[PC] Bygga speldator

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

Moderator

2012-04-02 09:50

[PC] Bygga speldator

Jag funderar på att köpa en ny dator då den jag har nu har förvånansvärt många år på nacken. Grejen är att jag är osäker på vad jag vill ha för dator (stationär eller bärbar), men har mer eller mindre kommit fram till att försöka plocka ihop en egen stationär speldator.

Tyvärr har jag inte haft någon vidare koll på datorspelande de senaste fyra fem åren så jag ligger lite efter. Är det någon som har tips på vilka delar jag bör kika på? Eller om det finns något bra "paket" att köpa?

Det enda kravet är att kunna spela The Old Republic på hyffsade (så bra som möjligt) grafikinställnigar och att försöka komma undan så billigt som möjligt.

Spelet:

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4000+ or better / Intel Core 2 Duo Processor 2.0GHz or better
RAM: At least 1.5GB or better for XP / 2GB or better for Window Vista/7 / PCs using built-in graphic chipsets, 2GB RAM is recommended
DVD: 8x DVD-ROM or better
VIDEO: ATI X1800 or better• / NVIDIA 7800 or better• / Intel 4100 or better• (•256MB Minimum Video Ram) •Shader 3.0 or better fully compatible graphics card

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Battlerappare

2012-04-02 18:55
Förlåt att jag tar din tråd lite.

Min vän byggde ihop nått på komplett till mig i helgen men jag är ju otroligt värdelös på datorer i allmänhet så tänkte bara kolla om den är vettig. Han sa iaf att den kommer hålla 5-7år utan problem.

Antal Artikelnummer Varunamn
1.00 648703 Intel® Core i7-3820 Processor
Socket-LGA2011, Quad Core, 3.6Ghz, 10MB, Boxed, no

1.00 656313 Intel® Air Cooling
for Socket-LGA2011, Boxed

1.00 645800 Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL

1.00 618010 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

1.00 354717 Antec Three Hundred Midi Tower Svart
Fläktar: 1x 140mm Topp, 1x 120mm Bak, 2x USB, Audi

1.00 657307 OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 60GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/475MB/s read/write, S

1.00 657688 XFX ProSeries Core Edition 850W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6pin P

1.00 653871 Gigabyte X79-UD3, Socket-2011
ATX, X79, 4xDDR3, 4xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA6Gb

1.00 744108 XFX Radeon HD 7770 1GB GDDR5
PCI-Express 3.0, DVI, native-HDMI, mini-DisplayPor

haha, 7 år utan problem? 2005 var för 7 år sedan. Hur grym är en dator nu från den tiden? Vad hade man då; GeForce 6-serien och typ Pentium 4/M/D? Det beror ju självklart på vad man använder datorn till men om man ska spela nyare spel på acceptabla grafikinställningar så kommer du inte långt med en 7 år gammal dator. Sen har vi kompatibiliteten att tänka på så en 7 år gammal dator är inte realistiskt. Lär inte ens få in Windows 7 på en sån burk. Hursom så kommer inte en CP-dyr värstingburk hålla mycket längre än en sansad, mycket billigare burk.

De värsta grejerna är inte heller alltid bäst, eller de är bäst men du kommer inte utnyttja värstheten till max. i7 är ett exempel. Största skillnaden mellan i7 och i5 är HT vilket inga spel stödjer men kan komma väl tillhands vid rendering och liknande. LGA 2011 är inte heller värt för en spelmaskin.
:D
För sju år sen hade jag kunnat svara den här frågan tror jag... Men jag läste nåt om det där Klot-Einar skriver. Tror det var nåt grafikkort med en pyttedetalj som i praktiken knappt gjorde nån skillnad (idag) men priset skiljde en tusing eller så.

Personligen skulle jag lägga lite tid på att undersöka framför allt skillnader i processor och grafikkort. En hårddisk kan man liksom inte göra så mycket fel med om man vet hur stor den ska vara (lite olika skrivhastigheter men det gör inte lika mycket som att köpa fel grafikkort). Minnet är inte heller lika "allvarligt" utan det går snabbt att kolla vilken typ som gäller (är väl DDR3 nu?) och sen hur stort det ska vara vilket kan avgöras lite av plånboken. Men saker som hårddisk, minne, fläktar etc är relativt enkelt och hyfsat billigt att byta ut vid behov. Processorer och grafikkort kan vara en annan femma då det kräver lite mer kompatibilitet med moderkort osv. Och så är de dyrare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Skivsamlare

2012-04-04 16:27
Kolla Sweclockers forum, dom är riktigt hjälpsamma, och dessa frågor dyker upp dagligen :)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Kolla efter ett bra moderkort. Det ska klara av SLI-tekniken, SATA 6gb/s, 5.1 (7.1) ljud, HDD splitmode (vet inte vad det heter RAID kanske, inte nödvändigt). Sen om det klarar av hålla sig till marknaden för uppgraderingar. Kollat också så att du köper rätt socket, så du inte sitter med en begränsad jävel.

HDD kolla buffertminne
SSD kolla läshastigheten (mycket viktigt)
Grafikkort mycket svårare se vad evolution skrev. Rekomnenderar ett bra kylsystem.
4GBx2 1600mhz ram ddr3 eller ddr5, inet markbutiker kan hjälpa dig.
PSU 650W standard (+ edition) ska då ha något högre är det mer till för OC och mer moduler. Crossfire 650W+ billig och bra.
Chassi öppen och stor Fractal bra val och deras egna fläktar. Du kan köra med Noctural lyx-edition. Tror du får med 2 fläktar på Fractal lådan.

Köp en Coolmaster CPU fläkt, dubbel fläktar. Så kan du köra en lazy-overclock 1GHZ på cpun utan problem.

Grafik info
Företagen kan ta en ett kort 1-2 serier neråt lägg ut det på nytt och då har dom bara clockat kortet och byt ut några moduler för att sälja för en större slant. Sweclockers gör bra tester.

Klot-Einar Empire P27
Diablo 3
OS: Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) | Processor: Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz
or AMD AthlonTM 64 X2 5600+ 2.8 GHz | Memory: 2 GB RAM | Video: NVIDIA® GeForce® 260 or
ATI Radeon™ HD 4870 or better.

BF3
Processor: Quad-core Intel or AMD CPU (mim Core 2 Duo 2.4 GHz)
RAM: 4GB (mim 2GB)
Graphics card: DirectX 11 Nvidia or AMD ATI card, Nvidia GeForce GTX 560 or ATI Radeon 6950. (mim Nvidia GeForce 8800 GT ATI Radeon 3870)
Graphics card memory: 1 GB (mim 512 MB)
Sound card: DirectX compatibl sound card
Hard drive: 15 GB for disc version or 10 GB for digital version

7 år gammal dator som var bra då med OC kan nästan klarar av minimum kraven på dagens spel. Och då har jag utgått från en dator från 2005, och inte räknat med vad som kan uppgraderas gentemot moderkortet.
Jag ommöblerar dig som knog-itivt beteende, Freud har blivit tapetserare"
Tombombadilla P25
Du verkar upprepa saker som andra har sagt utan att riktigt förstå något av detta.

Varför ska ett moderkort klara av SLI? Majoriteten av människor har bara ett kort. Om du tror att man kan uppgradera sig i framtiden med ett till grafikkort så har du fel. I framtiden kommer det vara billigare och bättre att sälja ditt befintliga grafikkort och köpa ett nytt helt grafikkort. Så om du inte ska köpa båda samtidigt och planerar spela i 3D eller i tokiga upplösningar över 3-6 skärmar så räcker ett grafikkort i det övre skiktet väldigt långt.

RAID behöver man inte heller. Förstår inte varför folk prompt måste ha massa egenskaper på sina apparater som aldrig används men likväl kostar extra.

Sen när du börjar lista komponenter blir det väldigt roligt. DDR5? Mannen, DDR4 planeras att komma ut 2014, var ska du få DDR5 ifrån? Du blandar antagligen ihop minnet som finns på grafikkort med RAM. Grafikkortsminnet må heta DDR5 men det är baserat på DDR3 men anpassat specifikt för grafik.

Vad gäller SSD så är inte läshastigheten "mycket viktig". För det första utnyttjar inte vanligt folk en läshastighet av 700 mb/s ofta om ens någonsin. För det andra är söktiden viktigare då det är detta som gör att SSD är så otroligt överlägset mekaniska diskar.

Att en dator från 2005 skulle klara av BF3 eller Diablo är bara löjligt. Dessa spel kräver DirectX11 vilket kom ut, typ, 2-3 år sedan. Redan där sätter det stopp. Jag tvivlar på om ens en 4 år gammal dator skulle klara av dessa spel.

Finns mycket mer dumheter i ditt inlägg men jag orkar inte mer.

tl;dr ignorera Tombombadillas inlägg, det är fullt med felaktig och missvisande information.

Som andra sagt, gå till Sweclockers. Svaret finns antagligen redan i deras forum och folk är väldigt duktiga där.
:D
Tur att du finns. Nu vet dom vad som är bra och dåligt, till och med jag har lärt mig något nytt här.
Jag ommöblerar dig som knog-itivt beteende, Freud har blivit tapetserare"
Jag rekommenderar gtx serien på grafikkort, har fungerat klockrent för mig.
Don't!
Empire

Ska du bara ha en SSD i? 60gb är lite lite.. :P Jag köpte en 120gb SSD och körde 2 partitioner på den, så jag har system på en och spel på den andra, funkar skitbra. Nästan så man funderar på att köra SSD RAID.. xD

Ska man inte ha det värsta kommer man undan med 5-7k för allting, har man redan skärm och sånt får man en väldigt bra för 5-7k, kolla kompletts "upgraderingspaket" och bygg något runt ett sånt. Nya i7 är så vitt jag vet overkill och du kan lika gärna köra en 2600k utan att tappa mer än du sparar..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.