I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

regisörtopplistan?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2004-07-26 22:09

regisörtopplistan?

vilka är era favoritregisörer? föröker mig på en lista själv här.

1. Quentin Tarrantino (kanske lite dåligt att välja en så "ny" regisör men för en som växt upp under nittiotalet är han nog en favorit på mångas listor)
2. Stanley Kubrick (har inte sett så många filmer med honom faktiskt men de jag sett har varit ruggigt bra.)
3. Charles Chaplin (har gjort extramt roliga och filmiskt vackra skapelser.)
4. Steven Spielberg (har gjort en del sämre ilmer men hanhar gjort betydligt fler mästerverk)

vågar mig inte på fler nu. men det finns många som är riktigt duktiga de här över har jag sett minst 4 filmer med så de känns ganska enklare att dömma. bubblare som jag inte sett lika mkt av är:
Christopher Nolan, Allfred Hitchcock, Troy Duffy, Rroger Avary, Guy Ritchie, Tobe Hooper.

Den svenska kungen på tronen var för övrigt: Tage Danielsson

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2004-07-26 22:17
Ridley Scott
Peter Jackson
Tim Burton
Steven Spielberg
Ron Howard

Kan inte placera dom riktigt i en lista

2004-07-26 22:20
1. Akira Kurosawa
2. Stanley Kubrik
3. Kevin Smith
4. Ron Howard
5. Roman Polanski

2004-07-26 22:22
Jag säger bara David Lynch pungt slut
Våld lossar inga skruvar!

2004-07-26 22:24
Tim Burton.
resten bleknar i jämförelse.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-26 22:55
fan vad alla skriver tråkiga listor. gradera och kommentera så blir det mkt roligare för alla att läsa.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2004-07-26 23:16
from the top of my head...

Bartkowiak för att han gör jävligt feta och sköna och flashiga actionfilmer. Stone för att han alltid tycks göra nya filmer som blir personliga favoriter. Så har det alltid varit i alla åldrar. Coppola för Gudfadern-trilogin. m.fl m.fl
skriv kort, helst inte alls

2004-07-27 01:02
Fan är ni bara tretton bast allihopa? Är det ingen som har koll på film överhuvdtaget? "copolo eller vad han nu heter".
Anywhere you go I am going to find you And every time you flow I'll be right behind you Just to let you know and constantly remind you You can never be as dope as I am
God-damn

2004-07-27 02:39
Francis Ford Coppola ligger efter Tim Burton på min lista. och Sophia Coppola verkar ju klättra upp brevid far sin om hon gör film med lika hög kvalitet i framtiden.

men som sagt: alla bleknar brevid Tim Burton.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-27 03:12
Steven Spielberg
Äventyrsfilmernas okrönte konung...

Spike Jonze
Skruvat när det är som allra skickligast...

är de två som jag kommer har inte så jäkla bra koll på regissörer...
Vad vill du att det ska stå här?

Ring: 0730 - 39347037204752752

2004-07-27 03:26
Akira Kurosawa
quentin tarantino
wayans...
å han/gon som skapade jamba reklamerna
Hangaround

2004-07-27 03:53
Roman Polanski

2004-07-27 11:35
OFF-TOPIC
Ragnarök2002 P20 Kan hålla med dig till en viss del, men när man pratar om favoritregisörer så är det ju oftast de regissörer som verkligen sätter en personlig prägel på sina filmer som blir favoriter eller anses som bra...Ingen kommer ju göra film så som Kubrick gjorde och Burton är ensam om sina idéer o.sv. Självklart behöver en regissör duktig cast och bra människor bakom kameran men en riktigt duktig regissör kan ändå själv skapa "sin" film +att han kan få andra att jobba bättre...
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2004-07-27 11:36
När folk säger Christopher Nolan, är detta då endast för bedriften med Memento? Jag har inte sett Following, men om denna är bra så har snubben bara gjort två grymma filmer (man kan väl inte räkna dyngan Insomnia som film?)

Aja, här kommer några...

De givna, legenderna

Alfred Hitchcock
Akira Kurosawa
F.W. Murnau
Ingmar Bergman
Billy Wilder
Stanley Kubrick
Roman Polanski
Fritz Lang
Charlie Chaplin
John Huston

Andra stora

Sergio Leone
Francis Ford Coppola
Martin Scrosese
Federico Fellini

Kanske inte lika givna, men som jag personligen gillar

Spike Lee
Jim Jarmusch
Brian De Palma

Hedersplats för såna som bara gjort ett mästerverk

Carol Reed
Sidney Lumet
Christopher Nolan ;)

Kult-toppen

Lucio Fulci
Dario Argento
Mario Bava
George A. Romero
Sam Raimi
Peter Jackson

2004-07-27 11:37
OOOPS! Lägg till Tarantino och Oliver Stone bland personliga favoriter :)

2004-07-27 12:16
SunTzu: jag säger nolan främst för Memento ja, tycker att detta är den bästa film som gjorts, har även sett insomnia och tycker den är ganska bra.

2004-07-27 12:25
Orson wells?
Tim burton
Stanley Kubrick
Charles Chaplin
bröderna cohen?

2004-07-27 12:31
tarrantino
Tjorvla Tjucken!

2004-07-27 12:38
fan, jag glömde Orson Welles också :S

slowmo P20

Okej. Vi får se om han kan leva upp till den nivån i kommande filmer.

2004-07-27 15:31
1. David Lynch: (Finns ingen regissör som kan skapa en lika obehaglig och störd känsla i en film med ljus och ljud ja allt. Kolla bara Twin Peaks säsong 1 och filmen Twin Peaks: Fire Walk With Me, Lost Highway, Mulholland Drive osv osv. Samt att han kan göra väldigt seriösa och fina filmer, vilket han bevisade med "The Straight Story". Dessutom har jag aldrig sett ett dåligt skådespel i någon av hans filmer vilket gör att han bringer fram det bästa ur skådespelarna.)

2. Kubrick: (Behöver inte säga mer än Full Metal Jacket, Dr Strangelove och A Clockwork Orange här.)

3. Coppola: (Tror inte jag behöver skriva så mycket här heller. Måste dock säga att "Apocalypse Now" är min favoritfilm tiderna.)

4. Bröderna Coen (Älskar verkligen den som smått svarta humorn dom använder i sina filmer. "The Big Lebowski", "O Brother, Where Art Thou" och "Fargo" är alla några av mina favoritfilmer så en 3:e plats för dessa herrar känns given på min lista. Visserligen är det bara Joel som regisserar men jag känner att jag måste nämna båda ändå.)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2004-07-27 19:03
tim burton...en kalas bra kille i en klass för sig när det gäller konst på duk..
zhang yimou...HERO?!
david fincher...fight club, seven...do you need more..?

chris nohan...om det var han som gjorde kiss of the dragon
luc besson...om det var han som gjorde kiss of the dragon..och vem gjorde yakuza..eller vad den hette..streetraiderakrobatkillarna i paris...

2004-07-27 20:53
Jag tänker bara lista de levande för sakens skull...

Tim Burton Vilka tänder, vilket hår, vilken hjärna! Han kan sätta en prägel på en film även om han inte skrivit den...(*dräggel* Charlie & The Chocolate Factory nästa år)

Bröderna Coen Har inte sett Blood Simple (första) eller The Ladykillers (senaste) men Raising Arizona -Intolerable Cruelty har varit underbara (även om Int. Cru. var ganska B ;)) Underbara författare!

Quentin Tarantino Richard Gecko (han regiserade visserligen inte den rollen), Jimmie Dimmick, Chester och man får inte glömma Mr. Brown (That sounds too much like Mr. Shit)
Även QT är en helt jävla underbar manusförfattare...

Milos Forman Tack för One Flew Over the Cuckoo's Nest

Roman Polanski Med Rosemary's Baby som favorit...(lägger in ett *drägggel* till på Oliver Twist nästa år)

Kom precis på att jag kan sitta här halva kvällen och skriva ner duktiga levande regissörer (och jag som minskade på antalet genom att inte skriva de döda) Men Utan inbördes ordning (visserligen är Burton högst just nu) så är detta de levande som jag tycker om...

Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"