|
|
|
|
|
[Multi] The Elder Scrolls V: Skyrim
Nån som börjat spela ännu?
Köpte spelet igår (till PS3) och är riktigt imponerad. Jag gillade verkligen inte Oblivion, men Skyrim är guld än så länge! Grym känsla, snygg grafik, bra stridsystem, och en helt gigantisk värld att utforska!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Det är helt fantastiskt... framförallt om man har livlig fantasi och tänker ut en röd tråd genom alla olika grejjer man råkar ut för hela tiden! :) Det och nya Zelda måste vara dom bästa spelen som släppts någonsin. så sjukt störigt att dom släpptes så nära varandra bara!
|
|
|
bra spel, inte hunnit spela så mycket men än så länge så gillar jag det :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
|
|
|
Det blev Zelder Scrolls: Skyward för min del men Skyrim kanske blir nästa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Otroligt bra. Jag gillar det som fan. Level 27 nu och har inte ens slutfört en enda full questline, endast små quests här och där och en bit in på main quest.
Om det någonsin funnits ett spel som verkligen gör föregångaren helt meningslös så måste det vara Skyrim. Oblivion känns verkligen som ett skitspel nu :/
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
|
|
|
Damn, jag är endast level 10... Har följt storyn rätt rakt på än så länge, bara kört några sidequests här och där. Jag vet iofs. inte hur pass långt in i storyn jag är, har precis dödat den andra draken infiltrerat ambassaden och är på väg nånstans långt bort, haha.
|
|
|
|
Moderator
2011-11-20 21:13
|
Rider runt bland bergen och letar efter en stad där det ska finnas en magic academy. Skön stämning och snyggt levelsystem.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
|
|
|
Mindre tomt än Oblivion? undrar också..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
|
|
|
en till fråga.. är det samma äventyrligt episka känsla som morrowind och oblivion?
|
|
|
Lepra Skyrim är mycket mer episkt än jag någonsin upplevt morrowind och oblivion(morrowind körde jag om lite granna senast i våras så det är i färskt minne). Plötsligt blev både morrowind och oblivion skitspel i jämförelse, ribban är höjd något enormt enligt mig.
Har aldrig känt mig så berörd av ett annat rollspel som av det här. När min generiske kompanjon i skyrim dog blev jag mer berörd än jag någonsin blivit när någon dött i ett rollspel, inkluderat Baldursgate 2 som är känt för just följeslagarna.
Följeslagarna i Skyrim är som sagt helt generiska med lite till ingen personlighet, men resten av spelet har varit så involverande(levande) så att jag automatiskt har målat upp personligheter till följeslagarna i mitt huvud. har aldrig hänt mig i ett rollspel förut, och jag försöker testa alla rollspel som inte är turnbaserade(har kommit många bra senaste åren).
|
|
|
det är definitivt mer välfyllt än oblivion. flera uppdrag jag varit på har blivit lämnade halvfärdiga för att jag stött på uppdrag som varit mycker mer i min smak under uppdragens gång. jag har nästan lite problem med att jag upptäcker massa uppdrag lite väl ofta.
|
|
|
Jag har fått det ökända PS3-problemet. När ens sparfil hamnar nånstans runt 5-6 MB så börjar spelet lagga ur totalt. Det låste sig helt så att jag va tvungen att starta om konsollen två gånger på fem minuter... Tydligen jobbar dom på en patch, men det är sjukt störande just nu...
|
|
|
Tack för svaren Watakushi. Både oblivion och morrowind var episka för sin tid tycker jag och är skyrim så bra som du säger så lär jag köpa det helt klart :)
Du som verkar spela myckter RPG spel kanske kan tipsa om något liknande?
|
|
|
Detta spel är för bra! Jag har så många bra, djupa och STORA sidouppdrag att jag har glömt bort vad som är min main quest :D
Gjorde nyss hela companion questn-chainen
SpoilerSatan va värt det är att bli varulv! Speciellt om man spelar caster som jag gör..grymt skönt att ha detta "Melee-alternativ". Companions verkar f.ö. som en grupp jag nästan känner mig lite stolt över att vara en del av, samt vara "ledare" för nu ..gillar deras lojalitet mot varandra + att man kan ha dom som companions :D
JKIBMM
|
|
|
Gogaku P25samma sak här, plötsligt började det djävulshacka och ha sig, trist då jag innan dess bara hade ett klagomål på spelet och det var att det känns lite som att varenda jävla butiksbiträde säger "Some may call this trash, I call them treasures" så fort man tilltalar dem^^
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
|
|
|
Köpte idag, ska fastna tänkte jag.
Ålltzen, Växjö, Bremen.
|
|
|
Misery_chick
Det är verkligen trist. Jag fick det att funka igen, men det laggar fortfarande då och då. Ett tips jag hörde va att man ska gå nånstans där inte så mycket händer, spara en helt ny fil och sen starta om konsollen. Tydligen ska saker resetas på nåt sätt när man gör så.
Enligt Bethesdas twitter så ska en patch komma ut nästa vecka som jag hoppas tar han om problemet.
|
|
|
har 360 versionen vilket funkar perfa! skit kul soel, känns skönt att vara tillbaka i tamriel!
Ja'da!
|
|
|
LepraOK några tips, men alla dessa är helt värdelösa jämfört med Skyrim.(och definitivt inte lika öppna) ok jag börjar med att erkänna att jag inte spelat the witcher 2 som förmodligen är bättre än alla spel nedan. 88/100 på metacritic. The witcher 1 har jag desutom bara spelat 1-2 timmar tror det var en bug som gjorde så datorn krasha för mig som gjorde jag inte kunde spela längre. Hur som helst så tyckte jag inte dom ~2 timmarna var tillräckligt roliga för att jag skulle bry mig om att fixa spelet som enda bara var lånat(jag tyckte helt enkelt spelet var tråkigt trots alla höga betyg det fått) det har fått 81/100 på metacritic. och nu efter dom erkännandena så vidare till Några jag njöt av att spela: Divinity 2 ego draconis(Svårt) Tycker han har fel på flertalet saker i recensionen länkad i namnet(men det var den enda recensionen jag hittade med en röst jag orkar lyssna på en hel recension), exempelvis så tyckte jag inte spelet kändes så stort(vilket han säger flertalet gånger att han tycker det är). Mitt största problem med det här spelet är att det tog slut när det för mig kändes som att det började på riktigt. Du kan bli en eldsprutande flygande drake i det här spelet. (72 av 100 på metacritic)Risen KÖP INTE TILL XBOX! det här spelet är BARA bra på pc. xbox porten har urusla kontroller och har dålig grafik. Vad som föll mig i smaken med det här spelet: kontrollerna är riktigt bra(På pc, sämst på xbox) när man slåss, det är inte bara att trycka på en knapp och hoppas man träffar, det är massa strategi i striderna. Man måste hålla koll på sin motståndare, det är inte bara att masha på a knappen. Fienden parerar, dodgear och gör counterattacks som avbryter dina om du är klantig. du kan förstås göra counterattacks också om du attackerar vid rätt tillfälle, och dodgea OSV. staff fightingDet här är inget spel du känner dig bäst i, det är ett skitigt spel. Det känns mer som att bli inslängd i nån skitig håla någonstans i ryssland under medeltiden än att slängas in i sagan om ringen. alla fiender finns där redan från början, även dom riktigt riktigt svåra... Så det är inte bara att springa runt och lalla som gäller, man måste vara på alerten och verkligen se upp så man inte springer in i en situation som är för mäktig för en att hantera... Men eftersom stridsystemet är så bra så kan du rent teoretiskt ta dig an dom riktigt svåra fienderna redan från början och vinna... men det kommer du inte vilja göra. återigen: köp absolut INTE till xbox(kanske finns till ps3, undvik det isåfall också) det är usla portningar av pc varianten som är den enda bra. Enligt mig så är det här spelet RIKTIGT bra, men det har fått endel halvtaskiga recensioner (77 av 100 är medel på metacritic för pc varianten)några spel jag personligen inte gillade men som många andra förmodligen skulle tipsa dig om om du frågade dom:Two worlds 2Väldigt stort spel. Jag hatade stridssystemet och att man var tvungen att springa runt och leta fiender för att levla hela tiden så att man inte kunde leva sig in i spelet och storyn. Att tvingas slåss hela tiden när stridssystemet är riktigt tråkigt är för mig ingen höjdare. framförallt när dom gör det på ett sätt så att man inte kan njuta av dom saker spelet erbjuder som är bra. Att det desutom krashade för mig med jämna mellanrum gjorde spelet helt ointressant för mig. otroligt nog har det fått 76 av 100 på metacriticArcania gothic 4kommer inte riktigt ihåg vad det var jag inte gillade med det här spelet... var så länge sen jag testade, och körde inte särskilt långt.. men det som nämns i recensionen som jag känner igen mig i är att världen aldrig känns påtaglig, man lever sig inte in i den.. det känns hela tiden som ett spel. och Man känner sig aldrig orolig för vad för sorts fiender som kan finnas runt hörnet. 63 av 100 på metacritic
|
Moderator
2011-11-21 19:53
|
Bethesdas spel dras fan alltid med buggar. Det talar ju sitt tydliga språk när de tre spel som fått min ps3 att hänga sig är fallout 3, new vegas och skyrim ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
|
|
|
men som sagt: Alla spelen jag skrev ovan är usla i jämförelse med Skyrim. En ny ribba har satts :)
|
|
|
Det här spelet är typ som en nerd-orgasm.. Närmsta jag kommer till att uppleva Game Of Thrones på riktigt haha.
Vad jag inte gillar däremot är att drakar känns så fruktansvärt klena.. det känns inte som att dom är speciella, vilket jag vill att dom ska vara :/
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
|
|
|
DMAt Håller med. ska inte kännas värre att möta fyra små underliga goblin liknande fiender eller två istroll än att möta en drake. dom är verkligen underpowered.. men man får väl låtsas att eftersom man själv är drakdödare/dragonborn så har man särskilda krafter som försvagar drakarna i ens närhet alternativt skadar dom mer. inte så ologiskt med tanke på vem man spelar som. komemr definitivt mods som gör dom mycket svårare inom inte allt för lång tid också.
|
|
|
DMAt
Vissa är klena men vissa är sjukligt svåra att ta kol på. Det finns tydligen olika svårighetsgrader av drakar vilket man kan se på färgen på skinnet.
Men ja, det är lite fattigt att det ibland är lättare att döda en drake än ett troll, haha.
|
|
|
Fuck, nu fastnade jag när jag skulle gå ut genom en dörr, kan inte gå framåt utan bara tillbaka in genom dörren och på insidan är jag också fast... Gjorde en shout och då låste sig hela spelet igen... suck.
|
|
|
Det finns tydligen olika svårighetsgrader av drakar vilket man kan se på färgen på skinnet. Jo jag vet, men majoriteten av de jag stött på har varit alldeles för enkla :) Iof så stöter man tydligen på olika drakar beroende på vilken lvl man är.. http://elderscrolls.wikia.com/wiki/Dragons
|
|
|
har ni stött på "Blood Dragon" ? den typen var faktiskt relativt stark..iaf för lilla mig som sprang runt med en fin magiker robe etc :D
JKIBMM
|
|
|
Vad kör ni för gubbar då?
Har övergett min 2H viking för en mer graciös Khajit assassin/thief. Ligger väl på lvl 26 eller nåt. Kör med nightingale-armor+båge och nightingale blade+nåt dvärgsvärd med 15p lifesteal. Har gjort typ ett uppdrag i main quest än så länge. Har precis blivit klar med Theivesguild och tänkte ta mig an DB. Måste ju fixa 30x sneak damage handskarna. Verkar ju vara en god idé att lägga lite fokus på smithing också, min båge gör typ 40 dmg.
Helt jävla fantastiskt spel. Jag är helt tagen. Buggar har aldrig stört mig såhär lite.
Walking the street of dreams
|
|
|
Kitti
Yes, jag hade också sjuka problem med den, men sen märkte jag att det fanns nåt form av camp relativt nära, så jag lockade draken dit vilket gjorde att alla började skjuta frenetiskt på den och den dog inom en minut typ :)
Jag kör också Khajit, assassin/thief. Är bara level 16 än så länge, håller på med Thieves Guild just nu. Har Assasins Guild-armor, mest för att man får 15-30 plus bärkapacitet. Har inget specifikt vapen just nu då jag inte har hittat nåt som varit riktigt grymt och värt att enhanca/smithea, så jag plockar det jag hittar i princip. Kör oftast med enhandsvapen och växlar mellan sköld och nån magic. Mitt mål just nu är att spara ihop 25,000 så att jag kan köpa huset i Solitude.
|
|
|
har lärt mig några shouts men behöver dragon souls står det när jag försöker välja dom!? har liksom gått o dödat tre drakar och absorberat själen men ändå inget BLAH!? HJÄLP.
Ja'da!
|
|
|
Jahmal skrev: har lärt mig några shouts men behöver dragon souls står det när jag försöker välja dom!? har liksom gått o dödat tre drakar och absorberat själen men ändå inget BLAH!? HJÄLP. Var lärde du dig dom? Om det är av Greybeards så måste du låta dom "ge dig" shouten efter att du lärt dig den. Om du hittat dom på annat sätt så vet jag inte riktigt, har inte hittat några andra själv...
|
|
|
en längre nord väst, och den andra kommer jag inte ihåg riktigt. bokstäverna sken blått och sen när jag vill använda den eller den andra som jag hitta så behöver den dragon souls. aja, ska fortsätta med main questen,
Ja'da!
|
|
|
Hmm, skumt. Står det nere i högra hörnet att du har dragon souls? Som sagt, har inte hittat några själv så jag vet inte riktigt hur man gör, nån annan kan säkert svara.
|
|
|
Förresten, var det bara jag som sket ned mig i början av spelet? När man springer upp i tornet och draken slår sönder väggen och tittar in.. fyfan vad rädd jag blev :p Stod precis vart draken "kom in" också ;p
|
Moderator
2011-11-22 23:46
|
Kör en high elf magiker och rider runt bland bergen för att hitta staden där det ska ligga en magic academy. Är level sex och dör ganska mycket.
Jag delar dock min tid med sambon som också spelar. Sitter och kollar på hennes barbarss framfart just nu.
|
|
|
Förresten, var det bara jag som sket ned mig i början av spelet? När man springer upp i tornet och draken slår sönder väggen och tittar in.. fyfan vad rädd jag blev :p Stod precis vart draken "kom in" också ;p Nej, du är inte ensam. Jag brukar verkligen inte vara lättskrämd när det kommer till spel, men det här är lätt det spelet - efter Amnesia - som fått mig att hoppa ur stolen flest gånger. Höll precis på att pissa ner mig när en cave bear vrålade till från ingenstans och gick till attack.
|
|
|
Jahmal P25
Gå in i VARENDA grotta du hittar :D och se till att verkligen utforska allt. Jag har hittat 2-3 "ord" utöver dom man får av Greybeards (f.ö. är jag level 23)
Jag kör f.ö. som magiker..fast jag har skaffat mig full Elves set som jag pimpat med +magicka enchants :) Då min magicka är slut går jag över till en 1h Skyforge vapen som jag enchantat med soul tap :D ...Spoilersen har man ju små tendenser att bli lite hårigare emellanåt (bara några av er kommer förstå detta ;)
JKIBMM
|
|
|
F.ö. spelar jag som Dark Elf, female. Hon ser helt själlös ut pga hennes kritvita ögon och grå/blå hud...passar väl med mina Destruction spells ;)
JKIBMM
|
|
|
Kitti skrev: Jahmal P25
Gå in i VARENDA grotta du hittar :D och se till att verkligen utforska allt. Jag har hittat 2-3 "ord" utöver dom man får av Greybeards (f.ö. är jag level 23)
Jag kör f.ö. som magiker..fast jag har skaffat mig full Elves set som jag pimpat med +magicka enchants :) Då min magicka är slut går jag över till en 1h Skyforge vapen som jag enchantat med soul tap :D ...Spoilersen har man ju små tendenser att bli lite hårigare emellanåt (bara några av er kommer förstå detta ;) har hittat en till ord, det e asså 3 styckna ord jag inte kan använda, och dödat minst 10 drakar och det står dragon souls absorbed, men kan ändå inte "unlocka" mina funna shouts!? varför?
Ja'da!
|
|
|
skitsamma! läste i en walktrough jag måste klara "dragon rising" i main questen för att lära mig word of power för att kunna använda dragon souls.
är en redguard level 14 mest kraft i båge destruction magi samt sköld och svärd.
Ja'da!
|
|
|
lyckades fixa souls grejjen, men har fastnat i en riktig jävlig bugg. kan inte ens fortsätta med storyn måste börja om liksom
Ja'da!
|
|
|
Jahmal fattade inte heller hur jag skulle göra och störde mig som fan på det. behövde trycka på knappen "r" på pc för att använda en utav dragon soulsen till shoutet jag ville lära mig.
|
Skivsamlare
2011-11-23 16:49
|
Snälla,säg att det inte är en sån där muppig level baserat motstånd som oblivion! I morrowind var det mycket av känslan att gå in i en grotta, lalla runt och helt plötsligt stöta på dom där golden saints eller krokodil-sakerna och åka på råpisk. Man sprang ut, memorerade vart grottan låg och kom tillbaks 20 levels senare.
|
|
|
E_NO_LA P29
Svårighetsgraden är default level-baserad (Adept) men man kan ändra den till easy, medium, hard, etc. Men även om man kör på adept så finns det definitivt många fiender man måste springa från om man är av lägre level. Troll, mamoth, björnar är några av dom.
|
|
|
Det är inte som i Oblivion där alla mobs levlar tillsammans med dig. Går du in i en grotta som level 10 kommer det vara samma motstånd 10 levels senare.
|
|
|
Älskar det, mycket bättre än Oblivion.. det är inte bättre än Morrowind överlag men lite av upptäckarkänslan från det finns här. Ett fantastiskt spel är det iaf, har kört runt 25 timmar och bara gjort mainquesten i whiterun
Jag kör en thief liknande klass, båge och daggers. fett skoj
|
|
|
! P23 Om du kör den stilen kan jag rekommendera dig att komma i kontakt med Dark brotherhood :)
JKIBMM
|
|
|
Tycker Skyrim är en mycket bättre uppföljare till Morrowind än vad Oblivion var.
Det här kommer låta extremt nördigt haha, men lite saker jag märkt ca 30 timmar in som jag tycker Skyrim har gemensamt med Morrowind men som Oblivion missade:
- Huvudkaraktären är del av en religiös profetia (Dovahkiin, Nerevarine) - Rasism och nationalism är mycket mer betonat och man märker av det på olika sätt beroende på vilken ras man väljer - Politik. I Morrowind fanns det en hel del politiska problem mellan alla "Houses". I Skyrim är politik tillbaks fast mellan olika Holds/Jarls och Empire/Rebellion - Dwemer ruins är tillbaka - Likt Morrowind så är majoriteten av städerna integrerade med spelets overworld (alla förutom 3, Whiterun, Windhelm och Solitude). DVS, varenda jävla stad har inte en stor mur/loading screen runt sig utan de allra flesta kan man bara traska rakt in i som del av resten av världen - Karaktärer drar referenser till händelser från tidigare Elder Scrolls spel väldigt ofta. T ex incidenten fr Red Mountain i Morrowind - Världen är mer varierad och känns handgjord och inte copypastad - Dynamiska väderstormar där man inte kan se så långt framför sig. Morrowind hade sandstormar, Skyrim har snöstormar
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
|
|
|
P.s. är det bara jag som hade extrema buggar vid samtal med Esbar? (isf så finns det bra fix där ute!)
JKIBMM
|
|
|
Tack för dina tips Watakushi, men ärligt talat var det bara Risen och Gotic som verkade intressanta. Risen föll på den tråkiga miljön och Gotic på att det inte verkar vara någon utmaning. Tack iaf. Nu ska jag fixa skyrim :)
|