I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på Manga/anime

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-11-20 18:58

Tips på Manga/anime

Hejsan jag skulle vilja ha lite tips på bra Manga filmer(och serier).

Jag vill helst att det ska vara bra kvalitet på grejerna, inga dåligt tecknade sletna filmer/serier.. vad nu jag menar med det, kan inte riktigt förklara.

Manga jag gillar: Ninja Scroll, Akira, Princess Mononoke, Kino's Journey m.m m.m

Egentligen gillar jag det mesta, har dock inte sett någon manga på oootroligt länge så jag har glömt vad dom flesta heter, men nu ska jag ha en liten revival..

2010-10-31 19:52
Nu är det dags för lite nya sköna tips tycker jag!

Själv ska jag börja kolla på Kino's Journey och även Haibane Renmei nu, Kino är den enda jag iaf sett lite av och den gillar jag som fan, Haibane Renmei verkar också riktigt grym och om jag förstått det rätt så är det samma som gjort Serial Experiments Lain.

Detta är då serier båda två.

Haibane Renmei

Kino's Journey
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-10-31 20:07
Wolfs rain är en superb mini serie.

.hack//sign har den bästa storyn samt soundtrack jag någonsin sett/hört i en anime.

Naruto mangan är en favorit. Animen tröttnade jag dock på.

2010-11-01 11:30
Kinos Journey boxen har jag hemma, en av de bästa serierna jag sett.

2010-11-02 22:48
Sett mer än halva serien av Kino nu, den är verkligen grymt bra!

Sett tre avsnitt utav Haibane Renmei också, me like! :)
- Det släcks.

2010-11-18 22:33
Bra tips! Borde ta mig tid och kolla upp några.

Jag har inte sett så mkt animeserier/film. Förutom i princip alla Studio Ghibli filmer där mina favoriter är Princess Mononoke och Eldflugornas Grav.
Barefoot Gen är riktigt bra med.
Enda serien jag följt är väl Beserk, vilken jag gillade mkt...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-21 20:15
Kino no tabi är jävligt bra, kollar igenom nu. Likt Mushishi på många sätt

För er som gillar grym action och mecha så kan jag rekomendera Evangelion filmerna. Man behöver inte ha sett animen Neon genesis evangelion för att förstå sig på dom. Grymt bra, specielt nr 2

Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone och Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance heter dom, Checka

Durarara! borde ni checka in också. Lite likt Death Note på sätt och vis. Två uttråkade highschoolers får tillgång till mycket makt över folk. Dom håller sina identiteter hemliga, övernaturliga inslag osv. Långt ifrån så mörkt som death note men helt klart bra

The girl who leapt through time är grymt sevärd. mysig film^^

Poet

2010-11-23 09:41
Det som gjorde Death note värd var ju den mörka delen :/ Light är fortfarande den bästa anime karaktären ever

Har inte kollat på anime på väldigt lång tid pga att jag redan gått igenom det sevärda, och känner inte för att titta på det bara för att just titta på anime.
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2010-11-23 16:22
Det suger att så många serier, som man laddar ner, inte har inbyggd text eller alltid är i .mkv... Går ju inte kolla på PS3:an då :(

2011-08-08 10:17
Några serier som satt sig på minnet:

Bakemonogatari - Fantastisk stil och fantastiska dialoger ger en väldigt speciell stämning genom hela serien.

Black Lagoon - Rå men lättsam action rakt igenom.

Cowboy Bebop
- Mysig serie om prisjägare i rymden.

Cross Game - En serie om baseball, om att växa upp och om döden...

FLCL/Furi Kuri - Melankolisk stil och flippad handling.

GTO - Komedi i skolmiljö. En riktig klassiker.

Hajime no Ippo
- "Sportanime", med fokus inriktat på tävling och förberedelserna inför detta, är ett ganska beprövat recept. Det här är nog den bästa av sitt slag.

Kimi ga Nozomu Eien - Tragiskt romantiskt drama som sätter sig i själen.

Mononoke (TV-serien)
- Spännande och mystisk serie om en medecinman som driver ut onda andar. Animationen är inspirerad av gammal japansk konst och historieberättandet följer den den typiska för japanska spökhistorier.

NHK ni Youkoso
- Drama med vissa komiska inslag som utforskar social isolering och diverse psykiska problem.

Nodame Cantabile Dramakomedi som handlar om klassisk musik, med inslag av vissa "tävlingselement". Om du, liksom mig, inte har ett hum om denna musikgenre gör det inte särskilt mycket, eftersom serien lär dig att uppskatta musiken.

Suzumiya Haruhi no Yuuutsu - Twistad komedi i skolmiljö med minnesvärda karaktärer och vissa övernaturliga inslag.

Filmer:

The Girl Who Leapt Through Time - Fint drama om att stå för sina handlingar (eller något?).

Tekkon kinkreet
- Unik stil och medryckande handling.

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu
- Jag vägde lite över om jag skulle ta med TV-serien, men om man ser det som att den kulminerar i denna film är hela rasket definitivt sevärt.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2011-08-08 10:25
Slänger in ett smakprov på första avsnittet av Bakemonogatari, eftersom det är så fruktansvärt coolt (se gärna i 720p):

2011-08-08 11:07
Åh kul att min gamla tråd fått liv igen, MER TIPS!

2011-08-08 12:24
Just nu följer jag Usagi Drop och Hana-Saku Iroha. Båda är av väl godkänd kvalitet.

2011-08-08 12:32
Glömde visst även att nämna Kara no Kyoukai / Garden of Sinners. Sjukt bra serie av filmer, som det dock kan ta ett tag att komma in i.

2011-08-09 21:49
Ja!! Tråden är igång igen! ^.^

Har jag glömt att tipsa om de båda kortfilmsamlingarna Genius Party och Genius Party Beyond?
Oavsett så bör ni se dem, mycket fina filmer av blandade sorter!

Bakemonogatari ska kollas in snarast!
- Det släcks.

2011-08-18 05:04
Såg just klart Kaiba, som var en riktigt intressant serie. Tyckte den påminde en del om Tengen Toppa Gurren Lagann.

2011-08-18 10:40
Fan jag har inte sett Tengen än, vet att jag hade den på datan under en längre tid, får kolla in igen helt enkelt.
- Det släcks.
Poet

2011-08-20 03:23
Yakitate !! Japan är ganska ball haha. Skitflummig (som all anime ) hehe :)

Well anyhow, det handlar om en pojke som har varma händer vilket gör att han kan baka skitbra bröd och bakelser. Och alla hans bakelser är så goda att folk tappar förståndet! :) Do I need to say more?
At the gates of Eternity...

2011-08-21 00:43
JaPan har jag sett en del av, men jag tyckte det blev lite tjatigt någonstans mellan 40 och 50 avsnitt.

Kanske borde se färdigt serien nu när man gömt bort de flesta detaljerna och så?

Poet

2011-08-21 11:25
JaPan har jag sett en del av, men jag tyckte det blev lite tjatigt någonstans mellan 40 och 50 avsnitt.

Som typ all annan anime hahaha, 19 säsonger med samma bullshit haha
Rappare

2011-08-22 01:08
Har kollat på:
- Hellsing : Sjukt bra! Kan vara det bättre jag tittat på. Har sett hela 2-3 gånger.
- Love Hina : Mjeh... Inte min typ av anime kan man säga. "Brudanime"
- Dragon Ball (+ Z & GT) : Dragon Ball och Dragon Ball Z är riktigt bra! GT är mjeh.
- Chobits : Helt okej. Funkar. Mjeh.. "Brudanime"
- Death Note : Jag kollade aldrig klart på den, men den är bra!
- High School of Dead : Skum serie, men jävligt bra. Halvt childy. Tror det kommer mer.
- FLCL : Är osäker på stavningen, men coolaste animen ever. ganska childy-målat.
- Ironman : Kollade igenom första avsnittet när den kom... Sämst imo.

Kollar på:
- Hellsing Ultimate : ~1h per avsnitt. Kommer 1-2 gånger per halvår. Otroligt bra!
- One Piece : Rätt childy, men väldigt underhållande och bra.
- Naruto : Naruto.. Mjeh. Inte bästa men funkar.
- Fairy Tail : Sjukt childish, men ganska underhållande.

--

Kan ha missat några som jag glömt, men lite att titta på.. Ska kolla igenom tråden efter lite att titta på eftersom alla jag kollar på kommer 1 gång i veckan..
 ööööööööööööööh

2011-08-22 04:51
Finns mycket bra tips i denna tråden, ska kolla in mer av det nya som skrivits, låter intressant med vissa av grejerna heddetheman skrev nu senast :)
- Det släcks.

2011-08-25 00:12
5 Centimeters per second - Väldigt bra och mysig "film" i 3 delar om kärlek och relationer. Otroligt vackert tecknat, inget annat kommer i närheten så även om du inte gillar kärlek och liknande så är den sevärd

Baccano! - Riktigt bra! Utspelar sig i 1930 talets chicago där man får följa en massa personers olika öden som i vävs samman pga av olika händelser. Mafia, en massa blod, övernaturliga inslag, humor you name it. 13 avsnitt

Great Teacher Onizuka - Klassisk anime som är grym som fan. Onizuka är en gängledare som bestämmer sig för att bli världens bästa lärare men han får det inte lätt med en massa slackers i klassen och olika lärare som inte uppskattar hans annorlunda metoder. Blandar väldigt roliga scener med seriösa inslag. Får inte missas!

Cowboy bebop - Ännu en klassiker. Episodbaserad anime som utspelar sig i framtiden, huvudpersonerna Jet och Spike är prisjägare som tar sig an allt dom kan få tag på för att tjäna pengar. under resan träffar dom en mängd spännande karaktärer. Asbra jazzigt soundtrack. Samma skapare som gjort Samurai Champloo

Bakuman - Handlar om två 14 åringar vid namn Mashiro Moritaka och Takagi Akito som bestämmer sig för att bli dom bästa manga skaparna i Japan, Mashiro gör det även för att impa på sitt livs kärlek och sluter en pakt med henne. När deras manga får en anime adaption så ska dom gifta sig. Dom får ingen lätt resa framför sig. Inte i närheten av dom jag nämnt ovan men sevärd och lite småkul sådär. Säsong 2 börjar nu i höst

One piece är som vanligt bäst!

2011-08-25 03:20
Jag har sett 7 avsnitt av Steins;Gatenu. Huvudkaraktären är riktigt awesome.

Hade egentligen tänkt vänta tills serien är färdig, men jag har men massa tid över nu som jag inte lär ha när skolan startat.

Baccano som det tipsas om ovan har jag av någon anledning inte orkat se klart. Durarara, som går lite i samma stil, kunde jag med bättre, kanske främst för att jag tyckte miljöerna var intressanta. Just nu går det även en serie vid namn Kamisama no Memochou, som utspelar sig i lite samma sorts miljö, fast utan de övernaturliga inslagen (dock kanske inte allt för realistiskt ändå).

En till serie som utspelar sig bland unga i innerstadsmiljö är för övrigt Beck, som handlar om några ungar som startar upp ett band. Där har ni helt klart något sevärt.

2011-08-29 01:21
Har sett alla utkomna avsnitt (21 av totalt 24) av Steins;Gate nu. En riktigt bra seire, som jag skulle rekommendera till alla som gillade Death Note, då den utvecklas i en liknande riktning med en komplex och intressant story.

2011-09-05 10:03
Glöm ej bort de här serien:

Riktigt bra o jävligt underhållande Anime!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-09-05 14:45
EFTERLYSNING

Jag eftersöker en japansk animerad serie (som förmodligen kommer suga kuk nu när man ser den som vuxen, but anyhow) som handlar om typ grottmän i ett ökenklimat. En av de har en konstig frilla och hette Fun/Fann eller något. Och det var ett par, tjej och kille, som typ var ständigt på flykt.

Fanns även dinosaurier och annat hemskt med i serien. Tror inte den gick på TV, jag har bara sett den på VHS.

2011-09-05 22:22
BC99 P28
Kan det möjligtvis vara denna?

http://myanimelist.net/anime/1537/Genshi_Shounen_Ryuu

här har du ett youtube klipp också

Poet

2011-09-06 00:16
! P23: Jag tror fan det är den. Måste se lite mer avsnitt dock för att se.

Tack så jättemycket! :)

2011-09-07 17:11
Lite tips på bra anime-filmer i stil med Studio Ghiblis verk?

2011-09-11 09:48
JeffreyDahmer: Den som förmodligen kommer närmast, av de jag känner till, är Kamichu.

2011-09-11 12:22
Hahaha Rai Grottpojken alltså, bästa serien. Se hela serien och räkna hur många gånger som tjejen ramlar när de blir jagade... episkt.

2011-09-11 12:50
Tar gärna emot tips på bra svenska Webshoppar där de har bra priser och bättre utbud!
Poet

2011-09-12 08:54
P23: Det var förövrigt den serien! :D Tack!

2011-09-12 22:07
JeffreyDahmer
Har lite svårt att komma på några som liknar studio ghiblis filmer men du kan ju prova ett par som jag listar här som jag iaf tycker är bra och sevärda

http://myanimelist.net/anime/1689/5_Centimeters_per_Second

http://myanimelist.net/anime/2236/Toki_wo_Kakeru_Shoujo

http://myanimelist.net/anime/7465/Eve_no_Jikan_%28Movie%29

http://myanimelist.net/anime/433/The_Place_Promised_in_Our_Early_Days

Inte lika studio ghiblis verk men det är det inte mycket som är tyvärr:P

BC99 P28
Inga problem;) min farsa brukade hyra den till mig när jag var liten, härliga minnen

Poet

2011-09-12 22:30
Och som jag misstänkte, så suger den balle nu när man ser den som vuxen haha :) But oh well, det var en skön (men kort) nostalgitripp :)

2011-09-13 10:31
Såg 5 Centimeters per Second igår. En film som jag tänkte skulle vara en bra initiering för min flickvän till anime. Istället fick jag sitta och skämmas över hur lökig den va, så nu lär hon aldrig vilja se anime igen haha.

2011-09-20 21:00
Vikktorius P24
Vad förväntar du dig av en kärleksfilm egentligen? Dock har jag väldigt svårt att se hur man kan skämmas av den då den är väldigt sparsam med känslorna och dramat. Om ni nu inte såg den med engelsk dubbning för den är hemsk

Hursom, så skulle jag nog välja Death note eller något av studio ghibli för att få in någon på anime

2011-10-01 03:11
Nu har jag avslutat Hana-Saku Iroha. Det här är en sån där serie som man önskar att svensk TV köpt in istället för Sex & The City och Gossip Girl...

Annars får man ju mest bara se poliser eller militärer kämpa på TV. Här visas kampen i helt vanliga personers liv...

2011-10-01 10:11
Yu-gi-oh & One piece
I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin

2011-10-09 20:18
Ranma 1/2 är soft
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke

2011-10-11 12:17
Kollade precis genom Elfen Lied för säkert tredje gången. Fan vilken bra serie.

Faktiskt kollat en del Sailor Moon på senaste också, ligger väl någonstans på andra säsongen. Också rätt bra.
- Det släcks.

2011-10-11 13:48
! : Jag skulle aldrig skämmas för att saker är känsliga osv. Det var bara dialogen och faktumet att den var så oootroligt långsam jag skämdes över.

Måste hitta något riktigt bra nu så flickvännen blir hooked... Många förutfattade meningar på henne haha.

2011-10-11 14:47
Men funkar inte Ghibli på henne då?
- Det släcks.

2011-10-12 00:35
Ojejoj. Det ska komma både prequel och sequel till Bakemonogatari under 2012.

http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=8658
http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=8357

Jag ser nog mest fram emot filmen.

Annars följer jag just nu en serie som lånat delar av estetiken från Bakemonogatari, men gjort den mer färgglad: Mawaru Penguin Drumö.

2011-12-30 23:39
Fyfan, såg nyss klart Berserk. Mår typ dåligt av sista avsnittet. fyfanfyfanfyfan drog mig i håret, har huvudvärk nu.

Började se för att jag såg denna trailer:

Den e grym.

Ska komma filmer nästa år, kommer bli soft.

usch

Poet

2012-01-10 14:20
Någon som sett "Bento" hahaha? WTF vilken fantasi japanerna har ibland.

2012-01-16 00:15
Spännande med mer Berserk! Har varit sugen på mer sen jag såg serien.
- Det släcks.

2012-01-16 00:23
Film series

In September 2010, a wraparound jacket band on volume 35 of the Berserk manga announced a new anime project. The project was later revealed to be a series of films intended to adapt the entire manga, starting with three films adapting the "Golden Age" story arc. The first film, Berserk Golden Age Arc I: Egg of the Supreme Ruler, will be released in February 2012 by Warner Bros. Pictures in Japan. The voice cast features in the lead roles Hiroaki Iwanaga as Guts, Takahiro Sakurai as Griffith, and Toa Yukinari as Casca. The second and third films in the series are set to be released during the year.

Låter mycket lovande!
- Det släcks.

2013-01-22 23:42
Har fått ner tre st serier jag inte sett ännu, ska bli mycket kul!

Wikipedialänkar:
School Days
Mnemosyne
Steins;Gate

Äntligen lite nytt, var längesedan jag sökte reda på lite grejer som verkar intressanta.
- Det släcks.

2013-02-08 13:18
School Days var lite knäpp, men den har ju an helt okej twist till slut. Lite larvig för min smak överlag.

Mnemosyme tycker jag var riktigt bra! Rekommenderas, vinnande kombo med blod och bröst.

Steins;Gate kvar att se.
- Det släcks.