I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[PC] Köp Amnesia: The Dark Descent!

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2010-12-15 19:21

[PC] Köp Amnesia: The Dark Descent!

Om ni inte redan har blivit ihjälskrämda av det här spelet råder jag er att bli det så snart som möjligt. Amnesia: The Dark Descent är utan tvekan det mest skrämmande spel som jag någonsin har provat på. Det petar lätt ned Siren: Blood Curse, Silent Hill 2, F.E.A.R., Resident Evil och System Shock 2 och Dead Space från min tidigare topplista över de mest skrämmande spelen. Från och med nu ser den ut som följer:

1. Amnesia: The Dark Descent
2. Amnesia: The Dark Descent
3. Amnesia: The Dark Descent
4. Amnesia: The Dark Descent
5. Amnesia: The Dark Descent
6. Amnesia: The Dark Descent

Det speciella med Amnesia: The Dark Descent är att utvecklarna verkligen har förstått konceptet med "survival-horror". Vilket är det första steget när man försöker att framkalla rädsla? Jo, hjälplöshet. De flesta spelutvecklarna verkar inte fundera kring detta speciellt mycket då de inte tvekar att kasta alla möjliga monstrositeter i ansiktet på dig för att sedan ge dig en slagkraftig vapenarsenal. I Amnesia: The Dark Descent har man ingen möjlighet att slå tillbaka när/om man råkar på en elaking. Man har inget annat val än att snoka runt i slottet Brennenburgs dunkla korridorer med paniken i halsen för att sedan lägga benen på ryggen när det behövs. Det viktigaste, utöver överlevnad, är att finna ljuskällor som kan hjälpa en att trycka undan sitt växande vansinne. Det finns få saker som är så skrämmande som när fotogenlyktans låga dör ut och utelämnar en i mörkret. Hallucinationerna kommer bokstavligt talat krypande i slottets mörkaste vrår.

Atmosfären är, med brist på mer passande superlativ, fulländad. Ljud, grafik, story och gameplay smälter samman för att skapa en av de mest engagerande spelupplevelser som jag har varit med om. Jag har endast hunnit med närmare en timmes spelande men har redan blivit tvungen att ta ett flertal korta pauser, om inte annat för att slita mig ur den extremt tryckande atmosfären för att få en chans att pusta ut.

Ljudet förtjänar att nämnas ännu en gång. Spelutvecklarna leker med spelaren med hjälp av hårresande ljudeffekter som inbegriper bland annat gutturala vansinnesvrål, skrapande klor/naglar och släpande fotsteg från rummet du precis kom ifrån. Under min hittills kortvariga spelupplevelse har jag ännu inte stött på någonting som velat äta mig levande men jag har vid flera tillfällen varit helt säker på att en varelse har befunnit sig i rummet bredvid. Detta har varit tillräckligt för att få mig att gömma mig i en garderob under några andlösa minuter. Amnesia: The Dark Descent lyckas även otroligt bra med att överlåta en stor del av skräcken till spelarens fantasi. Så länge som man inte vet vad det är som lurar i korridorerna är det läskigt. Även om monstrena i Dead Space var obehagliga till en början blev man snabbt avtrubbad eftersom man slaktade hundratals genom spelets gång. Detta verkar som tur var inte vara ett problem i Amnesia: The Dark Descent.

Om ni ännu inte är övertygade kanske trailern nedan kan vara till hjälp:

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2010-12-15 19:26
PS. Spelas i ett nedsläckt rum med bra hörlurar. DS.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2010-12-15 19:35
Ångrar redan att jag läste igenom inlägget. Det här ska införskaffas!
Walking the street of dreams

2010-12-15 19:41
Demo och fullversion (över Steam eller fysisk kopia) finns på:

http://www.amnesiagame.com/#main
Groupie

2010-12-15 20:50
Så grymt spel! Men skulle råda er att ladda ner

2010-12-15 21:18
Ångrar redan att jag läste igenom inlägget. Det här ska införskaffas!

haha samma. Har hört massvis med bra saker om det men har undvikit det lite eftersom jag VET att jag kommer skita ner mig.

Men ja, i och med denna tråden så blir det väl till att köpa helvetet. Vet att TS har respektabel spelsmak sedan innan, så en hel tråd tillägnad detta spel från herr potatisssuger innebär ett köp.

Blir steam för min del.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-12-15 22:10
Haha, känns som om att jag borde få någon form av provision av Frictional Games ;P

Kolla för övrigt Zero Punctuations nästan helt positiva recension. Innehåller inga egentliga spoilers:

http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/2092-Amnesia-The-Dark-Descent

2010-12-15 22:37
Ett råd för er som inte har riktigt kraftfulla datorer är att stänga av eller sänka "SSOA"-värdet under spelets avancerade grafikinställningar.

Jag blev först besviken över att spelet laggade en aning på min nya dator (AMD Phenom II X6 1035T Processor 2.6GHz, 6GB DDR3 RAM, ATI Radeon HD5570 1GB DDR3). Även om datorn i fråga inte är till för de allra senaste och mest krävande spelen så borde den klara av Amnesia utan problem.

I vanlig ordning provade jag att dra ned på "shadows" och till slut sänkte jag även kvalitén på texturerna. Jag kunde dock inte märka av några större förändringar. Efter att jag stängt av "SSOA" flöt det på utan problem, till och med på högsta grafikinställningarna. Om jag ska vara ärlig så har jag inte sett någon skillnad på när "SSOA" var på högsta värdet och när det var helt avstängt. Slutsatsen är att inställningen inte är värd prestandachocken.

2010-12-16 19:55
Min nuvarande situation:

* Befinner mig någonstans i slottets kolsvarta källare.
* Har slut på såväl tändstickor som olja till lampan.
* Har sett mörka siluetter både framför och bakom mig.
* Hör regelbundna fotsteg och läten från det rum jag ska gå in i.
* Stängde av och ska nu spela Operation Flashpoint 2 istället...

Tråkigt att behöva erkänna det (i synnerhet eftersom jag älskar skräckspel) men jag får nog problem med att spela klart det här spelet :P

2010-12-16 20:18
ruskigt bra spel!
har dock inte spelat det på jävligt länge och LÅNGt ifrån klarat det...
det blev för mycket för mig just nu...
spelar det under jullovet när spelandet inte kommer kunna påverka mitt jobb där jag måste ge ett lugnande stabilt och kärleksfullt intryck!

2010-12-16 23:50
Jag har spelat ett par timmar nu (vilket tagit mig två helkvällar på grund av alla pauser...) och jag känner mig om möjligt ännu mer utsatt än i spelets början. Än så länge har jag bara sett korta glimtar av de varelser som smyger runt i mörkret. Det är egentligen helt sjukt att de har lyckats frammana en så påtaglig känsla av utsatthet och ångest. Nu är det bara att hoppas att fler spelutvecklare ser storheten i det här konceptet.

2010-12-17 23:41
Haha, det här klippet sammanfattar paniken/ångesten i Amnesia på bästa möjliga sätt (en del lätta spoilers gällande läskiga platser, kolla helst efter ni har spelat):

Jag har själv slängt mig på ESC och stängt av spelet ett par gånger :P

2010-12-18 11:10
potatissuger P23

det där klippet var nog det roligaste jag sett på denna vecka :D
JKIBMM
Skivsamlare

2010-12-18 13:43
Hahahah wtf
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-12-19 00:16
potatissuger P23
Stort jävla TACK för tipset.

Jag hade nästan samma reaktion exakt samma plats som i klippet.

SpoilerFan vad jag ville stänga av spelet när jag kom till vatten banan i källaren med osynliga monstret som plaskade sig fram

2010-12-19 00:48
Ja, spelet är som sagt riktigt vidrigt.

SpoilerJag stängde av spelet i panik när jag hörde att det var något som plaskade i vattnet bakom mig :P Det mest ångestframkallande stället hittills är helt klart fängelsehålorna...

2010-12-19 13:57
SpoilerUtan att avslöja för mycket..men min bror som spelar spelet pratar om någon bugg med det synliga monstret..att man kan få den att försvinna, någon annan som märkt av detta?
JKIBMM

2010-12-19 14:07
Mindre spoilers:

SpoilerSyftar du på det osynliga vattenmonstret? Jag kände då inte att jag hade tid att experimentera när jag hade det där helvetet i närheten :P

2010-12-19 22:12
fort. Mindre spoilers:

SpoilerNej jag syftar till den man faktiskt kan se :) Vet inte om jag förstod allt rätt, men om han dödar en så tenderar han att vara helt försvunnen på banan efteråt. Kanske bara är total slump att han inte stött på monstret efteråt ? Men han har verkligen försökt hitta den efteråt bara för att se om hans tes stämde :)
JKIBMM

2010-12-26 16:43
Amnesia kostar nu runt 70kr på Steam (50% rabatt):

http://store.steampowered.com/search/?term=amnesia

Spelutvecklarna har även lagt upp en samling med de tre spelen i Penumbra-serien (som på många sätt liknar Amnesia) för 90kr (50% rabatt):

http://store.steampowered.com/sub/1451/

2010-12-27 01:11
meh ville så gärna spela dethär men allt blir upponer för mig. Kan inte uppdatera mina drivers på grafikkortet för dom finns inte av någon anledning. Har Radeon Hd 4800. Bajsbäver!

2010-12-27 02:11
Ok.. Första gången internet explorer gjort någon nytta. funka finfint att söka efter dom på deras sida med den. aja

2010-12-27 23:03
Det här måste vara det mest psykotiska spel någonsin. Det är helt jävla sinnessjukt, men på ett positivt sätt.

Sträckspelade väl kanske 1.5h, tillslut blev det bara för mycket, och då blev det en snabb ESC - Save and exit.

SpoilerVattenbanan var riktigt jävla awesome. FYFAN vad jag sket ner mig ett par gånger. Älskar känslan man får när man halkar ner i vattnet och man hör det där satans plaskandet bakom en.

Utan tvekan bästa skräckspelet. Man sitter hela tiden med den där nervkrypande känslan i kroppen, samtidigt som man har en smått ångest över sig.

SpoilerHatar verkligen dom där pulserande blodklumparna som exploderar mitt framför näsan på en, när man minst anar det.

VÅGAR JAG GÅ IN HÄR? NEJ, MEN JAG GÅR IN ÄNDÅ! GAAAAAAAAH!

Tack för tipset.
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.
Producent

2010-12-31 18:43
Kommer aldrig ta mig igenom spelet. Bara att inse det och gå vidare med livet :(

2010-12-31 20:34
behöver man en väldigt bra dator för detta? :O

system req anyone?
Get Random!

2011-01-01 01:10
Minimum System Requirements:

Operating System : Microsoft Windows XP / Windows Vista / Windows 7
Processor : Intel Pentium IV at 1.5 GHz (Intel Celeron / Duron at 3.0 GHz)
Video Card : 128 MB VRAM – nVidia GeForce FX / ATI Radeon 9600
Memory : 1 GB RAM
Hard Disk : -
Sound : DirectX 9.0 compatible sound card
Direct X : 9.0
Controls : Keyboard & Mouse
Installation : -
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-01 16:45
Om någon är orolig att spelet ska ta slut för fort eller har spelat ut det så finns det en editor till spelet och ett gäng mods man kan köra.
Modden som heter "Survival" är den bästa utav dom jag testat än så länge.(dom andra som jag testat e halv kassa.. men survival äger)

2011-01-02 00:11
KinG-PhiL

behöver man en väldigt bra dator för detta? :O

Om du stänger av SSOA i options borde det inte vara några problem om du har en dator som klarar de lägsta kraven. Att spela på de allra lägsta grafikinställningarna är nog inget större problem då spelet dels är väldigt mörkt, vilket för det mesta döljer lågupplösta texturer, och dels till stor del förlitar sig på ljudet för att framkalla den mardrömslika atmosfären.

Watakushi

Modden som heter "Survival" är den bästa utav dom jag testat än så länge.

Du råkar inte ha en länk till den modden? Mina Google-skills förefaller tyvärr vara obefintliga...

2011-01-02 05:25
SpoilerFyfan va "vatten-banan" samt fängelsehålan är läskig.. Även när man samlar ihop grejer till borren... Den jävla zombien alltså... Men det är ett grymt spel.. Men fan va läskigt det är..

Usch:P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-02 10:30
är det en uppföljare till panumbra? ser så ut

2011-01-02 10:52
JackWilshere-

SpoilerJa, utöver vattenbanan och fängelsehålorna så är det att samla ihop delarna till borren som har varit mest ångestframkallande. Det "onaturliga" mörkret i förrådet var riktigt hemskt :(

Vanilla

Det är samma killar som har gjort Penumbra vilket märks i gameplayet. Handlingen kretsar dock kring en annan karaktär och miljö.

2011-01-02 15:05
potatissuger P23 absolut:
Survival Mod

de e olika vart mods ska beroende på om man har laddat spelet via steam eller fixat på annat sätt.
om det är via steam ska den in i denna plats i steam mappen:
Steam/steamapps/common/Amnesia/redist/custom_stories
Om det inte är via steam ska hela mappen mod mappen in här i installations platsen:
Amnesia - The Dark Descent\redist\custom_stories

2011-02-01 01:56
fett onajs att man har 800 i ram och radeon 9500, var fan astaggad på dethär! horkuk

2011-02-02 11:17
fett nice att man har Intel grafikkort osm inte klarar Open GL :(
Get Random!

2011-02-02 17:35
Hahahhaah den där videon där uppe var det roligaste jag sett i hela mitt liv tror jag. "WAAAAAAAAAAAH IM GONNA DIE" - stänger dörren "OMG OMG WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH"

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-02-02 18:47
nu har jag fixat extra ram, kommer blackboxen upp igen nu hatar jag detta spelet och tänker aldrig spela det.

2011-02-08 01:59
fixat :) tungt spel! nojjigaste hittils måste vara när jag såg en garderob och tänkte att den måste jag gömma mig i snabbt som fan,mycket riktigt. hatar de dä monstret! haha, är smärtsamt beroende framkallande :/

2011-02-10 09:35
kom ner i ngt som hette "storage" inatt, blev en save-exit där efter nårra minuter, ska bli otroligt smärtsamt att starta det igen