I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på feta superhjälte-böcker? Jag älskar superhjältar.

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-02-14 15:38

Tips på feta superhjälte-böcker? Jag älskar superhjältar.

Hej. Jag älskar superhjältar mer än vad jag älskar krig, så jag ba undrar om någon har läst nån fet graphic novel eller någon raktuppochner vanlig bok i ämnet och känner för att droppa lite tips?
Och var vänliga kom inte med nån jävla stålmannen-skit. Stålmannen är riktigt riktigt löjlig. Jag tänkte på andra grejer som arkham asylum eller watchmen.

the sentence below is the name of a musician. Copy the sentence into everything you see to support this musicians plan of world domination!
MELANIE IS DEMENTED

2007-02-14 22:52
Jag har en Batman - Knightfall i bokformat, dock har jag inte läst den så att jag kan yttra mig om den.

Arkham Asylum (originalet) är riktigt snygg och rätt bra men man läser ju igenom den på typ en kvart. Fast klart värd pengarna med tanke på hur snygg den är.

Watchmen ska väl vara bra annars.
Eksem kommer säkert att tipsa dig om mer och bättre saker såfort han får syn på tråden så vänta en sväng.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2007-02-15 02:29
The Authority av bl a Warren Ellis, bra skit, med sköna twistar som t ex homosexuella superhjältar och nerknarkade superhjältar.
.:stöd din lokala Folkarmé:.

2007-02-15 12:47
Kolla upp de olika superhjälteserierna skriva av alan moore, frank miller, grant morisson, neil gaiman kanske, allt är inte bra men leta efter dom som fått bra kritik och kallas "graphic novels". Dave mckean och bill sienkiewitz, eller hur det nu stavas, är bra på att rita dom.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-02-15 14:51
aiight aiight.. good good.. fler tips!
the sentence below is the name of a musician. Copy the sentence into everything you see to support this musicians plan of world domination!
MELANIE IS DEMENTED

2007-02-15 15:30
Dave McKean är grymt bra, speciellt tillsammans med Gaiman.
Kolla in filmen Mirrormask som de två ligger bakom, den är faktiskt helt ok.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2007-02-15 16:38
Dark Knight av Frank Miller är bra, Batman.

"Vi är inte utvecklingsstörda, vi är bara människor som störs av utvecklingen."

2007-02-15 22:03
Batman: The Dark Knight Returns är en självklarhet. Uppföljaren The Dark Knight Strikes Again är underskattad och jävligt bra om man inte hoppas på en repris av DKR. Batman: Year One, även den av Frank Miller, är också läsvärd.

Och när man ändå snackar Batman, kan man ju nämna Batman: The Killing Joke av Alan Moore.

Astonishing X-Men (Joss Whedon) är nu inne på sin fjärde volym, tror jag. Jag har läst de två första, och väntar spänt på att tredje paperbacken ska landa i brevlådan.

Fray: Future Slayer, originalidé av Joss Whedon, utspelar sig i samma värld som Whedons TV-serier "Buffy the Vampire Slayer" och "Angel", men långt in i framtiden då mänskligheten glömt allt om vampyrer och demoner. Man får följa den 19-åriga tjuven Melaka Fray, som får reda på att hon har ett öde som slayer. Ett måste att läsa även om man inte är något fan av Buffy/Angel.

Runaways, en originalidé av Brian K. Vaughan som utspelar sig i Marvels universum, är riktigt mysigt, spännande och underhållande. Handlar om en grupp ungdomar som upptäcker att deras föräldrar är en superskurksekt och bestämmer sig för att rymma hemifrån, och i processen upptäcker de att de "ärvt" (i vissa fall snott) diverse superkrafter, prylar osv av sina föräldrar. Det låter kasst, men det är riktigt jävla bra. Beroendeframkallande. Man kan inte låta bli att läsa en hel volym i en sittning, och när man läst klart kan man inte låta bli att beställa nästa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-15 23:42
The Dark Knight Strikes Again är det bästa som gjort med Batman som jag har läst, helt klart favorit och helt underbar. Ett måste! (Men du bör läsa Dark Knight Returns först, som också är jävligt bra)
.
12.

2007-02-16 13:50
Kan rekomendera följande böcker/serier/whatever som inte nämnts:
Bone av Jeff Smith
300 av frank miller
castle awaiting
the walking dead
From hell
100 bullets

Riktigt bra story, oftast grymt tecknat. De flesta finns att låna på Serieteket i Sthlm. Grymmt ställe.

2007-02-16 14:17
NoWice:
Han frågade efter superhjältar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-18 17:25
fleppo: I extrema situationer är vi alla superhjältar, så vad är ditt problem? Dessutom är det aldrig fel att vidga synfältet lite.

2007-02-18 17:31
NoWice:
Det har redan funnits ett antal trådar om serier utan superhjältar, och detta är inte en av dem. melanieärdemented frågade specifikt efter superhjälteböcker. Ska du tipsa om annat, bör du leta upp en annan tråd, då det så vitt jag vet finns flera stycken.

2007-02-18 17:34
Inget illa menat, förstås. Jag föreslår bara att vi inte går alltför långt ifrån trådskaparens syfte.

2007-02-18 19:00
DC- Villains united, Rann vs Thanagar War, Identity Crisis, Omac Files, Day of vengeance. Alla dessa leder upp till Infinite Crisis.
Riktigt många timmars läsning och mycket nöje.

Batman-Hush vol 1 & 2: Riktigt bra å jävligt vackert

The Ultimates, allt som släppts än så länge e helt otroligt. (Marvel)

Kolla även in den nya Secret war.. otroligt snyggt och cool story(marvel)

2007-02-19 15:48
strålande. jag ska kolla upp samtliga tips. droppa mer!
MELANIE IS DEMENTED

2007-02-27 20:00
Haha va e detta? människan ber om icke-Stålmanaktiga serier så droppar ni mainstream Marvel/Dc böcker? LOL

melanie, om du gillade Watchmen så borde du leta efter Supreme Power och nuvarande Squadron Supreme TPBsen. Det är från Marvel's "Adults Only" line eller vad man nu kan kalla det...MAX vilket de publicerar barnförbjudna serier.

This deluxe hardcover collects SUPREME POWER VOL. 1: CONTACT and SUPREME POWER VOL. 2: POWERS & PRINCIPALITIES, plus a hefty helping of DVD-style extras. In CONTACT, Babylon 5 creator and AMAZING SPIDER-MAN writer J. Michael Straczynski presents a new vision of a world about to give birth to its first generation of super heroes! Follow the origins of these new heroes and anti-heroes - from their birth through adulthood - and examine how their lives and abilities change and shape the world around them. In POWERS & PRINCIPALITIES, the god-like Hyperion discovers his whole life has actually been an elaborate government-made lie, and his reaction could mean the end of the Earth! Do the world's other super-powered beings have any chance at stopping Hyperion if the truth sends him over the edge? Collects SUPREME POWER #1-13 - plus character designs, alternate cover treatments, the historic first appearance of the original Squadron Supreme in AVENGERS #85-86, and more!
352 PGS./Parental Advisory ...$29.99

Hela serien ger intressanta tolkningar på hur det hade vatt ifall de klassiska DC hjältarna som Stålmannen o Batman o Wonder Woman hade exsisterat i den verkliga världen.

Nightwatch (Batman) t.ex är en rik svart man vars föräldrar blev mördade av vita rasister, när han väl börjar bekämpa brott så hjälper han endast svarta och han låter t.ex vita tjejer i serien bli våldtagna fast han än ser det. Otroligt grym
Kultursnobb

2007-02-27 20:03

Föressten, skicka din mail till mig så kan jag skicka ett par avsnitt av tidningarn till dig i digital form.

Kultursnobb

2007-02-27 20:05
Hooligan_Mic 

vaddå "nya" Secret War? Secret War e fan från ca 2004. menar du Civil War?

Bläh, där finner du bara en massa P.I.S och C.I.S
Kultursnobb

2007-03-01 17:20
Da_herbman - jag tar dem gärna också om du orkar, lät rätt schysst. [email protected]

tack om du pallar!
12.

2007-03-01 17:21
hur är grant morrisons superhjältegrjer då? skriver inte han någon stålmannenserie just nu?
12.

2007-03-06 00:31
j-adD P22

Lugnt! Bara det att jag kan inte skicka dem just nu, sitter inte på mi egen dator. Så skicka din mail till mig på PM lr medelande lr whatever det heter så kommer jag komma ihåg när jag loggar in från min.

Grant Morrison's supergrejer är väldigt...speciella och annorlunda.

Jag provade tre avsnitt av All Star Superman men det passade inte mig riktigt, jag kan skicka dem till dig också om du vill. Det är väldigt flummiga grejer han oftast gör, o pissmycket symbolik o sånt.

Hans nuvarande stint på Batman lutar sig mer åt "superhjälte action" grejer dock, men med hans lilla personliga prägel. Hans stint på (New) X-Men var typ mellan hans nuvarande Superman stuk och Batman stuk. Riktigt bra grejer. Hela han stuk går att köpa för ca 800kr i Hardcover format, ca 1000 sidor. Sök på New X-Men Omnibus på Marvels hemsida så får du se
Kultursnobb

2007-03-08 14:57
Jag skal införskaffa samtliga förslag. Har ingen tillgång till mail just nu dock.
MELANIE IS DEMENTED

2007-03-08 18:03
Fleppsen:
Fast dåkan man ju alltid diskutera vad smo är en "superhjälte", är det Clark Kent som kan se genom väggar and shit, eller är det Fone Bone som alltid finns vid Thorns sida i Bone? Läs serierna jag tipsade om, även om de inte är superhjälteserier så är de grymmt bra!

2007-03-09 23:20
NoWice:
Exakt vad som räknas som en superhjälte är otydligt, då det finns flera definitioner, och det finns en hel del gränsfall (såsom exempelvis Batman som har trikåer men inga superkrafter, Preacher som har en superkraft men inga trikåer, et.c.), men det är lätt att se vissa saker som absolut inte har någonting med superhjältar att göra. 300, till exempel, handlar inte om superhjältar varken enligt superkraft- moral- eller trikå-definitionen.

2007-03-11 17:25
I vilken definition indelar du då tex watchmen? En del av dem har superkrafter, nästan alla har trikåer, men serien handlar om deras tid efter superhjäljtedagarna. Även om vissa tappra försök till att återuppliva grejen görs...

2007-03-11 18:00
NoWice:
Jag har inte läst Watchmen. Jag har den i min ägo, men har inte läst den än - ska ge mig på den så fort jag läst de två sista volymerna av Preacher, hade jag tänkt.
Men Watchmen innehåller karaktärer som på ett eller annat sätt kan klassas som superhjältar (du säger ju själv att de har både trikåer och krafter, och har dessutom varit aktiva superhjältar en gång i tiden, vilket gör det fullkomligt uppenbart att det är en superhjältestory), och därför är den inte offtopic.
300, däremot, handlar inte om någon som helst typ av superhjältar, och är därför offtopic i denna tråd.

2007-03-11 18:00
Det handlar inte om indelning, utan om huruvida någonting överhuvudtaget kan klassas som superhjälterelaterat eller inte.

2007-03-13 20:32

Du kommer förstå vad jag menar när du läst watchmen. :)

2007-03-16 15:00
Nowice - watchmen tycker jag rätt klart är en superhjälteserie även fast bara dr. manhattan faktiskt har något som kan kallas krafter. det handlar om upplägget till stor del.
12.

2007-03-16 19:35
Samla gänget - försöka rädda världen - misslyckas? :S
Om det upplägget är superhjältar för dig så hur kan Bone inte vara det? :S De lyckas ju i alla fall!

2007-03-28 15:48
Sandman e la ingen superhjälte? Han e ju John Blund för fan.
MELANIE IS DEMENTED

2007-03-28 15:57
NoWice - watchmens superhjältar är ju vanliga trikåklädda puckon som försöker rädda världen. I bone har de inte precis gett sig på det uppdraget utan de bara tvingas göra det för det faller i deras händer, plus att jag tror vore töntigt att kalla söt fantasy för superhjälteserier. Men det är en svår definition, jag tycker dock det är väldigt enkelt att säga vad som är och vad som inte är.

Sandman skulle jag inte heller räkna som superhjälte p.g.a. att han inte precis vill rädda världen.

Så vi säger att superhjältar vill vara snälla och rädda stora saker (typ mänskligheten) medan bone mer bara råkar hamna mitt i ett äventyr och följer med det, medan Morpheus snarare bara är emodeprimerad hela tiden.
12.

2007-03-31 19:39
Jad: HAHAHA. :) Du är rolig du. ^^

Jag förstår heller inte ditt resonemang ang Bone. Ja det är fantasy, söt, ja delvis. Kontrasterna mellan den med små enkla medel tecknade Bone och ett råttmonster är ju knappast att kalla söt fantasy. Och hur kan det inte att vara en hjälte att ta upp en strid mot något man är rädd för? De kämpar för en bättre värld, det är samma princip som alla superhjälteserier går ut på. Att finna sig mitt i en situation och arbeta mot ett högre mål är ju grunden i det mesta.

2007-03-31 20:16
Känns bara som du känner för att fajtas mot något som är svårdefinerat men som antagligen till och med du finner självklart. Det är som att hålla på och argumentera för att bone är mer superhjälte än batman, det går men det leder inte precis nån vart. Alla får tycka vad det vill, mina resonemang var inte heller bra för det är helt onödigt tjaffsande. Om du har ett huvud och läser att en kille vill få tips på bra superhjälteserier så kan du nog tänka dig att han hellre vill ha batman och daredevil än och inte bone och sandman.

Garth Ennis gör en rätt underhållande serie om en grupp som jobbar för att hålla dryga superhjältar i schack, den heter "The Boys". Kolla upp om du orkar, melanieärdemented
12.

2007-04-01 18:06
Jag var och simmade idag och började av någon anledning fundera lite över hela den här diskussionen (med fokus på di-, för ingen annan verkar finnas till här). Efter en del funderande kom jag fram till att den enklaste förklaringen, enligt mig, är att en superhjälte är någon som utgör sig för att vara just en superhjälte. Även om t.ex. batman mest blev det p.g.a. skit i hans barndom så valde han ändå hämnare/superhjälte-spåret själv. På andra sidan har vi t.ex. Bone, som helt ofrivilligt dras in i all dårskap och ändå på något sätt lyckas rädda världen. Dock utgör sig Bone inte för att vara en superhjälte, och kan därför de facto inte vara något annat än bara en "hjälte". Sen kan man ju fortsätta på det spåret om man vill... Dock måste nog en superhjälte handla som just en superhjälte och faktiskt till viss grad lyckas med det, så inte vem som helst bara kan kalla sig själv för superhjälte och komma undan med det.

Non sequitor eller håller du med?
12.

2007-04-13 00:02
j-adD P22

Jag kollar upp d!
MELANIE IS DEMENTED

2007-04-27 11:37
Da Herbman

Jag menade förstås med nya Secret war att man inte ska blanda ihop den med 80tals klassikern secret wars...

2007-05-10 20:52
Mel, du kan få låna min självbiografi.
A historian is a prophet in reverse