktime events med 20min cutscenes
spelvärlden går åt helvete...
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
|
|
|
Ja för att ett spel väljer att ta en annan väg än alla andra så är spelvärlden förstörd? Detta är inget spel för MW2-fanatiker... Detta handlar om hur historien är uppbyggd och framförd, hur ens val genom historien ändrar utgången i slutändan, och tar också hjälp utav din egna fantasi. Enligt de recensioner jag läst så är det mer som att läsa en interaktiv bok än att spela ett tv-spel.
Men visst, du kan spela dina Halo och MW2-kloner så testar vi andra något nytt och revolutionerande.
|
|
|
Detta är helt sjukt.
Jag fullkomligen älskade Fahrenheit. Tillsammans med Shenmue och Zelda är det, det bästa spelet jag spelat. Jag kommer naturligtvis att införskaffa detta, jag befinner mig dock i något av ett dyrt dilemma.
Jag bor utomlands, och har mitt PS3 i Sverige, och kommer inte kunna hämta det förrens april. Jag äger inte heller en TV för närvarande - eller ens en tvbänk. Jag kan inte vänta till april för att lira detta - konsekvensen;
Detta kommer ske imorgon; Inhandla en tvbänk på IKEA.
Detta kommer ske den 26e (vi är två dagar sena, wtf!) Köpa PS3, Heavy Rain & TV.
Släcka ljuset, dra ner persienner och spela.
How to loot Brazil <br><br>
|
|
|
Nytändning av den klassiska peka&klicka äventyrsgenren i form av en psykologisk thriller = "spelvärlden går åt helvete.." 150k ex sålda
Rehash av en generisk shooter med 4 timmar campaign och glitchig multiplayer månader efter release = GOTY, 10+ miljoner ex sålda ;)
|
|
|
Diggade demot som fan. Brukar inte gilla quick time events men denhär gången kändes det rätt. Ett spel med en story som faktiskt berör? Ja tack. Införskaffas
|
|
|
Gogaku P24: Lite ledsen? Finns ju andra spel där ens val spelar in, men det är ju också SPEL och inte interaktiva jävla filmer.
marvingaye: The hype is real, detta är en lika stor revolution som Wii var....
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
|
|
|
doggson
Ledsen över att MW2-kids inte kan uppskatta en otroligt originell upplevelse? Kanske.
|
|
|
doggson
Du missade kanske min poäng. Menade mer att du inte har så mycket att oroa dig över; "spelvärlden går åt helvete..." . Det är lugnt, trots bra reviews kommer Heavy Rain knappt sälja mer än 150-200k den första månaden och det kommer fortfarande göras båtlass med generiska shooters som kommer sälja miljoner ex och kommer vara exakt som alla andra iterationer som kom innan. För lite vapen, explosioner och multiplayer-grind för att en average gamer ska ge det här någon chans :) Det kommer köpas, spelas och älskas av alla som någonsin spelade och gillade peka&klicka äventyrsspel och är mentalt över 14 år. Dvs, inte alltför många.
|
|
|
Gogaku P24: Har du hakat upp dig på MW2 eller? Kan ju börja med att säga att Halo serien knullar skiten ur Cod serien, så har vi det ur vägen så du slipper vara butthurt
marvingaye: Du skriver alltid så jävla bra inlägg hatar dig ><.. Alltså om folk gillar att pilla på en knapp nån gång i kvarten, good for them inte min kopp med choklad dock.
Tyckte att första scenen i Gt´s review var galet snygg, men kan inte bedöma spelet som ett spel dock pga att det inte är det :P Dock såg karaktärerna´s munrörelser och ögon för jävla skumma ut + att dom kunde fixat bra röstskådespelare ><
|
|
|
doggson
ok, Halo-kids då. Du vet vad jag menar...
|
|
|
doggson
haha ja, märkte när jag spelade demot att munnarna rör sig konstigt. Spelet är snyggt men vissa animationer ser rätt illa ut. Sen låter vissa voiceactors lite märkligt, som att de försöker spela amerikaner men är egentligen europeér. Typ hookern i hotellet i början låter lite fransk. Det verkar vara långt från felfritt. Men annars är det snyggt, musiken är stämningsfull och storyn verkar intressant. Och angående det här med att det inte är ett vanligt spel utan mer som en "interaktiv film"; det är just det som är meningen. Det är inte så att de försökte göra ett vanligt third-person spel men råkade göra det här istället. Spelets regissör har nämnt flera gånger att han egentligen inte gillar att kalla detta för "ett spel". Är man tvungen att stoppa in det i en spelgenre skulle det egentligen vara gamla peka&klicka äventyrslir som fanns på PC back in the days. Men annars är det mest likt en interaktiv film där de har sagt att ens val ska göra ett inflytande i handlingen. Sen är inte QTE sekvenserna som de man är van vid, det blir inte direkt game over om man tabbar sig, utan något annat händer istället. Det som folk tycker är intressant med Heavy Rain är just att det inte är som ett vanligt spel.
|
|
|
Fast fan vad jag stör mig på sättet man går omkring på. Typ tank controls som gamla Resident Evil med fasta kameravinklar men om möjligt ännu sämre. Jag går in i väggar och bord hela tiden, vilket förstör hela den här realistiska känslan de försöker få fram. Om jag minns rätt så var det ganska awkward att gå omkring i Indigo Prophecy/Fahrenheit med.
|
|
|
Din karaktär kanske är berusad? ;)
|
|
|
Har klarat spelet och måste säga att det var helt grymt! Håller med om att kontrollen var helt värdelös men som tur är behöver man aldrig använda den i något nödläge. Så man kan ta sin tid och snurra fem varv innan man lyckas plocka upp nåt från borde tex. Men det spelar verklig ingen roll när det kommer till helheten och sen funkar ändå quicktime-eventsen felfritt så allt e lugnt. Men jag säger ändå det att fan länge sen jag kände så mycket när jag spelade ett spel eller framförallt såg en thriller. Det är sjukt nice att man inte får game over bara för att man misslyckas, det går helt enkelt bara sämre i storyn. Man fick nästan seriöst ångest på slutet när man insåg att man kanske faktiskt inte skulle klara missionet, för det gick jävligt dåligt första genomspelningen. De säger ju att man bara ska spela en gång men det e nog fan omöjligt, jag måste spela minst en gång till bara för att det känns fett intresant att se vad som händer om man rättar till fel man gjorde gången innan osv. Jag hoppas som fan att det här spelet säljer bra och boostar genren för jag skulle garanterat spela den här typen av film/spel om det fanns mer. Sätter mig alla gånger hellre med det här än vilken film om en mordgåta som helst.
|
|
|
Kom igen hypa och köp det, det släpps imorrn! Jag spelar det mesta som släpps och har gjort så i flera år, men detta var fan en speciell upplevelse!
|
|
|
får lön på fredag så jag måste vänta !! :(
|
|
|
Sen förbokning, så mitt postades igår. Får det idag eller imorrn, och så ny TV på fredag. Suttit och hypeat över Heavy Rain sen det annonserades nästan. hah
|
|
|
Brorsan köpte det idag så ska sno det från honom och lira hela dagen imorrn. Hell yeah
|
|
|
Har kört runt 6 timmar nu kanske och måste säga att det är väldigt spännande. Har vant mig vid sättet man går på och det känns fint. Skulle ju helt klart varit bättre att bara styra med spaken men ingen större fara
|
|
|
Är också cirka 6 timmar in. Det är riktigt nice, musiken är helt otrolig. Riktigt skön stämning. Bytte dock illa snabbt till franska röster. Mycket av voiceactingen är distraherande för mig och skådisarnas franska accent skiner igenom lite väl mycket ibland, så jag bytte helt enkelt till franska och låtsas nu att spelet tar plats i Quebec eller nån annan fransk-kanadensisk stad :) diverse nordamerikanska teman som finns känns mer trovärdiga då än om man "låtsas" att det tar plats i typ paris.
(kan tänka mig att denna lösningen inte funkar för alla men det funkar för mig då jag är halvfransk och bott i grodriket tidigare ..fast man kan iofs ha det med franska röster och engelska subs)
|
|
|
Sweet lägg gärna en spoilerruta om hur utgången blev för er sen!
|
|
|
Skitkul. Har fått problem så det går inte att ladda min savefil, blir bara svart på tvn sen får jag stänga av mitt ps3. Tydligen många som har detta problemet enligt ett flertal forum. Trist när man lagt ett x antal timmar och sen kan man inte fortsätta, är inte så sugen på att börja om just nu heller. Tydligen många som har problem med att spelet fryser och diverse ljudproblem också.
Läste någonstans att Quantic Dream är medvetna om problemet så förhoppningsvis kommer det en patch snart. Känns surt att lägga 600:- på ett spel, som dessutom är jäkligt roligt, och sen inte kunna få spela klart det.
Trist när spelutvecklarna slänger ut spel med massa buggar, inte första gången det händer. När fan ska dom lära sig testa spelen ordentligt?
|
|
|
Ska köpa det på tisdag tänkte jag, har för mycket att göra innan dess och vill kunna ägna lite tid enbart för detta spelet. Är sjukt peppad! :)
Ps. Inga spoilers i tråden, eller ja... ni kan ju använda spoiler-knappen och spoila, men inga rena spoilers här.
|
|
|
ska köpa det så fort jag slutar jobbet.. närmsta e game, men dom tar ju fan säkert 699 som alla andra nya spel. nån som vet ställen som säljer billigare??
|
|
|
På webhallen kostar det 599.
|
|
|
jag säljer det för 250kr
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Det frös för mig en gång efter en laddning men annars har jag ej haft några problem. Blir ju lite orolig dock att det ska fucka sig med savefilen nu. Man kanske ska vänta tills en fix kommer på dethär innan man fortsätter:P Dock känner jag att jag måste klara det innan Bad company 2 kommer så dom får skynda sig
|
|
|
har spelat ca 4 timmar nu, har inte varit något krångel alls med frysning av bild osv.. men fan vilket underbart spel.. !!
nån som har varvat det? hur lång tid tog det att klara det?
|
|
|
det är sagt att vara drygt 10-12 timmar
du är kär i mig.
|
|
|
Har klarat det nu och måste säga att det var riktigt spännande och bra. Verkligen något alla måste spela. Brorsan spelar igenom det också så ska bli kul att se vad för slut han får.
|
|
|
jag tyckte verkligen, verkligen om det, och kommer spela igenom det flera varv till, så mycket jag vill (och kan) göra annorlunda.
underbart spel.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
|
|
|
jag fingrade på det igår kväll, men av nån anledning så tänkte jag: tar det imorrn istället. 3 h senare y2k-kraschar alla världens phat ps3:or, inkl mitt...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Det funkar nu iaf så det var ju icke så farligt
|
|
|
tycker spelet är bra som det är redan. iofs kunde dom ha gjort kontrollerna till hur man går och rör sig mer lätt. gubbarna känns stela när dom rör sig. annars e det en bra story i spelet. spelet är i samma goda klass som shenmue. iofs kanske inte folk håller med mig där men det får gå. me like this game
fuck you and have a nice day sucker
|
|
|
Överlag underbart spel. Är dock irriterad över att jag klarade det mer än en gång, andra gången är långt ifrån lika speciellt.
De band man har med karaktärerna tärs lite vid en andra omspelning måste jag säga.
How to loot Brazil <br><br>
|
|
|
Alskar det har spelet. Sa javla bra. Tur som fan att jag kopte det innan ja flyttade da det ar bannat har haha
|
|
|
har spelat igenom det nu, jävligt bra spel.. men det lär dröja innan man sätter sig o spelar igenom det igen
|
|
|
jag fingrade på det igår kväll, men av nån anledning så tänkte jag: tar det imorrn istället. 3 h senare y2k-kraschar alla världens phat ps3:or, inkl mitt... what? har jag inte läst ngt om? varför hände detta? själv har jag ps3 slim och har klarat hela spelet på min konsol (kompis spel!) och vi hade inga fel alls under spelning, och konsolen har funkat perfekt efteråt oxå :)
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
|
|
|
det hände för att dom feta ps3orna trodde att det var skottår, och det orsakade en bugg som fuckade upp systemet, men det funkade dan efter igen
du är kär i mig.
|
|
|
Har till slut lånat spelet och lirat ett bra tag. Tycker det är riktigt bra. Sällan är man så berörd av handlingen i ett spel som detta och hoppas att det ska gå bra för ens karaktärer. När man gör en tabbe för att man t.ex. inte riktigt kan se vad man väljer (ibland är det suddiga och "hoppiga" trycka-på-alternativ) blir man irriterad o lite ledsen för vad man gör med sig själv. Känns väldigt personligt. :) Grymt!
|