Norrlandsromantik
ingen som har lite sköna tips på böcker som berör det karga livet här i norr? läser just nu Sara Lidmans "och trädet svarade" och har fått mersmak. vad har vi för kulturarv uteslutet lidman och västerbottensost?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja vi har ju Populärmusik Från Vittula men du kanske ville läsa nått lite mer seriöst.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
jag har läst en del av Mikael Niemi däribland populärmusik från vittula...hmm vars är alla belästa norrlänningar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hon Kerstin Ekman har väl skrivit några böcker som utspelar i Jämtland, va?
googlade lite snabbt; "...Romanen Guds barmhärtighet utspelar sig i Jämtland i början av seklet och är den första delen i en trilogi, Vargskinnet. I oktober 2003 kom trilogins sista del, Skraplotter, för vilken hon erhöll Augustpriset i den skönlitterära klassen..." hmm...har aldrig hört talas om detta, kanske kan va nåt. ska kollas upp!
inte för att Jämtland riktigt är Norrland i mina ögon men..
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Jag läser aldrig om norrland. Jag läser om andra ställen så att jag kan drömma mig bort.
haha :D jag läser Fantasy.. mkt mer spännande än denna världen.. :s eller Pestens Tid och sånt :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
nja, nog kan väl jämtland räknas till norrland med lite god vilja. varför skulle man vilja drömma sig bort? man måste ju läsa om sina rötter!
tja, lika mkt som Karlskrona i stockholm då.. jag bor ju mkt längre upp, så med lite god vilja kan jag förvränga kartan rätt :P
läs nikanor teratologen. en norrlandsskildring från typ göteborg.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Bernard Nordh har ju skrivit en del böcker om nybyggarna här i Vilhelmina-trakterna! :P
www.bernhardnordh.nu
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Varför skulle inte Jämtland vara Norrland? Isåfall så bestämmer jag att skåningar inte är svenskar.
Intressepenisen hårdnar!
nikanor är väl fan skellefte? helvete, men läs he, de ä bra grejer annars bruk väl ivar lo ibland va lite norrlandsromantisk i sina finaste stunder? om man gillar den städade versionen av norrland, men va fan vet ja
nikanor var väl ändå en göteborgsk student, visade det väl sig.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
om Kerstin Ekmans böcker... Börja gärna med deckaren "De tre små mästarna", suverän bok. Deckargåta, mahjongspel, klurigheter, med iskalla lapphelvetet som miljö. Den mördade står lik i ett uthus i väntan på att tjälen går ur marken så man kan gräva ner han... Och "Rövarna i Skuleskogen", färgstark, svår att lägga ifrån sig när man har börjat. "Vargskinnet Guds barmhärtighet" är mer än lovligt karg, dvs riktigt dyster. Läsvärd - men livet i boken är gråsvart som asklådan i en vedspis.
Jag skaffade mig ett liv men nu har jag lagt det nånstans och kan inte hitta det. Fan också!
jag var lite ironisk. Kerstin ekman tex räknas nog av många som seriösare än niemi. Gillar båda dock.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
Fortfarande ingen som svarat på frågan varför Jämtland inte skulle vara Norrland?
Intressepenisen hårdnar!
wikipedia;
"Norrland är det nordligaste av Sveriges tre huvudområden. De två övriga är Götaland och Svealand. Norrland upptar ca 59% av Sveriges yta.
I allmänt talspråk avses ned Norrland "Norra Sverige". Detta "norra" är dock ett ganska diffust begrepp. Dock är begreppet Norrland ett namn på en informell region av Sverige som utgörs av de landskap och län som ligger norr om Svealand.
Norrlands historiska sydgräns är Ödmården, skogen mellan Gästrikland och Hälsingland. Gästrikland fördes tidigare till Svealand och har först under senare århundraden synts höra till Norrland.
Till Norrland brukar man räkna de fem nordligaste av Sveriges län.
Norrbotten
Västerbotten
Jämtland
Västernorrland
Gävleborg"
norrland men som sagt, detta är väl den officiella varianten. sen är det väl en ständigt pågående diskussion om var gränsen går egentligen.
hursomhelst får man tacka för alla goda tips.
ACAB P21 varför inte bodens egen nobelpristagare Eyvind jonsson - Romanen om olof? utspelar sig i början av 1900-talet. lång bok dessutom.
Video killed the radiostar<br> http://maua.blogg.se/
Så Lappland räknas inte till Norrland enligt Wikipedia? :D
Intressepenisen hårdnar!
Keyos: jo, det visste jag, jag läste bara fel, typiskt.
Intressepenisen hårdnar!
har läst teratologen. ganska kul typ. Eyvind jonsson..hm får lägga det på minnet.
Intermezzo tackar detta var vad jag var ute efter!
hmm lite skumt att lappland inte är norrland, enl. wikipedia :\
..... kan diskuteras.. :)
Niemi skildrar framför allt TORNEDALEN och kulturen där är ganska annorlunda än till exempel i kusten i Norrbotten, man har t o m ett eget språk. Bengt Pohjanen är en anan som skrivit om just Tornedalen.
www.2faced1.com
decida; uteslutet språket tornedalsfinska så äre väl inte så rasande stora skillnader i kulturen mot norrlandskusten. finns ju några städer som aspirerar på att va lill-stockholm, och där uppe har de ju lestadianerna, men annars?
jag tycker det är stor skillnad på mentaliteten överlag och sen är det inga andra jevlar som äter ost i kaffet......
www.2faced1.com
Skivsamlare
2004-07-27 17:31
jag håller på att läsa en sjuk bok. kanske inte norrlandsromantik direkt. den är rå. men ja, charmig på sitt vis :D "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" heter den och är skriven av .. "Nikanor teratologen" eller nåt
"Anpassa er aldrig" som Kaj Husell sa...
decida; hmm ja kanske har du nån poäng där med mentaliteten. och kaffeosten ja! länge sedan man smakade den där gummikonsistensen, nostalgi
vill du ha norrlandsromantik så gör du bäst i att lubba ner till närmaste pressbyrå och köpa jakt & fiske + motorguiden.
eller knalla ut genom ytterdörren å ut i skogen, eller ner på stan... nu eftersökte jag iofs detta mest i bokform så, får väl stanna inomhus.
så du kallar inte jakt & fiske / motorguiden för litteratur?
Här nere i Skåne har jag ofta hört: "Allt norr om Hallandsåsen är Norrland!" On topic, kanske inte den seriösaste skildringen, men likväl en bok som utspelas där uppe, med en skildring som går direkt till naturen, är den underbara och helsjuka, Urminnestecken av fru Ekman. Men det kan inte var sådana du var ute efter...
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
valero; jo nog är det litteratur alltid. men jag vill nog inte sträcka mig till att det är böcker.