I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-09-27 22:31

[PC] Minecraft!

Fanns ingen tråd så...

Om ni har missat Minecraft ville jag bara tipsa om det. Ett indiespel utvecklat av en(!) svensk kille. Har blivit väldigt populärt och över 100 000 har köpt spelet även fast det bara är i alpha-stadie. Så killen har snabbt blivit miljonär..

Även om det inte är klart är spelet redan väldigt roligt. Finns 2 "modes", i det ena bygger man och gräver bara med obegränsat antal klossar. Kan köras i multiplayer också.

Det andra är som en blandning av Dwarf Fortress och STALKER typ. Man släpps ner i en oändlig värld och måste gräva efter allt material själv och crafta saker. På natten kommer monster ut så man måste bygga skydd för att överleva. Riktigt kul.

Trailer:

Kille som gör video-tutorials råkar elda upp sitt jättefina hus hehe

Några snubbar har byggd hela pokemonvärlden i multiplayern.

Möjligheterna är oändliga. :D

2010-09-27 22:51
skitnice faktiskt. haft det en stund nu, helt värt de 100 kronorna man får betala.

Dock har jag en fråga, hur spelar man det hära andra "gamemode" du snackar om. Det man har oändligt av allting. bara stött på det online några gånger, kan man göra det i singleplayer med?

längtar tills betan kommer :D ska ju vara massa feta grejer, hört saker som CTF och grejer! :O
Get Random!

2010-09-27 22:53
någon kanske vill slänga upp en whoa server? :D
Get Random!

2010-09-27 23:23
När jag såg det påminde det mig om doom 3d (doomsday engine). Tänkte om han hade suttit och modat i den, men så var det inte. så jag kollade wiki och där fanns han :D

Snubben
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2010-09-28 12:19
Det när man har oändligt med block och är odödlig heter Minecraft Classic. Går att gå in på från hemsidan. Behöver man inte ens köpa spelet för att spela...

Skulle gärna slänga upp en server om jag inte var helt värdelös på sånt hehe..

2010-09-28 12:46
Bästa spelet som någonsin gjorts. Laddade ner det för två veckor sen och har säkert över 70 speltimmar redan.

Har blivit väldigt populärt och över 100 000 har köpt spelet

Det är typ uppe i 230k nu :P Sålde 20k exemplar förra helgen.

Lite drygt nu bara att hans server är instabil som fan, skiten är nere lite då och då och det är lite irriterande.
Det äger att spela privat server med några polare och bara bygga massa saker.

Fetaste grejen någronsin i Minecraft:

Finns like "making of" på hans kanal också.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-28 13:10
Videon syns inte där va?

Nu då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-28 13:41
JA, nu ser man. Och jävlar vad stort det var!
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2010-09-28 13:56
Ska bli intressant som fan att se hans nästkommande projekt. Han har två stora på G. Ett undervattensprojekt och sen nått annat som han håller lite hemligt.

Nån som vill lira lite nu? :D Har iofs suttit i typ 10 timmar nu, men jag kan inte få nog!
Kan säkert hitta en lite mindre befolkad server och lira lite.

2010-09-28 16:10
Mitt internet cpar sig och disconnectar hela tiden så jag kan inte lira online...
Får fortsätta bygga på min Sphere of Power istället. :/

2010-09-29 08:42
Älskar det här jävla spelet. Ett av de bästa någonsin.

Första gången jag spelade det var en unik upplevelse, jag visste ingenting om det. Hade inte läst någonting, skippade att lära mig vad man ska göra och hoppade bara in i det. Det enda jag visste om spelet var att det hette Minecraft och att min kompis sa att det var kul. Jag skippade att läsa ett enda ord eller kolla en enda screenshot, bara hoppade rakt in i det.

Så jag började med att springa runt och crafta grejer, gjorde ett träsvärd och byggde ett litet fort. Tänkte, "ok, mysigt spel. dicking around och bygga grejer. säkert roligare multiplayer". Little did I know, när det blev mörkt så stormades mitt patetiska lilla träfort av monster. Jag hade inte direkt planerat att fortet skulle kunna försvara mig mot saker, allra minst monster och zombies. Så jag övergav skiten och sprang iväg till en grotta. Lyckades stänga in mig själv någorlunda genom att bygga en vägg som täckte nästan hela ingången. Det var fortfarande en ganska stor öppning till grottan, på ovansidan, så jag kunde se när solen gick upp igen.

Dum som jag är så vågade jag fortfarande inte gå ut, även när solen gått upp. Så jag började gräva en grop i grottan och tänkte att jag kunde gräva mig ut. Efter kanske 10 minuters grävande föll jag rakt ner i en underjordisk kanal. Det var typ en gigantisk grotta under min grotta med en flod som rann i mitten och massa nytt material att crafta runt med, typ guld och skit.

Efter det så var jag alldeles för mindblown och tänkte att, ok det här är ett jävligt bra spel. Dags att alt-tabba ut och läsa lite om det så jag fattar vad fan jag ska göra.

I efterhand så ångrar jag att jag tabbade ur och började läsa om spelet, för mina första timmar i Minecraft då jag inte visste någonting om det var fan den bästa upplevelsen jag har haft med Minecraft hittils. Och nu har jag ändå spelat multiplayer och gjort massa galna grejer.

Anyways, det är min Minecraft historia.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-09-29 13:26
marvingaye: Det där fick mig att bli riktigt sugen på spelet! Ska nog testa det nån dag :)

2010-09-29 13:27
Spelat detta som fan sen 2 i natt.. sjukt ballt spel. Dock bara freemode, ska köpa spelet nån gång under veckan eller till helgen. Lätt vart 100kr, eller vad det nu kostar.

Förstår mig inte på hur man hostar en privatserver, får fan inte till det.
Kan inte någon hygglig jävel tänka sig att förklara för mig? Readme-filen var inte alls så innehållsrik.
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2010-09-29 14:00
3 bilder.

FISK CITY Twin Towers

Overview från ett av tornen.

Monument Of Fallen Crafters (spilaren till höger är långt i bakgrunden och väldigt luffig)

2010-09-29 14:27
hahah, nice

2010-09-29 15:52
Nästa projekt i FISK CITY är en skylt på 25x57 där jag ska hacka ur texten

WE BUILT THIS
CITY ON
ROCK N ROLL

:D

Kommer äga. Lär posta bild sen när det är klart.

2010-09-29 16:48
Håller på att bygga en gigantisk minecart-bana nerför berget som mitt slott är byggt på. Tänkte göra en undervattenstunnel som banan går igenom om jag kommer på hur man gör. Lätt att bli lite sugen på Rollercoaster Tycoon när man bygger banor hehe.

Tyvärr inträffade nyss en katastrof när jag grävde nere i en djup grotta och dum som man är gräver man bort klossen man står på. Föll ner i magmahavet och förlorade min diamantyxa och spade. :/
Så nu måste jag först leta efter diamant innan jag kan fortsätta mitt byggande.

BTW om man inte pallar att störas av monstren när man bygger kan man dra ner svårighetsgraden till Peaceful, då kommer inga monster. :D

2010-09-29 16:55
Jag kör på peaceful hela tiden. Orka inte jiddra med monster, vill bara bygga och gräva, oavsett tid på dygnet.

Gräv aldrig rakt neråt!
Enda regeln i Minecraft ;D

Om du bygger en minecart-bana, glöm inte minecart-booster. Gör banan mycket roligare.

Fast det kanske du visste redan?

Fan, nu blev jag sugen på att lira igen. Damn you! :)

2010-09-29 21:47
Aja, skylten är en no-go :P Den hade blivit jättestor.

Så jag böjade bygga på en träkoja istället :D

2010-09-29 22:19
Blev faktiskt liiiite kåt av att se att detta finns. Liiiiteee
Admin

2010-09-30 15:21
Började testa versionen som finns på hemsidan nu. Sitter på jobbet så har inte så mycket val. Det var inte bra. För jag har mycket att göra på jobbet. Egentligen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-10-04 20:54

pra krejjer!

2010-10-04 20:56
HELL YEAH!

2010-10-04 22:46
såå himla fett! :D fan min kompis får se till att skaffa detta nu änna va ...
Get Random!

2010-10-05 00:24
verkar koolt
be the change

2010-10-05 02:00
Langa lite bilder förfan! Vill se :D

Här får ni några:

(40x40x3 just nu. Ska göra den typ 100x100x5 :D)

Se resten här:
http://s968.photobucket.com/albums/ae169/SirBosco/

Sorry för dålig kvalité men jag kör låga grafikinställningar i MC då jag bara har 1GB ram.

2010-10-06 01:28
Jäklar vad du har byggt! Jag har inte hunnit bygga så mycket än, hållt på med min sfär som aldrig blir klar för jag ramlar alltid ner och dör.

Tack för tipset om booster-carts som gjorde livet mycket lättare, nu går det iaf snabbare att komma tillbaka när man dör. :p

Den långa saken är en bana som går till havet. Den inglasade saken till höger är en bana ända från respawn-punkten, oerhört bekvämt. Den saken vid vattenfallet är mitt försök till ett spöktåg/blå tåget.

Så här pass läskigt blir det haha.

Tänker inte visa min sfär ännu för den är inte klar men här är iaf lite från insidan av mitt hus. :]

När survival-multiplayer blir lite mer stabilt och man kan slänga upp en persistant-server och spela med kompisar kommer minecraft vara det bästa spelet i världen. :D

2010-10-06 04:24
hållt på med min sfär som aldrig blir klar för jag ramlar alltid ner och dör.

Om du håller ner Shift-knappen hukar sig gubben och kan inte ramla över kanter ;)

Häftiga bilder, ditt hus ser mysigt ut :D

Jag försökte nyss bygga en undervattenstunnel i glas som alla gör. Men efter några felmätningar och mycket irritation la jag ner hela projektet och sprängde skiten :D

Jag måste seriöst komma på nått fettigt att bygga. Har 3 stora chests med cobblestone, and shit needs to go away.

Och som du säger, det kommer inte bli mindre spelande när multiplayern blir fixad så att det spawnar monster och man tar damage :D

2010-10-06 11:46
älskar det här spelet! testa "mina" zelda textures,
http://www.easy-share.com/1912544453/minecraft.jar gå in i bin mappen och byt namn på minecraft.jar å byt ur mot den jag laddat upp... är riktigt nöjd med texture settet.. har modifierat med delar ur flera olika och gjort lite själv för att få de absolut snyggaste enligt mig.

annars är detta pack rätt nice också(har inte testat själv, men det ser ju bra ut på screens):http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=25676

här är en grymt nice dungeon generator:
http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=26068

och om man e trött på att bygga jobbiga minecart boosters så finns denna(inte testat den själv):http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=25&t=45168

här finns massa sjyssta tutorials hur mna kan bygga fällor, gömda dörrar osv:
http://www.minecraftforum.net/viewtopic.php?f=35&t=46107

jag hade förresten en mardröm inatt... att jag råkade ersätta mitt texture set med ett riktigt fult zelda set :(

2010-10-06 13:51
knullar i ögonen av era prints. jag är fattig nu, men snart köper jag spelet. laddade hem en torrent, så jag iaf kan spela SP (skjut mig). kan kirra lite prints senare när jag byggt mer.. har precis börjat på en ny world då jag tröttnade på min förra.

apans sista print ser mysig ut :D
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2010-10-06 15:20
Om du håller ner Shift-knappen hukar sig gubben och kan inte ramla över kanter ;)

DOH!

D:

2010-10-06 16:28
Fan, lär nog ta ner den där Minecart-modden! Är inte i så stort behov av minecarts egentligen, men det kan alltid vara bra att ha. Efter att ha gjort en fet branch mine och en strip mine, så har jag ungeför 400 iron att göra nått kul med :)

Vad tycker ni om det här med att torches tar slut?
Det är kul att läsa på minecraft-forumet om alla noobs som gråter över skiten även fast Notch har sagt att ALLA torches man har på kartan innan update görs till lyktor. Ändå gnäller folk. Man kan tända torches igen med flintsteel.
Sen gnäller folk på att de kanske måste starta en ny map bara för att få in biomes i skiten.

Haters gonna hate, men kom igen.

2010-10-08 02:14
vi borde ordna en whoa-server. men verkar kräva rätt mycket av server-datorn...

"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2010-10-08 04:34
Polaren kör en server på sin dator. Har har 2GB ram och det flyter ganska bra. Vi brukar bara vara 2-3 pers på den dock.

BONUS CLIP!

Världens. Bästa. Garv.

2010-10-11 16:11
hahah skönt klipp.

Kolla in det här. En helt jävla galen supernörd läste en bok om computing för ett år sedan och gjorde nu en 16 bit alu DATOR i Minecraft. HAHAHAHAH

Lyssna på hans röst.. hahaha herregud. Sheldon Cooper is for real. Älskar att musiken börjar på slutet.

Mind = blown

2010-10-11 16:58
Han skulle kunna ta över världen om han ville, eller hur? :(

2010-10-11 18:56
Förmodligen, om han känner för det!

2010-10-11 22:51
jeeeeeeeeevllar.... varför är ju frågan... varför?

Yo dawg? I herd you like computer games so I made a computer in your game so you can compute while you game.
Get Random!

2010-10-12 14:41

part 2 :)

Blir att subscriba den där killen. Stora grejer på g.

2010-10-12 15:17
haha, subbed!

Undrar när vi kommer kunna spela Minecraft i Minecraft.

2010-10-13 08:47
Intense Minecraft trailer. Bästa hittils.

Killen borde lägga denna på förstasidan istället för rollercoaster klippet som egentligen bara är förvirrande för folk som inte redan spelar spelet.

2010-10-13 09:39
Fan det här ser fantastiskt ut!

antar att jag knappt behöver fråga om systemkrav?
rapperted.se

2010-10-13 10:27
Finns det att spela/köpa till Mac?

2010-10-13 11:10
Vikktorius:
Japp. http://www.minecraft.net/download.jsp

ted:
Minimum Requirements:
CPU: 1.5+ GHz multi-core processor, 2.0+ GHz single-core processor
RAM/Memory: 1.0+ GB for Xp, 1.5+ GB for Windows 7-32 bit, 2.0+ GB for Vista/Mac OS, 3.0+ GB for Windows 7-64 bit
Graphic card: Must support OpenGL 1.4 or better (if the computer is a laptop and uses an Intel Graphic Processor, check here, otherwise if it is from Nvidia/Ati, you should be fine)there is another variable in this that affects gameplay so no additional info until then
Hard Drive Space: 80+ MB of free space (might need more as Notch might add more stuff later on)

Recommended Requirements: (game should be running at least 60 fps, or 30 fps when it is loading chunks)
CPU: 2.0+ GHz multi-core processor, 2.5+ GHz single-core processor
RAM/Memory: 2.0+ GB for Xp, 3.0+ GB for Vista/Win 7/Mac OS, 4.0+ GB for all 64-bit Operating Systems
Graphic Card: ATI/Nvidia independent card that support OpenGL 2.0 with 128+ MB of dedicated G-RAM
Hard Drive Space: 256+ MB of free space
A relatively decent desktop you can get for about $500 USD should have all these requirements met

Jag sitter och lirar på en 1.4GHz laptop med 1GB ram och det laggar som fan ibland. Krashar då och då också. Men man kan ändra fog-inställningar så det brukar lösa sig. Bruar spendera mycket tid i grottor ändå och där nere är spelet inte lika krävande :)

2010-10-13 15:56
Beror nog lite på om man spelar gratisversionen i webbläsaren på minecraft.net eller om man köpt spelet och kör det genom clienten som man laddar ner.

Jag köpte det och det laggar inte så mycket för mig. Dock ändrar jag draw-distance/fog hela tiden, något som är mycket enkelt då man bara trycker på F knappen som sitter precis bredvid WASD :)

2010-10-13 16:04
Aja, burk är inga problem, har både mac och 2 pc's...

Men jag vill veta mer! Kan inte sluta kolla youtubefilmerna... det här kan vara spelet i mitt liv som jag väntat på dagligen sen Moon Stone till amiga..

Säg att man är 2-3 polare som ska börja lira.. vad är då möjligheterna? Starta server, eller finns det befintliga servar som man kan lira "ostört" på?

Vilken gamemode är bäst?

Gällandes vapen, rustningar och shit.. hur stor roll har dessa i spelet? Endast när man slåss mot monster på nätterna?

Långa långa svar i uppsatser uppskattas :D
rapperted.se

2010-10-13 16:07
Lite användbara länkar o info för er som nu funderar på att börja med Minecrack:

http://www.minecraft.net/ - Officiella sidan där man kan köpa spelet. 9 euro kostar det nu eftersom spelet fortfarande är i Alpha. Köper man det nu så är man med under utvecklingsstadiet och får uppdateringar hela tiden, vilket är kul, och sedan när det släpps som fullängdspel för 20$ så har ni det redan och behöver inte betala nåt mer.

http://notch.tumblr.com/ - Markus Persson's blogg(han som gjort spelet)

http://twitter.com/#!/notch - Markus twitter. Han skriver mycket om spelet, vad han håller på med för uppdateringar och ibland slänger han ut suggestions och får direkt feedback av hans followers.

http://www.toodledo.com/views/public.php?id=td4b49fbf9c05a0 - Markus To Do list. Här kan ni se grejer som han jobbar med för spelet och som är på gång.

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Main_Page - Minepedia. Wiki för spelet, oerhört viktigt då spelet inte talar om för er om allt man kan göra. Läser ni inte wikin får ni lista ut allt själva, vilket är omöjligt.

2010-10-13 16:15
Dock ändrar jag draw-distance/fog hela tiden,

Precis vad jag gör. Kan köra laggfritt i kanske 5 minuter på en inställning, sen måste jag trycka F och köra 5 minuter. Sen håller jag på sådär :)

2010-10-13 16:26

Säg att man är 2-3 polare som ska börja lira.. vad är då möjligheterna? Starta server, eller finns det befintliga servar som man kan lira "ostört" på?

Det finns många servers man kan lira på. De flesta har open for all-funktion där alla bygger saker för att det sen ska bli förstört av en griefer (förstörarjävel) Mer seriösa servrar har whitelist med folk som får spela på servern. Multiplayern är lite meh just nu då det inte finns monsters och man kan inte ta damage. Man bygger bara.
Rekomenderar att sätta upp en egen server för dig och dina polare.

Vilken gamemode är bäst?

Survival Single Player :) Men när Survival Multiplayer blir just survival kommer det noga äga det mesta.

Gällandes vapen, rustningar och shit.. hur stor roll har dessa i spelet? Endast när man slåss mot monster på nätterna?

Typ så. Rustningar dämpar damage från höga fall också. Svärd behöver man bara för att hålla avstånd från fiender. Djur kan man fistfighta till döds :)

Spelet är iaf det du väntat på varje dag :)
Bästa skiten någonsin!

2010-10-13 16:40
Dieallot: tackar, gav en hel del klarhet... aja det är bara att hugga in såfort man får tid, inge snack om den saken
rapperted.se
Producent

2010-10-13 20:45
Kan inte någon som har lite koll dra igång en server?