I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Budskapet med DOGVILLE

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2004-04-07 01:20

Budskapet med DOGVILLE

har sett Lars von Triers film Dogville men irreteras av att jag inte förstår vad Lars vill ha sagt med filmen.

menar han att dom som gjort nått dumt ska straffas hårt?
att man ska använda sig av "öga för öga, tand för tand"?
eller att man inte ska straffa dom som gjort nått dumt för man skulle säkert gjort samma sak själv om man va i deras situation?
att man inte ska straffa folk för deras svagheter?
att när offren får makt ger dom ofta igen?
att man inte ska vara för passiv?
att man är skuldig om man inte agerar?

jag har som sagt svårt att förstå vad Lars von Trier vill ha sagt med filmen. Vad tror NI?

fear and loathing

2004-04-07 12:47
är ganska säker på att den här filmen vill säga nått, för den va iaf ingen film som bara är till för underhållning. Nått vill den säga men jag vet inte vad
fear and loathing

2004-04-07 15:49
Haha, dom har fixat det nu såg jag, men innan om man, på IMDB, gick in på filmen "Thunderpants" ("Pojken med pruttbyxorna" på svenska), starring Rupert Grint från Harry Potter, så stod det:

If you like this title, we also recommend...

Dogville (2003)

Det tyckte jag var kul. Det säger en del om hur mogen film Dogville lär vara.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.

2004-04-08 01:09
va? Nicole Kidmans roll i den här filmen påminner inte als om Jesus eller Jesus liv!
tror du måste ha hört fel
fear and loathing

2004-04-08 03:31
Budskapet är det man själv tolkar ur den...
Ibland tillåter jag mig att känna mig mer värd än andra.

2004-04-08 11:51
jag tror att man inte alltid ska känna empati för andra människor, för har nån gjort en illa så... borde man straffa dem eller nått. hm.
jag är bäst.

2004-04-08 13:14
ok, så filmen är till för att få folk att tänka, och man kan själv tolka den på olika sätt. eller?
fear and loathing