I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

On the road liknande böcker?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2006-05-11 15:20

On the road liknande böcker?

yepp som rubriken säger så letar jag efter böcker i stil med On the road ..och inte andra titlar utav Jack Kerouac för dom har jag koll på..utan mer böcker i samma anda..
Sen får ni gärna langa tips på andra "beatnick" författare i allmänhet..sen gärna lite åsikter vad ni tycker om Kerouac och det han har skrivit...själv tycker jag hans böcker är sjukt inspirerande :)

Its better to die on your feet, than live a lifetime on yor knees

2006-05-11 16:19
The Naked Lunch av William S. Burroughs

Har inte läst den själv, men är väl en beatnik-klassiker om jag inte har helt fel.
Still in the bridge

2006-05-11 23:26
meandyoursister: Han frågade ju också om tips om andra beatnik-författare. Sen har jag inte ännu läst On the road så vet inte hurdan den är, vilket betyder att jag inte vet om jag har läst några böcker som liknar den.
Still in the bridge

2006-05-12 01:12
"junky" av Burroughs är en klassisk beatnick. Alla Bukowskis noveller är i Beatnick andan osså..

on the road... :

Läst "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Pirsig ?
Den är lite mer vad man skulle kunna kalla mogen än klassiska ut och åka på vägen epos. Väldigt tänkvärd.

Hunter S Thompson s hela repertoar är mer eller mindre äventyrsnoveller med en samhällskritisk touch. Han är nog idolen på ett strikt "hitta dig själv i ett sugigt politiskt klimat" sätt. Börja med "Hells Angels".

Hemmingway är också kunglig. Dra i dig någon av hans novellsamlingar.. "Men without women" är att rekommendera..

S.C. - Ferdinand - [email protected] -

2006-05-12 01:14
ajuste!
kolla också in svenska beatnickens motsvarighet Sture Dahlström . Den galloperande svensken ska vara bra.

2006-05-12 01:20
wörd

2006-05-14 20:30
tack för alla svar! får nog bli en tur till biblan nu :)
The naked lunch hade jag hört ska vara bra..funderat på att läsa flera gånger
å Hemmingway e ju oftast bra..men dom andra måste jag kolla upp..
Kan ju själ rekomendera Kerouacs Lonesome traveler eller Järnvägen jorden tror jag den heter på svenska..e i lite samma stil som on the road..fast han skriver mera direkt om sina egna reseskildringar..
Its better to die on your feet, than live a lifetime on yor knees

2006-05-16 00:45
man brukar väl säga att Ulf Lundells Jack är en plankning på On the Road?

2006-05-17 13:05
läs andra Jack Kerouac böcker som typ The Dharma Bums, Desolation Angels.
Sen om du vill ha mer beat så kan du ju fortsätta läsa de två andra viktigaste verken från beat-eran.

Det är ju då som sagt The Naked Lunch av William S. Burroughs sen även dikten Howl av Allen Ginsberg (om man köper Howl så får man ju självklart mer dikter en bara en. det är ju inte världens längsta dikt) båda dessa verk kan jag rekomendera. väldigt bra. Allen Ginsberg hängde ju ganska mycket med bob dylan även. Ett litet sidospår är ju att lyssna på Dylans tidiga skivor:D

sen finns det ju mer poeter som: Gregory Corso , Bob Kaufman , Frank O'harar , John Ashberry, Lawrence Ferlinghetti, Phillip Whalen .

alla dessa fångar perfekt andan av beat-eran och vad den ville uppnå eller snarrare vad den utan tanke på uppnåde. intressanta allster av intressanta människor.

Hunter S Thompson och Bukowskis är ju inte helt säkert fall de ska räknas till beat rörelsen. speciellt inte Thompson, Bukowskis därimot kanske men ändå inte dem har andra rörelse dem kan få vara dela av eller helt eneklt bara som vanliga författare.

Deras stilar påminner dock om beat. Då kan det även vara intressant att titta upp poeten Gary Snyder och läsa lite av hans verk. Sen när du är färdig med allt detta kan du läsa en av världens bästa poeter William Carlos Williams modernism och beat i ett.

2006-05-18 19:25
men vad trevligt för astrid
Still in the bridge

2006-05-26 16:41
Jim Tully - Beggars of life.
30tals luffare. finns massor av dem