I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alfred Hitchcocks bästa?

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-05-09 11:37

Alfred Hitchcocks bästa?

Har börjat bli sugen på att ta mig igenom Hitchcocks rullar men det finns ju en hel del att välja bland, så vilka är era favoriter?

Av de jag har sett är Rear Window favoriten, tätt följd av Psycho och Vertigo.
Även the Man Who Knew Too Much och North by Northwest är fina men jag föredrar suspense/horror filmerna framför hans thrillers.

Såg nyligen även Rope, som är jävligt schysst i all sin enkelhet, och Notorious som var en liten besvikelse då jag väntat mig mer thriller/suspense och mindre kärleksdrama.

Var har ni att tipsa om? Hit me.

Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-05-09 12:15
Rear Window har alltid varit min favorit. Rear Window är bra, men inte så bra som alla tycker, definitivt inte hans bästa.

Vet inte om du menar The Man Who Knew Too Much från 1956, men den är hästlängder bättre än hans eget original från 30-talet.

Jag gillade Family Plot kommer jag ihåg, tror det var hans sista film om jag minns rätt. Men det har blivit ganska utskälld, men jag gillar den.
http://www.toptensomething.blogg.se

2008-05-09 12:16
Menade att Vertigo är bra, men inte så bra som alla tycker...
http://www.toptensomething.blogg.se

2008-05-09 12:33
en topp fem skulle idag se ut såhär tror jag

1. Vertigo
2. Psycho
3. Rear Window
4. Wrong Man
5. Shaddow of a Doubt

och jag har sett ALLA hitchcocks filmer
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2008-05-09 12:39
SP
Jag menade den med James Stewart, så det är väl den från -56 då.

2008-05-12 14:57
rätt tight mellan vertigo och dial M for murder...men vertigo är kanske snäppet bättre...
We call them winerbrods.

2008-05-12 16:18
01. Vertigo
02. Psycho
03. North by Northwest
04. Rear Window
05. Rebecca
06. The Man Who Knew Too Much (-56)
07. Wrong Man
08. Rope
09. Strangers on a Train
10. Dial M for Murder

2008-05-12 17:35
Rebecca, Rear Window, Vertigo, Rope, Psycho... Tråkig och förutsägbar lista kanske, men det finns ju en anledning till att några av gubbens filmer är så pass kända. Och jag har väl inte sett alla hans filmer, men ca 30 har man väl dragit igenom.

2008-05-15 23:44
Såg precis Shadow of a Doubt. Tyckte mest andra halvan var bra. Första halvan gick ju mest ut på att alla gick runt med enorma leende och pratade skitsnabbt. Alla (framförallt barnen och mamman) var sjukt käcka och speedade. Var lite som en parodi av the all american family. Bara väntade på att mamman skulle göra en äppelpaj och ställa i fönstret för att svalna.

Men sen blev det ju spännande efter den Gilmore Girls-liknande inledningen och skådespeleriet var top notch, främst Charlie och Charlie då.

Filmen får tre sönderrivna tidningar av fem möjliga.

Hate me now..

2008-06-27 03:00
Psycho fan. Inget kan slå Psycho. Hans verkliga mästerverk.
Like the drink, only not spelled the same.

2008-06-29 22:05
Psycho FTW!
My heart lives in my vagina.

2008-07-01 20:43
Tycker att Rear Window är hans bästa