litteratur från medeltiden
många av er har säker, genom skolan, blivit tvungna att läsa någon form av litteratur från medeltiden. frågan lyder: varför ska man läsa litteratur från medeltiden? vad är det positiva i det. (tråden är inte att hitta negativa saker om litterature, utam tvärt om)
La divina comedia?
Unweaving the rainbow.
1. Den är väldigt bra ibland. 2. Det är ett bevis på att det fanns intelligens även udner en tid då man hade för vana att elda upp folk för att dom visste hur man gjorde för att bota folk från sjukdomar. 3. Har man läst mycket medeltidslitteratur ger det pluspoäng när man limmar på kulturella tjejer. 4. Variation förnöjer, man kan inte kalla sig litteraturintresserad om man begränsar sig till att bara läsa moderna böcker eller en viss genre till exempel.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Det beror på vad man läser för något.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
om vi bortser från allt historiskt man lär sig, ex. hur folk levde etc etc
är det inte så enkelt som att det har skrivits bra saker även då.. har själv inte läst så mycket medeltidsliteratur så jag vet inte riktigt.. men är något välskrivet och tar upp intressanta saker så spelar det ju ingen roll när det är skrivet.. att se på livet ur någon annans perspektiv är enligt mig alltid nyttigt och man kan nog lära sig mycket även av folk som legat i graven i 800 år.. kunskap är alltid nyttig.. den anledningen tycker jag är enkel nog, tvingar inte skolan ungar att läsa medeltidsliteratur är väl chansen kanske inte så stor att de läser den sen då det förmodligen inte är kids first pick efter skolan.. tycker frågan är rätt dum i sig..varför läsa medeltidslitteratur? varför läsa någon litteratur alls? båda frågor har samma svar enligt mig.. skolans största anledning till att tvinga er läsa det är nog just av historiska skäl.. historia är viktigt, det är där vår kollektiva kunskap ligger till stor del.. glömmer vi vad de som levt innan oss lärt sig och hur de kom fram till den kunskapen måste vi snart börja om från början igen.."Employ your time in improving yourself by other men's writings, so that you shall gain easily what others have labored hard for."
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vem har droppat dem raderna, Joel?
Kultursnobb
Joel, klockrent citat, socrates var en fantastisk filosof! Da_herbman P19, det är ingen mindre än den grekiska filosofen Socrates :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Tristan och Isolde. sjukt bra :) fast det är väl snarare så att den "blev till" innan medeltiden oc hskrevs efter..jaja. riddare och grejer :)
Femme fatale
förövrigt fick vi inte läsa så mycket från medeltiden alls. i svenskan på gymansiet fick vi ju en massa strindberg, dickens och rydberg. i samband med att vi läste lite litteraturhistoria fast från romantiken och framåt ungefär. inte så mycket medeltid. varför man ska läsa böcker från medeltiden? varför inte? det ger en förståelse för dåtiden och i bra fall också hur samhället har formats idag med det gamla som grund, inspiration, arv eller som ett samhälle att förkasta och bilda nytt. man får även insyn i samhällsrollerna då och kan lära sig hur det kan leva kvar även idag och varför
Femme fatale
Socrates, smochrates, visst, han var nog en interessant människa men det är ju knappast som att vi har någon riktig vettig info om honom.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
gorrit: vad har det där inlägget med något att göra? citatet är sjukt bra oavsett vad nån vet om honom..
För allmännbildningens skull om inte annat. Varför skulle det inte vara bra att läsa litteratur från medeltiden? Varför skulle en bok skriven på medeltiden vara sämre än dagens litteratur? På medeltiden skulle definitivt inte Carolina Gynning och sådanna olitterära personer ens få hålla i en penna. Det jag vill säga är att på medeltiden var författaryrket något som inte vilken lallare som hellst kunde hålla på med. Det var något respektabelt, något av stort värde och allmänt intresse (inom den högre societeten som hade tid med intressen that is) Det sattes höga krav på dem så rent naturligt håller verken hög klass. De har också högt historiskt värde och människans historia är något alla borde intressera sig för Hur skall du veta vem du är om du inte vet varifrån du kommer?
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
gorrit Sokrates är en riktigt rolig och faktiskt väldigt intressant person. Läs på lite så kanske då kan få lite insikt om det.
Lynguistic P21 , jo, han var troligtvis en väldigt intressant person, men i och med att han själv ogillade det skrivna etc så är det svårt att se vad han egentligen sa och gjorde etc och vad andra har påstått honom säga.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
gorrit Det spelar ju ingen roll.
Till att börja med ökar historisk litteratur ens förståelse för hur folk levde tidigare. Medeltiden är också ur kulturell synpunkt mer intressant än andra epoker eftersom det i princip är enda gången i västerlandets historia som vi frigjort oss från vårt antika arv. Detta gäller då även den senmedeltida arkitekturen, Gothiken.
mästerkatten Att hävda att vi just i medeltiden frigjorde oss från vårt antika arv är struntprat. Det finns en röd tråd genom Aristoteles, Augustinus, Thomas av Aquino, Dante osv. Att medeltiden skulle varit några "mörka år" utan direkt koppling till något annat i filosofi/litteraturhistorien var inget annat än ett sätt för rännessansförfattarna att framhäva sig själva.
Till topic: Historisk litteratur läser vi av flera anledningar. Den kanske främsta är för att förstå den nuvarande litteraturen. Utan att ha läst de grekiska och romerska eposen förstår vi inte Dante. Utan ha läst Dante missar vi poängerna i Tage Danelsson, osv :)
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)
trampadol P21 "Frigöra" var kanske fel ord. Men det antika inflytandet hade en kraftig nedgång. Jag menade inte i en negativ bemärkelse, snarare tvärtom. Jag tillhör verkligen inte dem som betraktar medeltiden som ett "mörkt hål". Med "antikt arv" menar jag när det gäller litteratur en världsåskådning där människan och hennes upplevelse av världen stod i centrum (i viss mån även relativism, om vi räknar med sofistiska tänkare som antika). Mot detta stod under medeltiden en världsbild som var extremt fokuserad på Gud. Det finns mängder av dikter, essäer och tavlor från medeltiden som upphovsmannen inte ens skrivit under med sitt namn på: det var inte den enskilde konstnären som var intressant, utan motivet som skildrades, och den kraft till vars ära det utfördes. När det kommer till arkitekturen skiljer sig (sen)medeltiden mer konkret från det antika arvet i och med gothiken vilket jag redan nämnt. Både när det gäller arkitektur och synen på konst ökade det antika inflytandet under renässansen. Det finns såklart exempel på hur Europa även senare i historien försökt komma bortom antiken, t.ex. genom Jugend-arkitekturen.
Min morsa läste Engelsk litratur.. i Oxford. Dom har kvar gammla regler och stadgar där från medeltiden. Det finns en regel att man måste ha en kappa och ett svärd när man ska tentera. Oftast skiter man i det för att kostar pengar att hyra men vakten har endå rätt att neka en att komma in på tentan om man inte har kappa och svärd. När morsan var där var det en kille som hade blivit osams med vakten så när han kom till tentan utan svärd och kappa röt vakten "You have no sword!!" ..Och så fick han inte komma in. Då gick han hem och läste alla domdär gammla reglerna och stadgarna och fick se en regel som säger att om man blir trörstig under tentan så har vakten skyldighet att servera en på något att dricka. Så nästa gång han skulle tenta så gick han dit (med kappa och svärd) och satte sig och började lugnt.. Och efter en stund vänder han sig och ropar på vakten "BRING ME AN AAAALE!!!" Så vakten var tvungen att springa över gatan och köpa en bärs till honnom. Hehehe! =)
När det gäller gammal porrlitteratur så måste ju Markis de Sade nämnas. Inte medeltid direkt, men ändå!
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Decamerone?