I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa skräckfilm

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2004-09-14 20:44

Bästa skräckfilm

Kan ni rada upp era favoritfilmer inom genren? Helst moderna dvs. 1980-talet framåt, (no offence mot er matinéfetichister)

Om Pelé är kung då måste Maradona vara GUD

2004-09-14 21:16
Besökarna är rätt creepy.. Samt Midsommer och Det Okända. Utlänska film får väl bli The Ring..
My three year old son can do that, and I don't even have a son!

2004-09-14 21:20
Helt klart Stanley Kubricks The Shining. Underbara skådespelare, bra dialog och välskriven och -regisserad.

2004-09-14 22:34
SCREAM!

hehehe

Nej.
Skulle nog säga "Huset som gud glömde". Original titel ("Amityville horror").

2004-09-14 22:42
Besökarna är grymt ball. Blev sugen på att se den nu.

Men min favorit är Det (it).

Den är inte läbbig, men när jag såg den som barn var jag shit scared. Den känns så klassisk just därför. Jag köpte den till och med på DVD. Kännde att jag var tvungen att ha den.

Den äckligaste jag sett måste nog vara The Eye dock. Finns en viss scen i den som nästan fick mig att bajsa ner mig när jag såg den för ett år sen typ. De som sett den vet säkert vilken scen jag tänker på =D

2004-09-15 08:54
nej vad tänker du på?
www.homos.se "En genväg till himmelen"

2004-09-15 11:23
jag har sett "The eye" den var inte läskig nånstans, skulle nästan säga att den var tråkig

2004-09-15 13:20
The Eye är ju hur bra som helst. En av få skräckfilmer som faktiskt är spännande också. Hur som helst blev jag iaf dörädd när tjejen sitter inne i klassrummet och ett spöke säger typ "that's my chair" och sen snabbt som fan börjar skrika och typ sväva snabt fram mot henne. Den scenen kom ju som blixt från klar himmel. Jag var inte ett dugg beredd.

Viktigt för att den scenen ska bli läbbig är att man har fint souround-ljud. Det är det som är det ballaste där, riktigt bra ljudspår för souround på The Eye.

2004-09-15 18:34
efter 80..då får de bli Halloween 2 då ;) om jag inte får tippsa om 1:an från 1978..

2004-09-15 18:38
Mattias_K P19

Ditt förbannades nöt...

Personligen gillar jag Dark Water allra bäst, fan vad hemsk den var, :O

2004-09-15 19:06
Ska du spoila så skriver du det först av allt... >:/

2004-09-16 01:06
The Shining......shit, blev skraj bara jag uttalade "redrum" efterát...
Pippi for President!!!

2004-09-16 10:09
DET, stephen king..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-16 12:46
the shining e den bästa
www.facebook.com/papmusik
www.p-a-p.se
www.facebook.com/menasmusic

2004-09-16 20:21
Här var det puttenuttigt! I princip bara skit som har nämts i denna tråden. För utom The Shining, som är bra men långt ifrån hemsk.
"Mmm...purple"

2004-09-17 09:57
Vad handlar den där tale of two sisters om? Helst utan att spoila

2004-09-17 18:59
the ring
the shining
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se

2004-09-17 19:02
Dark Water och Event Horizon typ..

2004-09-18 03:36
utan_armar P-1

Event Horisxon, vad är läskigti den?

2004-09-18 11:32
Hur fan kan man inte gilla The Eye? En av de få skräckfilmer man sett som är spännande också.

2004-09-18 13:54
GAIA P22 har du sett den eller? jag tycker att det var redig stämning i den, spännande som fan...

2004-09-18 17:12
Jag tycker "skräckfilm" är en av de sämsta etiketter man kan sätta på en film, eftersom det är en så otroligt vag benämning. Menar man "skäck" i den bemärkelsen att filmen har en mörk stämning, att det hoppar fram nån galen mördare ur en garderob så man rycker till, att det är mycket blod och splatter, att den är psykologiskt skrämmande? osv osv...

Jag menar, vad har egentligen Dracula, Silence of the Lambs och Jaws gemensamt?

Min lista lär väl bli en blandning av alla nämnda grejer:

Rosemary's Baby
Les Diaboliques
Kwaidan
The Beyond
Nosferatu
Faust
Peeping Tom
Repulsion
The Shining
Psycho
Texas Chainsaw Massacre
Bride of Frankenstein (detta är iofs snarare ett science-fiction drama)
Ringu
Night of the Living Dead
Das Kabinett des Doktor Caligari
Vampyr - Der Traum des Allan Grey
The Omen
Tenebrae
Last House on the Left
Dead Ringers
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-09-18 17:16
SunTzu P18
fast så är det väl å andra sidan med dom flesta andra genrebenämningar som finns? poängen är väl bara att man ska få ett hum om vad filmen handlar om...drama-komedi kan ju fan betyda vad som helst i stort sett

2004-09-18 17:27
Demento P18

Nja, jag tycker ändå skräck är den mest vaga...

Dessa är ju de "officiella" genrena:

* action - biljakter, blaow, pang, boom, arnold, osv
* adventure - ut på ett storslaget äventyr
* comedy - haha
* crime/gangster - maffia, smågangsters, poliser, knarkhandel
* drama - går lättast att kombinera med valfri av de andra
* epics/historical - ben-hur, lawrence of arabia, såna grejer..
* horror - ???
* musicals - la la la
* science fiction - robotar, rymdskepp, framtidsgrejer
* war - tanks, flygplan och bomber
* westerns - coola snubbar med pistoler

Visst kan det finnas stora variationer inom varje, men "horror" är ändå den mest svårdefinerade.

Så här kan man iofs också se det (från samma sida som jag tog listan):

Horror Films are unsettling films designed to frighten and panic, cause dread and alarm, and to invoke our hidden worst fears , often in a terrifying, shocking finale, while captivating and entertaining us at the same time in a cathartic experience. Horror films effectively center on the dark side of life, the forbidden, and strange and alarming events. They deal with our most primal nature and its fears: our nightmares, our vulnerability, our alienation, our revulsions, our terror of the unknown, our fear of death and dismemberment, loss of identity, or fear of sexuality.

Whatever dark, primitive, and revolting traits that simultaneously attract and repel us are featured in the horror genre. Horror films are often combined with science fiction when the menace or monster is related to a corruption of technology, or when Earth is threatened by aliens. The fantasy and supernatural film genres are not synonymous with the horror genre, although thriller films may have some relation when they focus on the revolting and horrible acts of the killer/madman. Horror films are also known as chillers, scary movies, spookfests, and the macabre.

Horror films, when done well and with less reliance on horrifying special effects, can be extremely potent film forms, tapping into our dream states and the horror of the irrational and unknown, and the horror within man himself. (The best horror films only imply or suggest the horror in subtle ways, rather than blatantly displaying it, i.e., Val Lewton's horror films.) In horror films, the irrational forces of chaos or horror invariably need to be defeated, and often these films end with a return to normalcy and victory over the monstrous.

Of necessity, the earliest horror films were Gothic in style - meaning that they were usually set in spooky old mansions, castles, or fog-shrouded, dark and shadowy locales. Their main characters have included "unknown," human, supernatural or grotesque creatures, ranging from vampires, demented madmen, devils, unfriendly ghosts, monsters, mad scientists, "Frankensteins," "Jekyll/Hyde" dualities, demons, zombies, evil spirits, arch fiends, Satanic villains, the "possessed," werewolves and freaks to even the unseen, diabolical presence of evil.

Horror films developed out of a number of sources: folktales with devil characters, witchcraft, fables, myths, ghost stories, Grand Guignol melodramas, and Gothic or Victorian novels from Europe by way of Mary Shelley or Irish writer Bram Stoker. In many ways, the expressionistic German silent cinema led the world in films of horror and the supernatural, and established its cinematic vocabulary and style.

2004-09-19 16:51
Kuno

Tycker du Scream e bra då?

Personligen tycker jag om Night of the living dead, Dawn of the Dead och Day of the Dead av Romero. Beyond och Evil dead är grymma med. Ovan nämda The Others är ju en jävligt stilren skräckfilm också faktiskt.
"Mmm...purple"

2004-09-19 16:54
Deliverance är riktigt läskig.. Squeel like a pig! oink! oink !
"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."

2004-09-19 19:41
utan_armar P-1

Stundtals spännande men inte speciellt läskig.

2004-09-22 18:56
the ring? räknas den?
Forumsignatur:

2004-09-22 19:04
Salvadåren P19
det och..."banjomongot"

2004-10-08 09:40
Japanerna är duktiga men enformiga. Samma saker. Och ofta så gör jänkarna en bättre version

DJ

2004-10-08 11:41
SPOILER VARNING!!

jag förstår inte hur man kan nämna DET som en bra skräckfilm?
jo om man klipper om slutet på den så inte clownen förvandlas till en stor insekt eller vad det nu är. för där ballar filmen ur totalt, jag blev så jävla sur när jag såg den. (dock var det 5-6 år sedan tror jag) men iaf satt skitskraj hemma i soffan tills clownen förvanlades.
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
DJ

2004-10-08 11:42
själv tycker jag att bland det läskigaste som jag har sett är Blairwitch project eller början av evil dead
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"
DJ

2004-10-08 13:28
Prins_J P21
håller med dig till fullo, jag ser en massa roliga idéer som spårar ur helt och hållet

2004-10-08 13:29
DET ROCKAR aLLA FILMER
Fspk Sthlm!

2004-10-08 14:05
SunTzu P19 Gillade din lista som fan!! men efter 1980? Förutsatt att du menade alla filmer i sitt orginal så var ju bara fem av dina filmer från 1980 eller efter!

Jag lägger min röst på The Shining
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2004-10-08 15:38
Ringu
The Shining
Ghostbusters

den sista var lite humor från min sida.
Rakt upp och ner.
DJ

2004-10-08 22:08
silence of the lambs, lite småruskig här å där

2004-10-08 22:18
ColdE P59

Hehe jo men jag gillar inte nya filmer.. har inte alls bra koll på sånt :)

2004-10-09 13:42
är det ingen som sett Darkness?

2004-10-09 21:13
pet sematary-fear dot com-the shining-candyman-nightmare on elm street-
corpses all hang headless and limp bodies with no surprises and the blood drains down like devils rain we`ll bath tonight./SKULLS/misfits

2004-10-11 19:13
ego_bitchen F15
ja du har väl en sisådär 6-7 stycken uppföljare att välja mellan..
"Get up, boy. I bet you can squeal. I bet you can squeal like a pig."

2004-10-13 03:31
jag tras mest skada av bodyhorror.
Videodrome styrde mina mardrömar länge efter första gången jag såg den.

För att gå utom den sub-genren gillar jag:
The Thing
Vertigo
Lost Highway
Ringu
In the mouth of madness
Fire Walk With Me
Jacobs Stege
Shining (den gamla såklart)
Den Andalusiska Hunden
Rosmarys Baby
Nightmare on Elmstreet 2
Ninth Gate
Vampyrernas Natt
Leviathan - havets härsakre (av någon anledning skrämmer den här filmen mig. Jag tror inte att det är så som man ska bli skrämd av den, men rädd blir jag)
Nattens Ängel
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-10-13 03:55
Ringu 0, 1 och 2, dark waters, one missed call, the eye, battle royal

jänkatrna kommer aldrig bli bättre på japsarna på skräck. ALDRIG!!

Mantish P21 har du ens sett DET? den är SÄMST.

vart i sthlm kan man hyra the grudge?
"sminka över kanylmärkena och kom in i matchen för fan.."

2004-10-13 04:44
trespasser F18

den går på bi nu/ går upp om en stund, så antagligen ingenstans.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2004-10-13 10:45
yeah, lost highway är creepy. men då kan man inkuldera Twin Peaks.
Rakt upp och ner.

2005-06-12 18:45
a tale of two sisters var skkkkkkkkkiittt dålig. boogeyman var oxå sämst...fan finns det så få skräck filmer...jag vill ha mer :) the shining the eye o alla har man sett , finns det inte nån film som man kissar på sig av skräck hehe

2005-06-12 18:54
efter 80 har det inte gjorts så många riktigt bra enligt mig.

The Shining är ju dock given andra som håller är:
Evil Dead, Day of the dead, dawn of the dead (2004), Terror På Elm Street.

sånt som folk kallar skräck men inte jag:
Aliens, American Psycho
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2005-06-12 18:58
Rose Red är bra

2005-06-12 21:56
rose red e skitbra.

speciellt flickan med deformerad arm...ueww
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se
Rappare

2005-06-12 22:04
Finns ingen bra skräckfilm, bara att inse. Jag skrattade mig igenom exorcisten, bah blöjfilm.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-06-12 23:39
Ja tycker vissa scener i Grudge är fett scary!
men ja måste säga att midsommer är jävlit läskig iaf när glaset flyger:P...
I'm a relatively respectable citizen. Mutiple felon perhaps, but certainly not dangerous.