I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-03-01 23:27

digital-tv?

Vad innebär det och när inträffar det? HAR det inträffat? 

2007-03-01 23:28
Att det analoga nätet slås ut och erätts med ett digitalt. Det inträffar på olika delar av Sverige vid olika tillfällen.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-03-01 23:29
d beror på var du bor..det blev digitalt på gotland för ett jävla tag sen..men du kommer nog märka när d blir det annars, om du inte har digitalbox/parabol..med vanlig anten blir allt svart..ganska svårt att missa d där faktist;)
"du är satsen som din morsa skulle fått i ansiktet"
/Leffe

2007-03-01 23:30
Men VAD innebär DET?

2007-03-01 23:31
12 mars i sthlm.. du kan köpa en digitalbox för att få in 1,2,4 och kunskapskanalen annars kan du teckna tex ett Boxer ab och få en box med kortplats i, då får du in 3, 5, mtv osv osv. de flesta som har kabeltv drabbas dock INTE av nedsläckningen..

och japp, gotland var först med nedsläckningen..
Just my 5..

2007-03-01 23:32
katt_

men du har ju fått tre jävla förklaringar. vad är de tdu inte fattar?
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-03-01 23:34

De viktigaste egenskaperna med digital-tv är att den digitala signalen kan, utan några större förluster, komprimeras kraftigt så att det för tv-sändningar avsatta frekvensområdet kan innehålla fler kanaler. Dessutom är digitala sändningar mindre känsliga för störningar eftersom systemet har inbyggd felkorrigering.

I vissa situationer, till exempel om det är väldigt mycket rörelse i bilden, kan de digitala sändningarnas kvalitet bli betydligt sämre än de analoga sändningarnas kvalitet. Komprimeringstekniken bygger på att inte hela bilden behöver skickas för varje uppdatering, utan att enbart information om vad som har ändrats sedan den senaste bilden skickas. Om allt för mycket har ändrats måste hela bilden skickas för varje uppdatering. För att kunna hålla den begränsade storleken per sekund måste varje bild, en i ett sådant läge, komprimeras mycket hårt vilket ger dålig kvalitet.

"Grynig" bild som man kan drabbas av vid analoga sändningar förekommer inte om bilden överförs digitalt, vilket gör ett digitala sändningar ger betydande kvalitetsvinster jämfört med analoga sändningar om mottagningsförhållandena är något dåliga.

Vid mycket dåliga mottagningsförhållanden kan de digitala sändningarnas kvalitet tvärt om bli sämre än analogas, eftersom både bild och ljud kan försvinna helt periodvis. En analog sändning hade istället gett en mycket grynig bild och brusigt ljud.

I Europa och på många andra håll i världen sker digitala tvsändningar normalt enligt standarden dvb (internetbaserade system använder andra system), som bygger på komprimeringstekniken mpeg-2. Därtill används ofta något krypteringssystem för att förhindra att folk som inte har betalat kan ta del av tv-sändningarna.

Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-03-01 23:36
Tack som fan för comhem och allt annat... haha!

katt_ - det innebär att TV-masterna slutar skicka ut sina högfrekventa sinusvågor... istället får vi allt i form av ettor och nollor.
Det är mycket billigare och mycket mer modernt.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-03-01 23:40
Tack Liza för att du svarade på min fråga och tack Brunsås och Förortspiraten.

2007-03-01 23:44
Alltså digital-tv är ju inte bara att masterna slutar sända tv, digital-tv har ju funnits längre. Det med masterna är ju en helt annan grej, den så kallade digital-tv övergången, då det är tänkt att all tv ska gå över till digital.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-03-01 23:47
Lugna puckar!
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-03-02 00:06
Det jag funderade över var om de knappt fungerande kanalerna i min blivande lägenhet kommer ersättas med fler/bättre kanaler eller om jag måste köpa till nåt för att det ska gå att se på tv eller så..

2007-03-02 00:45
ja.. hur ser du på dina knappt fungerande kanaler? har du ngn leverantör så kontakta dom?

2007-03-02 12:12
Sän

Jag har inte flyttat dit ännu, så än sålänge är det inte mitt problem.. Men tydligen så är det bara 1, 2 och 4 som ingår i de lägenheterna, trots att de ligger väldigt centralt.