I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-01-12 02:01

TV-avgiftstråden

Vilka här betalar sin TV-avgift?

Vad händer om man skiter i att anmäla att man har TV? Kommer dom på en ofta?

God natt

Forumsignatur.

2007-01-12 02:35

jag betalar det inte. mitt boende står på mina föräldrar och dom behöver inte betala dubbel avgift.

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-01-12 02:48
Jag betalar inte heller!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-01-12 02:49
Jag betalar inte TV-avgift. Det som har hänt är att de ringt en gång och kommit på besök en gång och frågat om jag verkligen inte har någon TV, om det inte är en sådan de hör, om de inte kan få komma in och titta osv. Vid dessa tillfällen har jag helt enkelt gjort gällande att jag ingen TV har vilket de låtit nöja sig med, särskilt påstridiga kan jag inte påstå att de har varit. Inte heller har påringningarna eller besöken upprepat sig.

2007-01-12 03:05
TV-avgiftning?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-12 03:57
eyyroger
1. man kanske slänger upp dörren för man väntar besök?
2. vissa bor i små lägenheter där det inte finns någon hall och man ser rakt in i tv-rummet.
3. filmer har inte reklam. det kan faktiskt va reklam på tv:n just när personen kommer.

tänk efter lite. allt är inte som det är hemma i din villa och allt går inte alltid som man vill.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-01-12 07:04
eyyroger

Men om du ser den hos dig har du en tv.. = betala =P
Jag har ingen forumsignatur.

2007-01-12 09:42
Men om jag har hyr  i andra hand,  och han som jag hyr av betalar tvavgift på sitt andra hushåll. behöver jag inte betala då om han äger lägenheten?
Holden makes a great deal to australia
DJ

2007-01-12 09:46
Jag betalar. Har gjort i sju år, sen jag flyttade hemifrån.

2007-01-12 12:28
Jag undrar samma sak som Pirlo.
Forumsignatur.

2007-01-12 12:38
Jag betalar inte, de kom en gång och ringde på när jag hade tvn på högsta volym. Som tur var så va det mtv så jag sa bara att det var en skiva på en cdspelare utan radio.. Funkade fin fint, inte råkat ut för fler besök. :-)

Har dock en gammal polare som trodde han hade vunnit nåt pris när de ringde från "tv....nånting.." han brättade glatt hur länge han haft tv och fattade ingenting innan den i andra ändan av luren började snacka om att han var skyldig pengar..
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2007-01-12 14:29
Men om jag har hyr  i andra hand,  och han som jag hyr av betalar tvavgift på sitt andra hushåll. behöver jag inte betala då om han äger lägenheten?

Då ska du betala. Man betalar hushållsvis och den du hyr av ingår inte i hushållet som bor i lägenheten, som jag antar att du ensam utgör, utan betalar som du säger för sitt eget nya hushåll. Att du hyr i andra hand och inte 'äger lägenheten' spelar ingen roll.

Som tur var så va det mtv så jag sa bara att det var en skiva på en cdspelare utan radio.

Man betalar inte för radio även om SR finansieras av avgiften.

2007-01-12 14:41
Men det heter väl tv & radio avgift ?
If the world didn´t suck, we would all fall off ...

2007-01-12 15:49
näe det heter bara tv avgift
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-12 19:46
1§ Radio och tv i allmänhetens tjänst och verksamhet som är direkt anknuten till den skall finansieras med en tv-avgift enligt denna lag under förutsättning dels att sändningstillstånd enligt 2 kap. 2 § första stycket radio- och tv-lagen (1996:844) har meddelats den som bedriver sändningsverksamheten, dels att tillståndet innehåller ett förbud mot att sända reklam

Från lagboken >_<

2007-01-12 19:49
jag betalar, men jag nyttjar iofs tv:n rätt mycket. Det är som det är. Min thuglife-epok är över.
Yeah!

2007-01-12 19:55
Det är som det är. Min thuglife-epok är över.

>_<

2007-01-12 20:32
Jag åkte dit och måste nu betala, har till och med försökt avanmäla tv-innehavet men dom vägrar acceptera det, så jag ska vänta ett halvår och testa igen sen.

2007-01-12 20:34
betarlar..
keffoo.. avanmäl och vägra betala.. va ska dom göra..
polisanmäl dom för trakasserier om dom fortsätter skicka fakturor trots att du inte har någon tv..
lär ju inte vara lagligt att göra det..
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-05 23:31
Kan företaget man hyr lägenhet av eller företaget som levererar  kabel-tv se om man använder en tv? och ifall dom kan det har dom då rätt att rapportera det till radiotjänsten?
Det kanske måste tilläggas att båda företagen är statliga.
Reality has become a commodity

2007-12-05 23:35
Bara att inte öppna.
be the change

2007-12-05 23:47
dom ringde mig för någon timma sedan. o det va lite drygt för jag hade precis kickat en spliff. blev typ: hej har du Tv? "öh.......va?"
www.enigmatic.se

2007-12-05 23:53
började pröjsa för ett år sedan då dom kom på besök. för mig var det omöjligt att ljuga, dörren stod på vid gaveln och tv:n syntes. det är lätt att sitta och säga vad man ska göra men när man väl står där så veknar man rätt snabbt. jag har inget emot att betala även om jag verkligen tycker att det är lite lätt korkat. det borde gå att ha en tv och välja bort svt. varför inte liksom? det kommer på sin höjd någon bra film då och då. the wire är det enda jag vill se och det skulle jag ändå kunna tanka hem. kostar ju inget att kolla på nätet. men sen betalar man ju för radion också så det är ju inte bara tv:n man betalar för.

2007-12-06 01:33
Jag betalar och har gjort det sen jag flytta hemifrån. Tycker SVT och SR producerar rätt bra saker så tycker det är ok att betala det. Folk som klagar på att det sänds skit kanske skulle betala så de har råd att köpa in bättre saker. Personligen saknar jag när sport sändes på SVT så mycket bättre än nu när tv3 och kanal 5 tagit över.

2007-12-06 03:41
blev påkommen i min förra lägenhet då min TV syntes från dörren...avanmälde mitt innehav efteråt och fick tillbaka större delen av avgiften. har inga som helst planer på att någonsin betala tv-avgift igen.

2007-12-06 06:34
Ni som inte betalar, vågar man fråga varför? Ideologiska skäl? Snålhet? Eller är ni sådana som faktist tycker att Lets Dance är bra tv?
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2007-12-06 11:47
Freak P24
flera skäl. dels tycker jag att det är fullkomligt sinnessjukt att det är obligatoriskt att ha och betala för vissa kanaler om man vill ha en TV, om en avgift ska existera tycker jag att SVT får sköta sin finansiering som vilket annat tv-bolag som helst. när man har ett system där tv-kontrollanter förväntas spana in genom ens fönster för att avgöra huruvida man äger en TV eller annan licenspliktig utrustning är inte något som jag anser hör hemma i vårt samhälle. så delvis är det av ideologiska skäl. och då är det ju självklart att jag hellre behåller pengarna i plånboken än att finansiera ett, i mina ögon, vansinnigt system.

eller är du en sån som faktiskt tycker att UR:s Ukuleleskola för nybörjare är bra TV?

2007-12-06 11:48
sen kan man ju tillägga att det sänds en hel del av vad du skulle klassa som skräp-tv även i SVT's kanaler...

2007-12-06 11:49
Jag betalar. Vi har oberoende TV i vårt land och det ska vi vara rädda om!

2007-12-06 12:14
^någon har sett SVT:s trailer..

vad ligger avgiften på för övrigt?
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama

2007-12-06 12:25
Eller också är det att jag vet hur det är i andra länder som inte har oberoende...

1 996 spänn per år.

2007-12-06 12:46
Det är ju typ dyrare än vad betalkanalerna kostar tillsammans?

Hur som helst så kan det ju självklart vara värt med oberoende nyhetsrapportering.. Fast jag tycker ändå att SVT borde göra en rejäl uppryckning vad det gäller andra satsningar, exempelvis sina egna produktioner och framför allt sport... Att fyran ska sända hela EM är ju faktist sjukt dåligt!
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama

2007-12-06 12:50
Ja men betalkanalerna är som sagt inte oberoende heller.

Om alla betalade TV.avgiften istället för att skita i det så skulle de kunna göra en sk. uppryckning, men istället struntar väldigt många i det för... ja, varför? Det enda argument jag kan köpa är det att vissa verkligen helt ärligt inte har råd med 2000 per år.

2007-12-06 12:56
haha, "oberoende"

2007-12-06 13:04

Ja du vet. När man får säga vad man vill och ingen har rätt att stoppa en. Du kanske förstår bättre om jag säger Friiiii television/radio då?

2007-12-06 16:37
jag åkte dit i förra veckan. på något sätt visste de att jag hade tv men inte betalade. fattar inte hur de visste det. men jag funderar på att ringa deras kundtjänst och säga att jag bara har en tv apparat och ingen box så jag inte kan se på tv utna har den för tv spel och dvd bara. för så mkt kollar jag ju inte på tv. nästan aldrig. bara malcolm in the middle på 6:an en gång om dagen.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2007-12-06 16:42
hos mig var dom o ringer & knackade på varje dag i 1-2 månader lr nåt sen la dom bara av ;P
IFK Göteborg
Juventus
- You ask yourself.. if it was all worth it.... -

2007-12-06 16:44
fyfan, jävla övervakninssamhälle ala THX 1138.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Skivsamlare

2007-12-06 18:16
promoe up in this yooyo
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2007-12-06 18:28
CiL P20
bara att blåneka. går i praktiken bra att göra även om pejlaren klart och tydligt har sett din tv, om man är ihärdig nog dvs. så vitt jag vet har kundens ord alltid vägt tyngre än pejlarens i de fall då någon har orkat göra rättssak av det hela. annars är det som sagt bara att slänga iväg ett mejl till deras kundtjänst där du tyddliggör att:

"Jag xxxxx xxxxx, personnummer xxxx-xx-xx, vill härmed meddela att jag ej längre innehar eller planerar att ånyo införskaffa någon form av licenspliktig utrustning då min budget för tillfället inte rymmer extravagant lyx i stil med statlig radio och television

MvH
xxxxx"

sen får du tillbaka större delen av beloppet du betalat...om du har hunnit betala dvs. vet inte exakt hur dom räknar ut hur mycket man ska få tillbaka dock...

2007-12-06 23:59
Demento

underbart. tack så mycket. :D
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2007-12-07 00:01
INOK

for your information så tog promoe bara den titeln från filmen thx 1138. george lucas film om ett framtida övervakningssamhälle.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2007-12-07 00:51
snåla kräk. flytta till rysslande med er
Jag är tydligen en våldtäktsman?

2007-12-07 02:41
fan vi snackar ju 2000 om året. det är ju jobbiga summor per månad för en fattig.
jag fick nyss hem det där brevet så tack för tråden.
vad händer om man inte hör av sig till dom eller nånting? (kommer inte riktigt ihåg vad som stod i brevet nu och jag hittar det inte heller). är det då dom kommer o knackar dörr? man blir inte skyldig några stålar bara hoppas jag..

sen så borde det väl funka att säga att man bara har tvn som en extra datorskärm samt till filmer man kör från datorn?
man kan ju faktiskt ha en tv utan att använda den till tv-kanaler.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-12-07 03:21
Ofta man kollar TV, det är bara skit ändå. Har TV, men kollar i princip aldrig, laddar ner det jag VILL se istället.

2007-12-07 09:15
Blasta X2

va häftigt
Jag är tydligen en våldtäktsman?

2007-12-07 23:21
en annan sak jag tänkte på: det står ju att man betalar för fri tv utan kommersiellt elelr politiskt inflytande helt utan reklam avbrott. men jag ser ju enbart på tv6 när jag ser på tv så varför i hela helvete ska jag betala för tv utan reklamavbrott? ska fna ringa kundtjänst och läsa lusen av dem.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2007-12-07 23:27

CiL, du har inte tänkt på att komersiella intressenter "övervakar dig" 10ggr mer än vad svt någonsin skulle göra? 

Nu har jag bytt forumsignatur till denna.

2007-12-08 00:24
utter P21
åh nej...strix television ser dig...

2007-12-08 00:33
Jag vägrar betala. Det är mitt sätt att slå tillbaka mot systemet.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-12-08 02:48
nu blir jag ju fna paranoid här. snart åker tv-åbäket ut ur rutan.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!