I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Manförtryck och kvinnovälde, av Pär Ström

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-01-25 08:49

Manförtryck och kvinnovälde, av Pär Ström

Nästa stycke är saxat från hemsidan www.dnv.se (finns under böcker & tidskrifter). Vidare kan man finna den både på PDF och via talbok (helt gratis) på samma sida. Jag rekommenderar den starkt, han står upp för kampen om mansförtrycket och är emot den felaktiga bilden egofeministerna har skapat av kvinnor som helgon.

Mansförtryck och kvinnovälde

Genusdebatten i Sverige lider av svår slagsida. Det politiskt korrekta etablissemanget i Sverige låtsas att bara det ena könet har svårigheter och problem.

Boken "Mansförtryck och kvinnovälde" av Den Nya Välfärdens debattör Pär Ström tar upp den andra halvan av verkligheten. Den nedtystade halvan. Det som väldigt många tänker men nästan ingen vågar säga. Det finns ett omfattande mansförtryck i Sverige idag. Kvinnor har många fördelar och privilegier som antingen "inte räknas" eller också tystas ned.

Feminismen har urartat till en kampideologi som låtsas eftersträva jämställdhet men i verkligheten bara eftersträvar fler och fler förmåner för den egna gruppen. Dessutom försöker feminismen bakvägen införa en kollektivistisk människosyn. Läs om den kvinnliga härskarteknikens sex metoder, hur riggade forskningsprojekt skapat mansfientliga myter, hur kvinnor gynnas i domstolar, hur kvinnors misshandel av män tystas ned – och mycket mer.

Jag ska beställa boken, definitivt något att ha i bokhyllan och dessutom stödja vår broder Pär. Någon som läst/lyssnat?

"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-01-25 08:51
Mansförtryck på rubriken såklart. Orkar någon ändra?
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-01-25 09:56
Det är så MAGISKT att han har fått med citat av Gammal Hårdrockare från Flashbackforumet .)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-25 18:11
hahaha. lite löjligt med sånna här böcker. =) Tror nog de flesta feminister skulle bli glada om även män ställde sig upp och kämpade för ett mer jämnställt samhället, för att dom insett att dom faktiskt inte heller lever optimalt i ett ojämnställt samhälle.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-25 18:51
tror jag ska saffa boken, delar väldigt många meningar med han
http://felidae-music.com

2008-01-26 00:17
amfetaminpsykos

haha jag reagerade på det också.

lyssnat/läst den?

2008-01-26 19:28
hahaha. hjälp mig herremingud.

2008-01-27 09:32
Tror nog de flesta feminister skulle bli glada om även män ställde sig upp och kämpade för ett mer jämnställt samhället,

Rent allmänt så verkar folk ha fått begreppet "feminism" om bakfoten. Om man är för att kvinnor och män är lika mycket värda i samhället, samt är villig att på något sätt främja den tanken, så är man feminist. Feminism handlar inte om att kvinnan ska krossa patriarkatet och ta över maktpositionerna i samhället, vilket även många "radikala feminister" fått för sig.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-27 12:08
kvinnor ÄR lika mycket värda som det är nu. så alla sorters feminster kan ju spola sitt skitsnack.

2008-01-27 12:11
SunTzu

Är dem? Det har gjorts stora framsteg inom området det är helt sant, men faktum är att många kvinnor får sämre lön för samma arbete som deras manliga motpart. Dessutom är de personer som sitter på maktpositioner världen över till väldigt stor del män.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-27 18:40

potatissuger

Det är skitsnack. Läs boken (och kolla upp de källor han refererar till om du fortfarande inte är övertygad). Vill minnas att det finns under avsnittet: "Riggade undersökningar - som man frågar får man svar".

2008-01-27 18:42
felixnr2 F19

Vad ska jag hjälpa dig med? Att inte bli avslöjad med att använda k-vapnet?

Din manslukerska.

2008-01-27 20:35
shunare

Jag väljer att tro på forskare som Hirdman vilken har en någorlunda legitim/valid forskning att visa upp som används på universitet/högskolor i hela Sverige. Ström verkar endast vara ute efter att provocera, hans argument bildar en motpol mot det rådande paradigmet inom genusforskning. Att genusforskning över hela världen skulle vara "riggad" är endast skrattretande.

2008-01-27 21:21
shunare

på vilket sätt blir män förtryckta då?

2008-01-28 00:21
felix... Om du orkar kan du leta i vardagsfilosofi om en tråd, nära det här ämnet, jag skapade

"Kvinnor, det starkare könet?"

Men jag anser inte att män blir "förtryckta" egentligen mer än kvinnor, men dagens massmedia o ständiga femenism propagande man kan se tex var o varrannan dag i metro om hur dåligt kvinnor har det jämfört med män e helt sjukt, och till ex hur det finns rosa bandet men inget om prostata-cancer.

Fick inte bort fetstilen tyvärr

2008-01-28 01:10
ja, fast man kan ju inte bara säga att män är förtryckta utan att komma med något exempel. Ja, män blir mer utsatta för misshandel på gatan. Vilket kön är det som misshandlar männen?
"kvinnor lever längre" ja, för vi har mens som gör att vi producerar nytt, fresch blod vilket håller våra kroppar vid liv längre. Skulle jättegärna byta ut mensvärk mot 5 års mindre liv.

Tycker bara att hans exempel är lama.

2008-01-28 16:16
felixnr2 F19

JAG snmackar inte om förtryckta, men femenismen har en utgångspunkt att kvinnan e offret vilket jag inte upplevt på nått sät tunder min uppväxt o har svårt att se i dagens Sverige.. Men som sagt kolla den tråden o läs ALLT... redan gått igenom det här

2008-01-28 17:00
Tycker absolut att det finns skäl att ifrågasätta en del av de "sanningar" som feminismen håller för självklara. Men som jag förstått det hela går han även in på biologiska skillnader, och då tror jag han gör sig en björntjänst och mest framgår som en konservativ gubbe.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2008-01-28 18:37
hiccory P22

kvinnan e offret vilket jag inte upplevt på nått sät tunder min uppväxt o har svårt att se i dagens Sverige..

Du har aldrig upplevt kvinnoförtryck? Jag undrar varför..

Att kvinnor faktiskt har det riktigt bra i Sverige är ingen hemlighet. Däremot finns det tveksamma attityder till det kvinnliga könet i andra länder, och i vissa kretsar även i Sverige, vilka bör motarbetas.

2008-01-28 21:23
potatissuger P20

Nej... "jag är ju kille med mina feta fördelar". Men läs tråden om du vill, pallade egnt inte utveckla allt för mkt här.

Men om du kan förklara det enorma förtrycket mot kvinnor i min generation i Sverige så feel free

2008-01-28 21:36
hiccory P22

Egentligen så är båda könen förtryckta till den del att vi "skolas" in i den könsroll som är accepterad i våran kultur. Tjejer förväntas uppföra sig på ett visst sätt medan killar "ska" uppföra sig på ett annat. När någon bryter på normen så uppstår förvirrning och i vissa fall till och med avsmak.

Mannen är normen enligt gällande genusforskning och med det menas att allting mäts mot just män. Idrott t.ex. har länge varit en "manlig" sysselsättning och det är först under de senaste decennierna som kvinnor släppts in på allvar. Dock betyder det inte att de har samma förutsättningar för sitt utövande som män. Folk, till stor del män, ser på damidrott som underlägsen den manliga (vilket den i många fall är då den ännu inte utvecklats tillräckligt mycket för att mäta sig med herridrott).

Att bara fokusera på att kvinnor ska ha lika hög lön som män och sitta på lika många maktpositioner gör att man går miste om mer triviala diskrimineringar som kan vara minst lika betydande då de avspeglar fundamentala värderingar i vårat samhälle.

2008-01-28 22:01
Precis, båda könen är dömda till olika utgångspunkter som bottnas i vår sexualitet... Det e därför filmer som 40 year old virgin med en kvinna i huvudrollen inte kommer bli nästa sommars blockbuster...

Män är mer kompetativa på ett mer "primitivt " sätt om det e av indoktrinering eller våra "instinkter" kan du ju klura på ett tag.. men pga det så är mer män idrottsintresserade... Sen är ju idrottsresultaten i sig bättre hos män än kvinor vilket kan vara en faktor också.

Så... håller med dig i mkt av det du säger.. 

2008-01-28 22:03
För o spinna vidare på det där om idrott så eju tex kvinnior mer uppmärksammade på friidrotts-flanken just för attom presterar bättre än männen där i den internationella konkurrensen

2008-01-28 22:09

Jag tror faktiskt inte att biologi har mycket att göra med vår inställning till tävling, även det känns som en kulturellt bildad fördom(?). Testosteronet kanske har vissa inverkningar men eftersom det finns sjukt envisa människor, både killar och tjejer, så tror jag inte heller på den förklaringen.

En ganska sjuk grej när det gäller sport är förresten att skytte, där inget av könen har någon egentlig fördel gentemot det andra, fortfarande genomförs i herr-/damklasser på elitnivå. Varför?

2008-01-28 22:14

Nej jag tyckte också att våra olikheter rent fysiskt borde va mer eller mindre betydelselösa... Men sen började jag titta mer in i hur jag själv tänker o reagerar även om det bara är impulser så äre ofta ett hävdningspel mellan killar på olika nivåer även om vi alla kanske inte så medvetna om dom...

2008-01-28 22:23
Men sen började jag titta mer in i hur jag själv tänker o reagerar även om det bara är impulser så äre ofta ett hävdningspel mellan killar på olika nivåer även om vi alla kanske inte så medvetna om dom...

Det var dit jag ville komma :)
Medvetande om sitt eget agerande och sedan reflektioner om varför man tänker som man gör. Var har det kommit från? Går det att förändra? Vill jag förändra det? Det kan vara jävligt intressant och givande att tänka i sådana banor kring många områden.

2008-01-28 22:29

Svårt o förändra impulser... Som attu tänker "hon vill säkert knulla" eller visa dig smartare än din näste man till varje pris i tex diskussioner om jämställdhet...

Man inser att sexualdriften kopplad till hävdningsbegäret hos men lett till de ambitioner som byggt stor del av samhället... Omedvetet eller ej

2008-01-28 22:33
Tom i modellbranchen är det en kille som "går bäst" som tjej på catwalken... En tankeställare... Inte just att killar är bättre, utan bara har mer hävdningsbegär...

2008-01-28 22:41

Precis, frågan är ju bara vem det är som värderar att det är en kille som går "bäst". Kanske är det en kille som bedömer? Finns hur många exempel som helst, men nog är det så att män ofta ska vara överst (pun intended). Detta behöver dock inte vara biologiskt utan även det kan ha skapats genom årtusenden för att idag vara en kulturell norm.

2008-01-28 22:50

Jo, men var kommer normen ifrån? Den kommer från principen just att män är mer kvantitativa rent reproduktionsmässigt.

Men jag håller med dig att skillnadrna inte är så stora mellan män o kvinnor men den lilla som finns har spätts på i den mildra grad tillsammans med att vi ska vara så jvla upplysta o formella vilket har skapat dessa könsdebbatter, du ser ju själv hur folk reagerar, vilka som slås o vad dom egentligen slåss över, vilka som får "respekt" (inte är det 13 åriga slampan eller 40 åriga oskulden) Allt har spätts på iofs till sjuka ideal men i grund o botten inser man atte e ingen rök utan eld, människan ÄR  skit. Kvinnor tänder på charmiga män med själförtroende Gudrun gillar Bad bys osv

2008-01-28 22:55
"boys"

Samhällen vet att under vår sofistikerade yta ligger den "primitiva" människan som lätt kan väckas via tex reklam tv-serier etc, vår stolthet o självkänsla kan så lätt tryckas ner. Mkt är starkt förknippat med sex vilket man i sin tur kan tjäna pengar på folk vill ha kläder bilar silikon, se på actionfilmer, läsa om mord o våldtäkter... Thats it vi fascineras av och lever vår primitiva natur under våra skal... 

2008-01-28 22:56
Den bistra sanningen är precis som du skrev att folk uppmuntrar till det här nedvärderande synsättet sinsemellan könen. Inte många vågar vara avvikaren som står på sig och säger åt sina killkompisar att sluta se på tjejer som objekt, eller tvärtom. Apati är nog ett av de starkast rådande sinnestillstånden i dagens samhälle.

Vågar man vara föräldern som, framför kompisarnas/far-/morföräldrarnas ögon, köper en barbiedocka till sin tre år gamla son? Att bryta mot normen kräver väldigt mycket mod och man får räkna med mängder av reaktionära åsikter.

2008-01-28 23:08

Exakt...  Och som du ser så eju fortf mannens "fördelar" fokusen i könskampen, vår situation anses va mkt bättre och tjejjerna borde få ha rätt till dom "fördelarna"...

Själv har jag lämnat illusionen om "jämställt" samhälle iaf med utgångspunkten att könen är lika för det är vi inte och helt enkelt bita i sura äpplet o sluta whina, människor är puckon som e snabba o dömma så äre o sväljer koncept och man gör det även själv om man rannsakar sig...

2008-02-24 00:09
Seriöst, tycker verkligen någon att detta är en bra bok? Fattar folk inte att den här snubben bara är en fjortonåring som aldrig blivit vuxen?

Hans argument i boken ligger ju någonstans mellan "därför!" och "e're visst!" i kvalité. De är något av vad jag förväntar mig att finna på ett internetforum med lägre tonåren som medelålder. Att något förlag bestämt sig för att ge ut denna bok ligger bortom min förmåga att förstå, jag menar det måste väl finnas någon manschauvinist där ute som kan komma med något bättre än detta?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2008-02-25 14:42
Men vilket skämt, två trådar om denna nollan och hans revitionistiska bok?

Killen och hans otroliga tankesmedja var bland upphovsmännen bakom Ny demokrati också. Borde inte bara det diskreditisera honom från all framtida debatt i detta land?

2008-02-26 13:29
Da_Mac - Har aldrig hört talas om den kopplingen? Har du nån källa på det? Vilken tankesmedja är det frågan om?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2008-02-27 22:58
jag gilar framförallt han han tycker att man daltar för mycket med att kvinnor är utsatta för mycket våld (av män), när det enligt honom är mest män som är utsatta för våld(JA AV ANDRA MÄN- INTE AV KVINNOR)
han har ju uppenbart aldrig fått ligga och är sjukt bitter.

2008-02-27 23:09

Hehe, nej det ingår också i patriarkatet, att killar får ligga mindre än kvinnor...

2008-02-27 23:18
Kul argument förövrigt esquivel, samma som mansgrisar drar om feminismer "attom bara behöver ett skjut"...

O det ligger nog mkt i det...

2008-03-03 10:23
alltså... klart snubben är bitter. han lär inte få ligga mycket så ful som han är.
http://www.stoppa-storebror.se/_borders/ps%20sommar%20liten.jpg
http://www.kalvinhiphop.com

2008-03-03 22:46

att folk orkar? vill du ha en kvinna, stör hon dej , tjatar hon, e hon feminist? våldta henne då.

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2008-03-10 19:59
hiccory: haha, jag vet. det är bara det att kvinnor i stort sett kan få ligga när dom vill, medans män inte kan det (om dom nu inte är så smaklösa att dom kanske köper sig lite "kärlek"..)

förövrigt så var det ganska kul att läsa artikeln om honom i DN (fokus tror jag..?) för nån vecka sen, tydligen så har han ju två barn så okej, jag hade fel, han har tydligen fått ligga, och har en fru som han hör och häpna aldrig har diskuterat boken med (!!), men det mest intressanta av allt var att han tog upp att män var superförtrycka osv för att de tex inte kan prata om känslor (är det någon feminist som vill att män ska prata MINDRE om känslor?! tror inte det.) han verkar bara ha missuppfattat en massa saker, det feminister vill är ju att vi inte ska uppfostras inom de könsroller som finns, dvs det är ju ingen feminist som vill att män ska uppfostras till att bli macho.. oavsett om man är man eller kvinna. han borde istället byta fokus, istället för att beskylla kvinnor för de här problemen, så borde han kanske jobba tillsammans med kvinnor för att alla ska få vara de de vill var, oavsett kön.

toyboy. som sagt TOYboy, banning crew eller. skärpning.

2008-03-24 08:09
...jag kan tycka att diskussionen om kvinnor har det bra i relation till män främst handlar om det materiellt mätbara, lika lön och antal chefspositioner..etc.. det är enkel mätdata men på frågan varför vårt samhälle inte är jämställt borde det vara trygghetsfrågan som spelar mest roll....för det är den som begränsar mest.
Ja en del killar vill inte gå ut för de är rädda för att bli misshandlade...men i relation till antalet kvinnor som inte vill gå ut själv för att de är rädda för att bli våldtagna så är det ingenting...detta till trots att en större del av det sexualiserade våldet antas ske i hemmet. Det är i mitt tycke det största problemet i sverige..och det är en av områderna där den sociala skillnaden mellan könen är väldigt stor.
...vad är det för demokrati när hälften av befolkningen inte vågar gå ut själv?
gazt.tumblr.com

2008-03-27 14:26
orddöv
Men det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Som du sa, det rent materiella är lättast att mäta, men hur mäter man kvinnors trygghetskänsla?
Själv tror jag att ett större antal våldtäktsdomar, chefspositioner med mera pushar kvinnor, inte att gå utanför dörren, men att anmäla sin man eller utbilda sig, därför att man ser större möjligheter.

hiccory
Alltid lika sött att se antifeministernas oförmåga att stava till feminism.
<br>

2008-03-27 15:03

Rookie, grejjen är det att vi antifeminismer bara är bittra dyslektiker som inte får knulla

2008-03-27 15:26

hiccory
Hmm.. Det är väl feminister som inte får ligga? Det är väl därför tjejer blir feminister, för att de fått för lite kuk?
Finns det fler åsiktsgrupper som får gå torra? Förutom KDU?

<br>

2008-03-27 15:29

Varför skulle dom bli feminister för det? Det är väl killar som blir feminister för o ligga? Eller hur ligger det till egentligen?

2008-03-27 15:42
hiccory
Det är väl en allmän sanning, att kvinnor blir sorgsna och sura om de inte får kuk. Sen kommer bitterheten, och med den avundsjukan. Tre månader utan kuk får vilken kvinna som helst att kräva mansskatt och alkokörkort för män och skrika MÄN ÄR SVIN!.
Killar som är feminister är könsförrädare och rätt dumma, eftersom en kvinna som blivit feminist också har blivit lesbisk, eller åtminstone vägrar ligga med män.

Kan du inte Den Stora Sanningen Om Feminism?
Det vackra är att även 2000-talets tjejer har köpt den, tagit den till sig och nu propagerar emot feminism (må deras mödrar hata dem).
Själv är jag ytterst förvånad över "hur det blev". Det bildas en politisk åskådning av kvinnor, för kvinnors rätt och jämställdhet med mannen och hundra år senare klassas den som mansförtryckande i en värld styrd av män. Man blir ju HELT FÖRBLUFFAD.
<br>

2008-03-27 15:59
Jo men du underskattar patriarkatets kraft, med den är allt möjligt

2008-03-27 16:01
hiccory
Man får väl vänja sig..
<br>

2008-03-27 16:22
Nej seriöst det är nog så att man får vänja sig tyvärr, det som kallas "patriarkatet" är ju ett system uppbyggt av både kvinnor o män o har offer i båda läger på olika sätt... Det jag inte gillar är när jag iom mitt kön utpekas som den uppenbara boven i dramat, och som jag tidiagre sagt under min uppväxt inte upplevt att jag haft några uppenbara fördelar gentemot det kvinnliga könet... Och jag tror inte ett jota på nån sorts manlig konspiration för att förtrycka kvinnor i Sverige.