I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[PC] StarCraft II - Turnerings och diskussionstråd - E-Sports

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2010-06-03 01:06

[PC] StarCraft II - Turnerings och diskussionstråd - E-Sports

Kanske jag är ute och sträcker mig lite väl långt nu på whoa, kanske det inte finns några fans av StarCraft här som tittar på turneringar. Men det tror jag först jag får se dålig respons på tråden, :)

Jag tänkte att vi kunde diskutera diverse turneringar, matcher, spelare och mkt annat. Både för StarCraft 1 och för tvåan. Diverse turneringar har ju hållits nu den senaste tiden för betan, t.ex. HDH Invitational.

Också, hur tror ni E-Sports kommer att utvecklas i och med det nya BNet och releasen av 2'an? Sydkorea som till största del har varit motorn inom E-sports och då främst genom WarCraft III och StarCraft har ju den senaste tiden skakats av diverse skandaler, mutor och läggmatcher. Dessutom har samtliga aktörer på den sydkoreanska marknaden effektivt stängts ute för StarCraft II på grund av deras snikna beteende. Det blir GomTV tillsammans med Blizzard som får fulla rättigheter och kommer att köra StarCraft II turneringar framöver. Blir detta bra eller keff?

Tror ni att E-Sports kommer att slå igenom på riktigt i Norden också i och med tvåan? Med dedikerade tevekanaler som sänder matcherna, priser i hundratusentals kronor, proffsligor och proffsspelare samt massa fans? Eller är detta ett format som är förbehållet koreaner, kineser och japaner?

Blizzard kommer att satsa mycket resurser nu för att bygga upp en stor E-sports scen i USA med sina kommande titlar, tror ni de lyckas bra med det?

Vilka spelare idag tror ni kommer att stå sig bra när de första större turneringarna i miljonkronorsklassen produktionsmässigt kickar igång? Kommer koreanerna dominera som vanligt? Kommer de spelare som varit överlägsna i ettan kunna vara det i tvåan också?

Personligen ser jag mkt fram emot vad som komma skall. Har följt StarCraft-scenen sedan den började mer eller mindre och är ett stort fan. Back in the days när personer som Boxer kom in och vände ut och in på spelet med sitt innovativa spel.

Kanske det är nördigt att följa och gilla ett datorspel men fuck det, det är ju svinfett så då får man väl vara en nörd, haha..

Iaf, vad tror ni har störst betydelse i tvåan? Makro eller Mikro? Eller kommer det vara massa cheese i början (antagligen) där spelare som WhiteRa eller TLO cheesar sig genom matcherna? Det är iofs underhållande att se på men säger inte så mkt om raw skills och hur bra de klarar sig late game, lite all-in strategi typ.. Och hur viktigt kommer APM att vara? Jag har en misstanke om att APM inte kommer att spela lika stor roll i tvåan som i ettan (där vissa spelare som JulyZerg eller NADA hade sjukt hög APM och otrolig makro). Kommer vi se fenomen som Sauron Zerg?

Cheese från SCII som sedan går över i extremt bra spel. Kanske spelare lär sig vad de ska se upp för såpass fort att cheese inte blir en faktor i turneringarna? Iofs kommer folk alltid att hitta nya taktiker, kolla Boxer liksom.

Slutligen, om någon här såg HDH, vad tyckte ni?

SpoilerAtt Idra inte ragequittar i sista matchen var aningen lustigt och förvånande. TLO borde vunnit hela skiten men när han spelar random så får han väl skylla sig själv helt enkelt.

//Fridens (vi får väl se om det finns några fans här eller inte, ;)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2010-06-03 01:13
Tråden kan också fungera utmärkt att posta övriga videos relaterade till SCII. T.ex. om någon har kommit på en ny strategi som verkar intressant eller bara är hilarious, t.ex:

2010-06-03 02:04
Är ingen uber SC nörd men har alltid älskat det sedan det första släpptes, enligt mig bästa spelet någonsin .. kollade HDH och det var jävligt bra lirat från många spelare och håller med om det du skrev i spoilern.

SpoilerJävla otur TLO hade men ändå skönt att han körde på random vilket inte så många gjorde

hoppas det blir större här i norden iaf, men vi får väll se .. sen tror jag både mikro och makro kommer har ganska jämlik betydelse, alltså det blir väll lite på vad som passar en bäst och hur man trivs att spela.

men skitskoj med en sån här SC tråd, kollade inte på några SC1 turneringar förut men kommer helt klart att följa dom oftare nu med SC2...
http://www.myspace.com/loosecannonbv

2010-06-03 15:18
Tjabba, trots allt anser jag att resultatet i HDH var ganska rättvist ändå, MEN

SpoilerIdra gav halvt bort det, snacka om dåliga nerver.. ^^

Sen så handlar det i Skandinavien om att gå från inget till något överhuvudtaget. Okej, att det kanske inte blir som i SydKorea där det genomsyrar allt och alla tittar på E-sports dygnet runt men i och med den starka gamingtraditionen vi har här uppe och hur duktiga spelare det finns så borde ändå ett bra underlag finnas för E-Sports.

Svara gärna på några av alla de övriga frågorna jag skrev ned också om du vill, :)

//Paz

2010-06-03 17:22
har faktiskt kollat in några matcher..dock inte helt insyltad....TheLittleOne och WhiteRa är väldigt underhållande att titta på...speciellt WhiteRa då han är en väldigt duktig toss-spelare (toss = personlig favorit till mig ;) ..)
JKIBMM
Användaren är inte inloggad
Skivsamlare

2010-06-04 11:43
Dom lär ju lägga till chatt-kanaler eller någon slags tour-organizer på bnet för i dagsläget är det ju minst sagt osmidigt att överhuvudtaget kommunicera.

Spelmässigt hoppas jag att de ordnar upp zerg, så att det faktiskt blir roligt att spela dom och titta på matcher med dom. Avsaknaden av en defiler liknande unit gör en enorm skillnad tycker jag.

Som E-sport tror att det kommer kunna slå. Känns redan som att det händer relativt mycket runt spelet redan i Beta-fasen.

2010-06-04 12:14
Infestor? Zerg känns ganska bra som det är nu, lite imba fortfarande i flerspelarlägen som 3v3, 4v4.

2010-06-05 01:57
Appropå Kaspersky Cup,

SpoilerTLO blir knullad av Sen. Fett dåligt spel där, bara massa cheese. Han kan ju spela bra, varför fula med cheese?

2010-06-05 11:57
Spoilerantagligen för att TLO är en extremt mångsidig spelare och ville "spice things up" ..det är min gissning iaf :)
JKIBMM

2010-07-03 18:00
Kan tipsa om http://day9tv.blip.tv/ :)

Vad precis menas med cheese?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-03 18:18
Cheese = Chansartad taktik som ofta är "all-in", typ rusher, proxy buildings (byggnader utanför basen) och andra liknande saker.

Ofta brukar personer som vet om att de är sämre spelare än sin motståndare försöka sig på cheesestrategier, dvs de vet att de har svårt att vinna genom en solid taktik.

Misslyckas man med cheese så kan det bli jobbigt och oftast förlorar de som misslyckas med en sådan strategi.

Day9 och Tasteless är okej men HD och Husky är de överlägset bästa just nu på kommentatorsidan.

Vi får väl se vilken roll Klazart kommer att spela inom SCII, han är sjukt bra kommentator.

2010-07-03 20:32
Har inte kollat in HD & Husky så mycket, tycker det är så osmidigt med youtube. Har dom någon annan kanal?

Tycker om Day9 mer eftersom han analyserar istället för att vara kommentator.

Kan rekommendera avsnitt #134 av Day9, ZvZ med mass queens :).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-07-03 21:26
Jadå, de streamar, checka deras channels på youtube så hittar du länkarna, :)

Som ren analytiker så är Day9 oöverträffad, det finns inget inom StarCraft som han inte vet.

2010-07-04 09:51
Åh, tack Jesus ( Eller GAIA ) för den här tråden.

Är verkligen inte insatt eller kunnig över huvudtaget, men jag har kollat på ett gäng matcher, mest OSL/MSL Finaler mer FlaSh, eftersom han för tillfället är den jag tycker är roligast att kolla på.

Finns det något beslut eller uttalande från spelarna att de kommer gå över från SC I till SC II? Hade varit intressant att se hur de riktigt duktiga spelarna klarar sig i SC II.

Ska kolla in videoklippen nu. Det är perfekt. Regn, Kaffe och SC.

Och Ang. Klazart. Slutade inte han kommentera? Eller tänker jag på någon annan?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2010-07-04 10:05
Jag har en fråga, som jag har undrat ett tag. Eftersom jag aldrig egentligen spelat SC så förstår jag inte alla termer.

Men tex på Matchen mellan TLO och Sen ovan, så precis i början så säger kommentatorn, Husky eller?, att Sen börjar med en "Fifteen Hatchery".

Samma säger de i FlaSh's Final, tror det var OSL mot Effort, att han använder Sixteen CC (Command Center?)

Betyder detta att de bygger respektive byggnad, när antalet supplies är på 15 resp. 16?

Eller vad menas?

Hoppas ni förstår vad jag menar.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2010-07-04 11:33
Tjoho, perfekt tråd att skryta över att jag är tight med ret! :)
phow phow.

2010-07-04 11:34
Och yes mephisto, det stämmer.
phow phow.

2010-07-04 11:41
mephisto

Åh, tack Jesus ( Eller GAIA ) för den här tråden.

Amen.

Finns det något beslut eller uttalande från spelarna att de kommer gå över från SC I till SC II? Hade varit intressant att se hur de riktigt duktiga spelarna klarar sig i SC II.

De flesta spelare kommer att spela SCII professionellt. Ett par är ju avstängda pga läggmatcher och mutor. I och med omstruktureringar i den koreanska starcraftscenen (keSPA fasas ut från Blizzard's håll) så får GomTV ensamrätt på alla sändningar. Blir lite oklart vad som händer med OSL, MSL mfl turneringar då.

Klaz hade tagit en "paus" som det så fint heter men vi alla hoppas att han kommer tillbaka snart, :)

Men tex på Matchen mellan TLO och Sen ovan, så precis i början så säger kommentatorn, Husky eller?, att Sen börjar med en "Fifteen Hatchery".

Samma säger de i FlaSh's Final, tror det var OSL mot Effort, att han använder Sixteen CC (Command Center?)

Betyder detta att de bygger respektive byggnad, när antalet supplies är på 15 resp. 16?

Japp, stämmer bra det. Build orders som t.ex. 4, 6, 8-pool för zerg är rena rushstrategier. 15-hatch är en mer ekonomisk/expanderande build order som siktar mot ett mer makroorienterat spel. Sen finns det allt möjligt där emellan.

//Peace

2010-07-04 11:44
Ja precis, det är vilken supply count de är på. Alla har sin "BO" (Building Order), där de tajmar sina byggnader efter vilken supply count det är på.

Vi kanske ska dra igång en whoa turnering när spelet är släppt :)?

2010-07-04 11:44
Är inte Ret tysk eller holländsk? :)

Man får väl iofs känna någon för det, hehe..

2010-07-04 11:45
Vi kanske ska dra igång en whoa turnering när spelet är släppt :)?

Det kommer nog bli mycket mer än en turre ska du se, :D

2010-07-04 11:52
Kollade på en 2v2 häromdagen. Team Europe vs. Team America.
Rätt intressant faktiskt.

Om ni inte har sett den så är det ett nice tidsfördriv. Postar första videon, men sen ska det finnas videosvar till nästa hela tiden så det är bara att klicka vidare.

2010-07-04 11:52
Och tack för svaren på mina frågor! Ska bli riktigt intressant att följa denna tråden.

2010-07-04 11:54
De icke koreanska spelare som kommer att vara rätt på proscenen från scratch är ju bl.a. exempelvis (ett par snabba exempel):

IdrA, Nony, Artosis, Haypro, Sen, Ret, White-Ra, mfl..

TLO ser jag dock fram emot att se framöver, han är jävligt kul och kan lätt bli den nya Boxer med sitt innovativa spel, :)

2010-07-04 11:56
Testie

Ditt nick.. Är det en slump att det är just testie? Hehe..

2010-07-04 12:06
Nä det är ingen slump, stal det rakt av i brist på fantasi. inget jag nickar på gg eller tl dock ;)

Fan vad sugen jag är på att spela nu.. Blir tokig när betan är nere. Vilka av er har betan?

2010-07-04 13:17
han är holländsk aye, spelade lineage 2 med honom i 3 år när han breakade ifrån sc1. :)
phow phow.

2010-07-05 09:03
Känner att jag vill sätta igång tråden lite. SItter på jobbet nu men är sugen på att ha lite intressanta matcher att kolla på när jag kommer hem.

Några särskilda Matcher ni kan rekommendera att kolla på? Gärna från TLO då han verkar vara väldigt omtalad. Men inte nödvändigtvis, allt som är fräckt och nyskapande, vågat eller brilliant.

2010-07-05 19:31
Testie

Har inte betan, men snart släpps ju spelet! :D

mephisto

Alla matcher på HD och Husky's youtubekanaler där TLO spelar är goodie goodie. Ligger uppe ett par Day9 vs Tasteless matcher där nu (de är faktiskt bröder, :).

2010-07-05 20:23
Ah, jag har faktiskt kollat på brödernas match. Kommer inte ihåg den, men vet att jag sett det haha.

Ska kika på alla TLO's matcher då. Verkar vara en spännande spelare. Är han tysk eller? Eller är han svensk?

2010-07-05 20:27
Alltså, det ligger ett par matcher uppe, bäst av 5, :)

TLO är tysk. Ja, han är spännande, väldigt innovativ och testar nya taktiker och varianter. Väldigt underhållande.

2010-07-05 20:51
Yes, vet iaf att jag såg första matchen. Visste om att de var bröder. Kommer ihåg introduktionen av spelarna osv. Såg nog inte alla 5.

Ska checka TLO imorgon. Alldeles för trött i hjärnan för att kolla SC just nu haha.

2010-07-05 20:56
Kom ihåg uppesittarkvällen med day9 och grabbarna innan spelet släpps :)

2010-07-05 21:15
Hm konstigt inlägg. Länkar om:
http://www.gosugamers.net/starcraft2/news/12384-july-26th-day-9-s-starcraft-2-countdown-party

Kan förresten youtuba dom här också, rätt roliga:

2010-07-06 17:46
Nice med uppesittarkvällen, haha, Day9 är rätt person att styra upp den. Appropå Nada, fan han är crazy, en jävla hög APM har han. Men det krävs oftast lite mer APM för Terran i Starcraft 1 jämfört med de andra, eller i första hand jämfört med Protoss.

2010-07-06 17:47
Vad brukade ni i tråden ligga på i APM för ettan? Sett genom typ bwchart då så inte massa spam räknas med dvs.

2010-07-06 20:22
Hmm, kommer inte riktigt ihåg, runt 100 om jag inte har helt fel.

Btw, blev rekryterad igår av gosugamers som mod på deras forum, så nu är jag med i deras crew! GG!

2010-07-06 22:33
gosugamers is the shit! Någon som bettar eller?

2010-07-07 17:50
Njea, aldrig riktigt seriöst då man inte direkt har koll på alla matcher.

Btw, vi kanske ska skapa en irc-kanal för mer nördande?

2010-07-07 18:51
Äh, orka med irc, :P

Tror det blir Team Liquids forum för communitybiten (särskilt eftersom Blizzard fuckat upp allt nu med IRL ID's krav när man postar).

Samt en del snack här på whoa då.

Självklart ska vi alla här lira tillsammans när spelet kommer och bilda lite grupper osv, hehe..

2010-07-07 21:17
jag är lätt på att lira ihop när spelet släpps ..

2010-07-08 18:40
Haha, kolla på Day9:s Daily #152. Han visar Jinro vs. Lalush. ( TvZ )

Vill inte spoila egentligen, men älskar Lalush kommentar i slutet. Och sen Day9:s mindre kvalificerade förklaring av kommentaren, som är skriven på Svenska.

Förklaring och Resultat på matchen i spoilern. Vill ni se analysen/matchen utan att veta vem som vinner. Läs ej.

Spoiler Det är en riktigt bra match. Men Jinro vinner till slut genom att fullständigt köra över Lalush med Thors och lite annat. Är inte tillräckligt insatt/duktig för att kunna förklara bra. Men Lalush GG:ar genom att skriva "gg. Jävla terranhora alltså. Inte ens i närheten av en bra match. Lalush has left the game". Day9: "And this is ofcourse Swedish for a good game""

Är helt fascinerad av Day9 alltså. Riktigt duktig.

2010-07-08 21:51
Mephisto, om jag inte redan har tipsat om day9's daily #100 så spana in den. Lite speciellt avsnitt, det ända han gör är att prata om sin SC-karriär. Rätt lång men väldigt intressant!

Ska kolla på #152 imorgon, godnatt!

2010-07-08 21:53
testie: Nej, det har du inte. Men det låter jävligt intressant. Ska kolla!

Godnatt!

2010-07-09 08:52
Jävlar i helvete. Såg Day Daily #100 igår.

Jag fick rysningar, tårar i ögonen, inspiration och en allmänt skön känsla av de 2 timmarna. Riktigt jävla bra. Tack som fan för det tipset testie!

Han är riktigt grym alltså, Day9.

2010-07-10 20:10
Hehe ja den är väldigt bra :)

2010-07-11 23:38
ingen som sitter på en extra beta nyckel?

2010-07-13 16:46
Om man bokar från webhallen så får man en gratis beta nyckel :)

2010-07-13 18:25
trodde jag hade kollat där men tydligen inte :/ tack för tipset iaf

2010-07-16 17:16
Nu har jag äntligen spelat betan tack vare en snäll pojk som skickade den till mig, :) Har sett flera hundra matcher, läst allt, kan allt osv om spelet men aldrig lirat det. Fan, det var inte bara och bara kan jag säga. Förlorade 4 matcher innan jag vann första. Kan ju inga kortkommandon och tänker för mkt StarCraft 1. Men också tack vare ettan så är många grejer sig likt vad gäller makro och mikro. Urusel APM dock, ^^

Ska lira vidare och förbättra mig en aning.

Fett kul dock!

2010-07-22 09:23
överfet trailer :)

tut!