I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-05-10 14:43

Aldrig fucka upp

Uppföljaren till snabba cash har nu kommit ut.

Det är nya karaktärer, helt nya huvudpersoner. Men det är samma Stockholm, samma undre värld, samma bossar i toppen.
Juggebossen Radovan härskar fortfarande. Och nu, i Aldrig fucka upp är det även snutarnas stad, de verkliga snutarnas verkliga stad.
Det är initierat, detaljerat och skrämmande. Grymt trovärdigt.
Med skoningslöst driv skildrar Jens Lapidus de kriminellas egen logik som ingen annan tidigare gjort.
Vi vill ju helst att det ska vara svartvitt, de onda mot de goda, i Aldrig fucka upp är det inte så enkelt.
Inspirerad av James Ellroy skapar Jens Lapidus en egen genre, Stockholm Noir.
Det Ellroy gjorde med femtiotalets Los Angeles i böcker som Los Angeles konfidentiellt och Den stora tomheten, gör Lapidus med Stockholm idag.
Och perspektivet är the bad guys. Totalt.

Nån som ska läsa den eller redan läst den?

2008-05-10 15:38
Ska läsa den, tack för tipset aasa.

2008-05-10 15:51

2008-05-11 00:00
Revolutionerande. Innovant. Det är ju så att man blir kåt.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2008-05-11 00:01
Oj, har vi en Expressen-anställd här på whoa? :O

Skämt åsido, ska läsa Snabba Cash när jag orkar, tar denna direkt efteråt då.
•pave paradise•

2008-05-11 00:02
Jag ska lobotomera mig nästa vecka för att slippa med det här. Men sen ska jag nog läsa den.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2008-05-14 17:51
Ska köpa nu i veckan. Den är släppt va?
Crocodile Dundee for president!

2008-05-14 17:58
hade säkert tyckt det vore skitcoolt att läsa den om jag var 15.. det får man väl anta är målgruppen?

2008-05-14 19:12
Nej, boken har ingen speciell målgrupp. Och var du ironisk så var det inte så kul heller...

Lär få den om ett tag, hoppas den kommer på pocket innan dess så jag slipper hardcover.
•pave paradise•

2008-05-14 23:03
Snabba cash var lättläst och ganska intressant. Men i övrigt så var boken riktigt usel. Berättarrösten var exakt likadan för alla karaktärerna, meningsbyggnaden var dålig och ingen i boken kändes verklig.

Aldrig fucka upp kommer nog gå som smör i bokhandeln, Lapidus rider fortfarande på vågen från Snabba cash. Förhoppningsvis är denna bättre. Jag ska läsa den.

2008-05-15 09:06
bmunk
Ingen kändes verklig? Lever du ett skyddat liv långt ute i norraste norrland eller?

2008-05-15 16:09
Måste hålla med kaneida här, lever du i norrland ? Att karaktärerna är så pass verklighetstrogna i snabba cash va bokens hela behållning. Ta ett jobb på en krog i stockholm så träffar du både Mrado och JW under din första vecka. Och jorge, om du växt upp i förorten hade du gått i skolan med killen.
Toastare

2008-05-15 16:13
Ska läsa den även om Snabba Cash inte är ett mästerverk och Jens Lapidus skapar karaktärer efter stereotyper och nibilder folk skapat om den kriminella världen. Visst hittar man dessa människor, men han har satt på dem lite fler lager. Så jag håller med bmunk.

Boken är tråkig för han använder ett sånt simpelt spårk och korta hackiga meningar. Han är ingen författare, men han har skritivt en bok.

Tror den här boken kommer vara ännu sämre.. men en bra sidvändare som kan hålla en aktiv i nått dygn.
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-15 16:25
BountyBoo:

Tråkig? Njae, han använder sig av exakt samma typ av dialog som var det enda som var bra med filmer som Blodsbröder och Spanarna. Eller ja, du kanske tycker att det är tråkigt ändå, vad vet jag..
•pave paradise•

2008-05-15 16:48
bounty du får gärna utveckla vad du menar med att han gett nidbilder flera lager, och sterotyperna är juh tyvärr sanna i många fall då många satsar just efter att bli sådan.

2008-05-15 17:10
stereotyperna stämmer ju och att han gett dem fler lager passar ju bra då verklighetens såna här gubbar oftast är mer stereotypa än stereotyperna.. träffar dem hela tiden.. "visst hittar man dessa människor" ja precis om och om igen hittar man dem, i krogbranschen, i undre världen, på gymmet och i skolan och örmodligen framförallt på kåken.. tycker alla karaktärer stämmer klockrent.. sen kan jag väl hålla med om bristerna i övrigt.. det som känns minst trovärdigt är väl isåfall hur fort de kommer upp sig och börjar slussa in mängder av koks..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 17:14
eller vad fan ska man vara helt ärlig hade han väl kunnat ge karaktärerna lite mer djup men visst fan känns det trovärdigt och är det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 18:47
Adlibris
Man kan läsa på adlibris lite ur bokens första sidor =)

Väntar nog själv till pocketversionen.
Toastare

2008-05-15 19:23
lhabia, det hjälper inte.. inte två av mina favoritfilmer du nämner heller.

Tokd, han är en notarie på en advokatbyrå.. vad vet han? Han har ju skrivit utifrån stereotyper. Visst finns dessa personer, jag träffar också dem, men när han ska ha med en av varje blir det lite för mycket för mig. Men jag sågar han inte helt..

2008-05-15 19:25
Känns som rätt obefogat och smått skrattretande trashtalk det här..
•pave paradise•
Toastare

2008-05-15 19:29
lhabia, ja jag är ute för att smutskasta en författare? Ibland blir jag så trött på dig..

Vad ska jag säga, jag tycker han suger.. men det är bra att han kanske lockar en ny målgrupp till att börja läsa.

2008-05-15 19:34
Men shit, vafan är det för resonemang? "Han är notarie på advokatbyrå, vad vet han?". Vafan har det med saken att göra, det är en bok för Guds skull. FICTION. Otroligt löjligt sagt.
•pave paradise•

2008-05-15 21:09
BountyBoo: han lär ju ha läst en hel del domar och personundersökningar ändå..

håller iförsig med om att han borde ha tagit med några som inte faller så hårt i stereotyp facket för att väga upp..
Toastare

2008-05-16 00:24
lhabia, för att han då skriver ifrån den bild han skapat sig i genom domar och personundersökningar (som joel skriver) och tagit ut det gottigaste.. frågan är hur mycket research han gjort ute på gatan?

Joel413, jo men som du själv säger..han hade nog behövt blanda upp det lite.

2008-05-16 00:26
Fiction. Look it up.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-16 00:28
lhabia, ja look it up. Karaktärerna är byggda på nått eller hur? Även om den inte är verklighetsbaserad så utspelar den sig i dagens sverige. Du tror inte man måste göra research då?

2008-05-16 00:33
Visst behövs det, men jag ser varenda kommentar angående just det här som rätt befäng och löjlig. Vet du mer om Stockholms undre värld än Lapidus eller? Det är så det verkar och jag fattar inte varför man gör en stor grej av det hela. Det är en bok byggd på fördomar, whatever. Den är precis likadan som varenda svensk polisfilm: överdriven, löjlig och allmänt osammanhängande samt totalt baserad på fördomar och machokaraktärer. Det hela är whatever.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-16 00:38
lhabia, men då får du tycka det. Och jag tänker inte tala om vad jag vet om den undre världen, för det skulle bara låta löjligt. Jag säger att jag tycker den är dålig för att han bara har med stereotyperna. Jag tycker inte om svenska polisfilmer heller. Jag gör inte en stor grej av det, men DU gör det som hakar upp dig på att andra kan tycka den är dålig och av just den anledningen. Sen skiter jag i om han så varit bonde från skåne eller förkolelärare i Stockholm.
Jag läser jävligt mycket och jag gillar bara inte boken och sättet han skriver på. Han är ingen författare i mina ögon, han har bara skrivit en bok om ett ämne som plötsligt får alla att säga "wow är det så HÄR det är"..i alla fall bättre än att tro att det ser ut som i Sökarna.

Men som sagt det är bra att den får en ny målgrupp att läsa.

2008-05-16 00:41
Jadu, att hävda att jag gör en stor grej utav det trots att det är du som påpekar att han inte ska kallas för författare och att han inte kan så mycket om Stockholms undre värld och att han bara använder sig av fördomar och att han uppenbarligen riktar sig mot en möjligen mer lättlockad målgrupp. Whatever. Känns fruktansvärt onödigt och är ungefär som alla inlägg man läser från folk som bara häver ur sig något trots att de uppenbarligen inte gillar ämnet.

I'm out. Fyfan vad man tröttnar på den här sidan ibland.
•pave paradise•

2008-05-16 16:05
ja Bounty har ju rätt.. det grymma med boken är dock att trots stereotyperna så är det lätt det trovärdigaste på ämnet jag läst om sverige.. lite som en svensk pusher i bokform men inte lika trovärdig hehe!, där har vi ju nån som verkjligen visar att han har koll.. till den nivån når ju inte lapidus, men som sagt det närmsta hittils i sverige.. det jag vill se nu är en svensk film som faktiskt tar upp ämnet på ett trovärdigt sätt.. läste ojm filmatisering av snabba cash och man märkte ju att det som vanligt är massa klåpare med noll koll som kommer hålla i det.. blir väl en ny sökarna eller ännu värre Gangster.. som det brukar bli när svenskar ska filmatisera undra världen..

förövrigt säger ju lapidus själv att han "gör det lite jävligare än det verkligen är"..

Ihabia: haha! vadå ska bara folk som gillar saker uttrycka sig om dem? Bounty har ju uppenbarligen läst boken och har väl minst lika stor rätt som du att uttala sig om vad hon tycker om den och om författaren..

2008-05-16 16:09
Nej, hon har INTE läst boken. Det är det som är grejen. Om Lapidus dessutom medvetet sagt att han med vilje gör det hela mer överdrivet känns det som att det är att skjuta sig själv i foten att klaga på att det just är mer överdrivet. Whatever som sagt, jag återkommer när boken är i pocketform och när jag orkat läsa den.
•pave paradise•

2008-05-16 18:59
BountyBoo
han har bara skrivit en bok om ett ämne

Två böcker om samma ämne tydligen..

2008-05-17 12:43
Ihabia: hon har läst Snabba Cash och det är ju uppenbarligen den hon talar om.. sedan kan man ju anta ganska tryggt att uppföljaren fortsätter i samma spår..

hon klagade inte på att det var överdrivet utan på att det inte fanns några karaktärer som var stereotyper.. den kriminella världen är bra mycket mer färggrann och innehåller mycket intressantare karaktärer än de i Jens lapidus böcker.,. tror mer det är det hon menar.. Snabba Cash hade helt enkelt kunnat vara bättre.. och detsamma gäller förmodligen Aldrig Fucka Upp även om den kanske överraskar.. fattar inte varför du blir så upprörd för att någon tycker Jens Lapidus har brister som författare?
Toastare

2008-05-17 12:45
Joel431, tack för att du skriver åt mig.. du förstår vad jag menar i alla fall. :)

Kaneida, ja två stycken då..

2008-05-17 18:53
Aldrig fattat varför man förmodar och antar och gissar istället för att läsa skiten. Sen så är det inte upprördhet: det är ren och skär misstro på mänsklighetens framtid.
•pave paradise•
Toastare

2008-05-17 19:01
lhabia, jag har läst snabba cash och jag kommer läsa uppföljaren.. även om jag inte diggade snabba cash. så oroa dig inte och så behöver du inte fundera mer.

2008-05-17 19:02
Soft, jag antecknar och berättar det för Jens så att han slipper ligga sömnlös i framtiden.
•pave paradise•

2008-05-17 19:29
haha! det roliga är att du verkligen ser dig som Jens försvarare.. du gtappar hopp om mänskligheten för att ett par personer inte tycker att en bok om svensk brottslighet är totalt perfekt och felfri och att de är skeptiska tiull att uppföljaren ska vara bättre i en tråd där uppföljaren disskuteras.. bra där.. måste vara jobbigt att vara du..

2008-05-17 19:33
Tro det du. Det har här ingenting med Jens att göra utan den allmänna attityden som präglar denna sida nuförtiden. Det påpekade jag tidigare men det verkar ha tappats bort i allt skenheligt snack om vad som är rätt och fel.
•pave paradise•

2008-05-17 19:43
"allmänna attityden som präglar..." att folk inte håller med dig menar du eller vad? du är väl om någon den som visar mest prov på dryghet och dålig attityd här.. men men..

2008-05-17 19:47
Nej, det är inte det jag menar. Du verkar vilja dra ut på det av någon outgrundlig anledning trots att jag påpekat att jag inte vill ha mer med den här tråden att göra förrän jag läst boken vilket jag först kommer att göra när den finns i pocketversion. Ok? Är vi klara nu? Tack.
•pave paradise•

2008-05-21 17:30
Den är precis likadan som varenda svensk polisfilm: överdriven, löjlig och allmänt osammanhängande samt totalt baserad på fördomar och machokaraktärer.

nu blir jag lite förvirrad, höll du på att försvara boken och författaren eller hur var det?

2008-05-21 17:35
Till viss del.
•pave paradise•

2008-05-22 00:11
Visst, en hel del typer i den undre världen är säkert riktiga stereotyper, men en bra författare lyckas ändå ge dem djup och göra dem intressanta. Det tycker jag inte Jens Lapidus lyckas med, men framför allt är hans korthuggna språk så jävla krystat... Och så kritikerna som jämför stilen med James Ellroy... Nigga please!

Håller med Bountyboo, karln må ha skrivit en bok eller två, men någon författare är han inte...
den som hoppas skiter på sig och dör
Manager

2008-05-22 00:13
varför kan dom aldrig göra en svensk version av filmen pusher nån jävla gång? på tal om ingenting.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Toastare

2008-05-22 00:15
För att danskarna är bättre än oss och så sjukt mycket mer gangster... det bara är så.

Liksom jämför Liam med Kim Bodnia eller Mads Mikkelsen... pojke mot män
Manager

2008-05-22 00:22
ja, det har du rätt i.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-05-22 00:59
BountyBoo:

:O Hur VÅGAR du dissa Liam?! Han var min chef förut, han är snäll...:(
•pave paradise•
Toastare

2008-05-22 01:15
lhabia, han är tönt...

2008-05-22 01:18
Hahaha...ohno...det där låter inte ok när man tänker sig en skånsk/göteborgska säga det...
•pave paradise•
Toastare

2008-05-22 01:19
jag har inte ett uns av göteborska i mitt tal och jag pratar lundensiska