I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-01-11 11:25

Citatleken!

Som självpåtagen lekledare här på litteraturforumet ser jag naturligtvis med mycket stor sorg på att frågesporten har gått i graven genom bristande intresse. Idealist som man är gör jag härmed att nytt desperat försök att få lite liv i detta ganska tysta forum genom en ny (nåja) underhållningsmetod: Citatleken!

Reglerna är enkla. Man droppar ett citat från den mer kända världslitteraturen (kan både vara epik, lyrik samt dramatik). Den som först kan ge oss namn på författare och verktitel (vid dikter och noveller räcker det med namn på enskild dikt eller novell pga samlingar) får skriva nästa. Inte bara roligt utan också bildande. Utile Dulci som Horatius brukade säga :P

Mitt första bidrag är som vanligt enkelt för att få igång leken:

"Ur led är tiden, ve att jag blev den som föddes att den vrida rätt igen."

Hoppas någon tycker det här är roligt
pöss

"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2005-01-11 11:33
Hamlet av william shakespear.

Min är nog inte särskilt svår heller.
"Kanske fjärran? Kanske för sent? Kanske aldrig mer?
Jag vet varthän du flydde, var jag irrar du ej vet,
du, som jag skulle ha älskat och som visste det."

För övrigt så blev den andra leken för lång. Det var jobbigt att komma in när man missat så mycket. Gjorde ett försök ett tag men det blev helt enkelt för jobbigt.
We are just statistics, born to consume resources.

2005-01-11 11:44
Baudelaire, till en passerande (eller nåt sånt) från fleur du mal.

"
Och lågan stiger... Det är som om blommorna trängde sig
närmre,
närmre och närmre ljuset i skimrande regnbågspunkter.
Aspen skälver och spelar, aftonrodnaden skrider
och allt som var outsägligt och fjärran är outsägligt och nära
"

Kanske finns ett intresse för en resurrection of frågesporten, med lite kortare tråd som en naturlig följd?
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2005-01-11 13:45
Det är Gunnar Ekelöf, men jag vet inte vad dikten eller boken heter... Köp den blindes sång? (Enda bok jag kan namnet på)

2005-01-11 15:42
Nja, fel bok men författaren var rätt.

2005-01-11 17:12
”We had two bags of grass (big bags), seventy-five pellets of mescalin, five sheets of high powered blotter acid, a salt shacker half full of cocaine, a whole galaxy of multi- colored uppers, downers, screamers, laughers. Also a quart of Tequila, a quart of Rum, a case of beer, a pint of raw ether, and two dozen emels. Not that we needed this for the trip but once you get locked into drug collection the tendency is to push it as far as you can.”
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2005-01-11 17:43
Det där är Fear and lothing in las vegas av Hunter S Thompson men man måste svara rätt först. Hur skulle det bli om alla barnen gjorde sådär ? :P

2005-01-11 20:30
trampadol:
Eufori och författaren har ju redan maja nämnt.
Jag tycker en regel dessutom ska vara att det inte får vara filmer. Dessutom tycker jag att alla citat ska vara på svenska, och inte egna översättningar. Även om översättningar tar emot, tex. känns det väldigt fel med Baudelaire på svenska. :P

Nytt citat då:
"Skatan den glada änkan, skrattande
åt stölder hon begått och stölder hon planerar."

2005-01-11 23:06
Joa, kan erkänna att baudelaire på svenska gänns lite trist. Min skolfranska är dock inte i toptrim så jag har fått köra på det ändå. Ett visst mått av översättningar måste man nog dock acceptera tex Shakespeare eller Homeros där det finns relativt vedertagna sådana. Egna översättningar går såklart bort eftersom man skall känna igen citaten och jag håller med dig om att filmer också känns lite dumt. Inga sådana då.

Ditt citat tycker jag mig känna igen nånstans i bakhuvudet, Kanske ferlin eller fröding?

2005-01-11 23:29
Nej, men du är i rätt land iaf och ganska rätt i tiden, aningen senare dock.
Det tillsammans med Svenska akademin får ses som en ledtråd.

2005-01-11 23:31
Harry Martinsson! Am i right? :)

2005-01-11 23:35
nejnej nej, glöm mitt förra inlägg. nu kom jag på det. Det är ju Arthur Lundkvist, tror till och med dikten heter skatan. Har ju läst den för länge sen. Skenska Akademien tog till baka mina gamla minnen. Visst har jag rätt?

2005-01-11 23:40
Klockrent!
Go on!
Måste bara fråga. Ditt nick, det är inte ett felstavning av läkemedlet tramadol? :P

2005-01-11 23:52
Gött, Nej mitt nick är framkommet genom slumvis tryck på tangenterna och sedan lite förvrängning så det skulle gå att uttala. Har dock fått frågan om jag är deprimerad eller knarkar flera gånger :P

Sååå, nytt då. Går lite längre fram i tiden till ett citat som kommer från en författare som jag tycker mycket om.:

"Det var den 25 maj 1968 på kvällen vi
först hörde fladdermössens ljud"

2005-01-12 00:44
Hehe ok. Visste du då att ditt nick var så likt läkemedlet?
Det här är svårt, för jag känner inte igen det. Först var jag inne på att vi skulle vara kvar i Sverige men ju mer jag tänkte på det ju osäkrare blev jag och ju mer tänkte jag på frankrike. Just den 25 maj 1968 känns ju mer som frankrike än sverige även om vi också hade vår 68-rörelse.
Behöver nog hjälp. :(

2005-01-12 00:46
Nepp, det hade jag ingen aning om.

Det är sverige och sextioåttavänster :)

2005-01-12 07:37
Det vore för lätt att gissa på Barnens ö, och Trackror tror jag inte heller att det är. Synd att man är så körd på hippie litteratur :)

2005-01-12 08:55
Jag kan hjälpa till med att säga att det är poesi. Första två raderna i en dikt.

2005-01-12 09:10
"Det vore för lätt att gissa på Barnens ö" ???

2005-01-13 01:28
Eh, nu drar jag bara till med en poet, Thomas Tidholm.

2005-01-13 14:43
Nej, inte Thomas Tidholm

2005-01-13 15:23
Den här tråden är ju nästan dödförklarad. :(
Bengt Hörberg då? Inte för att jag egentligen tror det.

2005-01-13 15:54
Får väl säga det då: Göran sonnevi. Även kallad vänsterns hovpoet på 70-talet :)

Du får skriva ett nytt citat nu eftersom du visat sånt engagemang.

2005-01-13 18:48
Hehe... Är svårt när man inte kan.
Ok. Då kör jag nåt nytt och tror detta ska vara lite/betydligt lättare.

"Tag stolar, tag pallar, tag spadar och spett!
De stenar i gatan ni lagt,
de stenar ni trampat i svett
likt falkar trängta till jakt."

2005-01-13 19:01
låter som nåt rätt romantiskt. skulle inte förvåna mig om det var nationalromantiskt också, Rydberg, Heidenstam, Geijer kanske?

2005-01-13 20:30
Ja, det kan man säga. Men du får precisera dig lite mer.

2005-01-14 14:05
Det är Heidenstam! Barrikadernas sång eller vad den nu heter. Lite fusk kanske eftersom att trampadol redan nämnt honom som ett alternativ. Nåja här kommer i alla fall en ny.

"sin häst han rysande sporrar i hast
och håller det kvidande barnet fast.
sin gård omsider når han med nöd.
då låg i hans armar gossen död."
Gerdaman

2005-01-14 14:56
Okej, Heidenstam. Har inte läst den dikten.

Ghettogerds citat är ju från Älvkungen av Goethe. Hade precis romantiken i skolan och satt å läste M å n g a Goethedikter.

Nytt citat (eller faktiskt hel dikt):

"Man dansar där uppe - klarvaket
är huset fast klockan är tolv.
Då slår det mej plötsligt att taket,
mitt tak, är en annans golv."

2005-01-14 18:11
Åh, den läste jag nyligen.
Nils Ferlin och den heter infall om jag inte misstar mig.
Och en liten ledtråd här är att vi lämnar Sverige.
"Här vilar en upphovskvinna till ett antal dikter.
Att kommatera var en av hennes plikter.
Evig vila har nu liket fått i jorden
fastän det knåpat så ensamt med orden"

2005-01-14 18:50
Har inte läst den här dikten. Påminner om Sylvia Plath som skrev en del epitafliknande, lite mörkt humoristiska dikter. Men kanske inte ändå. Har bara läst dem på orginalspråk men de brukar vara lite rappare och mer rytmiska.

2005-01-14 21:57
Wislawa Szymborska - gravsten

vi tar en annan nobelpris-tagare:

"jag har ofta märkt, att bästa sättet att inte märkas är att ligga platt ner och inte röra sig. och jag som alltid har trott att jag skulle krympa ihop mer och mer tills jag blev så liten att jag nästan kunde begravas i ett relikskrin, jag håller nu på och breder ut mig i stället"
last night i dreamt that somebody loved me

2005-01-15 00:05
Jag är lite osäker, men har för mig att det är Samuel Beckett, har dock ingen aning vad den heter

2005-01-15 00:14
Det är från "Malone Dör" av Samuel Beckett.