Tips på japanska filmer (ge mig allt)
tja! söker tips på riktigt bra japansk film, håller på att försöka lära mig språket och tänkte varva det med att se så mycket film på japanska som möjligt.. söker allt som är bra och japanskt, om det är långsamma dramer, samurajrullar eller anime spelar ingen roll, bara det är top notch tuff.. särskillt samurjtemat är såklart intressant, vad finns det för riktigt bra samurajrullar utöver kurosawas grejer? kan ju dra ett tips själv då för att starta tråden.. Yakusa Papers, riktigt bra gammal serie om en yakusa familjs historia.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Zatoichi av Takeshi Kitano är en grymt bra samurajrulle. Han regisserar och spelar huvudrollen. En annan fantastisk film av och med samma snubbe är Kikujiros sommar . Inte en samurajfilm men riktigt bra dramakomedi. Om du är intresserad av anime så kan jag rekommendera Tokyo Godfathers . Ball oförutsäg bar rulle som inte följer dom vanliga animeklyschorna. Handlar om tre uteliggare som hittar en övergiven bebis och sen försöker hitta mamman.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
A jusste!!! Det absolut bästa är ju såklart Shogun . En serie baserad på James Clavell's roman med samma namn. Handlar om en holländsk sjöfarare som ska hitta (och erövra) Japan men blir strandsatt (i Japan då såklart). Den är som en grundkurs i Japansk kultur/historia och dom pratar mycket japanska i den. Jag har DVD-boxen och det är ganska ballt att kolla igenom den i ett sträck (den är 8 timmar lång!).
Battle Royal 1 & 2 suicide circle (jisatsu circle tror ja den heter på japanes)
Bmtf
ah ja zatoichi har man ju såklart sett och shogun med, men tänkte inte alls på den faktiskt, bra påminnelse, den är ju klockren för syftet.. ska kolla in animen du tipsade om, och kikujiros sommar med.. tackar..
om du gillar zatoichi (antar att du sett nyinspelningen) så kan du kolla in de andra 20 filmer som finns i serien.
skvätt skvätt
Takshi Miike. Framförallt Ichi the killer, Gozu och Dead or Alive. Sonny chibas gamla gullar: street fighter-trilogin och killing machine mfl.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
En samurajregissör som jag hatar men som du säkert kommer gilla är Masaki Kobayashi. Harakiri och Kwaidan är hans kändaste filmer. Gillar inte japansk film så mkt överhuvudtaget men en japan jag gillar är Hirokazu Koreeda, kolla gärna upp hans filmer Barnen som inte fanns och efter livet. och varför inte filmen Eureka av Shinji Aoyama.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
The Twilight Samurai är ju också en grym film kurosawa-style.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"
Jag gillar All About Lily Chou-Chou . Även Barnen som inte finns . En stor japan är även Kenji Mizoguchi.
To Ro Ro: ahvisste att det var den senaste av många zaitoshi filmer men kom inte på tanken att olla de andra förrän du sa det.. är det många av dem som är bra? Amentiadaman: takeshi mike har gjort endel grymma rullar så ska helt klart kolla mer av honom.. slowmo: will do, när du tipsar vet man att det är bra grejer.. HenkO: började kolla på all About Lily Chou-Chou, verkar grymt, annat kom emellan så fick stänga av, ska helt klart ses..
All about Lily Chou- Chou är en av mina favoritfilmer Kairo/Pulse Princess Mononoke Grave of The Fireflies
Gohatto med b.la. beat kitano, grym rulle,
Gött! Det finns så mycket bra japansk film! :) Hoppas du hittar och ser en massor... Här är några jag kommer på just nu: Always san chome no yuhi (Always sunset on third street) 1 & 2. väldigt fina och bra filmer, speciellt ettan. 2an blir lite väl sockersöt ibland. Utchouten hoteru. Komedi... Ganska rolig. Cha no aji (the Taste of tea). En av de skönaste filmerna som gjorts. Hittade och köpte äntligen dvdn! :) Tampopo. Klassiker med watanabe Ken och Yakusho Koji, bra och ganska annorlunda. Nobody knows... Maiko haaaan! sjuk komedi. Crying out love in the center of the world. Seg romantisk film. Okay, och 200 miljarder gånger bättre än den amerikanska värdelösa versionen the notebook... Det säger inte så mycket iofs. Ima ai ni yukimasu. seg romantisk film... snudd på löjlig ibland, men ändå okay. Party 7. Sjuk film av samma regissör som gjort Cha no aji, men långt ifrån lika bra. (Hans debutfilm). Funky forest. Igen samma regissör. Helt okay film... Wanderful life. Har den men inte sett ännu. sägs vara bra. Yamato. Om du gillar krigsfilm. Ingen jättebra rulle, men underhållande för stunden. ...+ det mesta av studio ghibli och Twilight samurai så klart. Återkommer när jag kommer ihåg mer.
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=35166508
& oj, ja, det stavas wonderful... Men filmens "riktiga" titel är ju wandafuru raifu... Så helt fel blev det ju inte ;)
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=35166508
Watachiwa Hayao Miyazaki ga suki des!
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Casshern är en favorit, action/sci-fi rulle med en 4-5 år på nacken. Mycket stämningsfull.
http://www.myspace.com/dirtydonline
Joel413 P24
har bara sett dom 5 första och dom var helt klart underhållande.
på tal om miike så har han gjort en drös med skitfilmer också. de som du bör kolla upp först, förutom dom redan nämnda, är Izo, Audition, Visitor Q, The Great Yokai War, Zebraman, Blues Harp, Rainy Dog, Fudoh och Shinjuku Triad Society samt hans bidrag i Three... Extremes.
till sist så kan jag rekommendera
Fear and Trembling . ganska kul film om en belgisk kvinna som vill till japan och jobba. väl där inser hon att det inte är så jävla kul.
skvätt skvätt
gillar du JDrama så måste jag tips om:IWGP (Ikebukuro West Gate Park)My Boss My Hero Tiger And Dragon som sagt... Nagase Tomoya är kung!
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2! -Katt Williams
fan vad mycket tips som öser över en, petrfekt! tack allihop.. blev ju shogun race nu direkt här.. hade fan glömt hur bra den serien var.. ska kolla upp allt det andra så fort jag får tid, keep it coming!
oohh Great Happiness Space är hemskt men bra
Corazonita: ja shogun är fan helt vansinnigt bra, boken är läst men ska nog läsas om så småningom, försökte mig på den första gången när jag var 12 eller nåt, hehe! gick nog sådär men tror jag kom igenom det mesta, men har läst den en gång sen dess.. ska kika dina länkar.. Arigato! heh!
måste tillägga att toranaga är jävligt grym, kom just till secnen där han och blackthorn dansar, sjukt feelgood, hehe!
ska fan gräva fram mina Usagi Yojimbo tidningar med, best ever!
Anime: Onegai teacher är helt okej, lite random story dock. Death note (uber bäst och bara 37 avsnitt) Bleach (funkar i ungefär 150 avsnitt) Naruto (funkar i ungefär 120 avsnitt) Full metal alchemist (52 avsnitt och alla är uber)
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
Izo av Takashi Miike är grym.
njut
kollade på Tokyo Godfathers, jävligt bra! blev sjukt sugen på mer kvalitativ anime, alltid varit rätt skeptisk till det innan även om jag ju sett endel bra, som Ghbili studios grejerna t ex.. såg också just klart Shogun, riktigt bra.. och som nån sa så är det kju nästan lite som en kurs i japanska, hehe! mer såna tips!
Har inte läst igenom hela tråden men måste rekommendera
Survive style 5+ Handlar om 5 olika berättelser som är allmänt sjuka. Från IMDB:
A man continually trying and failing to get his wife to stay dead; a self-absorbed ad agency creative director who comes up with one unworkably inane idea after another; a Brittish hitman who only wants to know everyone's function in life; and an unfortunate office worker and father whose brain is left scrambled after a stage hypnotist is murdered in mid-performance. Starting off as unrelated plot lines, they intertwine with each other as they continue on their respective ways.
http://felidae-music.com
akira
Black Belt AKA Kuro Obi ända japanska filmen jag sett och jag älskade den! passar på och gör en request jag med:Nån som kan tipsa om fler filmer om Karate eller Ju-jutsu från Japan som är värda att se? Eller fightingfilmer från Japan överlag?
Haters gon' hate...
masaki kobayashi fuksakus filmer om feodaltiden, t ex yagyu conspiracy kenji misumi ginji the slasher sword of doom the betrayal hideo gosha
http://cantgetyouonmymind.wordpress.com
jukkus: verkar cool, ska kolla den.. Kaal: ah ja bra kampsportsfiulmer är helt klart intressant, tack för det tipset och hoppas nån kommer med mer av samma vara.. lupin: grym post, verkar vara många guldkorn där.. tack!
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
det är inga samuraj-filmer eller så, men dom är intressanta ändå :P
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Doktor_Humor: de verkar jävligt weird vilket kan vara sjukt bra eller rätt kasst, ska helt klart kolla upp dem då de verkar rätt intressanta, även om jag inte är så förstjust i horror/gore genren vilket den första ju verkar tillhöra mer eller mindre.. men som sagt så är jag inte på något sätt ute efter enbart samuraj rullar, tvärtom, allt är välkommet som de som tipsar tycker är bra.. även om horror som sagt är det som intresserar mig minst..
joel413 det är 2 rätt speciella filmer, den första är svartvit och den andra i färg. jag har dom på dvd, och dom är som sagt ganska udda. jag tycker helt klart du ska se dom och skapa din egen uppfattning, jag tycker dom är rätt coola, men det är ju inget man orkar se varje dag. well, du får se själv :)
Fattar inte hur det kommer sig att Letters from Iwo Jima inte är med, var den självklar? Detsamma gäller kanske Godzillafilmerna... Övriga filmer som jag kom att tänka på är Azumi 1 & 2 och Red Shadow .
...but for some animals, it's confusion that makes sense.
Letters From Iwo Jima har jag ju sett, tekniskt sett är det väl en amerikansk film men den är ju på japanska så den passar ju in här bra ändå.. jävligt bra rulle, synd att inte flags of our fathers höll samma nivå.. azumi verkar rätt cool, ska kolla den helt klart.. fan finns det inga riktigt bra, seriösa helst, filmer om ninja? som har någon slags trovärdighet.. hade varit grymt.. jävligt intressant filmmässigt sönderexploaterad och fölöjligad kultur..
http://www.imdb.com/title/tt0475723/ undrar om denna kan vara något, 7.0 på imdb åtminstone.. kanske har nån slags kvaliteer..
blir tårta på tårta här men såg nu att den byggde på en anime vilket ju pekar på att det inte lär vara vad jag var ute efter när jag sökte en seriös ninja rulle..
Shinobi är helt ok (typ 3-3,5/5), vackra scener också om jag minns rätt
Corazonita: ah ska ta och se den..
Baserad på en serietidning och i sex delar - Lone Wolf and Cub . Jag har inte sett Lady Snowblood men jag antar att de är ganska lika filmtekniskt. Någon som vet?
...but for some animals, it's confusion that makes sense.