I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

watchmen historien som är med i boondock saints?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-01-06 10:55

watchmen historien som är med i boondock saints?

ni som har sett samt läst vet vad jag snackar om...
och ni som ej har det ska jag förklara för....
det finns en historia som prästen i början av boondock saints pratar om...att det var en kvinna som blev mördad mitt bladn en massa folk och ingen gjorde nånting åt det...samma sak sker i watchmen...det som får bägaren att rinna över för Walter Kovacs aka Rorschach....
men...då är min fråga...varför har världen blivit som den är?
varför sker saker som den som hände i sthlm att en man eller kvinna kan bli söndertrampad mitt på en öppen gata med folk som står och tittar på?
är det denna värld vi har valt att leva i?
snälla förklara....samt berätta om nån liknande händelse...är nyfiken.....

allt som sker, sker.

2006-01-06 11:16
qrackhed P20

"varför sker saker som den"

p g a..

"samt berätta om nån liknande händelse...är nyfiken....."

sadism..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-06 11:22
Världen var ju värre förr, då mördade man ju varandra till höger och vänster hela tiden. Samhället idag är överraskande stabilt, i alla fall i den rika västvärlden. Fattigdom och desperation gör människor mer våldsamma, så en ökad fattigdom ger ökat våld. Men att världen skulle vara värre idag än igår går jag inte med på. Den skillnaden ligger ju, precis som det också deklareras i Watchmen, i människans mognad och insikt. Precis som han uggelkillen i Watchmen målar man upp en positiv bild av den värld man hade, eftersom man helst vill minnas de goda sakerna, och kanske till och med blundade för de onda.

2006-01-06 21:44
du har en poäng..visst..men idag så väljer vi att ignorera allt och leva i en bubbla....alla sköter sig själv...och jag säger inte att jag är nån slags vardagshjälte....men det verkar verkligen som att ingen är det....majoriten står ut med all skit man ser och bara väljer att inte se det...och jag är medveten om att desperation leder till våldsamhet...men jag pratar inte bara om våldet..utan mentaliteten alla har..när jag ser nån göra något som är nonchalant och bara allmänt respektlöst (då menar jag inte den puttenuttiga disney moralen utan bara så fittgt som t.ex röka på spårvagnen etc..etc..) så har jag alltid en slags spärr i huvet som säger åt mig att nån annan tar hand om det eller jag skulle kunna bli nerhuggen för att det kan vara roppar och alkohol med i bilden eller vadsomhelst....det ständiga matandet av rädsla som medierna fokuserar sig på ...och visst..jag inser att vi konsumerar det som chockar och skrämmer och att vi får skylla oss själva....men varför? varför gör ingen nåt? snutarna hjälper ju inte med sin byråkrati...allting verkar försvinna i pappersarbete och kommer inte upp förens 5 år senare....
och jag tror faktiskt inte watchmen bara målar upp en bild av dåtiden....jag tror att det är en ganska aktuell bild om man väljer att se den som en metafor..."who watches the watchmen"..vilka vakar över dem som vakar över oss...ingen vet....utan dem gör sina egna regler..om det nu ens finns några...

jag är ingen sadist..för övrigt..jag är en humanist..så snälla..var seriös...vill bara veta om jag är den enda som är less....
allt som sker, sker.

2006-01-06 22:45
Hehe...roligt att se de gamla figurerna dras upp igen. :)

Jag har också tänkt på mycket handlar om reservation och om att inte vilja sabba den bekväma lilla värld de lever i.

Vad tänkte de personer som såg två killar våldta en tjej på ett badhus på? De kan inte varit rädda, de var fler till antalet, de var säkerligen större och kunde lätt ropat på badvakten.

Nej det de var rädda för nog var att de skulle behöva riskera sin plastbubbla med sitt eget lilla himmelrike i. De har det så bekvämt där de bor, lever, sover osv, åker till jobbet, vet vad de ska göra, de slipper tänka, slipper vara driftiga och frammåt. Då vill de inte riskera allt det där för att sätta dit två "punks", kanske behöva bli hotade, kanske vittna, spilla sin "värdefulla" tid med att göra sin plikt.

Deras tid och deras liv är alltså mer värda än flickans hälsaoch bälbefinnande.

Jag förstår dem inte, i alla fall inte nu, om jag gör det senare i mitt liv får jag handlas med det då.

2006-01-09 10:49
indifference is making me scared....tänk om man är i en sån situation då man är den utsatta och man ser att folk bara ser en sen bara kollar bort...den känslan måste vara bland dem hemskaste att känna.... jag tycker synd om den flickan som blev våldtagen..det kommer säkerligen leda till att hon gör nåt drastiskt i framtiden....and i cant blame her....
allt som sker, sker.