I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Playstation 4

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

   
Admin

2013-03-03 02:12

[Övrigt] Playstation 4

Det var ju ett par veckor sedan maskinens existens bekräftades nu, så vad tycker folk?

Personligen är intresset ganska ljummet. Jag har kört på PS3 den här generationen pga konsolens exklusiva spel. Men så som spelindustrin utvecklats de senaste åren har det argumentet för att välja något över något annat suddats ut då typ 95% av alla spel ändå blir multiplattform. Och då blir eventuella skillnader i prestanda mellan olika konsoler meninglösa teknikaliteter. Priset blir alltså helt avgörande. Och då kanske pc blir grejen i och med att spelen ofta snabbt blir billiga där samt att utbudet av indiespel är enormt mycket större. Då spelar det inte så stor roll att en del spel blir väldigt sena. GTA IV kom ju sent till pc men har ändå en stor modscen som inte finns till konsol.

Men åter till PS4.

Handkontrollen:
Hade förväntat mig mer. Den är redan gammalmodig. Originalkontrollen till PS var jättebra och skön. Sen kom Dual Shock men de styrspakarna är inte ergonomiskt placerade. De borde sitta vid knapparna resp styrkorset (ungefär som Xbox).

Move-lampan:
Den oroar mig rejält, precis som ryktena om "obligatorisk" Kinect till Xbox. Det är drygt sex år sedan Wii kom och jag är fortfarande inte intresserad av att sitta och vifta med handkontrollen.

Touchpaden:
Intressant tillägg. Ser dock aningen liten ut, eller?

Share-knappen:
Okej att e-games verkar växa men är det meningen att kränga på folk en youtubemaskin för 3500 eller vad den nu kommer kosta? Det snackas om att folk ska kunna hoppa in och kolla på när andra spelar (kan iofs ha att göra med en annan tjänst, jag vet inte) men är det så kul? Jag gillar verkligen inte fokuset på att vara uppkopplad och alla "sociala" funktioner.

Spelen:
Om det man fick se inte var gameplay var det ointressant. Snygga animerade filmer har gjorts länge. Och det vi fått se imponerar inte vidare mycket grafiskt. Det är väl så att ju längre tekniken kommer desto mindre blir de synliga skillnaderna och förmodligen känslan och spelupplevelsen ännu bättre. Men än så länge har inget av intresse presenterats. Ännu ett Killzone jag inte kommer spela och lite sånt.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?