I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpmannen i Venedig

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2007-03-15 00:41

Köpmannen i Venedig

Är det en antisemitisk pjäs? Jag tycker det. Den berättar visserligen på ett öppet sätt utan att fälla direkta domar över judarna som folk, men hur allt vävs samman är faan lite läskigt när man tänker på det. Olikabehandlingen rättfärdigas på något sätt av att Bassanio tjänar på Shylocks hemska öde. Man förstår hur som helst de som anser den vara antisemitisk tycker jag...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-15 19:08
jovars. det tycker många. många hävdar dock den direkta motsatsen mycket baserat på Shylocks monolog
Be the change you want to see in the world.

2007-03-15 19:15
som sagt, monologen nyanserar ju pjäsen ganska rejält.
i övrigt speglar den väl tidens attityd gentemot judar, och Shakespeare var klok nog att gå emot den konventionella bilden..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-24 18:38
Jag är en av de som hävdar motsatsen.

Helt klart..

2007-04-09 23:13
Som redan sagt. Pjäsen är motsatsen till antisemitisk om man relaterar den till den historiska kontext den är skriven i.
"Rätten att driva med något är mycket viktigare för ett samhälle än rätten att inte bli förlöjligad, eftersom det första är frihet och det senare förtryck." (Rowan Atkinson)

2007-06-21 09:57
tycker det är det motsatta, men det tyckte inte hitler för han gilla den
jag ska raka din pung slääääääät

2007-06-22 01:05
Hur som helst var den trökig som fan på dramaten för nåt år sen.

2007-07-11 23:49
Man kan inte dömma en så gammal bok med dagens normer för rasism. Rasismen speglar som någon påpekade bara den tiden liksom.
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"