Veckans tips, v. 30 - "The Sandman" av Neil Gaiman
"Serien "The Sandman" handlar om lord Morpheus, även kallad Dream, som härskar över myter, berättelser, och främst över drömmar och dess land ”the dreaming”. Han är medlem i en uråldrig sjuhövdad syskonskara, "the Endless", bestående av Death, Dream, Desire, Despair, Destiny, Delirium och Destruction, som existerade långt innan vår värld och våra gudar och vissa t.o.m. innan tiden blev till. Dream själv är en fåordig varelse med benvit hy och yvigt nattsvart hår, som helt klädd i nattens stjärnor skapar och underhåller stoffet som våra drömmar vävs av. Historien börjar i England på 10-talet då magikern Roderic Burgess (tydligt inspirerad av Aleister Crowley), genom en ceremoni avsedd att tillfångata Death, av misstag fängslar Morpheus. Då drömriket lämnas vind för våg bryter en epidemi av sömnsjuka ut i världen och Morpheus rike börjar att falla sönder. Efter sextio år lyckas drömkungen dock att göra sig fri ifrån sitt fängelse och därmed påbörjas en resa för att återställa balansen i världen och leta upp mardrömmar som flytt. I en samling längre historier, varvade med kortare, får vi tränga djupare in i Gaimans universum. De senare numren, Gaimans riktiga mästerverk, beskriver hur Morpheus öde drar sig allt närmare för att slutligen kräva hans liv. De avslutande numren, som sålunda behandlar Dreams undergång, är en veritabel opera i sin storslagenhet och en milstolpe i den västerländska seriekulturen. Med Sandman skapade Neil Gaiman sin egen mytologi och inkorporerade all tidigare mytologi i densamma. En del explicit, andra bara genom antydan. Med sin väv spann han samman asagudar, kristendom och William Shakespeare till en funktionell enhet och skapade en alternativ förklaring till de stora sammanhangen i världsalltet. Mitt i all sin fantasifullhet och bombastiska storslagenhet lyckades han ändå hålla sina karaktärer på en mänsklig nivå. Lucifer framställs i "Season of Mists " inte som en outgrundlig symbol för ondskan, utan mer som en högst mänsklig, filosoferande rebell som pensionerar sig från helvetet och öppnar en pianobar i Kalifornien. Tor, åskguden, framställs som en småkorkad, storkäftad karl som dricker för mycket och "The Endless", i all sin oändlighet, framställs mest som en vanlig dysfunktionell familj med sina inre konflikter och ränker. Gaiman har skapat en värld med ett rikt persongalleri. Bifigurer från ett nummer dyker upp som huvudfigurer flera nummer senare. Trådar och intriger löper fram och åter och man får hela tiden pusselbitar till frågor som väckts under läsandets gång. På grund av detta får man, trots att serien är skriven ett nummer i taget, känslan av att allt som händer är en del av en grandios plan som sedermera får sin förklaring i slutet. Världen som helhet rör sig mot sitt öde. Detta är en serie på nu 11 böcker (elvan, Endless nights, kom mycket senare och är mer en tribut och en bok där varje karaktär ur the endless har fått en egen historia tilldelad sig) som, enligt mig, alla bör åtminstone testa att läsa (är det sedan inte din kopp te är det ditt problem). En av mina favoritserier, som har vunnit ungefär allt den har kunnat vinna och lite till (ett pris ändrade man t.o.m. reglerna för att kunna vinna så att en serietidning aldrig skulle kunna vinna igen), en fantastisk historia, både sammanhållande och med en massa småhistorier och mytologier invävda, illustrerade av en mix av de allra bästa. Jag skulle kunna prata hur länge som helst om denna älskvärda serie (men nu citerade jag det mesta direkt från en sida, hehe) men jag avslutar nog med att citera direkt från baksidan av första volumen; the sandman : preludes & nocturnes.
May the funk be with you
"The Sandman is the most acclaimed and award-winning comics series of the 1990s for a good reason. A smart and deeply brooding epic, elegantly penned by Neil Gaiman and illustrated by a rotating cast of comics' most sought-after artists. It is a rich blend of modern myth and dark fantasy in which contemporary fiction, historical drama and legend are seamlessly interwoven. The saga of the Sandman ecompasses a series of tales unique in graphic literature, and is a story you will never forget."
Titta
här också.
(Tipsare som också skrivit texten: j-adD)
Veckans tips finns till för att tipsa om en konstnär, designer, typograf, författare, bok, skulptur, serie, målning, poet eller vad som helst som handlar om kultur och kanske till och med är aktuellt på något sätt. Om du har ett tips som du vill ska vara Veckans tips kan du skriva en liten text och skicka som meddelande till någon av moderatorerna här, bing, Glappkäft och greggan (gärna alla, om någon skulle vara bortrest). Vi lägger sedan upp det som nästa Veckans tips, eller så hamnar det i kö om det skulle vara många som kommer med tips samtidigt. Detta är alltså ett sätt för er att uppmärksamma något ni gillar, eller kanske inte gillar, men på något sätt tycker är värt att uppmärksamma. Det är fritt att diskutera kring ämnet i tråden då varje nytt Veckans tips kommer i form av en ny tråd. Vi undanber oss dock snack om tidigare ämnen i nya trådar då det skapar förvirring. De gamla trådarna kommer ligga kvar så man kan söka efter dem om man kommit på något man glömt att säga eller bara vill kolla upp någon adress, eller något namn. Varje Veckans tips kommer vara ”märkt” med numret på veckan så att man kan se vilken tråd som är aktuell.
May the funk be with you
Woho, då har jag hjälpt en ensam själv som saknat sandman i sitt liv :)
12.
ja, den där serien är verkligen något att sätta tänderna i.. var köper man böckerna om man vore intresserad? jag har endast läst stycken av dom på Serieteket vilket jag nog ska fortsätta med snart igen, ja med det här vädret kan man ju göra det vilken dag som helst utan att få dåligt samvete..
vadå? jag dyster?
du kan köpa dem i storst sett vilken serietidningaffär som helst, finns flera ställen i uppsala t.o.m. men den är för dyr på de flesta, kostar typ 250 kr styck. men faster i london har köpt alla åt mig för runt 180 kr styck, får dem snart. så kan jag läsa om hela serien... men man kan låna dem alla på stadsbiblioteket i uppsala så det lär ju finnas på nån bibliotek i sthlm med?
12.
Kaneida - skumt, länken funkar för mig. gå in på www.neilgaiman.com själv och leta dig runt då :)
12.
När vi ändå är inne på Neil Gaiman kan jag tipsa om Newerwhere, som är en grymt skön bok! (Skriven av Gaiman om ni inte fattade det ;))
Married to the money, fuck the world, that's adultery
smoke and mirrors är en fantastisk novellsamling. men man kan egentligen rekommendera allt gaiman nånsin gjort, eftersom allt är bättre än bra (allt jag läst iaf)
12.
Va fan, bara preludes & nocturnes ger fan inte mycket... Det är ju mest en introduktion, en prelude. Läs alla elva och älska. ps. 200 kronor är ett rätt så bra pris för den i sverige vad jag vet iaf
12.
j-adD P18 Vad har du läst av honom? jag är lite besviken på amerikanska gudar =\ men allt av honom är definitivt värt att läsas, neverwhere är sjukligt bra!