I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken bok läser du just nu? (forts.)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

Admin

2008-07-26 08:32

Vilken bok läser du just nu? (forts.)

Förra tråden blev för stor så den är numera låst.

Själv läser jag ingenting just nu, håller på att bestämma vad jag ska börja på. Först ska jag läsa Screwjack av Hunter S Thompson och The Book of Jones av Ralph Steadman, men det är så små tunna böcker som man bläddrar igenom ganska snabbt. Efter det vet jag inte riktigt.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-03-27 12:00
Nu har jag precis läst ut "Animal farm" och har gett mig in på "Brott och straff", inte kommit långt än men den verkar bra än så länge :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-03-27 12:01
Squirtle
Skulle lånat "Kallocain" när jag var på biblioteket sist men dom hade bara ett exemplar som var utlånat... typiskt.
- Det släcks.

2009-03-27 18:50
Nu har jag sen 2 dagar tillbaka läst i boken The Dice Man, och jag måste säga att den är otroligt underhållande samt lite skrämmande.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2009-03-27 19:42
Vägmärken - Dag hammarskjöld
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-29 18:54
John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in.. (jag vet, några år försent...)

2009-03-30 15:00
The Dice Man hade jag tänkt läsa med, hört en del gott om den plus att den ändå ligger hemma :)
- Det släcks.

2009-03-30 23:24
En annorlunda verklighet av Carlos Castaneda

fy va kung den är
One chapter a day

2009-03-31 12:43
d-beck P21 Gör det! Den är sjukt rolig.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2009-03-31 12:54
AlieNation is my Nation av Ove Sernhede
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-03-31 20:57
Ingen som läser eller har läst Flyga Drake ? Fantastisk bok :)
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-04-03 01:02
Läserom eric schosser - snabbmatslandet
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2009-04-05 01:22
Joel413: Jag gillar "On the road" starkt men tycker att "Dharma buns" är rätt trist i jämförelse. Den har en betydligt mer seriös ton. "On the road" är lite skitigare.. hoppas du gillar den!

Annars läser jag "Kärlekens historia" av Nicole Krauss. Riktigt underhållande, den trista titeln till trots..
"Shit's so thick you could stir it with a stick"

2009-04-05 11:35
Brott och straff - Dostojevskij
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-09 15:40
ida: gillade faktiskt Dharma bums mer men förstår vad du menar, on The road är nog egentligen bättre men Dharma Bums passade min mentalitet när jag läste den bättre än on the road passade mig nu.. båda är helt fantastiska tycker jag..

nu läser jag Gårdagens Ö av Umberto Eco, älskar den, tycker han är så jävla bra, bara läst Foucaults Pendel innan och det är nog en av mina favoritböcker..

2009-04-10 00:52
Jonathan Lethem - The Fortress of Solitude

äckligt bra
skriv kort, helst inte alls

2009-04-13 13:53
Liftarens guide till galaxen.

Nu är jag ingen jättevan läsare utan har endast läst ett fåtal böcker i mitt liv, men måste säga att jag njuter högst av att läsa denna bok!

Vet inte om det blir något mer efter denna på ett tag, röde orm kanske.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Skivsamlare

2009-04-13 23:43
Har precis läst klart Olle Thörnvalls "Det svarta pusslet - en essä om Bruno K. Öijer", Doverborg och Pramling Samuelssons "Att förstå barns tankar- metodik för barnintervjuer" och Linda Skugges "Men helst av allt vill jag bara hångla med någon"(?).

Nu har jag börjat med Haruki Murakamis "Kafka på stranden" igen. Den här gången känns den mycket mer intressant. Förra gången orkade jag verkligen inte alls.
 http://www.kulturkompaniet.nu/
Moderator

2009-04-15 00:48
Caesar, helt rätt val av bok! Ska man läsa en bok så ska man läsa Liftarens guide! :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-04-19 10:04
Ja liftaren är fin, måste läsa om den, blev aldrig klar med den 5e.

Ska kanske läsa "pestens tid" efter "brott och straff", inte bestämt mig än.
- Det släcks.

2009-04-19 14:07
Det finns ju en bok som är mer kult än Liftarens guide, A cloockwork Orange fast inte den översatta versionen till svenska den suger rätt hårt.
http://www.aktivdemokrati.se/
Skivsamlare

2009-04-19 20:25
Dostojevskis "Bröderna Karamazov".

2009-04-19 20:46
Jack, av Ulf Lundell. Det roliga är att det är en skoluppgift. Jag var, för några veckor sedan, tvungen att välja en svensk bok skriver mellan 1900-1980, och då ser jag till min positiva förvåning att dom har den här boken i skolbiblioteket! Jag hade bara hört talas om den innan, men nu vet jag vad all fuzz handlar om!

Sedan har jag tagit en paus från Stephen Kings "Road Work", som även den är jättebra, samt "Gomorra". Den började jag läsa för ett tag sen, men vissa delar är så tråkiga så att man bara skiter i att läsa i vissa perioder. Måste dock poängtera att dom delar som inte är tråkiga är väldigt bra.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2009-04-19 20:47
Gårdagens Ö av Umberto Eco.. fantastisk berättelse om en ung man som blir strandad på ett öde skepp vid en tropisk ö under upplysningstiden..

och vid sidan av den, She Comes First av Ian Kerner, riktigt underhållande bok som helt och hållet handlar om att ge kvinnor oralsex, en bok alla killar och tja kanske alla tjejer också bör läsa.. väldigt upplysande och rolig bok som på ett snyggt och rakt sätt går igenom kvinnors sexualitet, sexuella anatomi och tar död på massa myter och i andra delen inriktar sig helt på tekniker för att få henne att njuta fullt ut..

nästa bok blir Bröderna Karamazov, sjukt taggad på den..
Skivsamlare

2009-04-20 09:34
Joel413

Bröderna är riktigt nice så långt jag läst, men börja när du verkligen har ork. Inledningen består av över 30 sidor karaktärshistorik, vilket gör det väldigt lätt att tröttna redan där om man börjar när man är trött.

2009-04-20 10:21
rotlös: känner mig riktigt sugen redan, har halva boken jag läser nu kvar så kommer bygga upp ett riktigt starkt sug.. ska bli sjukt kul att läsa dostojevskij igen, gillade brott och straff som fan och denna verkar nog ännu bättre tycker jag..

2009-04-20 14:24
Började läsa Rum Diary av Hunter igen, ska hämta en ny bok som ligger på ica och väntar, full med diverse godis: Path to the Invisible House
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-04-20 14:48
läste precis boken om Jerry Lee Lewis av Nick Tosches. härligt språk och en väldigt intressant resa i en spännande herres själ. ångrar att jag läste den på svenska just på grund av språket som används i boken även om jag åtminstone fick för mig att det var ganska bra översatt.

avslutade dessförinnan boken av Caroline L Jensen och hennes karriär som strippa. gav anledning till en del eftertanke för mig i alla fall. välskriven också, men jag har lite svårt för henne som person.

böckerna heter förresten Skärseld respektive Champagneflickan.

tänkte hoppa på 1984 nu.
Skivsamlare

2009-04-20 18:37
Joel413

skriv gärna vad du tyckte när du är klar så får vi se om det stämmer med min uppfattning. roligt att du börjat posta mera igen förövrigt. blir jämt så inspirerad av din "läslogg". :)

2009-04-21 15:58
Greven av Monte Cristo.. skoluppgift men har velat läsa den ändå. Har precis börjat och den verkar bra.
"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2009-04-21 20:21
rotlös: will do.. haha! kul att höra!

ska slänga in Alchemy and Psychology eller Man and His Symbols av C G Ljung i mixen nu med tror jag.. vettefan om man ska börja med Man And His Symbols för att ha en bra grund i Ljungs idéer och vad han menar med olika begrepp och så innan man ger sig på Alchemy and Psychology som förmodligen är lite svårare.. äh får nog bli Man And His Symbols först..

2009-04-23 07:32
En av grabbarna..
Enigma has spoken!

2009-04-28 20:03
Läser just nu Papillon - Revansh, detta är fortsättningen på Papillon - Räddningens öar. För er som inte läst den första Papillon boken måste jag rekommendera er att läsa den.

Har även köpt filmen som jag såg för 12-14 år sen sist. Ska bli kul att se den!
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2009-04-28 20:11
Papillon - Revansch ska det vara och inget annat.
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2009-04-28 21:04
Ernst Jünger - Psykonauterna
Maurice Blanchot - Katastrofens skrift
Michel Foucault - Diskursernas kamp
Nietzche - Så talade Zarathustra
Dostojevskij - Noveller(en samling med tre stycken)
Jim Norton - Happy Ending: Tales of a meaty-breasted zilch
Hunter - Fear and Loathing in Las Vegas

Skivsamlare

2009-04-28 21:52
Vet inte om jag redan postat det här men just nu läser jag Mästaren och margarita av Bulgakov. Jäääkla bra.

2009-04-28 23:32
fredrickson Vad tycker du om Jünger? Länge varit sugen på honom men det har inte riktigt blivit av.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Moderator

2009-05-09 18:45
Nu är det Shantaram som är på tapeten - igen.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-05-11 19:47
Adulrunan av Thomas Karlsson

2009-05-11 23:53
"Siegfried Sasson-The making of a war poet" av Jean Moorcroft Wilson samt "The Log From The Sea Of Cortez" av John Steinbeck..Good Stuff..

2009-05-14 03:33
insane M
Har inte läst något annat av honom ännu (I stålstormen och Farligt möte står och väntar i bokhyllan), så jag kan inte uttala mig om hans författarskap som sådant - men Psykonauterna rekommenderas starkt. Den är som en enorm essä med hundratals sidospår eller hundratals essäer med ett övergripande tema. Filosofiska närmanden blandat med personliga anekdoter blandat med historiska genomgångar.

Det egentliga arbetet var inte så mycket inriktat på att skriva en bok som att konstruera en apparat, ett fordon som man inte lämnar likadan som när man steg ombord. Detta gäller framförallt författaren - meditationer ad usum proprium, för bestämning av en egna positionen. Läsaren må delta efter behag eller behov.

2009-05-15 11:46
roms portar

2009-05-19 06:47
Sir Arthur Conan Doyle - A Study in Scarlet (Sherlock Holmes)

Skivsamlare

2009-05-20 08:41
Nu är det "Fågeln som vrider upp världen" av Haruki Murakami som gäller.

2009-05-25 21:03
White Line Fever
Lemmys bok.

Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2009-05-26 16:12
rotlös P21, hur är Fågeln som vrider upp världen? Den står i bokhyllan och jag funderar på att sätta igång med den.

Själv har jag inte läst särskilt mycket den senaste månaden. Jag har påbörjat några böcker men jag har inte kommit in i någon av dem ännu.
De jag påbörjat:
Catcher in the rye - J.D Salinger
Jag har väl kommit ca. 20-30 sidor in och jag måste säga att jag inte är det minsta imponerad ännu. Jag trodde verkligen detta skulle vara en bok jag skulle gilla. Men hittils stör jag mig mest en hel del på berättarjaget. Främst angående språket, det känns så jävla krystat tonårsaktigt. Är hela boken i samma stil eller? Är det främst en bok för just tonårga killar eller vad är det som gör den till en klassiker?

The shock doctrine - Naomi Klein
Jag orkar inte ta upp den riktigt igen, läste senaste Noam Chomsky så jag är väl lite trött på politik antar jag.

Die Bücherdiebin - Markus Zusak

Mitt första försök att läsa en hel bok på Tyska. Men den är tjock som fan och jag håller för tillfället på att lära mig Holländska, så det känns inte så smart att läsa tyskt eftersom språken är rätt lika och förmodligen utövar dåligt inflytande på studierna.

2009-05-28 01:14
Det andra könet, Simone de Beauvoire. Försök två, och inledning är fortfarande intressant.

2009-06-02 15:55
Jag har nu börjat med Montecore, En unik tiger av Johan Hassen Khemiri istället för att forstätta någon av de ovanstående böckerna.
Jag gillade inte Ett öga rött speciellt mycket, men denna bok börjar däremot helt jävla fantastiskt. Underbart underhållande språk och form.
Skivsamlare

2009-06-03 09:53
Fredzon_mandela
Den är la sådär alltså... Helt klart läsvärd men efter att precis ha läst "Kafka på stranden" så blev jag lite besviken. Fågeln är lite segare i jämförelse med den. Montecore är förövrigt en jävla bra bok. Gillade den skarpt. Jag får nästan intrycket av att han skrev "Ett öga rött" bara för att skapa sig själv en möjlighet till att nå ut med Montecore. Det känns som den bok han hela tiden hade som avsikt att skriva.

Parallellt med fågeln som vrider upp världen läser jag just nu "Resor i skriptoriet". Den är riktigt bra såhär långt. Skönt koncept även om jag tycker att Paul Auster fungerar bättre i böcker som The brooklyn follies.

2009-06-03 19:09
Jag läste ut Ett öga rött igår och vet inte om jag tyckte om den eller inte. Är det inte lite väl knäppt att ha med sig i sin egen bok. Jag vet inte.

2009-06-05 14:09
The famished road av Ben Okri
 mind over body, spirit over mind