[PS3/360] Final Fantasy XIII

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Admin

2010-02-25 05:16

[PS3/360] Final Fantasy XIII

Den trettonde delen i Final Fantasy-serien kommer ut i EU/USA om bara lite mer än en vecka. Jag har varit väldigt exalterad över detta spel ett bra tag, men på sistone har jag tappat intresset lite... För det första finns det inga städer/byar i spelet, för mig är det något utav den största charmen med RPGs, gå runt, snacka med folk, köpa nya grejer, utforska lite. Så det är en stor besvikelse för mig. Sen har jag inte heller varit så jätteglad på SquareEnix på senare tid då dom har agerat väldigt dåligt mot sina fans på olika sätt (men det är en lite annan historia).
FF-spelen har alltid varit ett dag-ett köp för min del, jag är inte säker på att den här delen kommer vara det. Vi får se vad recensionerna säger så kommer jag bestämma mig då. Det kommer iofs. ut under min spring break, så det vore perfekt att köpa det då, plus att det är ju nästan värt det bara för grafikporren :)

Vad är era förväntningar på spelet? Tror ni det kommer leva upp till hypen?

Married to the money, fuck the world, that's adultery
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Ska nog skaffa det, men inte till fullpris.
Har väl inte fått speciellt bra betyg i japan vad jag vet, verkar vara rätt mediokert.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Massa feta spel som kommit/kommer under en kort tids mellanrum nu, men det lutar absolut mot FFXIII. Sen kommer ju det här "Versus XIII", det är jag också jävligt sugen på. Får se, något av dom två kommer det bli.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag brukar gilla japanska RPG spel. Jag hoppas verkligen att spelet har ett högt tempo, med mycket action. I de flesta JRPG brukar spelet sträcka sig över 60timmar och 20timmar av de, brukar vara prat sekvenser vilket stör mig ibland. Tex Tales of Vesperia som tog mig 50 timmar att klara men jag spenderade mycket tid på att läsa/lyssna på prat sekvenserna vilket blev ganska jobbigt efter ett tag.

Kommer inte skaffa FF13 day one.

Från vad jag har läst i de import recensioner som är ute och sett i trailers så är det lite av en besvikelse. Leona Lewis gör theme låten (vad passande), otroligt linjärt till och med för att vara ett Final Fantasy, finns ingen övergripande värld man springer omkring i/åker fordon i och inga städer eller byar övht. Sen kan man tydligen inte riktigt levla utan allt är superkontrollerat och nerdummat. Ens karaktärer kan inte bli starkare förrän man kommer längre i storyn. Då öppnas nya abilities för dem i spelets "levelsystem". Förmodligen det mest billiga och osofistikerade sättet att kontrollera balansen i ett rpg.

Gillade heller inte den engelska voiceactingen man såg i trailern. Tyckte dialogen var överlag otroligt melodramatisk och löjligt skriven. Som att kolla på en dålig såpa.

Spelade även det japanska demot för ett tag sen och gillade inte vissa saker. Som diverse föråldrade game-mechanics som inte fyller någon vettig funktion utan är kvar pga nostalgi och tradition. T ex; man ser fienderna i real-time och springer in i dem. Men efter det så kommer den klassiska virvelvinden och plötsligt står man face to face med fler än de fiender man sprang in i och på ett helt annat ställe än där man mötte dem. Det var charmigt innan men nu känns det bara konstigt och föråldrat i HD. Dock var själva stridsystemet väldigt nice. Högt tempo och väldigt flashigt.

Med det sagt så kommer jag spela det och ge det en chans. Men inte day one, och inte med några positiva förhoppningar. Är inte så sugen att springa omkring på räls och titta på en dålig såpa då och då, även ifall det är schyssta strider utspridda emellan.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Producent

2010-02-25 18:20
Har ganska låga förväntningar men kommer skaffa det dag 1 och hoppas på att bli possitivt överaskad
Jag har det förbokat och är 100% säker på att jag kommer gilla det. Det kommer inte att komma i närheten av dom tidigare spelen(del 9 och tidigare) men för min del så kommer jag säkert uppskatta det mer än del 10 och 12 som jag inte fann så fantastiska.

FFXIII var en stor fail innan det ens hade släppts med folks enorma förväntningar på det, som att det skulle vara räddningen för dom japanska rollspelen. Jag hade inte så höga förväntningar till att börja med men om spelet är underhållande under dom 40-60 timmar det tar att klara det trots att det är så linjärt så tycker jag att dom har gjort ett bra jobb.

Stridssystemet ser helt fantastiskt ut och även om storyn är som det alltid brukar vara så tror jag helt klart att den är acceptabel. Angående den markanta minskningen i sido sysselsättningar så kan jag tycka att det är skönt. Jag är en såndär person som måste göra allt som man kan göra och få alla dom bästa magierna och vapen som finns i spelet innan jag är nöjd och allt för ofta har jag gjort detta samlande även fast jag funnit det otroligt tråkigt och tröttsamt och till följd av det så tappar jag jämt fokus på storyn. Så för min del så är det mer styrda en skön ändring. Sen så skulle det ju självklart vara skönt om dom la till domhär grejerna efteråt som dlc då ett såpass linjärt spel inte har så högt omspelningsvärde

marvingaye
Spelet öppnar ju upp sig vid kapitell 11 nånstans så har du en stor öppen värld där du kan ta dig an hunts i stil med FFXII så 100% linjärt är det ju icke. Angående level systemet så kan du fortfarande göra val längre fram även fast det inte är några otroligt stora val så är det inte fullt så styrt. Angående striderna så var förklaringen att alla spektakulära attacker osv inte skulle funka om stridssystemet fungerade som i del 12

för mycket text kom jag fram till nu. bajs

! P21

Ja cocoon eller vad det heter? Den stora ängen med megasköldpaddsdinosaurierna. Det såg riktigt nice ut! Men ja, det är synd att det är fram emot slutet av spelet som det slutar gå på räls. Ängen påminner mig om det stora området i FFX, gillade det stället.
Jag älskar f.ö stirdssystemet. Tycker att det är ascoolt, skönt tempo, flashiga moves och man är aktiv hela tiden. Gillar det mycket mer än stridssystemet i FF12. Det jag inte gillar är sättet man "går in" i striderna på. Dvs, det är en awkward blandning av random battles och real-time encounters.

Man ser fienderna innan man fightas med dem, man springer in i dom(ibland bokstavligt talat IN i dom) sen WOOOSH står man helt plötsligt 5 meter ifrån varandra på ett helt nytt ställe som är hyfsat likt platsen man först sprang in i dem i. Nu har de helt plötsligt sitt entourage med sig som kom från ingenstans medans man själv också har trollat fram sina polare och så är det dags att kick some ass.
Det är säkert bara jag som stör mig på nåt sånt här så felet ligger väl hos mig :)
Men det är en typisk sån grej som jag anser att många helt enkelt köper enbart för att man spelat tvspel så länge och är van vid dessa "regler". Tidigare så gjorde utvecklarna såhär eftersom tekniken fattades, men nu behövs det verkligen inte och det fyller ingen funktion alls tycker jag. Jag köper inte deras ursäkter till varför de har gjort såhär. Jag köper inte heller Squeenix ursäkt om att de inte har med städer och byar eftersom det är "svårt att rendera sånt i HD".. Men ja, kommer absolut skaffa spelet men inte day one.
Admin

2010-02-25 23:36
marvingaye

Dom förklarar anledningen till att dom har en separat "miljö" för fighterna i den här filmen: http://www.gametrailers.com/video/paradigm-shift-final-fantasy/61835 (är nästan helt säker på att det är den iaf, kan inte kolla just nu då jag är i skolan.)
Inte så bra förklarat kanske, men iaf. förklarat, haha.

För övrigt så har jag också hört att spelet ska sluta vara så linjärt i andra delen utav spelet. Dom liknade med Midgar-delen i FFVII där spelet är väldigt linjärt innan man kommer ut på världskartan. Personligen gillar jag linjära spel mer än väldigt öppna spel, jag kan aldrig spela GTA-liknande spel då jag alltid finner mig själv glida iväg från storyn och göra helt andra grejer, sen är det sjukt svårt att komma in i huvudstoryn igen... Storyn är det centrala för min del i FF-serien, så jag tror en helt öppen värld igenom hela spelet inte skulle funka så bra.
Gogaku P24

Ja, har faktiskt sett den här kom jag på. Köper fortfarande inte deras ursäkter haha. Kolla på vilka spel som vi har nuförtiden och hur de ser ut och vad som händer i dem, final fantasy spel är högbudget projekt. Jag tror absolut de skulle kunna ha striderna som de är nu fast utan det föråldrade sättet att "gå in" i dem på.

Med "öppen" värld menar jag självklart inte nåt som GTA utan helt enkelt ..tidigare Final Fantasy spel(minus FFX). Men i och med att FFXIII inte ens har städer/byar så hade väl inte en overworld funkat övht.

I FFXIIIversus har de sagt att de ska ta tillbaka overworld systemet och att de till och med ska finnas fordon :) Å andra sidan återstår det att se hur bra stridssystemet kommer vara..
marvingaye
Cocoon är det stället som flyger uppe i luften, där all teknik är. Ängen, världen under det heter Gran Pulse. Här kan du ju stanna hur länge du vill eller bara vara där och döda typ 2 monster sen gå vidare med storyn så det ser jag fram emot

Jo det med att man flyttas till en "arena" när man går in i fighterna är ju såklart lite iffy om man säger så men tror också att med tanke på sättet dom byggt upp stridssystemet på så skulle det nog bli för kaotiskt + att man skulle kunna exploita det faktum att man healas efter varje fight men jag vene, videon som gogaku länkar förklarar nog ganska bra

Jag tror inte heller på den ursäkten angående städerna, frågan är bara vad den riktiga anledningen är. Dom har även påpekat att om dom skulle göra en remake på FFVII så skulle det ta fyra gånger så lång tid som det tog att utveckla XIII på grund av alla miljöer så jag vene vad dom yrar om

Gogaku P24
Jo precis så känner jag med, dock gillar jag öppna spel men just i FF spelen så har det blivit att jag gjort ALLT man kan göra vid sidan om innan jag fortsatt med huvudstoryn för att jag känner att jag måste göra det och då blir jag less. Därav tog det t.ex flera månader för mig att klara FFXII för att jag kände mig tvungen att köra alla hunts osv innan jag kunde fortsätta och jag slutade spela flera gånger

Bojkottar skiten, tar man in Leonna lewis eller va fan horan heter och gör en av hennes skitlåtar till main theme så jobbar man inte tillräckligt hårt.

GE MIG NOBUO UEMATSU MUSIK!
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Whaaa är det inte Uematsu som gör musiken? Kan lika gärna spela det utan ljud då. Det var ju en väldig drawback.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Leona Lewis gör themelåten. Annars kommer spelet ha vanlig final fantasy-aktig musik ingame men ej av Uematsu.

En snabb googlesökning ledde mig till det här:

composer Masashi Hamauzu, who worked with Nobuo Uematsu on the score for Final Fantasy X

http://www.joystiq.com/2009/12/11/final-fantasy-xiii-soundtrack-site-launches-with-samples-from-ga/

Så soundtracket är gjort av en snubbe som jobbade med Uematsu tidigare med FFX.
Har ju hört att musiken är väldigt bra i XIII. Youtubade soundtracket och jag tycker det är bra. Visst är det inte som Uematsus bästa verk men väldigt långt ifrån dåligt, blir ju säkerligen en helt annan sak när man hör det medans man spelar. Tummen upp från mig

Moderator

2010-03-08 10:28
Var precis nere på gamestop och lade in min förhandsbokning. 199 kr plus två skräpspel var en överkomligt pris.

Jag har inga större förväntningar på spelet och tror därför att jag kommer att bli positivt överaskad. Att de faktiskt försöker göra något nytt med många klassiska element är något som uppskattas från min sida. Storyn med tillhörande voiceacting kommer säkerligen att vara riktigt ostig på sina ställen men jag tror att det kommer finnas en del väldigt bra scener och dialoger bland allt skräp. Kombinera det med ett stridssystem som faktisk gör striderna kul att deltaga i och du har något som kansek inte kan kallas lysande men i vart fall klart intressant.

Aja, vi får se på onsdag när jag är ledig och kan sätta mig ner och trycka ca 10h.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Funtar på att köpa men inte säker än, behöver något som man kan gräva ner sig i och bara njuta av.

Dock säger dom mesta att spelets första 15 timmar suger kuk så man blir ju måttligt avtänd på det
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot
Admin

2010-03-09 17:24
Ska nog åka och köpa det idag. Är ledig den här veckan så då kan jag verkligen sätta mig in i det. Min favvo-site har fortfarande inte recenserat spelet så jag är lite avvaktande fortfarande... Plus att jag ännu inte klarat Heavy Rain. Men det känns ändå som det är värt att byta in två gamla spel jag inte längre spelar för att få det här spelet för 20 dollar.
Har spelat 6 timmar änsålänge och jag tycker det är kul som fan. Stridssystemet är en skänk från ovan. Röstskådespleriet är över förväntan bortsett från Vanille som låter som hon försöker fejka sin dialekt och Hope är så gnällig att man vill spöa skiten ur honom men jag tror dom kommer växa i mina ögon med tiden. vi får se. Kul är det iaf och jag har inte haft tråkigt alls

Moderator

2010-03-10 02:10
Är det meningen att Vanille ska vara Aussie? I så fall är den galet failad.

Plockade upp spelet idag och hann köra två timmar före jobbet. Osten ligger på ganska hårt emellanåt men det gjorde den i FF X också och det spelet var faktiskt ganska trevligt i slutändan. Stridssystemet känns riktigt fresh även om jag fortfarande inte riktigt förstår hur man ska misslyckas med att vinna en strid före den utsatta tiden. Går det? Kommer säkert att ske mesta hela tiden senare i spelet.

Varför klagar folk föresten på att spelet är linjärt? Har man andra saker att göra med sitt liv än att spela tvspel så borde det vara ytterst välkommet. visst går lite av charmen förlorad men jag föredrar ett linjärt spel som binder samman en bra story framför att slösa tio h av mitt liv på "ingenting".
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Admin

2010-03-10 02:49
Har också spelat ca två timmar nu och hittills så gillar jag det rejält. Vanilla kan dö, men utöver det så tycker jag det inte är superostigt. Det är väldigt kul att spela, stridssystemet är riktigt schysst! Längtar tills man kommer ut i lite grönare områden bara, just nu är det ganska grått och trist. Men jag måste säga att öppningen kändes väldigt FFVII med tåget och "rebellerna", antagligen med flit dom gjorde så.
Moderator

2010-03-10 03:06
I'm the hero. You're the hero. Here comes the hero. Ost.

Admin

2010-03-10 04:13
Haha, väldigt sant iofs.
"Varför klagar folk föresten på att spelet är linjärt? Har man andra saker att göra med sitt liv än att spela tvspel så borde det vara ytterst välkommet"

Så jävla fail, sluta köpa tvspel om du har så mycket annat att göra.
Det är okej att dom fuckar upp spel för då kan ju dom som inte har tid också spela?

Dieallot
Moderator

2010-03-10 11:26
Har tryckt ett par h till nu och blir mer och mer positiv. Rösterna funkar ganska bra och även om barnen borde avrättas så gillar jag de övriga tre.

Doggson

Spelar man rpg för story och karaktärsutveckling så ser jag inte faktumet att spelet är linjärt som ett problem. Att du sätter likhetstecken mellan ett linjärt spel och att "fucka upp" förstår jag inte riktigt.

Hälften av poängen med RPG´s är ju utforskandet, inte följa samma sketna spår i 30 timmar.

Det ska ju finnas mer än bara storyn för dom som vill ta sig tiden att kolla runt

Dieallot
Har spelat kanske 6 timmar och ar tveksam over om jag kommer spela klart det har eller inte. Vet inte om jag orkar pina mig igenom 15-18 timmar cheese on rails tills det oppnar upp sig lite. Gillar stridssystemet valdigt mycket faktiskt men kanner att jag verkligen inte bryr mig om karaktarerna eller vad de har att saga. Storyn ar totalt ointressant for mig och olyckligtvis sa vager inte de andra sakerna jag gillar riktigt upp.

Angaende det har med att spelet ar linjart.. jag tycker det ar fullt forstoeligt att folk som gillar tidigare final fantasy ar besvikna. I princip alla huvudspel i final fantasy serien(minus typ 10) har haft stader, en worldmap/stor overworld man kan aka omkring i och utforska med en del roliga stallen man kan hitta och man har alltid till och med kunnat ga tillbaka till stallen man redan har besokt och ibland hittat nagot kul att gora igen. Nan ny npc eller nan ny handelse. 13 har ej det. 13 har inte ens stader.

Jag ar dock ej besviken. Hade inte sa hoga forvantningar fran borjan. Kopte det i slutandan av samma anledning som jag kopte mw2, spelade wii fit, kollade pa twilight new moon o avatar. Aven om det inte faller mig i smaken sa vill jag uppleva det eftersom det ar sa stort for mediumet och alla kommer prata om det och gora referenser till det i framtiden. Om jag pinar mig igenom det till slutet sa ar det av samma anledning.
Moderator

2010-03-10 15:28
En sak som jag är riktigt nöjd med är att menyerna är riktigt snabba och smidiga. Likadant med övergången till strider. Dödtiden är minimal vilket är väldigt ovanligt i denna typ av rpg.

Gillar spelet this far spelat i 3 och en halvtimme nu, storyn börjar ta fart inte fattat nått dom första 2 timmarna. Fick nya stridssystemet för en stund sen och tycker den är intressant so far :)

Stör mig dock på att croccodile dundee bruden har sjukt ojämn röstskådespelare + att alla ska snacka när man är ute och går. Jag springer för det mesta och orkar inte stanna upp för att dom ska babbla om random saker.

Sen wtf är poängen med alla cutscenes? dom har fan samma kvalite som youtube klipp ffs, cutscenes i FF8 såg för fan bättre ut. Värt att sitta med HDTV när 90% av alla spel har skitdåliga cutscenes. Dragon age orgins hade samma problem..

Dieallot
doggson
Du spelar på 360? Isåfall så är cutscenes komprimerade och det är därför dom inte ser så bra ut.

Vill du se snygga cutscenes borde du skaffa dante's inferno ;)
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Yes spelar på boxen ofc, borde vara underförstått nu efter all ps3 bashing jag hållt på med ;)

Jag spelar ju inte final fantasy just pga att cutscenes ska vara snygga, men sista jag spelade var ju som sagt ff8 och dom var mindblowing. Hade förväntat mig något liknande men dom ser piss ut i 90% av fallen iaf :/

Vill spela bra spel så jag undviker Dante´s inferno.

Förövrigt vilken Anime är det som fått sin låt rippad för battle themet? är 120% säker att jag hört den där låten förut nånstans, men eftersom jag slutade kolla anime för typ 1 år sen så kommer jag inte ihåg

Dieallot
Moderator

2010-03-13 11:05
Storyn börjar ju arta sig nu också, man bryr sig faktiskt lite om karaktärerna. Hope som man bara vill döda i början av spelet håller ju på att bli ganska vettig.

Har kört strax över 10h och är i slutet på chapter 7. Har inte haft några större problem hitills, har jag dött så har det varit pga klnatighet vilket har rättats till vid nästa försök. Väntar på första bossen som får mig att tänka "wtf är det meningen att jag ska göra här?".

men sen är FF8 ett jävla piss spel så det spelar ju mindre roll där, har spelet på posten ska nog hämta ut det imorgon och bryta ett ben eller något, sjukanmäla mig och köpa en platta and then its on!
Ligger på chapter 10 efter 24 timmars spelande, gillar inte snorungarna men i övrigt gillar jag spelet. Battle themet är awesome, storyn är lite wtf men i övrigt funkar det.

Jag failade dock rätt stenhårt på bossen vid chapter 8-9 eller var fan det var, blev 9 deaths eftersom han oneshottade mig ><

(Inlägget ändrat av Coke 2010-03-14 13:59:45)

Dieallot
Moderator

2010-03-14 14:00
Också växer vi upp ett par år och slutar be varandra att suga manliga kön.

Moderator

2010-03-19 21:50
Hur går det för folket? Jag har fått spö tre gånger av bossen i slutet av chapter nio och får nog fila på en ny strategi och kanske ett annat party. Kör med lightning, Fang och Hope men vill knuffa in sazh på något vis då haste är guld.

Admin

2010-03-19 23:25
Jag är på skeppet där man ska frita Sazh och Vanille. Tråkigt ställe tycker jag... hoppas på att jag kommer ut till ett öppnare, lite grönare område när jag klarat mig igenom luftskeppet.
Gogaku utan att spola you are in for something ;)

Ett tips för alla som har problem med bossarna kör med en sentinel i partyt :)

Dieallot
Moderator

2010-03-20 12:14
Gogaku

Du är på chapter 9 och spelet öppnar tydligen upp sig på chapter 11. Själv är jag vid vad jag tror är slutet av chapter 10. Har fått smisk två gånger men ska spöa honom när jag är färdig med min frukost.

Doggson

Är det inte först senare i spelet man behöver använda sig mer av Sentinel? Tog bossen på chapter 9 efter att ha bytt ut Fang och Hope mot Sazh och Vanille.
)

Admin

2010-03-20 15:20
Coke P24

Ah, ok! Aja, snart där iaf. Börjar bli lite trött på alla restriktioner jag har just nu, så jag längtar verkligen tills det blir mer öppet.

Jag kom på en sak igår när jag spelade som jag inte tänkt på. Man har ju sånna... vad det nu heter, om man trycker på L1 när man springer runt så får man upp en liten lista med Deceptisol osv. Vissa utav dom är grymt användbara. Jag hade stora problem med Sazhs Eidolon men så testade jag att lägga på, först, en som gav mig Haste, Shell, etc. Då gick det sjukt mycket bättre så nästa gång la jag på samma, plus en annan som gav mig lite annat smått och gått och då kändes fighten t.o.m lätt. Ett tips om ni inte tänkt på det när ni har fighter som ni prövat x antal gånger. :)
Coke vilken var chapter 9 bossen? kommer inte ihåg :P
Körde med en sentinel på chapter 10-11 bossen kommer inte ihåg vilken, och det var piss simpelt.

Jag tappade dock lite utav suget när spelet blev mer free roam aktigt, hade vant mig med cutscene var 20:e minut och saknar det lite nu. Iofs inte startat xboxen på 2 dagar nu så kanske blir dags att spela lite till eftersom spelet är helt okej

Dieallot
Moderator

2010-03-21 03:46
Gogaku

Jag var inte bekant med faktumet att man kan misslyckas med Eidolons. Ok, jag dog på Snows eftersom jag inte fattade vad man skulle göra men efter det har det varit en cake walk. Sazh har ju dessutom tillgång till Haste förhållandevis tidigt vilket gör de flesta av hans delar ganska enkla att ta sig igenom. Har iofs inte fått Vanilles ännu men kan inte tänka mig att den kommer vara mer avancerad än de jag lagt under mig hitills.

Använde den där L1-boosten som ger haste när jag mötte bossen på chapter 10 för att slippa ha Sazh i mitt party och därigenom ge plats åt Fang. Om en boss är mottaglig för slow så ska han fan ha det.

doggson

Den där med en massa huvuden. SpoilerTro fan man dör innan man förstår vad man ska göra när han laddar sin superattack
Började köra sentinel ganska hårt idag när jag hade kommit en bit på chapter 11. Mystic tower-setupen dödar det mesta samtidigt som man tar minimalt med skada.

haha älska hans grej han gör ;) dog 9 gånger på han innan jag tog han :P jävla fittboss

Blev tvungen att gå ut och grinda lite eftersom han 1shottade mig konstant, funkade fint efter när jag tänkte lite istället för att rage:a på han

Stör mig på att karaktärerna alltid hoppar in i aoe dmg, så jävla frustrerande

Dieallot
Admin

2010-03-21 15:06
Coke P24

Eidolons har varit dom svåraste fighterna för mig genom hela spelet. Doom gör att jag ofta inte hinner få upp mätaren. Plus att jag fick Haste relativt nyligen (älskar det för övrigt). Det är ganska kul för du snackade om bossen mellan ch. 9 och 10, jag tyckte den va skitlätt, klarade den på första försöket, men har fått köra om i princip varje Eidolon-fight minst en gång till. Däremot... ch.10 bossen, jag försökte spöa honom i över två timmar, till slut bytte jag till Fang, och Hope, och då klarade jag honom relativt snabbt.
Moderator

2010-03-21 21:32
gogaku

SpoilerSå du fattade att man skulle attackera när han laddade upp sin superattack? Det naturliga i den situationen är ju att köra hårt med defence.

Admin

2010-03-22 00:26
Coke P24

SpoilerOm jag ska va ärlig så va det inte riktigt så att jag fattade det, men jag körde på offensivt hela tiden och när han gjorde sin superattack och mitt liv gick ner radikalt satte jag medic/medic/nånting annat och helade upp mig snabbt som attan. Men ja, jag attackerade under hela tiden han laddade upp sin superattack. Först tog jag de mindre huvudena, så han inte hade så mycket att attackera med.
har just landat på Gran Pulse, hittills tycker jag om det som tusan, det är ju inte mitt favorit-FF, och att de första 15 timmarna känns som en lång tutorial är ju lite trist men överlag så är jag mycket nöjd.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Chapter 9 bossen dog jag på 3 gånger. Första gången så var det för att hope healar som en jävla bög. Av nån anledning så drar han bara 2 heals när han har plats för 3 så jag dog innan bossen "gör sin grej". Andra gången dog jag för att Lightning hade för lite hp och blev one shottad och andra gången så han jag inte heala upp hpt innan han attackera direkt efter att han gjort sin grej.

för övrigt så
SpoilerTycker jag det blev lite jobbigt nu när alla kan vara allt:P Nu måste jag ju lvla upp mina favorit karaktärer så jag bara kan köra med dom hela tiden, kommer ta tiiiiid

jag hade också problem med den jäveln, fick en att inse hur jäkla förprogrammerad man är egentligen, det var ju inte så svårt när man bara slutade göra "rätt"
hm jag satte ju spoilertaggar på det där vafan hände?
tur man inte var mer övertydlig iallafall då.
Moderator

2010-03-23 00:08
Det härligaste med Pulse är ju att man äntligen kan ägna sig åt lite gammaldags hederlig grinding. 4k cp för en behemot som man alltid har prestrike på. Tar ju inte mer än tio sekunder om man kör deprotect och sedan en cerberus-setup.